Wat je eet ben je zelf; Gillian McKeith

zaterdag 10 januari 2009 om 19:56
Wie van jullie heeft ervaring met de leefstijl die beschreven staat in de boeken van Gillian McKeith?
Koken jullie recepten van haar, leven jullie elke dag elke maaltijd volgens haar regime of alleen af en toe? Wie krijgt er meer energie, voelt zich beter en gezonder met haar levenswijze?
Hoe moeilijk of makkelijk is het om met 3 individuen een gezin (die toch ook allemaal verschillende behoeften hebben) het Gillian-regime te handhaven?
Ik zit vol met vragen, ben heel benieuwd wie ervaringen heeft; goed of slecht.
Dit omdat ik kamp met gezondheidsproblemen (vooral veel darm- en darmgerelateerde klachten) en een tekort aan energie. Ik eet geen vlees of vis en vraag me af of ik gebaat ben bij haar 'dieet'.
Koken jullie recepten van haar, leven jullie elke dag elke maaltijd volgens haar regime of alleen af en toe? Wie krijgt er meer energie, voelt zich beter en gezonder met haar levenswijze?
Hoe moeilijk of makkelijk is het om met 3 individuen een gezin (die toch ook allemaal verschillende behoeften hebben) het Gillian-regime te handhaven?
Ik zit vol met vragen, ben heel benieuwd wie ervaringen heeft; goed of slecht.
Dit omdat ik kamp met gezondheidsproblemen (vooral veel darm- en darmgerelateerde klachten) en een tekort aan energie. Ik eet geen vlees of vis en vraag me af of ik gebaat ben bij haar 'dieet'.

zondag 11 januari 2009 om 10:32
Dank je! Ik slik nu al vitamininen van Solgar en ben er erg tevreden over. Ik heb een tijdje ook aanvullende zuigtabletten B12 gehad en denk dat ik dat nu ook maar weer ga doen.
Stel dat ik toch iets tekort kom ....ik eet ook al heel, heel lang geen vlees, misschien ook al 20 jaar? 25? geen idee.
Lijnzaadolie had ik gehoord, maar de capsules lijken mee en uitkomst dank je wel!
Stel dat ik toch iets tekort kom ....ik eet ook al heel, heel lang geen vlees, misschien ook al 20 jaar? 25? geen idee.
Lijnzaadolie had ik gehoord, maar de capsules lijken mee en uitkomst dank je wel!
zondag 11 januari 2009 om 10:47
zondag 11 januari 2009 om 10:57
Als je goed gevarieerd eet en op een aantal aspecten let, kun je prima zonder vlees!
Ik ben ook fan van dokter Gillian, ik heb drie boeken van haar.
De eerste keer dat ik het probeerde, ben ik best veel afgevallen in 5 weken, zonder te sporten. Dus dat was wel een succeservaring. Toen ik me na 5 weken tijdens een high tea even goed wilde belonen (met veel suiker- en vetrijke dingen), ben ik vreselijke misselijk geworden. Daarna is het een beetje bergafwaarts gegaan.
Desalniettemin ben ik nog steeds fan, maar meer van haar principes. Ik volg niet al haar recepten op de voet, maar ik heb aan de hand van haar principes mijn eigen plan getrokken.
Heel veel groente en fruit, sappen, soepen, salades. Haar recepten komen goed uit voor mij omdat ik zelf ook vegetarisch eet.
Het kookboek is heel handig, maar ook het boek dat ze eerst uitbracht (ook groen en roze) is echt een aanrader. Daar staat heel veel theorie in en het is een handig naslagwerk.
Maar ja, ook met dokter Gillian is het wel een kwestie van volhouden.
Ik ben ook fan van dokter Gillian, ik heb drie boeken van haar.
De eerste keer dat ik het probeerde, ben ik best veel afgevallen in 5 weken, zonder te sporten. Dus dat was wel een succeservaring. Toen ik me na 5 weken tijdens een high tea even goed wilde belonen (met veel suiker- en vetrijke dingen), ben ik vreselijke misselijk geworden. Daarna is het een beetje bergafwaarts gegaan.
Desalniettemin ben ik nog steeds fan, maar meer van haar principes. Ik volg niet al haar recepten op de voet, maar ik heb aan de hand van haar principes mijn eigen plan getrokken.
Heel veel groente en fruit, sappen, soepen, salades. Haar recepten komen goed uit voor mij omdat ik zelf ook vegetarisch eet.
Het kookboek is heel handig, maar ook het boek dat ze eerst uitbracht (ook groen en roze) is echt een aanrader. Daar staat heel veel theorie in en het is een handig naslagwerk.
Maar ja, ook met dokter Gillian is het wel een kwestie van volhouden.
zondag 11 januari 2009 om 10:57
quote:dorito schreef op 11 januari 2009 @ 10:47:
Hoi Whopper,
Ik hoop voor je dat die capsules helpen. Een vriendin van mij slikte af en toe zoiets, maar heeft nu een groot tekort aan B12.
Ze krijgt nu voor de rest van haar leven om de 3 maanden een prik met deze vitamines. Dat moet je ook niet willen!Ja, sommige mensen missen een bepaalde 'omzettingsfactor' (intrinsicfactor heet dat geloof ik) dat B12 bruikbaar maakt in de maag. Dan is de enige optie laten inspuiten inderdaad. Maar dat komt niet veel voor. Ik merk dat huisartsen nogal makkelijk zijn met in laten spuiten van B12. Het was mij ook geadviseerd, elke maand een injectie. Ik had er geen zin in en ben begonnen met zuigtabletjes om te kijken of dat bij mij werkt. Paar maanden later was alles weer in orde. Dus ik zou altijd eerst gaan kijken of dat werkt!
Hoi Whopper,
Ik hoop voor je dat die capsules helpen. Een vriendin van mij slikte af en toe zoiets, maar heeft nu een groot tekort aan B12.
Ze krijgt nu voor de rest van haar leven om de 3 maanden een prik met deze vitamines. Dat moet je ook niet willen!Ja, sommige mensen missen een bepaalde 'omzettingsfactor' (intrinsicfactor heet dat geloof ik) dat B12 bruikbaar maakt in de maag. Dan is de enige optie laten inspuiten inderdaad. Maar dat komt niet veel voor. Ik merk dat huisartsen nogal makkelijk zijn met in laten spuiten van B12. Het was mij ook geadviseerd, elke maand een injectie. Ik had er geen zin in en ben begonnen met zuigtabletjes om te kijken of dat bij mij werkt. Paar maanden later was alles weer in orde. Dus ik zou altijd eerst gaan kijken of dat werkt!
anoniem_67000 wijzigde dit bericht op 11-01-2009 10:58
Reden: woordje erbij
Reden: woordje erbij
% gewijzigd
zondag 11 januari 2009 om 14:53
Ik heb het boek vorig jaar gekocht en vond het een leuk en goed boek om te lezen. Ik heb mij toen alleen bezig gehouden met het ontgiftigingsprogramma. Maar vond het lastig in combinatie met mijn werk. Ik had weinig mogelijkheden om tussendoor eten klaar te maken en heb het daarom een week volgehouden.

zondag 18 januari 2009 om 22:04
Mmmm...... jammer dat er niet meer mensen eten met de leer van Gillian in het achterhoofd. Ik ben nu aan het eerste boek bezig en herken een hoop dingen die zij zegt over tekorten in je voeding en fysieke klachten. Ik ben aanvullingen gaan maken op mijn dagelijks maaltijden en ben bijna toe aan het daadwerkelijk maken van haar recepten, maar ik heb van mijn Chinees Geneesheer wel een toevoeging/wijziging gekregen op haar dieet. Het zou zo leuk zijn ervaringen hier uit te wisselen en het resultaat van de recepten (welke is echt lekker en welke minder aan te raden/ variaties aan brengen etc) te delen hier. En bijvoorbeeld de aanvullingen zoals ik die heb gekregen uit te wisselen; misschien hebben er meer mensen tips zoals ik die gekregen heb over seizoensgroenten en zaden en kiemen die waardevol voor anderen zijn.
Anyone?
Anyone?
maandag 19 januari 2009 om 09:59
Er zijn wel een aantal recepten die ik echt lekker vind. Ik moet thuis even kijken welke precies, maar de bonenburgers met gerookte tofu vond ik lekker. De bietensoep heb ik pas gemaakt, was ook lekker (voorzover bietensoep lekker kan zijn )
De misosoep vond ik vreselijk, net als de thaise cury.
Later vandaag zal ik even een completer overzicht geven want ik heb ebst een aantal recepten uitgeprobeerd...
De misosoep vond ik vreselijk, net als de thaise cury.
Later vandaag zal ik even een completer overzicht geven want ik heb ebst een aantal recepten uitgeprobeerd...
maandag 19 januari 2009 om 16:39
Hee Whopper, wat leuk dat je haar dieet gaat proberen!
Ik ben ook fan van haar, heb alledrie de boeken. Sta achter heel veel dingen maar toch vind ik haar dieet vrij caloriearm, op zich wel logisch dat je ervan afvalt. Ook zijn bepaalde producten die ze aanraadt in Nederland moeilijk verkrijgbaar of erg duur (bv. bessen en bepaalde granen). Wilde weleens een recept maken maar het is zo'n gedoe omdat je alles bij elkaar moet zoeken bij verschillende winkels. Voor mij is het het daarom niet maar probeer wel zoveel mogelijk 'hele' voedingsmiddelen te gebruiken en zo min mogelijk bewerkt. Af en toe zondig ik wel. Hee en pure chocolade of sterker is niet slecht hoor! Ik eet trouwens ook geen vlees, als je goede vervangers gebruikt en zuivel gebruikt (beide dagelijks) krijg je niet zo gauw een tekort aan B12 of ijzer hoor. O ja, wat ik erg interessant vond was het hoofdstuk over Superfoods! Eigenlijk hierdoor ben ik in aanraking gekomen met spirulina en chlorella, ook een goede aanvulling op je voeding en beter dan supplementen.
Ik ben ook fan van haar, heb alledrie de boeken. Sta achter heel veel dingen maar toch vind ik haar dieet vrij caloriearm, op zich wel logisch dat je ervan afvalt. Ook zijn bepaalde producten die ze aanraadt in Nederland moeilijk verkrijgbaar of erg duur (bv. bessen en bepaalde granen). Wilde weleens een recept maken maar het is zo'n gedoe omdat je alles bij elkaar moet zoeken bij verschillende winkels. Voor mij is het het daarom niet maar probeer wel zoveel mogelijk 'hele' voedingsmiddelen te gebruiken en zo min mogelijk bewerkt. Af en toe zondig ik wel. Hee en pure chocolade of sterker is niet slecht hoor! Ik eet trouwens ook geen vlees, als je goede vervangers gebruikt en zuivel gebruikt (beide dagelijks) krijg je niet zo gauw een tekort aan B12 of ijzer hoor. O ja, wat ik erg interessant vond was het hoofdstuk over Superfoods! Eigenlijk hierdoor ben ik in aanraking gekomen met spirulina en chlorella, ook een goede aanvulling op je voeding en beter dan supplementen.
maandag 19 januari 2009 om 20:21
Zo hier ben ik weer met het boek erbij:
Redelijk lekker:
wortel-amandelsoep blz. 83
allerbeste bietensoep blz. 86
toscaanse bonensoep blz. 97
knapperige koolsla met walnoten blz. 111
adukibonenstoofpot blz. 158
tagine met aubergine en kikkererwten blz. 162
volkoren flensjes (normaal beslag) met ratatouille blz. 175
vegetarische chili blz. 180 (haalt het toch niet bij een pakje van honig
roergebakken tofu met pecannoten blz. 185
Lekker:
pompoen-zoete aardappelsoep blz. 91
hartverwarmende spliterwtensoep blz. 102
witte bonensalade blz. 112
schaapherderinnenpie blz. 141
burgers van gerookte tofu en bonen blz. 155
Stevige linzenstoofpot blz. 167
Niet lekker:
kikkererwtenburgers blz. 135
misosoep 93
tempe met zoetzure rode kool blz. 173
geurige thaise groentecurry blz. 179
mungbonenstoofschotel blz. 183
Hmmm, ik heb toch best veel uitgeprobeerd vind ik zelf. De recepten die lekker zijn eet ik ook echt vaker. Die vind ik echt de moeite waard. Maar smaken verschillen natuurlijk...
Verder heb ik van Gillian geleerd om bij elke maaltijd een salade te eten. Lekker, gezond, slank, vullend, vitaminen, super.
En ik ben ook op een andere manier naar recepten gaan kijken in andere kookboeken. Vaak kun je het door een paar dingen te veranderen veel gezonder maken, of gewoon kiezen voor iets anders.
De groentensappen vind ik eerlijk gezegd niet te drinken. Alleen sap met komkommer, bleekselderij, spinazie en appel is wel te drinken. Maar die komt eigenlijk niet uit het boek.
Smoothies vind ik ook heerlijk!
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Succes!
Redelijk lekker:
wortel-amandelsoep blz. 83
allerbeste bietensoep blz. 86
toscaanse bonensoep blz. 97
knapperige koolsla met walnoten blz. 111
adukibonenstoofpot blz. 158
tagine met aubergine en kikkererwten blz. 162
volkoren flensjes (normaal beslag) met ratatouille blz. 175
vegetarische chili blz. 180 (haalt het toch niet bij een pakje van honig
roergebakken tofu met pecannoten blz. 185
Lekker:
pompoen-zoete aardappelsoep blz. 91
hartverwarmende spliterwtensoep blz. 102
witte bonensalade blz. 112
schaapherderinnenpie blz. 141
burgers van gerookte tofu en bonen blz. 155
Stevige linzenstoofpot blz. 167
Niet lekker:
kikkererwtenburgers blz. 135
misosoep 93
tempe met zoetzure rode kool blz. 173
geurige thaise groentecurry blz. 179
mungbonenstoofschotel blz. 183
Hmmm, ik heb toch best veel uitgeprobeerd vind ik zelf. De recepten die lekker zijn eet ik ook echt vaker. Die vind ik echt de moeite waard. Maar smaken verschillen natuurlijk...
Verder heb ik van Gillian geleerd om bij elke maaltijd een salade te eten. Lekker, gezond, slank, vullend, vitaminen, super.
En ik ben ook op een andere manier naar recepten gaan kijken in andere kookboeken. Vaak kun je het door een paar dingen te veranderen veel gezonder maken, of gewoon kiezen voor iets anders.
De groentensappen vind ik eerlijk gezegd niet te drinken. Alleen sap met komkommer, bleekselderij, spinazie en appel is wel te drinken. Maar die komt eigenlijk niet uit het boek.
Smoothies vind ik ook heerlijk!
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Succes!
maandag 19 januari 2009 om 21:42
Mariaroos, jazeker. Gebruikte eerst spirulina (heb daar een pot van gebruikt van Marcus Rohrer) en dat beviel erg goed, had echt merkbaar meer energie (liep en fietste harder volgens mijn moeder die altijd met me meefietst hihi) en leek ook wel minder slaap nodig te hebben! Toen overgestapt op chlorella omdat dat meer ijzer bevat en dat volgens de man van de natuurwinkel net even beter was (en 2x zo duur...) en daar ben ik nu mee aan mijn tweede pot bezig. Sinds ik het gebruik ben ik niet meer verkouden geweest terwijl ik dat altijd wel werd in de winter (kan ook toeval zijn..), daarbij merk ik gewoon echt dat ik meer energie heb maar het effect vond ik toch wel sterker bij Spirulina. Misschien dat ik dat er nog bij ga slikken, zeg maar een combinatie van de twee! Ik slikte hiervoor multivitamine van Essential Organics en dat schijnt toch ook slechter te zijn voor je maag en mijn urine werd echt fluoriserend geel een tijdje nadat ik het had ingenomen. Spirulina en chlorella zijn natuurlijke voedingsbronnen met daardoor een goede opneembaarheid van voedingsstoffen, licht verteerbaar en ook niet belastend voor je maag. Maar goed, heb zoiets van liever zo natuurlijk mogelijk. Maar goed moet je maar eens wat info opzoeken erover, tis eigenlijk alleen maar positief maar zou zeggen begin met een potje spirulina (ook niet zo duur) en kijk of je verschil merkt! Ik blijf erbij en heb mijn vriend nu ook zover dat hij het slikt (nu net een week maar goed...).

dinsdag 20 januari 2009 om 11:22
Ik zie m erbij staan; ik ga voor de chili vanavond en morgen een pasta (die ik er neit bij zie)
Het is denk ik allemaal een kwestie van wennen, wennen aan nieuwe smaken en wennen aan dat je zelf dus meer moet kruiden en leren welke kruiden je wanneer gebruikt. Ik heb er helemaal zin in en ga zometeen naar de natuurwinkel in een dorp verderop Hopen dat ik alles kan krijgen wat ik nodig heb.
Het is denk ik allemaal een kwestie van wennen, wennen aan nieuwe smaken en wennen aan dat je zelf dus meer moet kruiden en leren welke kruiden je wanneer gebruikt. Ik heb er helemaal zin in en ga zometeen naar de natuurwinkel in een dorp verderop Hopen dat ik alles kan krijgen wat ik nodig heb.
dinsdag 20 januari 2009 om 11:34
Heb dit boek ook ooit in 1 ruk uitgelezen. Vond het heel interessant maar een goeie kok is ze niet. Helaasssssss heb ik het uitgeleend en nooit meer teruggekregen, maar blijf dit topic toch even volgen, zit erover te denken om weer opnieuw aan te schaffen.
1 tip die ik me geloof ik nog kan herinneren: Nooit koud water drinken als je 's ochtends opstaat, maar lauw. Omdat dat beter was voor je maag en darmen.
1 tip die ik me geloof ik nog kan herinneren: Nooit koud water drinken als je 's ochtends opstaat, maar lauw. Omdat dat beter was voor je maag en darmen.

dinsdag 20 januari 2009 om 15:21
Ze weet heeeeeel veel van voeding! Dat staat absoluut niet ter discussie. En ik vond het boek ook heel leuk en leerzaam om te lezen. Heb alleen een paar recepten uit het boek geprobeerd ,en buiten dat sommige ingredienten (al eerder gezegd) wat moeilijk verkrijgbaar was kan ik mij herinneren dat ik het echt niet lekker vond (en ik ben net een pedaalemmer, lust zo goed als alles ) Moet wel eerlijk bekennen dat ik niet dat speciale receptenboek heb geprobeerd, maar alleen die recpeten die in dat "leerboek" stonden.
En daarom blijf ik dit topic ook even volgen, wie weet schaf ik dat receptenboek wel aan n.a.v. enthousiaste reacties
En daarom blijf ik dit topic ook even volgen, wie weet schaf ik dat receptenboek wel aan n.a.v. enthousiaste reacties

dinsdag 20 januari 2009 om 16:36
We zullen het zien Ik moet zeggen dat ik zelf redelijk creatief ben met eten, en ik zag bij dat recept wat ik vanavond eet al gelijk dat dat lekkerder zou zijn met wat geitenkaas. Het kan zijn dat zij dat bewust niet heeft gecombineerd omdat je, als je af wilt vallen, bepaalde groepen niet mag combineren, maar ik hoef niet af te vallen dus ik eet het vanavond gewoon met wat geitenkaas erdoor en wat pitten en zaden erbij. Hoezo eigenwijs? Mijn zoon heeft overigens een vriendje te eten vanavond, wie weet komt die nooit meer. Zegt ie thuis tegen zijn moeder; 'Mam, dat iets met Gillian ofzo; doe dat alsjeblieft NOOOOOIT!!!'
dinsdag 20 januari 2009 om 17:14
ik heb dat boek ook van Gillian, het eerste dus en heb het een tijdje geprobeerd. Beviel op zich wel, maar ben helaas toch weer teruggevallen op mijn oude eetpatroon. Misosoep vond ik echt niet lekker, maar verder prima te eten allemaal.
Weet niet meer wie het vroeg, maar veel ingredienten zijn verkrijgbaar bij een biologische of natuurvoedingswinkel
Weet niet meer wie het vroeg, maar veel ingredienten zijn verkrijgbaar bij een biologische of natuurvoedingswinkel
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 20 januari 2009 om 17:51
quote:whopper schreef op 20 januari 2009 @ 16:36:
We zullen het zien Ik moet zeggen dat ik zelf redelijk creatief ben met eten, en ik zag bij dat recept wat ik vanavond eet al gelijk dat dat lekkerder zou zijn met wat geitenkaas. Het kan zijn dat zij dat bewust niet heeft gecombineerd omdat je, als je af wilt vallen, bepaalde groepen niet mag combineren, maar ik hoef niet af te vallen dus ik eet het vanavond gewoon met wat geitenkaas erdoor en wat pitten en zaden erbij. Hoezo eigenwijs? Mijn zoon heeft overigens een vriendje te eten vanavond, wie weet komt die nooit meer. Zegt ie thuis tegen zijn moeder; 'Mam, dat iets met Gillian ofzo; doe dat alsjeblieft NOOOOOIT!!!' Haha, lol! Ben benieuwd wat ze ervan vinden...
We zullen het zien Ik moet zeggen dat ik zelf redelijk creatief ben met eten, en ik zag bij dat recept wat ik vanavond eet al gelijk dat dat lekkerder zou zijn met wat geitenkaas. Het kan zijn dat zij dat bewust niet heeft gecombineerd omdat je, als je af wilt vallen, bepaalde groepen niet mag combineren, maar ik hoef niet af te vallen dus ik eet het vanavond gewoon met wat geitenkaas erdoor en wat pitten en zaden erbij. Hoezo eigenwijs? Mijn zoon heeft overigens een vriendje te eten vanavond, wie weet komt die nooit meer. Zegt ie thuis tegen zijn moeder; 'Mam, dat iets met Gillian ofzo; doe dat alsjeblieft NOOOOOIT!!!' Haha, lol! Ben benieuwd wat ze ervan vinden...