Wat je eet ben je zelf; Gillian McKeith

zaterdag 10 januari 2009 om 19:56
Wie van jullie heeft ervaring met de leefstijl die beschreven staat in de boeken van Gillian McKeith?
Koken jullie recepten van haar, leven jullie elke dag elke maaltijd volgens haar regime of alleen af en toe? Wie krijgt er meer energie, voelt zich beter en gezonder met haar levenswijze?
Hoe moeilijk of makkelijk is het om met 3 individuen een gezin (die toch ook allemaal verschillende behoeften hebben) het Gillian-regime te handhaven?
Ik zit vol met vragen, ben heel benieuwd wie ervaringen heeft; goed of slecht.
Dit omdat ik kamp met gezondheidsproblemen (vooral veel darm- en darmgerelateerde klachten) en een tekort aan energie. Ik eet geen vlees of vis en vraag me af of ik gebaat ben bij haar 'dieet'.
Koken jullie recepten van haar, leven jullie elke dag elke maaltijd volgens haar regime of alleen af en toe? Wie krijgt er meer energie, voelt zich beter en gezonder met haar levenswijze?
Hoe moeilijk of makkelijk is het om met 3 individuen een gezin (die toch ook allemaal verschillende behoeften hebben) het Gillian-regime te handhaven?
Ik zit vol met vragen, ben heel benieuwd wie ervaringen heeft; goed of slecht.
Dit omdat ik kamp met gezondheidsproblemen (vooral veel darm- en darmgerelateerde klachten) en een tekort aan energie. Ik eet geen vlees of vis en vraag me af of ik gebaat ben bij haar 'dieet'.
dinsdag 20 januari 2009 om 17:55
Ik heb het geprobeerd, maar vond het niets. Te ingewikkeld vond ik zelf voor een gezin en inderdaad te flauw. Maar wat niet voor ons werkt, wil niet zeggen dat het niet voor een ander werkt.
Heb zowel de Engels versie als de Nederlandse voor de liefhebbers, hoef er niets voor terug behalve de verzendkosten.
Heb zowel de Engels versie als de Nederlandse voor de liefhebbers, hoef er niets voor terug behalve de verzendkosten.
dinsdag 20 januari 2009 om 18:17
Nou, de boerenkoolschotel mag je ook wel bij het lijstje 'niet-te-vreten' zetten mariaroos (ik weet niet zeker of hij in de nederlandse versie ook boerenkoolschotel heet), toen ik die had gemaakt ben ik afgehaakt. Ik vond Gilian inderdaad ook geen goede kok want veel gerechten waren erg flauw van smaak, maar ik heb weleens horen zeggen dat je daaraan moet wennen.
Annemarie heeft wat dat betreft iets meer talent vind ik.
En wie weet ga ik de gerechten die jullie hebben uitgetest zelf ook eens proberen.
Ga je de chili maken Whopper? Want geitenkaas door de chili.... ?
Annemarie heeft wat dat betreft iets meer talent vind ik.
En wie weet ga ik de gerechten die jullie hebben uitgetest zelf ook eens proberen.
Ga je de chili maken Whopper? Want geitenkaas door de chili.... ?

dinsdag 20 januari 2009 om 21:46
Ha, nee ik heb de pasta gemaakt vanavond, ( de chili is voor donderdag, morgen kookt mijn man) die met kerstomaatjes en artisjokharten, basilicum en een dressing van avocado. Ik heb alleen de tomaten, artisjokken en basilicum aangebakken in de pan met wat olijfolie want het leek in het recept wel of het er koud in moest, maar het was dus erg lekker. Ik heb wel wat geitenkaas verkruimeld en even onder de grill gelegd, dan kun je dat er lekker overheen strooien. De dressing was goed geslaagd, het was dus een soort saus die je er overheen doet, maar hij was wat zuur. Volgende keer vervang ik de citroensap door iets anders, misschien wat room of yoghurt. We vonden het wel allemaal erg lekker maar de jongetjes hebben alleen de pasta en de kaas gegeten Mijn man vond het wel leuk dat we nu eens wat andere dingen gaan etenw ant je hebt toch zo je favorieten en dan wordt eht snel een herhaling allemaal.
Ik ben inderdaad naar de natuurwinkel geweest vanmiddag en eht was een groot feest. Ik ben helemaal los gegaan en daarna in de Ikea om voorraadpotten en koelkast- vershouddozen te kopen voor alle bonen, zaden en pitten die ik had gekocht. Mijn an moest erg lachen om me. Ik ook wel eigenlijk. Morgen eten we koude wraps met de restjes van gister (er is nog avocado, geitenkaas en artisjok over dus mijn man krijgt een makkie) en dan donderdag de chili. Ik voel me nu al gezond.
Ik heb ook spirulina gekocht trouwens, nu heb ik elke dag een batterij voedingssuplementen waar je U tegen zegt. Ik vraag me af of het niet een beetje teveel van het goede is eigenlijk
Ik ben inderdaad naar de natuurwinkel geweest vanmiddag en eht was een groot feest. Ik ben helemaal los gegaan en daarna in de Ikea om voorraadpotten en koelkast- vershouddozen te kopen voor alle bonen, zaden en pitten die ik had gekocht. Mijn an moest erg lachen om me. Ik ook wel eigenlijk. Morgen eten we koude wraps met de restjes van gister (er is nog avocado, geitenkaas en artisjok over dus mijn man krijgt een makkie) en dan donderdag de chili. Ik voel me nu al gezond.
Ik heb ook spirulina gekocht trouwens, nu heb ik elke dag een batterij voedingssuplementen waar je U tegen zegt. Ik vraag me af of het niet een beetje teveel van het goede is eigenlijk
dinsdag 20 januari 2009 om 22:02
Klinkt goed Whopper, ben benieuwd wat het met je doet! Ik wilde vandaag ook spirulina halen, maar ben het vergeten. Morgen dan maar doen. En vershouddozen moet ik ook hebben, ik heb er nooit genoeg. Vooral noten enzo blijven ook veel langer goed als je ze in zo'n bakkie bewaart.
Ik zit nu het recept te bekijken van die pasta en het ziet er inderdaad lekker uit. Volgens mij moeten die artisjokken en tomaten er inderdaad rauw in. En heb je ook misopasta en umeboshi pasta gebruikt? Die staan me zo tegen, vooral omdat het zo duur is en ik bang ben dat ik het nooit meer gebruik.
Ik zit nu het recept te bekijken van die pasta en het ziet er inderdaad lekker uit. Volgens mij moeten die artisjokken en tomaten er inderdaad rauw in. En heb je ook misopasta en umeboshi pasta gebruikt? Die staan me zo tegen, vooral omdat het zo duur is en ik bang ben dat ik het nooit meer gebruik.
dinsdag 20 januari 2009 om 22:04
quote:mariaroos schreef op 19 januari 2009 @ 20:21:
Redelijk lekker:
wortel-amandelsoep blz. 83
allerbeste bietensoep blz. 86
toscaanse bonensoep blz. 97
knapperige koolsla met walnoten blz. 111
adukibonenstoofpot blz. 158
tagine met aubergine en kikkererwten blz. 162
volkoren flensjes (normaal beslag) met ratatouille blz. 175
vegetarische chili blz. 180 (haalt het toch niet bij een pakje van honig
roergebakken tofu met pecannoten blz. 185
Ah, het was de adukibonenschotel die ik bedoelde. Jij vond hem redelijk lekker dus? Hm...
Redelijk lekker:
wortel-amandelsoep blz. 83
allerbeste bietensoep blz. 86
toscaanse bonensoep blz. 97
knapperige koolsla met walnoten blz. 111
adukibonenstoofpot blz. 158
tagine met aubergine en kikkererwten blz. 162
volkoren flensjes (normaal beslag) met ratatouille blz. 175
vegetarische chili blz. 180 (haalt het toch niet bij een pakje van honig
roergebakken tofu met pecannoten blz. 185
Ah, het was de adukibonenschotel die ik bedoelde. Jij vond hem redelijk lekker dus? Hm...
dinsdag 20 januari 2009 om 22:27
Haa Wopper wat leuk dat je zo los bent gegaan! Super toch! Ik heb ook weleens van die aanvallen haha. Je bent lekker gemotiveerd en je hebt er nog plezier in ook, ben echt benieuwd of je je beter gaat voelen. Leuk ook dat je gezin positief is. Welke supplementen slik je nog meer als ik vragen mag?
Mensen die spirulina gaan gebruiken, houden jullie me even op de hoogte hoe het bevalt? Ben erg benieuwd of jullie ook zo positief zijn! Succes met uitproberen, blijf meelezen!
Mensen die spirulina gaan gebruiken, houden jullie me even op de hoogte hoe het bevalt? Ben erg benieuwd of jullie ook zo positief zijn! Succes met uitproberen, blijf meelezen!

dinsdag 20 januari 2009 om 22:32
quote:boebele schreef op 20 januari 2009 @ 22:02:
Klinkt goed Whopper, ben benieuwd wat het met je doet! Ik wilde vandaag ook spirulina halen, maar ben het vergeten. Morgen dan maar doen. En vershouddozen moet ik ook hebben, ik heb er nooit genoeg. Vooral noten enzo blijven ook veel langer goed als je ze in zo'n bakkie bewaart.
Vershouddozen heb ik bij de Ikea gehaald, zo'n stapel van allerlei formaten (ik geloof 15 dozen) in elkaar passens, blauwe deksel. Niet duur. Voor grote en kleine kliekjes
Al moeten de tomaten enzo er rauw in; ik vond het lekker ze even aan te bakken en tevens heb ik van Gillian geleerd dat tomaten behoren tot de nachtschade en dat ik ze beter niet rauw kan eten ivm mijn gewrichten, dus dat komt mooi uit
Misopasta heb ik niet gekocht, die vond ik er niet lekker uitzien maar umeboshi wel, en dat vind ik ook lekker moet ik zeggen. In de koelkast bewaren en de helft van het potje in een klein ikeadoosje in de vriezer en je doet er erg lang mee
Je ziet; ik wordt er al handig in hahaha!
Vershouddozen heb ik bij de Ikea gehaald, zo'n stapel van allerlei formaten (ik geloof 15 dozen) in elkaar passens, blauwe deksel. Niet duur. Voor grote en kleine kliekjes
Al moeten de tomaten enzo er rauw in; ik vond het lekker ze even aan te bakken en tevens heb ik van Gillian geleerd dat tomaten behoren tot de nachtschade en dat ik ze beter niet rauw kan eten ivm mijn gewrichten, dus dat komt mooi uit
Misopasta heb ik niet gekocht, die vond ik er niet lekker uitzien maar umeboshi wel, en dat vind ik ook lekker moet ik zeggen. In de koelkast bewaren en de helft van het potje in een klein ikeadoosje in de vriezer en je doet er erg lang mee
Je ziet; ik wordt er al handig in hahaha!

dinsdag 20 januari 2009 om 22:38
Overigens zijn de meeste supplementen tijdelijk om mijn tekorten aan te vullen die ik door deze nieuwe voeding weer bij kan gaan houden straks. De eiwitten echter zijn denk ik blijvend omdat ik geen vlees eet. En met de spirulina heb ik vroeger al goede resultaten gehad dus die zal ik er ook wel in houden, evenals de B12.
woensdag 21 januari 2009 om 08:15
Haha, Whopper. Wat herkenbaar! Eerst losgaan in de natuurwinkel en dan naar Ikea om voorraaddozen en -potten te kopen. Zo grappig! Bij mij ging het echt precies hetzelfde!
Uiteindelijk heb ik na een jaar ofzo toch heel vee weg gegooid omdat het over datum was.
Het is goed hoor dat je de recepten gewoon een beetje aanpast aan je eigen smaak. Dan kun je zoiets volhouden.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en welke recepten je nog meer gaat proberen. Veel succes.
Uiteindelijk heb ik na een jaar ofzo toch heel vee weg gegooid omdat het over datum was.
Het is goed hoor dat je de recepten gewoon een beetje aanpast aan je eigen smaak. Dan kun je zoiets volhouden.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en welke recepten je nog meer gaat proberen. Veel succes.

woensdag 21 januari 2009 om 09:03
Ik hoop dat ik het ga volhouden, ik begin rustig met allereerst de avondmaaltijden aan te pakken. Ik eet ook geen tussendoortjes als snoep (deed ik al niet) en chips (deed ik nog weleens 's avonds op de bank) meer, pak nu een appel of een kiwi ofzo en ontbijt deed ik altijd al gezond. Als ik het langzaam invoer dan gaat eht volgens mij prima. En hier en daar de recepten aanpassen naar eigen smaak kan ook geen kwaad volgens mij. De pasta die we gister hebben gegeten was echt een fluitje van een cent en je hebt er geen gekke dingen verder voor nodig, dus die houden we erin. Geen idee hoe lang ik het volga houden mijn bonen te wellen en 2 uur te koken voor gebruik, misschien gooi ik na een jaar alles ook wel weg, we zullen zien (vooralsnog staat het heel gezellig en verantwoord; al die glazen potten met boontjes en linzen in mijn keukenvensterbank)
Gillian zegt trouwens dat je je winderigheid kwijtraakt als je volgens haar regime eet, maar ik loop al 3 dagen te gassen. Hadden jullie daar ook last van?
Verder voel ik me erg gezond
Gillian zegt trouwens dat je je winderigheid kwijtraakt als je volgens haar regime eet, maar ik loop al 3 dagen te gassen. Hadden jullie daar ook last van?
Verder voel ik me erg gezond

woensdag 21 januari 2009 om 12:30
Ik heb het programma wel eens gezien, en de recepten leken me gezond, maar vaak niet lekker en erg ingewikkeld. Het lijkt me beter het eens door te nemen, om de principes mee te hebben, en dan gewoon met gezond verstand te eten.
Dus volkoren, vers, geen pakjes, niet al te hevig kruiden (kan je darmproblemen van krijgen, en die heb je blijkbaar al), en zien dat je voldoende vleesvervangers eet en voldoende calorieën binnenkrijgt. En veel water Dan kan je zelf waarschijnlijk je favoriete gerechtjes blijven maken, maar gewoon wat gezonder.
Dus volkoren, vers, geen pakjes, niet al te hevig kruiden (kan je darmproblemen van krijgen, en die heb je blijkbaar al), en zien dat je voldoende vleesvervangers eet en voldoende calorieën binnenkrijgt. En veel water Dan kan je zelf waarschijnlijk je favoriete gerechtjes blijven maken, maar gewoon wat gezonder.

woensdag 21 januari 2009 om 17:20
Visje, wat ik zo leuk vindt in haar kookboek is dat ik dingen tegen kom die ik zelf niet zou bedenken. Dus dat ik buiten het kringetje van dinegn ga eten die ik eigenlijk altijd al eet; variatie heet dat
Overigens vind ik de gerechten niet zo heel ingewikkeld, maar ik kook dan ook graag. Verder vind ik het leuk te lezen wat ik bijvoorbeeld kan eten als ik bepaalde tekorten heb of lijk te hebben. Ik vind het een leuk kookboek met veel variatie.
Ik wil dus buiten mijn favoriete gerechten om eten. Dat was het hele idee
Overigens vind ik de gerechten niet zo heel ingewikkeld, maar ik kook dan ook graag. Verder vind ik het leuk te lezen wat ik bijvoorbeeld kan eten als ik bepaalde tekorten heb of lijk te hebben. Ik vind het een leuk kookboek met veel variatie.
Ik wil dus buiten mijn favoriete gerechten om eten. Dat was het hele idee
woensdag 21 januari 2009 om 17:39
Hallo,
Ik lees al een tijdje met jullie mee en ik heb beide boeken al een jaar in huis. Ik ben er vorig jaar vol goede moed aan begonnen maar ik merkte al gauw dat het naast een fulltimebaan en een deeltijd studie bijna geen doen was om al die ingrediënten iedere keer bij elkaar te verzamelen. Laat staan de recepten te maken. En dan spreek ik nog niet eens van de kosten! Erg jammer.
Ik vind overigens de bietensoep met zoete aardappel héérlijk (ben ik de enige hier?)
En oja, waar komen jullie de spirulina? Ik merk dat de prijs erg kan verschillen per merk/winkel.
Groetjes
BurgerKing -> (daar moet je niet eten want daar serveren ze alleen gif volgens dr Gillian hihi)
Ik lees al een tijdje met jullie mee en ik heb beide boeken al een jaar in huis. Ik ben er vorig jaar vol goede moed aan begonnen maar ik merkte al gauw dat het naast een fulltimebaan en een deeltijd studie bijna geen doen was om al die ingrediënten iedere keer bij elkaar te verzamelen. Laat staan de recepten te maken. En dan spreek ik nog niet eens van de kosten! Erg jammer.
Ik vind overigens de bietensoep met zoete aardappel héérlijk (ben ik de enige hier?)
En oja, waar komen jullie de spirulina? Ik merk dat de prijs erg kan verschillen per merk/winkel.
Groetjes
BurgerKing -> (daar moet je niet eten want daar serveren ze alleen gif volgens dr Gillian hihi)

woensdag 21 januari 2009 om 19:35
Ik heb voor 520 pillen iets van 25-30 euro betaald, gewoon een doos met navulzakjes kopen. Bij de natuurdrogist.
Burgerking; ik vind de prijs tot nu toe wel meevallen; heb een hele volle boodschappentas met basisspullen gekocht (bonen, kruiden en pasta's als ume en de tamarin etc, en was 34 euro kwijt. Wie weet kom ik voor hogere kosten maar tot nu toe valt het me mee.
Mijn boontjes staan in de overigens pot; ik ga mijn eigen taughe maken
Burgerking; ik vind de prijs tot nu toe wel meevallen; heb een hele volle boodschappentas met basisspullen gekocht (bonen, kruiden en pasta's als ume en de tamarin etc, en was 34 euro kwijt. Wie weet kom ik voor hogere kosten maar tot nu toe valt het me mee.
Mijn boontjes staan in de overigens pot; ik ga mijn eigen taughe maken
woensdag 21 januari 2009 om 23:24
Haha wat leuk zeg dat je zo fanatiek bent whopper, krijg gelijk ook helemaal zin om allemaal bonen in potten neer te zetten enzo. Helaas woon ik nog thuis maar kan ook niet wachten tot ik mijn eigen huisje heb en lekker alleen maar gezonde spullen in huis ga halen en mijn keuken leuk en gezellig kan inrichten! Ow en Whopper, je slikt wel veel supplementen, slik je die op advies van iemand dat je je tekorten wilt aanvullen? Neem aan dat dat dan onderzocht is? Ik gebruik zelf nu dagelijks chlorella, artic omega 3 en 10mcg vitamine D. Voor de pms slik ik na de eisprong dagelijks nog een capsule (1300mg)teunisbloemolie erbij en heb ik nog monnikspeper in de kast liggen voor hormonen. Heb ook nog wel aan B12 gedacht want eet geen vlees maar wel vis en zuivel dus heb niet het idee dat het dan nodig is. Voor zover ik weet heb ik geen opnameprobleem met B12.
Trouwens Metatlon, ik gebruik de chlorella ipv een multi, die slikte ik wel voor het gebruik hiervan (en daarvoor de spirulina).
In chlorella en spirulina zitten alle voedingsstoffen die ook in een multi zitten + het zit volledig in een natuurlijke bron en is licht verteerbaar! Wat gebruik jij dan?
Trouwens Metatlon, ik gebruik de chlorella ipv een multi, die slikte ik wel voor het gebruik hiervan (en daarvoor de spirulina).
In chlorella en spirulina zitten alle voedingsstoffen die ook in een multi zitten + het zit volledig in een natuurlijke bron en is licht verteerbaar! Wat gebruik jij dan?
woensdag 21 januari 2009 om 23:25
O ja, de prijzen van spirulina/ chlorella verschillen nogal per merk, ik gebruik nu Vital Green chlorella en die is 34,95 voor 600 tabletten. De Marcus Rohrer spirulina kostte ook iets van 11,00 bij Kruidvat waar ik hem ook had gekocht. Volgende keer ga ik een voordeelverpakking kopen op internet, is uiteindelijk goedkoper dan steeds een pot bij de winkel!

donderdag 22 januari 2009 om 08:49
Ja, ik slik veel supplementen en ik heb het idee dat ik eea ook wel overlap. Zoals de multi en de spirulina, maar ik doe het nu wel even tot mijn potjes leeg zijn en ik mijn tekorten aangevuld heb. Dan slik ik alleen nog lijnzaadolie, spirulina en B12, en neem ik eiwitten. Dan valt het allemaal nog mee, toch?
Ik ga vanmiddag weer even naar de natuurwinkel, een boontje halen wat ik vanavond nodig heb en wat verse kruiden. Vind het helemaal leuk
Ik ga vanmiddag weer even naar de natuurwinkel, een boontje halen wat ik vanavond nodig heb en wat verse kruiden. Vind het helemaal leuk

donderdag 22 januari 2009 om 10:15
Chili (vegetarisch)
Lekker simpel en snel klaar.
Met zilvervliesrijst. Ik denk dat ik met die rijst wel een discussie ga krijgen vanavond thuis, dus ik doe een pannetje gewone rijst stiekem toch maar erbij denk ik, voor de jongens. Mijn man zei wel dat ie het wilde proberen maar is ook neit van de volkorenpasta's enzo, dus ik vrees met grote vrezen voor de rijst. Ik ben er zelf ook neit gek op maar ik denk dat het een kwestie van wennen is.
Morgen staat de oogbonenstoofpot op t menu. (vegetarisch)
Zaterdag komt mijn zoon zijn meisje eten en die wil graag gourmetten, dus dan veel verse groenten, paddestoelen, geitenkaas en sla met zaden op tafel (en vlees want dat eeten ze graag) en zondag maak ik een hele grote pan van mijn eigen pompoensoep, die was al Gillian-proof dus ik ben voorlopig klaar met plannen
Maandag duik ik weer in mijn lijst met seizoensgroenten en in mijn Gillian-kookboek voor een planning voor die komende week. Ik laat jullie weten hoe de chili en de stoofpot was.
Lekker simpel en snel klaar.
Met zilvervliesrijst. Ik denk dat ik met die rijst wel een discussie ga krijgen vanavond thuis, dus ik doe een pannetje gewone rijst stiekem toch maar erbij denk ik, voor de jongens. Mijn man zei wel dat ie het wilde proberen maar is ook neit van de volkorenpasta's enzo, dus ik vrees met grote vrezen voor de rijst. Ik ben er zelf ook neit gek op maar ik denk dat het een kwestie van wennen is.
Morgen staat de oogbonenstoofpot op t menu. (vegetarisch)
Zaterdag komt mijn zoon zijn meisje eten en die wil graag gourmetten, dus dan veel verse groenten, paddestoelen, geitenkaas en sla met zaden op tafel (en vlees want dat eeten ze graag) en zondag maak ik een hele grote pan van mijn eigen pompoensoep, die was al Gillian-proof dus ik ben voorlopig klaar met plannen
Maandag duik ik weer in mijn lijst met seizoensgroenten en in mijn Gillian-kookboek voor een planning voor die komende week. Ik laat jullie weten hoe de chili en de stoofpot was.
donderdag 22 januari 2009 om 11:18
quote:curlygurly schreef op 21 januari 2009 @ 23:24:
Ik gebruik een multi op het moment, maar zit te denken om dat te switchen naar Chlorella. Wist ff niet meer of dat een volwaardige vervanging is. Heb ooit wel s Spirulina poeder gebruikt maar dat is echt 100 jaar geleden.
Hmmmm misschien moet ik dat Gillian boek ook maar eens aanschaffen, klinkt wel ok allemaal.. Ben ook wel weer toe aan een beetje inspiratie
Ik gebruik een multi op het moment, maar zit te denken om dat te switchen naar Chlorella. Wist ff niet meer of dat een volwaardige vervanging is. Heb ooit wel s Spirulina poeder gebruikt maar dat is echt 100 jaar geleden.
Hmmmm misschien moet ik dat Gillian boek ook maar eens aanschaffen, klinkt wel ok allemaal.. Ben ook wel weer toe aan een beetje inspiratie