Wat maak je (of laat maken) als kerstdiner dit jaar ??(2009)

13-12-2009 23:30 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon nog geen topic vinden met daarin jou kerstmenu voor dit jaar.

Maak je zelf iets, of laat je iets maken? Waar eet je..thuis of bij anderen?

Laat het hier weten....
Geen idee, op kerstavond denk ik gewoon iets makkelijks, misschien soep met brood en als 'toetje' lekker veel chocoladefondue. Eerste kerstdag eet ik bij mijn ouders. Tweede kerstdag zouden we normaalgesproken bij ouders van vriend gaan eten maar die zijn er niet, dus ik denk dat we zelf wat in elkaar gaan zetten (niet té moeilijk) en dan ons gaan klemzuipen in bed.
quote:Hemera schreef op 14 december 2009 @ 13:14:

Drie weken? Drie weken? Minder dan twee HPL!! De Kerststress is hier al in volle hevigheid toegeslagen. Een goede voorbereiding is essentieel.O, nouja, anderhalve week dan. Dat vind ik ook al erg ver vooruit kijken. Ik vind het al benauwend dat ik nu al precies weet waar ik wanneer wordt verwacht.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 14 december 2009 @ 13:17:

[...]

O, nouja, anderhalve week dan. Dat vind ik ook al erg ver vooruit kijken. Ik vind het al benauwend dat ik nu al precies weet waar ik wanneer wordt verwacht.

Tja bij mijn schoonouders is het toch altijd het zelfde, ondanks dat schoonmoeder nu nog niet weet wat ze gaat maken, komt ze altijd weer op dezelfde rollade uit.

Alleen de smaak soep en ijs zijn een verassing.
Knoflooksoepje

Triotje of kwartetje vis; zalmbonbon, garnaal in tempura, tonijntartaar en tongrolletje met zalm

Gefrituurd kaasje met cranberrycompote

Ossenhaaspuntjes met precorinopasta en courgettemousse(groente weet ik nog niet helemaal zeker)

Toetje is nog compleet hopeloos, kortom nog geen enkel idee. Denk erover om maar wat ijs zelf te maken (Nogatineijs, of baileysijs of zo)

Maar voor hetzelfde geld wordt het chocomousse of iemand anders moet nog goede ideeen hebben (Geen tiramisu of creme brulee in ieder geval
Weet alleen nog niet welke dag ik mag, bij schoonouders ish et ieder jaar hetzelfde verrukkelijke (iekss) gerecht, ook ergens op deze site vernoemd als ik me niet vergis.

(Koude gortdroge rollade, met gefrituurde aardappelschijfjes en tot snot gekookte roerbakgroente)
lekker lui dit jaar: ik haal een compleet kerstdiner bij een lokale traiteur met gebruiksaanwijzing over hoe lang iets in de oven moet en voor de andere dag staat het kant-en-klaar concept van de excellent-serie van de Albert Heijn op het menu. Het enige dat we zelf doen is de tafel dekken en de open haard aansteken
Eerste kerstdag zijn we uitgenodigd. Tweede kerstdag hebben we een borrel met zo'n 40 personen. Dus genoeg te doen aan hapjes etc. Wat dat allemaal gaat worden weet ik nog niet. In ieder geval een hele, op ambachtelijke wijze, gerookte zalm, makreelrilette en een aantal zelfgemaakte salades.
...
Sommige menu's hier zien er erg lekker uit moet ik zeggen.

Maar ik heb nooit zo'n zin om uitgebreid te gaan koken met kerst. Dus eerste kerstdag als we met zijn drietjes thuis zijn, gaan we lekker kerstfilms kijken terwijl de voor -en bijgerechten naar binnen werken van de H*ma. Heerlijk!!

Tweede kerstdag komt broertjelief en gaan we lekker gourmetten. Derde kerstdag komen vrienden eten en gaan we Chinees fonduen. Lekker en toch makkelijk!
Leuk topic! Ik ga dit jaar voor het eerst samen met mijn broer koken voor onze ouders. M'n moeder is helemaal blij dat ze eens niets hoeft te doen.

Voorgerecht weten we nog niet, maar misschien een rucolasalade met gerookte kip, peer en walnoot.

Hoofdgerecht: varkenshaas gevuld met brie en omwikkeld met spek lijkt me wel lekker! Erbij risotto met champignons.

Na: baklava of citroenijs.
Oh en tweede kerstdag ben ik gewoon lekker thuis dus dan niks bijzonders ;) Mocht ik nu echt heel lui zijn, mijn snackbar is zelfs open!
1e kerstdag heb ik oproepdienst tot 17.00.

Dat wordt waarschijnlijk gewoon thuis een hapjesdag, gourmetdag o.i.d. Zoon van man is er dan ook. Gaan ons niet uitsloven en verder lekker voor pampus liggen.

2e kerstdag samen met mijn vader bij schoonouders eten met de hele familie van man. Zij hebben vast weer voor een heel weeshuis aan surinaamse gerechten heeft: pom, pastei, pindasoep, kip uit de oven, nasi, bami, diverse soorten groenten, gebakken banaan etc....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
24/12 Bij m'n ouders: kervelsoep - carpaccio - \italiaans stoofvlees met div. groente - mangotiramisu

25/12 Bij mij thuis: vleesfondue met alles er op en eraan + als dessert een semifreddo (yoghurt-limoen of met passievruchtensaus)

26/12 eten bij schoonouders; Weet nog niet wat het wordt. Misschien bied ik nog wel aan om het dessert te maken.
Everytime you make a typo, the errorists win.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 14 december 2009 @ 13:17:

[...]

O, nouja, anderhalve week dan. Dat vind ik ook al erg ver vooruit kijken. Ik vind het al benauwend dat ik nu al precies weet waar ik wanneer wordt verwacht.

vind je dat ver vooruit kijken ja?

ja wel als het normale dagen zijn, dan kijk ik echt per dag pas wat we gaan eten.

maar voor Kerst "moet" ik wel, aangezien man jarig is en dus de familie komt eten, en 2e kerstdag dus bij schoonouders gaan eten, maar wij koken omdat schoonouders oersaai koken (zegt ze zelf)

Dus je dan moet je wel plannen in voren..ik moet voor de verjaardag (die we 24e houden), 1e, 2e kerstdag en dus voor zondeag de 27e spul in huis hebben.

Ik moet ook plannen qua boodschappen, ben hartstikke druk deze weken met werken, op school helpen en dit er dan bij.

Tis ff druk en heftig, maar ook ontzettend gezellig
Leuke diners/hapjes staan er trouwens tussen!
Ja wolletje dat vind ik ver vooruit kijken Ik zie het allemaal wel hoor, een paar dagen van te voren.
Hm nou voor 2e kerstdag weet ik het nu ongeveer,schoonouders gaan coq au vin maken en ik maak soep en voorgerecht en schoonzusje het dessert(tenminste zo staat het er nu voor.)

Nu ga ik eens op zoek naar een lekkere aparte soep(normaak krijgen we daar gewoon groente of kippensoep).

Voorgerecht wilde schonnmoeder graag dat ik papadums ga bakken en dan lekkere sausjes erbij dus ons menu wordt niet iets wat allemaal bij elkaar gaat passen....
quote:elninjoo schreef op 14 december 2009 @ 11:31:

[...]

Ik ken 'n spoom juist alleen als tussen de voorgerechten en 't hoofdgerecht door.

Het is dus ook officieel 'n tussengerecht om de maaltijd te laten zakken. Dacht dat jij dat als keukenprinses toch wel zou weten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoom

Haha, ben topic nog aan het (verder) lezen, maar dacht hetzelfde.

Ken/maak het alleen/altijd na koud/warm voorgerecht en voor hoofdgerecht.

Mijn favo (erg makkelijk te maken) is muntspoom.
Hoe maak je die thee?

Hier ook altijd de standaard met citroensorbetijs. Ken ook de meloenvariant, maar met citroen is lekker fris. En ook altijd na het voorgerecht. Daarvoor is het een spoom.
...
quote:Amber83 schreef op 14 december 2009 @ 13:59:

Leuk topic! Ik ga dit jaar voor het eerst samen met mijn broer koken voor onze ouders. M'n moeder is helemaal blij dat ze eens niets hoeft te doen.

Voorgerecht weten we nog niet, maar misschien een rucolasalade met gerookte kip, peer en walnoot.

Vergelijkbaar voorgerecht gemaakt aantal jaren geleden. Weet alleen niet hoe hier foto te plaatsen.

Ik had rucola, gerookte kip, walnootkaas en aardbei (ipv peer).

Als je foto wilt moet je me maar even mailen op de hete meel van thee39
quote:queenie1 schreef op 14 december 2009 @ 18:02:

Hoe maak je die thee?

Hier ook altijd de standaard met citroensorbetijs. Ken ook de meloenvariant, maar met citroen is lekker fris. En ook altijd na het voorgerecht. Daarvoor is het een spoom.

Queenie, moet ik opzoeken (als ik 'm nog kan vinden); hij komt in elk geval uit een oude Kerst.... hoe heette dat maandkookblad ook alweer???

Wat ik uit mijn hoofd nog weet: Basis is suikerwater (desgewenst met deel witte wijn) én spa rood en veel fijngeknipte muntblaadjes.

Dat mengen en steeds (tijdens vriezertijd) omroeren met vork.

Dat is dan je ijs. Serveren met prosecco of andere bubbels, maar weet de verhoudingen zo niet meer.

Weet nog wel dat ie altijd erg in smaak viel!! Fris en licht!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 14 december 2009 @ 15:00:

Ja wolletje dat vind ik ver vooruit kijken Ik zie het allemaal wel hoor, een paar dagen van te voren.nouja als ik alleen met mn gezin had gegeten dan had ik het ws ook geen 1,5 week van tevoren rond gehad...
quote:dolfje schreef op 14 december 2009 @ 15:39:

Nu ga ik eens op zoek naar een lekkere aparte soep(normaak krijgen we daar gewoon groente of kippensoep).

Bospaddestoelen soep

Mosterdsoep

Pompoensoep

Courgettesoep

Bloemkoolsoep
Hier 1e Kerstdag met Lief gourmetten. Eerste Kerst samen. Allebei kookliefhebber maar ik vind weer een keer gourmetten zo leuk.

Tot nu toe in planning:

zelf gemarineerde kipfilet (keuze uit aantal Oil&Vinegar marinades)

varkenshaas

ossenhaas

duitse biefstuk

zelfgemaakte mini hamburgers

(misschien) zelf gemaakte spicy vinkjes

struisvogelbiefstuk

iets van wild zwijn of hert of ander wild voor Lief

stokbrood wit/bruin

pide

die afbak (hoe heten ze ook alweer) van AH met ui/kaas of mozzarella

witte minibolletjes (AH) voor de minihamburgers

rode wijnsaus (zelf gemaakt o.b.v. wijn/fond/spekjes/sjalotjes)

pittige satésaus

div. koude sauzen (deels zelf gemaakt)

div. paddestoelen/knof/paprika/ui/ananas/ontbijspek/geraspte kaas/omeletmengsel

Denk dat ik gourmet visvrij houd en de brunch/lunch baseer op vis: wilde rode gerookte zalm, hartige poffertjes met citroenboter en gerookte heilbotfilet, bruschetta met avocado en hollandse garnalen, bruschetta met goede gedrooge ham en vijgencompote, mimosacocktail, stol met spijs, kwarteleitjes voor mini-omelet, misschien gazpacho etc.

Bij zoveel keus willen is het wel lastig als je maar met 2 bent.
Heeeeeeerlijk lui...

Kerstavond bij oom&tante van vriend

1e kerstochtend brunch bij mijn ouders met oom& tante en neefje/nichtjes

1e kerstavond bij mijn schoonouders

2e kerstochtend bij mijn schoonouders met oma en zus+zwager etc.

2e kerstavond bij mijn ouders.

Hoef volgens mij niks in huis te halen
Vanavond eten we ook kersterig, struisvogelbiefstuk, jammie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven