Wat maak je (of laat maken) als kerstdiner dit jaar ??(2009)

13-12-2009 23:30 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon nog geen topic vinden met daarin jou kerstmenu voor dit jaar.

Maak je zelf iets, of laat je iets maken? Waar eet je..thuis of bij anderen?

Laat het hier weten....
kerstavond: geen idee, savonds een borrel met wat zoutjes enzo

1e kerstdag: koud buffet, met een glas spoon ergens tussendoor. wel leuk dat al meerderen dat ook eten/drinken.

2e kerstdag: nog geen idee, we zijn lekke rmet zijn 3en

3e kerstdag ook nog geen idee hahah, miss doe ik wel wat ideeen op.
Wat is 3e kerstdag? Wij hebben hier als weinige in NL een 3e pinksterdag, officieel. Maar 3e kerstdag ken ik niet eigenlijk.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Gewoon de dag na kerst MV Dat is dit jaar toch een zondag?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
wat een leuk topic.

amuse; makreelmousse en een pittig garnaaltje

voorgerecht: salade met geitenkaas en honing

soep: mosterdsoep met een spekje

hoofd; kip (wat voor variatie weet ik nog niet) aardaooelgratin, appelcompote, gegrilde tomaatjes en gestoofde prei in witte wijn

na; monchoutaartje
quote:HoiPippiLangkous schreef op 14 december 2009 @ 19:18:

Gewoon de dag na kerst MV Dat is dit jaar toch een zondag?Nou dan noem ik die dag gewoon zondag, ik doe niet aan derde kerstdag .
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Thee, bedoel je de Tip (of ben ik mosterd?)

Ik ga kerstavond gourmetten.

Eerste kerstdag: vooraf gebakken sint jacobsschelpen met rucola, hoofdgerecht kabeljauw filet met garnalen, zeekraal en krieltjes, toe: vers fruit salade.

Tweede kerstdag: zelfgemaakte dim sum en allerhande Chinese hapjes

Ramiaatje maak je de makreelmousse zelf? (recept )
Hermes;

Prak 350 gram gestoomde makreel goed fijn en pulk gelijk eventuele graatjes er nog uit. Snipper twee sjalotjes heel fijn. Vervolgens prak je de makreel tot mousse samen met de sjalotjes, 1 klein bekertje zure room, 4 eetlepels slagroom, 1 theelepel sambal, 3 eetlepels mayonaise, 2 eetlepels ketjap manis, 1 eetlepel tomatenpuree. Je kunt het ook gladmaken in een keukenmasjien.
Kerstavond eten een aantal vrienden bij mij.

Eerste kerstdag bij mijn moeder, waarschijnlijk een buffetje omdat broer met vrouw en kinderen maar 2 uurtjes komt, en we dan niet 5 gangen willen/kunnen tafelen.

Tweede kerstdag met mijn twee best gay friends naar een heel goed restaurant.

Ik zit alleen te dubben wat ik zelf maak op kerstavond. De standaard ligt hoog. Bij een van de stellen krijg ik altijd standaard oesters en kreeft en een terrine met eendelever. En het andere stel haalt ook altijd wild bij de beste poelier van Rotterdam. En dan is het nog geen kerst.

Heb geen zin en geen tijd en eigenlijk ook geen budget om op die toer te gaan. Ik denk dat ik dus flink ga uitpakken met verschillende thaise gerechten. Is qua ingredienten beter betaalbaar en eigenlijk vind ik het ook wel lekker en licht en fris als afwisseling op alle klassieke wildgebraden en rollades en lamsracks tijdens en rondom kerst. En in een goede curry maakt het niet uit dat de jumbo garnalen en de eend uit de vriezer van de super zijn.
Hiltje; is sushi maken ( of halen ) geen idee?
Wij gaan 1e en 2e kerstdag uit eten.

Ik heb nog geen idee wat we op kerstavond of de zondag na kerst gaan eten.

Zie ik volgende week wel als ik vrij ben om boodschappen te doen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
kerstavond eten we bij mijn ouders en gaan we gourmetten denk ik. eerste kerstdag heb ik mijn schoonfamilie hier (7 volwassenen en 5 kinderen) en maken we een inidshce rijsttafel. Tweede kerstdag gaan manlief, de kinderen en ik maken wat we allemaal graag eten: tapas. Zalig!
1e kerstdag komen schoonouders,zwager en schoonzus, en de 3kinderen van mijn vriend, en we maken tapas:

eerste ronde; koude tapas

gevulde cherrytomaatjes met geitenkaas en paprika

wraps gevuld met gerookte zalm, bieslook roomkaas (in stukjes)

wraps gevuld met mascarpone, rucola en serrano ham

(in stukjes)

cherrytomaatjes gevuld met garnalen in whiskeysaus

italiaanse soesjes gevuld met mascarpone en serrano olijven paprika

paar gevulde eitjes

tussendoor: paprika-tomatensoeppie(voor de liefhebber)

warme tapas:

gevulde tomaatjes met gehakt -knoflook

varkenshaasreepjes in peperroomsaus

black angus spiesjes

gegrilde groentespiesjes

patatas bravas

gehaktballetjes in indische saus

gehaktballetjes in pikante tomatensaus

knakworstjes in filodeeg(voor de kids)

mini quiche met zalm

pinchos(kleine kipkebab)

tortilla(aardappeltaart)

na:

chocolade fontein met diverse soorten fruit

nou en dan maar uitbuiken......

let wel, dit is over de hele middag / avond verspreid
quote:ramiaatje schreef op 14 december 2009 @ 20:14:

Hermes;

Prak 350 gram gestoomde makreel goed fijn en pulk gelijk eventuele graatjes er nog uit. Snipper twee sjalotjes heel fijn. Vervolgens prak je de makreel tot mousse samen met de sjalotjes, 1 klein bekertje zure room, 4 eetlepels slagroom, 1 theelepel sambal, 3 eetlepels mayonaise, 2 eetlepels ketjap manis, 1 eetlepel tomatenpuree. Je kunt het ook gladmaken in een keukenmasjien.Mjammie! Thanks Ramiaatje!
quote:wolletje schreef op 14 december 2009 @ 18:11:

[...]

Bospaddestoelen soep

Mosterdsoep

Pompoensoep

Courgettesoep

Bloemkoolsoep

Ik zat zelf idd ook aan pompoensoep te denken en dan met koriander.

Moet van de week eens goed gaan nadenken.
Ja Hiltje, volgens mij was het de 'Tip".
quote:thee schreef op 15 december 2009 @ 01:06:

Ja Hiltje, volgens mij was het de 'Tip".Oh, die heb ik nog wel liggen. Zal eens kijken of het daar in staat.
...
quote:Vl43inder schreef op 14 december 2009 @ 12:12:

Ik ken een spoom ook alleen van tussen de maaltijden door. En eigenlijk is het alweer een beetje outdated, net als gevulde avocado enzo.

Ik zou het bij mijn ouders (gaan heel vaak naar luxe restaurants en houden zelf ook erg van koken, zoeken ook naar nieuwe dingen) niet zo snel voorzetten daarom, maar mijn schoonouders wel, eten neemt bij hen een minder belangrijke plaats in, vandaar.

.

Ja tsss....wie zet er tegenwoordig nou nog een spoom op tafel, beetje uit de tijd.

(wij gaan waarschijnlijk gourmetten ).
quote:hiltje schreef op 14 december 2009 @ 20:37:

Ik zit alleen te dubben wat ik zelf maak op kerstavond. De standaard ligt hoog. Bij een van de stellen krijg ik altijd standaard oesters en kreeft en een terrine met eendelever. En het andere stel haalt ook altijd wild bij de beste poelier van Rotterdam. En dan is het nog geen kerst.

Treure?

Maar Thais klinkt echt goed en persoonlijk zou ik daar ook meer gecharmeerd van zijn dan al die grote lappen vlees.
kerstavond is een verassing voor mij van vriendlief..

1ste kerstdag gourmetten bij opa en oma met de familie.

2e kerstdag komt schoonfamilie hier.

voorgerecht

Soep... Tips zijn welkom

Hoofdgerecht

eten wij souvlaki met tjaziki

griekse salade, 2 soorten

stokbrood met eigen gemaakte tapenade

gebakken aardappeltjes

nagerecht

chocolademouse

makkelijk maar wel lekker
1ste dag zijn we met 8 personen en iedereen maakt wat.

Moeders is van de borrelhappen en die maakt een crabsalade en neemt oesters mee. Ook pelt ze nog garnalen voor het voorgerecht.

Ik ben van het voorgerecht en ik maak een garnalen cocktail met zelfgemaakte groene mayonaise.

Verder verzorg ik het vlees voor de gourmet en dat wordt een vleesschotel (ossenhaas, varkenshaas, kippedijen, gehakt met spek) en een wildschotel (hazenrugfilet, hertenbiefstuk en eendeborstfilet).

Schoonmoeder is van de bijgerechten en maakt haricot verts, witlofsalade en stoofpeertjes.

En m'n schoonzus mag het toetje doen. Ze mag ook kiezen voor een lekker taartje toe, maar dan wel van een lekkere banketbakker.

Een spoom is een goed idee. Ik heb nog 2 flessen rose champagne.
quote:dolfje schreef op 14 december 2009 @ 23:05:

[...]

Ik zat zelf idd ook aan pompoensoep te denken en dan met koriander.

Moet van de week eens goed gaan nadenken.Heb nagedacht en ga idd pompoensoep maken en dan erbij papadums met raita en chutney en tomaat/ui/koriander dip en misschien nog wat naan brood.
Ik weet nog echt niet wat we met kerst gaan eten, ik kan wel wat inspiratie gebruiken!

1e kerstdag zijn we met het gezin. Overdag gaan we weg, dus eten 's avonds wordt niet superuitgebreid, maar moet wel lekker zijn (zegt man ). Ik denk dat het een struisvogeltje of hert wordt met lekkere aardappeltjes, groente en stoofpeertjes.

2e kerstdag komt een vriend eten, dus dan moet ik wel 'uitpakken'. Ben alleen totaal geen keukenprinses, dus ik weet echt niet wat ik moet maken.

3e kerstdag komen vrienden gourmetten, dus dat is makkelijk.

O, Mylene, wij hebben 3e kerstdag, omdat het gros van de mensheid met de kerstdagen verplichtingen heeft. Door die 3e kerstdag kunnen we dus toch kerst met vrienden vieren. Of, zoals m'n zoon zegt: we vinden kerst zo gezellig dat we er nog een 3e dag aan vastgeknoopt hebben .
O, ik bedenk me net dat man fazant wilde zoals z'n moeder altijd maakte. Ik krijg al klotsende oksels als ik eraan denk, het lijkt me lastig om het lekker te krijgen. Is dat ook zo?
quote:dolfje schreef op 17 december 2009 @ 17:04:

[...]

Heb nagedacht en ga idd pompoensoep maken en dan erbij papadums met raita en chutney en tomaat/ui/koriander dip en misschien nog wat naan brood.

@dolfje; ken je dat recept van Thaise pompoensoep met citroengras, kokosmelk en koriander? Die is echt héérlijk!!

(staat op smulweb)

Wij gaan voor;

kerstavond; ws kaasfondue met z'n drieeen

1 kerstdag; bij mijn schoonouders, die geen idee.

2de kerstdag; bij mijn ouders, mijn ouders voorgerecht iets met verschillende vissoorten, tussengerecht ??, hoofdschotel maken wij---> hazerugfilet ombonden met spek, wijn-appelstroopjus, aardappel/knolselderij-puree, gefrituurde aardappelschilletjes, 2 soorten groenten, ws rode kool en peulen. Nagerecht doen mijn zus en zwager, waarschijnlijk een bak ijs

Eet smakelijk allemaal!!
1e kerstdag krijg ik 9 personen te eten (waaronder 5 kinderen) en maak ik een hapjes/tapas buffetje. Heb de volgende dingen oa bedacht:

mini-quiches

gehaktballetjes in 2 soorten sausjes

kleine sateetjes van kip

wraps met gerookte kip en groente

voor kinderen: saucijze hapjes en worste hapjes

gevulde zoete paprika

spare-ribs

gekruide drumsticks

zalmhapje

en dan nog wat salade/stokbrood/kruidenboter

als nagerecht: ijs, kaasplankje, chocoladefondue

Zit nog na te denken over een soepje vooraf (maar dan ook als amuse), iemand nog een idee?

2e kerstdag eet ik bij mijn ouders en weet ik nog niet wat ik eet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven