Wat maak je (of laat maken) als kerstdiner dit jaar ??(2009)
maandag 14 december 2009 om 18:26
maandag 14 december 2009 om 19:43
maandag 14 december 2009 om 19:47
maandag 14 december 2009 om 19:47
Thee, bedoel je de Tip (of ben ik mosterd?)
Ik ga kerstavond gourmetten.
Eerste kerstdag: vooraf gebakken sint jacobsschelpen met rucola, hoofdgerecht kabeljauw filet met garnalen, zeekraal en krieltjes, toe: vers fruit salade.
Tweede kerstdag: zelfgemaakte dim sum en allerhande Chinese hapjes
Ramiaatje maak je de makreelmousse zelf? (recept )
Ik ga kerstavond gourmetten.
Eerste kerstdag: vooraf gebakken sint jacobsschelpen met rucola, hoofdgerecht kabeljauw filet met garnalen, zeekraal en krieltjes, toe: vers fruit salade.
Tweede kerstdag: zelfgemaakte dim sum en allerhande Chinese hapjes
Ramiaatje maak je de makreelmousse zelf? (recept )
maandag 14 december 2009 om 20:14
Hermes;
Prak 350 gram gestoomde makreel goed fijn en pulk gelijk eventuele graatjes er nog uit. Snipper twee sjalotjes heel fijn. Vervolgens prak je de makreel tot mousse samen met de sjalotjes, 1 klein bekertje zure room, 4 eetlepels slagroom, 1 theelepel sambal, 3 eetlepels mayonaise, 2 eetlepels ketjap manis, 1 eetlepel tomatenpuree. Je kunt het ook gladmaken in een keukenmasjien.
Prak 350 gram gestoomde makreel goed fijn en pulk gelijk eventuele graatjes er nog uit. Snipper twee sjalotjes heel fijn. Vervolgens prak je de makreel tot mousse samen met de sjalotjes, 1 klein bekertje zure room, 4 eetlepels slagroom, 1 theelepel sambal, 3 eetlepels mayonaise, 2 eetlepels ketjap manis, 1 eetlepel tomatenpuree. Je kunt het ook gladmaken in een keukenmasjien.
maandag 14 december 2009 om 20:37
Kerstavond eten een aantal vrienden bij mij.
Eerste kerstdag bij mijn moeder, waarschijnlijk een buffetje omdat broer met vrouw en kinderen maar 2 uurtjes komt, en we dan niet 5 gangen willen/kunnen tafelen.
Tweede kerstdag met mijn twee best gay friends naar een heel goed restaurant.
Ik zit alleen te dubben wat ik zelf maak op kerstavond. De standaard ligt hoog. Bij een van de stellen krijg ik altijd standaard oesters en kreeft en een terrine met eendelever. En het andere stel haalt ook altijd wild bij de beste poelier van Rotterdam. En dan is het nog geen kerst.
Heb geen zin en geen tijd en eigenlijk ook geen budget om op die toer te gaan. Ik denk dat ik dus flink ga uitpakken met verschillende thaise gerechten. Is qua ingredienten beter betaalbaar en eigenlijk vind ik het ook wel lekker en licht en fris als afwisseling op alle klassieke wildgebraden en rollades en lamsracks tijdens en rondom kerst. En in een goede curry maakt het niet uit dat de jumbo garnalen en de eend uit de vriezer van de super zijn.
Eerste kerstdag bij mijn moeder, waarschijnlijk een buffetje omdat broer met vrouw en kinderen maar 2 uurtjes komt, en we dan niet 5 gangen willen/kunnen tafelen.
Tweede kerstdag met mijn twee best gay friends naar een heel goed restaurant.
Ik zit alleen te dubben wat ik zelf maak op kerstavond. De standaard ligt hoog. Bij een van de stellen krijg ik altijd standaard oesters en kreeft en een terrine met eendelever. En het andere stel haalt ook altijd wild bij de beste poelier van Rotterdam. En dan is het nog geen kerst.
Heb geen zin en geen tijd en eigenlijk ook geen budget om op die toer te gaan. Ik denk dat ik dus flink ga uitpakken met verschillende thaise gerechten. Is qua ingredienten beter betaalbaar en eigenlijk vind ik het ook wel lekker en licht en fris als afwisseling op alle klassieke wildgebraden en rollades en lamsracks tijdens en rondom kerst. En in een goede curry maakt het niet uit dat de jumbo garnalen en de eend uit de vriezer van de super zijn.
maandag 14 december 2009 om 21:04
maandag 14 december 2009 om 22:18
1e kerstdag komen schoonouders,zwager en schoonzus, en de 3kinderen van mijn vriend, en we maken tapas:
eerste ronde; koude tapas
gevulde cherrytomaatjes met geitenkaas en paprika
wraps gevuld met gerookte zalm, bieslook roomkaas (in stukjes)
wraps gevuld met mascarpone, rucola en serrano ham
(in stukjes)
cherrytomaatjes gevuld met garnalen in whiskeysaus
italiaanse soesjes gevuld met mascarpone en serrano olijven paprika
paar gevulde eitjes
tussendoor: paprika-tomatensoeppie(voor de liefhebber)
warme tapas:
gevulde tomaatjes met gehakt -knoflook
varkenshaasreepjes in peperroomsaus
black angus spiesjes
gegrilde groentespiesjes
patatas bravas
gehaktballetjes in indische saus
gehaktballetjes in pikante tomatensaus
knakworstjes in filodeeg(voor de kids)
mini quiche met zalm
pinchos(kleine kipkebab)
tortilla(aardappeltaart)
na:
chocolade fontein met diverse soorten fruit
nou en dan maar uitbuiken......
let wel, dit is over de hele middag / avond verspreid
eerste ronde; koude tapas
gevulde cherrytomaatjes met geitenkaas en paprika
wraps gevuld met gerookte zalm, bieslook roomkaas (in stukjes)
wraps gevuld met mascarpone, rucola en serrano ham
(in stukjes)
cherrytomaatjes gevuld met garnalen in whiskeysaus
italiaanse soesjes gevuld met mascarpone en serrano olijven paprika
paar gevulde eitjes
tussendoor: paprika-tomatensoeppie(voor de liefhebber)
warme tapas:
gevulde tomaatjes met gehakt -knoflook
varkenshaasreepjes in peperroomsaus
black angus spiesjes
gegrilde groentespiesjes
patatas bravas
gehaktballetjes in indische saus
gehaktballetjes in pikante tomatensaus
knakworstjes in filodeeg(voor de kids)
mini quiche met zalm
pinchos(kleine kipkebab)
tortilla(aardappeltaart)
na:
chocolade fontein met diverse soorten fruit
nou en dan maar uitbuiken......
let wel, dit is over de hele middag / avond verspreid
maandag 14 december 2009 om 22:56
quote:ramiaatje schreef op 14 december 2009 @ 20:14:
Hermes;
Prak 350 gram gestoomde makreel goed fijn en pulk gelijk eventuele graatjes er nog uit. Snipper twee sjalotjes heel fijn. Vervolgens prak je de makreel tot mousse samen met de sjalotjes, 1 klein bekertje zure room, 4 eetlepels slagroom, 1 theelepel sambal, 3 eetlepels mayonaise, 2 eetlepels ketjap manis, 1 eetlepel tomatenpuree. Je kunt het ook gladmaken in een keukenmasjien.Mjammie! Thanks Ramiaatje!
Hermes;
Prak 350 gram gestoomde makreel goed fijn en pulk gelijk eventuele graatjes er nog uit. Snipper twee sjalotjes heel fijn. Vervolgens prak je de makreel tot mousse samen met de sjalotjes, 1 klein bekertje zure room, 4 eetlepels slagroom, 1 theelepel sambal, 3 eetlepels mayonaise, 2 eetlepels ketjap manis, 1 eetlepel tomatenpuree. Je kunt het ook gladmaken in een keukenmasjien.Mjammie! Thanks Ramiaatje!
maandag 14 december 2009 om 23:05
dinsdag 15 december 2009 om 21:29
quote:Vl43inder schreef op 14 december 2009 @ 12:12:
Ik ken een spoom ook alleen van tussen de maaltijden door. En eigenlijk is het alweer een beetje outdated, net als gevulde avocado enzo.
Ik zou het bij mijn ouders (gaan heel vaak naar luxe restaurants en houden zelf ook erg van koken, zoeken ook naar nieuwe dingen) niet zo snel voorzetten daarom, maar mijn schoonouders wel, eten neemt bij hen een minder belangrijke plaats in, vandaar.
.
Ja tsss....wie zet er tegenwoordig nou nog een spoom op tafel, beetje uit de tijd.
(wij gaan waarschijnlijk gourmetten ).
Ik ken een spoom ook alleen van tussen de maaltijden door. En eigenlijk is het alweer een beetje outdated, net als gevulde avocado enzo.
Ik zou het bij mijn ouders (gaan heel vaak naar luxe restaurants en houden zelf ook erg van koken, zoeken ook naar nieuwe dingen) niet zo snel voorzetten daarom, maar mijn schoonouders wel, eten neemt bij hen een minder belangrijke plaats in, vandaar.
.
Ja tsss....wie zet er tegenwoordig nou nog een spoom op tafel, beetje uit de tijd.
(wij gaan waarschijnlijk gourmetten ).
dinsdag 15 december 2009 om 21:57
quote:hiltje schreef op 14 december 2009 @ 20:37:
Treure?
Maar Thais klinkt echt goed en persoonlijk zou ik daar ook meer gecharmeerd van zijn dan al die grote lappen vlees.
Treure?
Maar Thais klinkt echt goed en persoonlijk zou ik daar ook meer gecharmeerd van zijn dan al die grote lappen vlees.
dinsdag 15 december 2009 om 23:43
kerstavond is een verassing voor mij van vriendlief..
1ste kerstdag gourmetten bij opa en oma met de familie.
2e kerstdag komt schoonfamilie hier.
voorgerecht
Soep... Tips zijn welkom
Hoofdgerecht
eten wij souvlaki met tjaziki
griekse salade, 2 soorten
stokbrood met eigen gemaakte tapenade
gebakken aardappeltjes
nagerecht
chocolademouse
makkelijk maar wel lekker
1ste kerstdag gourmetten bij opa en oma met de familie.
2e kerstdag komt schoonfamilie hier.
voorgerecht
Soep... Tips zijn welkom
Hoofdgerecht
eten wij souvlaki met tjaziki
griekse salade, 2 soorten
stokbrood met eigen gemaakte tapenade
gebakken aardappeltjes
nagerecht
chocolademouse
makkelijk maar wel lekker
woensdag 16 december 2009 om 16:45
1ste dag zijn we met 8 personen en iedereen maakt wat.
Moeders is van de borrelhappen en die maakt een crabsalade en neemt oesters mee. Ook pelt ze nog garnalen voor het voorgerecht.
Ik ben van het voorgerecht en ik maak een garnalen cocktail met zelfgemaakte groene mayonaise.
Verder verzorg ik het vlees voor de gourmet en dat wordt een vleesschotel (ossenhaas, varkenshaas, kippedijen, gehakt met spek) en een wildschotel (hazenrugfilet, hertenbiefstuk en eendeborstfilet).
Schoonmoeder is van de bijgerechten en maakt haricot verts, witlofsalade en stoofpeertjes.
En m'n schoonzus mag het toetje doen. Ze mag ook kiezen voor een lekker taartje toe, maar dan wel van een lekkere banketbakker.
Een spoom is een goed idee. Ik heb nog 2 flessen rose champagne.
Moeders is van de borrelhappen en die maakt een crabsalade en neemt oesters mee. Ook pelt ze nog garnalen voor het voorgerecht.
Ik ben van het voorgerecht en ik maak een garnalen cocktail met zelfgemaakte groene mayonaise.
Verder verzorg ik het vlees voor de gourmet en dat wordt een vleesschotel (ossenhaas, varkenshaas, kippedijen, gehakt met spek) en een wildschotel (hazenrugfilet, hertenbiefstuk en eendeborstfilet).
Schoonmoeder is van de bijgerechten en maakt haricot verts, witlofsalade en stoofpeertjes.
En m'n schoonzus mag het toetje doen. Ze mag ook kiezen voor een lekker taartje toe, maar dan wel van een lekkere banketbakker.
Een spoom is een goed idee. Ik heb nog 2 flessen rose champagne.
donderdag 17 december 2009 om 17:04
quote:dolfje schreef op 14 december 2009 @ 23:05:
[...]
Ik zat zelf idd ook aan pompoensoep te denken en dan met koriander.
Moet van de week eens goed gaan nadenken.Heb nagedacht en ga idd pompoensoep maken en dan erbij papadums met raita en chutney en tomaat/ui/koriander dip en misschien nog wat naan brood.
[...]
Ik zat zelf idd ook aan pompoensoep te denken en dan met koriander.
Moet van de week eens goed gaan nadenken.Heb nagedacht en ga idd pompoensoep maken en dan erbij papadums met raita en chutney en tomaat/ui/koriander dip en misschien nog wat naan brood.
zaterdag 19 december 2009 om 18:07
Ik weet nog echt niet wat we met kerst gaan eten, ik kan wel wat inspiratie gebruiken!
1e kerstdag zijn we met het gezin. Overdag gaan we weg, dus eten 's avonds wordt niet superuitgebreid, maar moet wel lekker zijn (zegt man ). Ik denk dat het een struisvogeltje of hert wordt met lekkere aardappeltjes, groente en stoofpeertjes.
2e kerstdag komt een vriend eten, dus dan moet ik wel 'uitpakken'. Ben alleen totaal geen keukenprinses, dus ik weet echt niet wat ik moet maken.
3e kerstdag komen vrienden gourmetten, dus dat is makkelijk.
O, Mylene, wij hebben 3e kerstdag, omdat het gros van de mensheid met de kerstdagen verplichtingen heeft. Door die 3e kerstdag kunnen we dus toch kerst met vrienden vieren. Of, zoals m'n zoon zegt: we vinden kerst zo gezellig dat we er nog een 3e dag aan vastgeknoopt hebben .
1e kerstdag zijn we met het gezin. Overdag gaan we weg, dus eten 's avonds wordt niet superuitgebreid, maar moet wel lekker zijn (zegt man ). Ik denk dat het een struisvogeltje of hert wordt met lekkere aardappeltjes, groente en stoofpeertjes.
2e kerstdag komt een vriend eten, dus dan moet ik wel 'uitpakken'. Ben alleen totaal geen keukenprinses, dus ik weet echt niet wat ik moet maken.
3e kerstdag komen vrienden gourmetten, dus dat is makkelijk.
O, Mylene, wij hebben 3e kerstdag, omdat het gros van de mensheid met de kerstdagen verplichtingen heeft. Door die 3e kerstdag kunnen we dus toch kerst met vrienden vieren. Of, zoals m'n zoon zegt: we vinden kerst zo gezellig dat we er nog een 3e dag aan vastgeknoopt hebben .
zaterdag 19 december 2009 om 18:55
quote:dolfje schreef op 17 december 2009 @ 17:04:
[...]
Heb nagedacht en ga idd pompoensoep maken en dan erbij papadums met raita en chutney en tomaat/ui/koriander dip en misschien nog wat naan brood.
@dolfje; ken je dat recept van Thaise pompoensoep met citroengras, kokosmelk en koriander? Die is echt héérlijk!!
(staat op smulweb)
Wij gaan voor;
kerstavond; ws kaasfondue met z'n drieeen
1 kerstdag; bij mijn schoonouders, die geen idee.
2de kerstdag; bij mijn ouders, mijn ouders voorgerecht iets met verschillende vissoorten, tussengerecht ??, hoofdschotel maken wij---> hazerugfilet ombonden met spek, wijn-appelstroopjus, aardappel/knolselderij-puree, gefrituurde aardappelschilletjes, 2 soorten groenten, ws rode kool en peulen. Nagerecht doen mijn zus en zwager, waarschijnlijk een bak ijs
Eet smakelijk allemaal!!
[...]
Heb nagedacht en ga idd pompoensoep maken en dan erbij papadums met raita en chutney en tomaat/ui/koriander dip en misschien nog wat naan brood.
@dolfje; ken je dat recept van Thaise pompoensoep met citroengras, kokosmelk en koriander? Die is echt héérlijk!!
(staat op smulweb)
Wij gaan voor;
kerstavond; ws kaasfondue met z'n drieeen
1 kerstdag; bij mijn schoonouders, die geen idee.
2de kerstdag; bij mijn ouders, mijn ouders voorgerecht iets met verschillende vissoorten, tussengerecht ??, hoofdschotel maken wij---> hazerugfilet ombonden met spek, wijn-appelstroopjus, aardappel/knolselderij-puree, gefrituurde aardappelschilletjes, 2 soorten groenten, ws rode kool en peulen. Nagerecht doen mijn zus en zwager, waarschijnlijk een bak ijs
Eet smakelijk allemaal!!
zaterdag 19 december 2009 om 19:22
1e kerstdag krijg ik 9 personen te eten (waaronder 5 kinderen) en maak ik een hapjes/tapas buffetje. Heb de volgende dingen oa bedacht:
mini-quiches
gehaktballetjes in 2 soorten sausjes
kleine sateetjes van kip
wraps met gerookte kip en groente
voor kinderen: saucijze hapjes en worste hapjes
gevulde zoete paprika
spare-ribs
gekruide drumsticks
zalmhapje
en dan nog wat salade/stokbrood/kruidenboter
als nagerecht: ijs, kaasplankje, chocoladefondue
Zit nog na te denken over een soepje vooraf (maar dan ook als amuse), iemand nog een idee?
2e kerstdag eet ik bij mijn ouders en weet ik nog niet wat ik eet.
mini-quiches
gehaktballetjes in 2 soorten sausjes
kleine sateetjes van kip
wraps met gerookte kip en groente
voor kinderen: saucijze hapjes en worste hapjes
gevulde zoete paprika
spare-ribs
gekruide drumsticks
zalmhapje
en dan nog wat salade/stokbrood/kruidenboter
als nagerecht: ijs, kaasplankje, chocoladefondue
Zit nog na te denken over een soepje vooraf (maar dan ook als amuse), iemand nog een idee?
2e kerstdag eet ik bij mijn ouders en weet ik nog niet wat ik eet.