Wat te doen met chocolade van 99% cacao?

14-11-2009 20:07 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 5 plakken chocolade gekregen gemaakt van 99% cacao, niet te eten echt. Ik heb wel gezocht naar recepten maar die zijn allemaal met chocolade van maximaal 85% cacao. Omdat het cacaogehalte zo hoog is, denk ik dat het niet lekker is om bijvoorbeeld te verwarmen en fruit erin te dippen of om er chocolademelk van te maken.

Iemand ervaring met dit soort chocolade?
Verwarmen met een scheutje melk erdoor en dan dippen in fruit.
En evt wat suiker toevoegen als het je toch nog te bitter van smaak is.
Laten smelten met een flinke scheut slagroom en dan over ijs.
Mengen met chocolade met minder cacao en een heerlijke soufle, cakeje, taart van maken.
...
Mengen met een beetje melk of slagroom.
Peas on earth!
Vanochtend gezien op rtl4:

Vermalen tot poeder, vermengen met amandelolie, en je hebt een heerlijk masker voor gezicht en lichaam.
Delen met mij, dan heb je nog 49,5 % cacao, en dan is het wel lekker!
Melk koken, blokje chocola erdoorheen roeren en je hebt een heerlijke chocolademelk.
quote:winkelfanaat schreef op 14 november 2009 @ 20:13:

Delen met mij, dan heb je nog 49,5 % cacao, en dan is het wel lekker!
Peas on earth!
Er was een programma over iemand die een merk was begonnen in dit soort chocola, deze man kookte echt de gekste dingen ermee! Ik kom even niet op die merknaam....want wie weet staan z'n recepten online.....

Ik ga diep nadenken ;) Was ongeveer een halfjaar geleden op nederland 2.
http://www.channel4.com/f ... fs/willie-harcourt-cooze/

Hier staan z'n recepten!

Er staat ook een recept voor hot chocolate :-)
quote:Yarabelle schreef op 14 november 2009 @ 20:26:

http://www.channel4.com/f ... fs/willie-harcourt-cooze/

Hier staan z'n recepten!

Er staat ook een recept voor hot chocolate :-)Ohhh, wat een geweldige link

Peas on earth!
99% is inderdaad niet te eten, maar je kunt het dus gebruiken voor dingen waar je normaal cacao voor zou gebruiken. Het is namelijk voor 99%........cacao

Bijvoorbeeld smelten met een lichte reep, zodat je gemiddeld toch weer ongeveer pure chocola hebt.
Ik eet het! Een heel klein stukje bij een sterke espresso (bitter+bitter dus) of bij een rode wijn of port, als desert. Klinkt gek, maar ik vind het lekker.
nee hoor Zoe, ik eet het ook. Kleine stukjes maar ik vind het heerlijk!

Maar terugkomend op de vraag van TO: verwerk het in een cake/taart. Au bain marie smelten en door beslag spatelen, krijg je gemarmerd effect. Mengen met lichtere chocolade, zou dan geen melk nemen maar een minder "heftige" pure reep (60% oid).

Lekker als je ipv melk in je cakebeslag (een deel) espresso gebruikt. Goed sterk en je hebt een prachtige gemarmerde choco-coffee cake.

Maak er warme chocomelk van, heerlijk met dit weer. Lekkerder nog: gooi er drank in..donkere rum of cognac of een milde whisky. Likeur kan ook bijvoorbeeld Amaretto. (ook lekke in die cake of taart). Slagroom erover...genieten!!
Chocolade met 99% is toch suikervrij? Oftewel gezoet met kunstmatige zoetstoffen? Die beïnvloeden de smaak ook enorm, en niet ten goede.
quote:delphicat schreef op 15 november 2009 @ 11:03:

Chocolade met 99% is toch suikervrij? Oftewel gezoet met kunstmatige zoetstoffen? Die beïnvloeden de smaak ook enorm, en niet ten goede.

Dat dacht ik ook even, maar volgens de verpakking zit er toch echt suiker in...

Goede ideeën al, bedankt! Warme chocolademelk zal het eerste experiment worden denk ik, en misschien voor een etentje volgende week een dessert met stukjes fruit gedipt in gesmolten chocolade. Maar denk ik dat ik het dan wel ga mengen met andere chocolade...
Au bain marie smelten en er brownies van bakken. Je moet dan wel meer suiker gebruiken dan in het recept staat, anders is het niet lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven