Welke eet herinneringen heb jij aan vroeger?

06-07-2009 19:15 379 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het topic over onweer en eten kwamen bij mij ineens allemaal herinneringen van vroeger bovendrijven. Daar schreef ik:

"Grinnik, ik ben 24 maar mijn vader hield nogal vast aan doordeweeks aardappels/groente/vlees, in het weekend 's middags warm eten. Op zaterdag iets van macaroni/nasi/etc, op zondag soep, eten met luxer vlees en bij voorkeur ook nog zelfgemaakte griesmeel oid. En dan op maandag geen vlees bij het eten, maar wel de soep van zondag."

"Het is inderdaad heel fijn om aan terug te denken, hoewel ik nog steeds niets moest hebben van alles wat we toen aten, incl de macaroni van toen. Hoewel, niet waar. De nasi en bami waren altijd heerlijk en het lukt me zelf niet om dat ook zo te krijgen.

Maar die zondagen... Op zondagochtend mochten wij, als enige dag in de week, een glas frisdrank en een schaaltje chips. Om half 11, niet eerder. Waarom zondagochtend en niet zaterdagavond begrijp ik nog steeds niet, maar vaste prik: zondagochtend, stipt half 11, chips en cola. En om half 1 zo'n uitgebreide maaltijd, vaak ook bloemkool mét een papje. Soep en hoofdmaaltijd trok ik nog wel, maar het toetje was meestal echt teveel

Mijn moeder kon ook wel goed koken maar mijn vader stond ook regelmatig in de keuken. En die is dus nog steeds van de gekookte aardappels met erg gare groente en een homp vlees. En toch, zo af en toe...

Wat hij wel heel goed kon maken was "snidderkip". Flinters kip, geen filet, echt kip-kip zeg maar. En dat bakken. Daar heb ik jaren later nog wel eens om gevraagd en ondanks dat ik nu geen vlees meer eet zou ik daar mijn principes nog wel eens voor opzij willen zetten."

Door een opmerking van HpL herinner ik me ook weer dat wij, meestal mijn vader en ik, vroeger altijd melk haalden bij "de boer" in plaats van in de supermarkt. Mijn vader naar het winkeltje, ik de stallen in om koeien te aaien of te kijken bij het melken. Flessen van een liter waren het, volle melk. Als je ze een tijdje liet staan kwam er room bovenop die ik er met een lepel altijd afschepte en zo opat.

Welke herinneringen heb jij aan het eten van vroeger? Waren jullie ouders erg vooruitstrevend, of ook nogal van de aardappels/groente/vlees?
Komt ie!

Soms verlang ik wel eens naar de specibonen van mijn moeder, die altijd met zure komkommer werden geserveerd..... Dat voorspelbare. En mijn moeder kan goed koken, dus het smaakte altijd goed en hetzelfde.

Tegenwoordig heeft ze wat meer durf in de keuken. Ook leuk, maar je merkt dat haar routine van 20 jaar geleden anders is. Regelmatig vraag ik dan ook om 'echte' tomatensoep, of 'echte' kipkerrie, als ik kom eten. En dus niet de vernieuwde verbeterde versie. Kom op mam, je bent Unox niet!

En eeuwig zonde dat mijn lieve grootmoeder niet meer zelf kookt. De groentesoep, het draadjesvlees, de peertjes.... Ik kan het allemaal zelf maken, en lekker ook. Maar niet dié smaak, die me later in één klap terugslingerde naar de eettafel van heel vroeger, toen ik nog maar net mijn zwemdiploma had en ook mijn grootvader nog aan tafel zat.

Heel af en toe, heeft mijn moeder groentesoep die er goed op lijkt. En dan hóór ik mijn grootvader weer en ruik ik zijn cabalero zonder filter....

*Pinkt een traantje weg*
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Goddelijk mediterraan eten. Kip in bier mmmmmmmm, pasta's, goulash...echt heerlijk. Het was altijd gezellig en lekker, nooit eten wat de pot schaft maar gewoon overleggen met zijn allen wat het vandaag werd. (was soms wel hillarisch want zo'n overleg kon soms twee uur duren voordat we het allemaal eens waren)
Jep hier ook aardappels, groente en vlees.

En bord leeg eten!

Anders geen toetje..

Ik doe het nog steeds bord leeg eten, maar nu is het niet goed meer, haha.

En bij oma en opa op zondag een groentensoep, ook met groenten, vlees en aardapples.

En dan naderhand tuttifrutti met eigen gemaakte slagroom

Ik mocht altijd de gardens van de slagroom komen af likken in de keuekn, hihi
Poez, zal ik dan maar weer eens vertellen over het 'hippievoer' van vroeger?
Blanke vla en koetjes repen bij mijn opa en oma.

Boterhammen met kokosbrood (blegh)

Brinta

Unox leverpastei (brrr)
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Wij kregen vroeger heel soms capucijners met stroop. Voor mijn moeder was dat het ultieme crisisvoer, maar wij vonden het heerlijk!
quote:eleonora schreef op 06 juli 2009 @ 19:22:

Poez, zal ik dan maar weer eens vertellen over het 'hippievoer' van vroeger?JAAAAAAAAA!! Hippiequotes!
Oh... koetjesrepen... die kregen wij altijd van de hoogbejaarde buurman over de heg toegestopt! :-)
California tomatensoep was vroeger heel lekker. Of van die soep met lettertjes erin. Ook had je trouwens honing, choco en vanilleberen voor in de melk 's ochtends maar ik en anderen namen die beren gewoon naar school mee als koekjes, waren heerlijk. Op het pak stond een grote panda maar je hebt ze helaas niet meer.

En cassiscabs van autodrop! Mmmmmm, ook afgeschaft helaas.

En, nu weer terug van weggeweest, de citroencallipo's!
Rijst met mamma's zelfgemaakte bessensap.... we waren er vroeger gék op.

Of potstro, kent iemand dat?
Onderweg naar de camping in Italie : stoppen op een raststätte in Duitsland en dan kregen we witte broodjes met hardgekookt ei en lauwwarme sinaasappelranja.

Ik vond dat het lekkerste van de wereld.....
Ja, die gardes waren hier inderdaad een hot item. We waren met drie kinderen, eentje mocht dan een lepel en de andere twee de gardes

Ik herinner me ook nog de eerste keer dat mijn moeder lasagne introduceerde. Mijn ouders waren buiten aan het verven. Klein Yoeltje vroeg wat we gingen eten, "lasagne!", en ik zag mijn moeder licht wanhopig worden toen wij standvastig zeiden "lussiknie!".

Dom antwoord, ze heeft het daarna heel wat jaren op verjaardagen moeten maken.
Leuk topic!

Leuke herinneringen zijn het zelf maken van custard vla,uit een pakje dat wel maar dat vond ik toch lekker(moet er nu niet aan denken...)

Soep van oma,en dan zo snel willen eten dat je je tong verbrandde...

Brood reepjes dopen in een zacht gekookt ei(bleh lust dat nu ook echt niet meer..)

Als de kinderbijslag binnen was gingen we naar de stad en ik kreeg een chocolade bol bij de v&d,die waren zoo lekker vond ik...

Broodjes kroket na het zwemmen als we in het weekend bij onze vader waren.

Wij aten volgens mij eerst vaak aardappels/vlees en groente(niet altijd met vlees maar ooit met een ei ofzo) maar er kwam bij ons al vrij snel eten uit andere landen op tafel want stiefvader zat in een band en daar zaten mensen uit Curacao en Suriname etc in dus mijn moeder ging al vrij vroeg naar de toko en vanaf toen werd er minder aardappels gegeten.

Vriend heeft bij ons voor de eerste keer taco's gegeten en wij aten dat al jaren net als guacamole.
Oh en bramen plukken met mijn moeder in het bos en daarna samen bramenijs maken! Doe ik nu met mijn kind.
Wat ik nog weet: alles in hetzelfde bord! Dat begon op zondag met de soep, daarna draadjesvlees met aa en groenten en daarna kloppudding. Met een beetje geluk dreef er dan nog wat vermicelli door je pudding
M'n opa at altijd grutjes met stroop, kent iemand dat? Als kind vond ik dat reuze interessant (ik mocht altijd een hapje van m'n heel strenge opa) maar toen ik het een keer zelf maakte, heb ik er echt vertwijfeld naar staan kijken. Het leek wel grijze behangplaksel en smaakte ook zo
Wat ook een feest was als we chinees gingen halen,vond dat altijd zo gezellig tijdens het wachten.Meestal vaders die dan 1 pilsje dronken hahaha.
En Saroma toetjes, ook altijd op zondag, ter vervanging van de zelf gemaakte pappen. En dan ruzieën om wie het schaaltje waar het meeste inzat mocht.
quote:Haley schreef op 06 juli 2009 @ 19:28:

Wat ik nog weet: alles in hetzelfde bord! Dat begon op zondag met de soep, daarna draadjesvlees met aa en groenten en daarna kloppudding. Met een beetje geluk dreef er dan nog wat vermicelli door je pudding Gatverdamme! :puke:
Oh, en strandvoer. Wij woonden dicht bij het strand dus in de zomer zaten we daar elk weekend. Dan had mijn moeder een thermoskan groene limo met ijsklontjes en witte boterhammen met een blaadjes sla (botersla, geen ijsberg!) en gebakken ei.... mee.

Mmmm als ik daar aan denk dan zie ik de kleur van ons windscherm voor me. En het badpak van mijn moeder.

Wat ik nog weet: alles in hetzelfde bord! Dat begon op zondag met de soep, daarna draadjesvlees met aa en groenten en daarna kloppudding. Met een beetje geluk dreef er dan nog wat vermicelli door je pudding ik ben echt een purist en discrimineer mijn voedsel. Pure rassenscheiding dus geen spinazie op mijn steak of zelfs maar in de buurt ervan!
Oma's dikke groentesoep, je lepel bleef er bijna rechtop in staan.

Hete bliksem met bloedworst.

Zelfgemaakte rabarber met vanillevla, mmmmm

Oh en warme rijstepap met bruine suiker!

Wat ik nog weet: alles in hetzelfde bord! Dat begon op zondag met de soep, daarna draadjesvlees met aa en groenten en daarna kloppudding. Met een beetje geluk dreef er dan nog wat vermicelli door je pudding Oh, dat deden mijn ouders gelukkig niet, maar de ouders van vriendinnetjes soms wel. Wat vond ik dat vies.
quote:dolfje schreef op 06 juli 2009 @ 19:27:

Brood reepjes dopen in een zacht gekookt ei(bleh lust dat nu ook echt niet meer..)

Haha, dat eet mijn dochter nu heel graag, maar dan met cracottes of met geroosterd brood. In navolging van de paasaflevering van de Teletubbies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven