Yoghurtvervanger

06-10-2019 11:19 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede yoghurtvervanger, zonder dierlijke melktoevoegingen. Ik houd over het algemeen van wat dikkere yoghurt, niet te waterig. Ik eet de yoghurt voornamelijk met fruit en granola. Iemand aanbevelingen?

Alvast dank!
S-Meds schreef:
06-10-2019 11:49
ik ken eigenlijk maar 1 aandoening waarbij je zuivel moet beperken en dat is lactoseintoleratie. Veel mensen weten niet dat zure zuivel en harde kaas wel kan bij lactoseintolerantie. Dus yoghurt kan je gewoon eten. Daarbij is het heel erg gezond voor je darmflora
Door de fermentatie wordt de lactose 'onschadelijk' gemaakt voor mensen die een lactose-allergie hebben.

Gefermenteerde levensmiddelen zoals yoghurt en zuurkool zijn erg gezond voor je!
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
06-10-2019 11:51
Precies. Dus wat is de reden dat je geen yoghurt zou willen of mogen eten?
Het is me niet door een arts aangeraden. Ik ben chronisch verkouden (al door de hele KNO wereld gegaan) en iemand vertelde mij dat ze hetzelfde had en dat het overging toen ze stopte met melkproducten. Ik zeg niet dat het bij mij ook zou helpen, maar ik probeer de tips die ik krijg wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Vandaar dat ik dit een tijdje wil proberen.
Ga gewoon naar het yoghurtschap, de alternatieven zijn er tegenwoordig in overvloed. Probeer er gewoon een paar.
pejeka schreef:
06-10-2019 11:28
Misschien een domme opmerking, maar yoghurt is toch per definitie een zuivelproduct? Dus yoghurt zonder zuivel bestaat toch niet? Net zoals goud zonder goud erin niet bestaat, zeg maar?
Daar zal de EU zich vast nog weleens over buigen. Maar vooralsnog is het woord yoghurt niet exclusief voorbehouden aan zuivelproducten.

Maar dingen als kokosyoghurt kun je ook thuis maken, op dezelfde wijze als yoghurt, dus met een yoghurtcultuur en zonder verdere toevoegingen.
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
06-10-2019 11:36
Het is echt verschrikkelijk achterhaalt dat soja slecht voor je is. Het zit al helemaal niet vol hormonen. In soja zitten isoflavonen. Dat is een groep oestrogeenachtige plantenstoffen (fytohormonen) die lijken op het menselijke hormoon estradiol. Maar die hebben geen negatieve invloed op een mens zijn eigen hormoonhuishouding.
Dit
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-10-2019 11:22
Cocos yoghurt. Soja zit vol hormonen.
Bron? Leg eens uit?
Vroeger werd gezegd dat soja invloed kon hebben op vrouwelijke hormonen en er misschien wel een relatie met borstkanker kon zijn. Dat is al lang weerlegd.
Boxje schreef:
06-10-2019 11:59
Het is me niet door een arts aangeraden. Ik ben chronisch verkouden (al door de hele KNO wereld gegaan) en iemand vertelde mij dat ze hetzelfde had en dat het overging toen ze stopte met melkproducten. Ik zeg niet dat het bij mij ook zou helpen, maar ik probeer de tips die ik krijg wel uit.
je wordt niet verkouden van yoghurt eten, yoghurt is een gezond product, dat je dat uit je leefstijl gaat schrappen omdat iemand zonder enige kennis dat zegt vind ik raar. Als ik zeg dat bij mij elke ochtend naakt door de tuin lopen heeft geholpen ga je dat dan ook doen? Ik vermoed van niet, terwijl daar nog wel een onderbouwing voor is dat wisseltemperaturen (van warm naar koud) helpt bij het krijgen van een betere weerstand
Nitflex schreef:
06-10-2019 12:03
Daar zal de EU zich vast nog weleens over buigen. Maar vooralsnog is het woord yoghurt niet exclusief voorbehouden aan zuivelproducten.

Maar dingen als kokosyoghurt kun je ook thuis maken, op dezelfde wijze als yoghurt, dus met een yoghurtcultuur en zonder verdere toevoegingen.
weet je wel hoe vet dat is?
S-Meds schreef:
06-10-2019 12:08
weet je wel hoe vet dat is?
Nee. Ik ben ook niet van plan dat te maken.

Ik reageerde op het gebruik van het woord yoghurt.

Sommigen kunnen dat vet trouwens goed gebruiken in hun vegan dieet.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 06-10-2019 12:14
29.76% gewijzigd
S-Meds schreef:
06-10-2019 12:08
je wordt niet verkouden van yoghurt eten, yoghurt is een gezond product, dat je dat uit je leefstijl gaat schrappen omdat iemand zonder enige kennis dat zegt vind ik raar. Als ik zeg dat bij mij elke ochtend naakt door de tuin lopen heeft geholpen ga je dat dan ook doen? Ik vermoed van niet, terwijl daar nog wel een onderbouwing voor is dat wisseltemperaturen (van warm naar koud) helpt bij het krijgen van een betere weerstand

Ik denk dat er bedoeld wordt dat melkproducten slijmvormend kunnen werken. Je kunt ook een chronische snotneus hebben zonder virusinfectie.
In gewone zuivel zitten toch ook hormonen? (ik ben een gewone zuivelgebruiker, gewoon benieuwd).
Nitflex schreef:
06-10-2019 12:10
Nee. Ik ben ook niet van plan dat te maken.

Ik reageerde op het gebruik van het woord yoghurt.

Sommigen kunnen dat vet trouwens goed gebruiken in hun vegan dieet.
een veganistisch dieet is niet vetarm hoor, integendeel.
ñuca schreef:
06-10-2019 12:14
Ik denk dat er bedoeld wordt dat melkproducten slijmvormend kunnen werken. Je kunt ook een chronische snotneus hebben zonder virusinfectie.
maar dat is echt iets anders dan verkouden zijn. Je krijgt geen snotneus van yoghurt. Als je chronisch verkouden bent zou je eerder denken aan een allergie en dan niet voor voedsel maar voor huisstof, pollen o.i.d.
S-Meds schreef:
06-10-2019 12:19
een veganistisch dieet is niet vetarm hoor, integendeel.
Nou ja, velen zijn ook tegen geïsoleerde vetten als oliën etc. Ik kijk veel reviews van “What I eat in a day” video’s op YouTube, waarbij voedingsdeskundigen diëten van mensen als Fully Raw Christina of Ellen Fisher beoordelen. Vrijwel altijd is de conclusie dat ze veel te weinig vetten eten, ondanks bergen avocado’s.

Maar ik heb er geen verstand van, ik eet niet veganistisch, ik kijk alleen YouTube.
Ik was een tijdje geleden ook op zoek naar een lekkere plantaardige yoghurt en ik ben uitgekomen bij deze:
Afbeelding
Omdat ik juist het zure lekker vind en deze is zuur. Sowieso vind ik de yoghurts van alpro lekker, ze hebben niet dat poederachtige dat soja yoghurt vroeger had.
Ik zou lekker met havermout aan de gang gaan, voor het volle effect bij fruit.
Overnight oats, met extra veel vocht bijvoorbeeld.

Of zelf plantaardige melk maken, met deze fantastische recepten van De Groene Meisjes:
http://www.degroenemeisjes.nl/3-x-plant ... elk-maken/
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
06-10-2019 12:32
Maar ik heb er geen verstand van, ik eet niet veganistisch, ik kijk alleen YouTube.

Raw food eten is niet hetzelfde als veganistisch eten.
Trotter schreef:
06-10-2019 12:54
Raw food eten is niet hetzelfde als veganistisch eten.
Dat weet ik. Ellen Fisher eet niet rauw bijvoorbeeld.
Yoghurt is gewoon door melkzuurbacteriën verzuurde, eiwitrijke drank. Al die dikdoenerij dat alleen dierlijk eiwit die naam mag hebben. Melkzuren zitten niet alleen in melk, anders dan de naam doet vermoeden.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
06-10-2019 12:21
maar dat is echt iets anders dan verkouden zijn. Je krijgt geen snotneus van yoghurt. Als je chronisch verkouden bent zou je eerder denken aan een allergie en dan niet voor voedsel maar voor huisstof, pollen o.i.d.

Er zijn ook niet-allergische vormen van rhinitis.
De lekkerste vind ik deze; https://www.jumbo.com/koko-dairy-free-n ... 173325POT/
Alle reacties Link kopieren
Voor jouw persoonlijk onderzoek zou ik de yoghurt en andere melkproducten drie weken vervangen door havermelk of amandelmelk. Dit kun je eenvoudig zelf maken. Als je verschil merkt dan kun je altijd opzoek naar een goede yoghurt.

Vanwege eczeem eet onze jongste geen tarwegluten en koemelkeiwit. De huid is daardoor bijna eczeemvrij zonder hormoonzalven. De oudste dronk bij het ontbijt en lunch altijd een beker melk. Daar ben ik sinds n jaar ook mee gestopt. Het snotgehalte van beide kinderen is nu heel veel minder. Alleen nog bij echte verkoudheid. Echt een heel verschil en het is de moeite waard om te proberen. De oudste krijgt wel koemelk door bv softijsjes, maar dat is niet dagelijks. Ik hoop dat door het rijpen van het immuunsysteem de jongste op termijn ook koemelk(eiwit) kan verdragen, zodat incidenteel een slagroomtaartje op verjaardag of softijsje mogelijk wordt.

Wat iedereen hier papegaait over voeding kun je beter met een korrel zout nemen. Het gaat erom wat voeding met jou doet. Bewust ondervinden wat het (tijdelijk) schrappen of toevoegen van een voedingsmiddel doet is in mijn ogen een goed idee.

Het kan zijn dat je geen allergie of intolerantie hebt, maar dat je je toch beter voelt wanneer je een voedingsmiddel minder gebruikt of op andere momenten. Yoghurt bv in de zomer vanaf temperaturen boven de 20*, en niet op een koude, regenachtige herfst of winterdag.
Aalbes schreef:
06-10-2019 13:01
Yoghurt is gewoon door melkzuurbacteriën verzuurde, eiwitrijke drank. Al die dikdoenerij dat alleen dierlijk eiwit die naam mag hebben. Melkzuren zitten niet alleen in melk, anders dan de naam doet vermoeden.
Melkzuur is bovendien helemaal geen melk maar plantaardig! Dat vind ik eigenlijk verwarrender dan plantaardige yoghurt :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Melkzuur is niet per definitie plantaardig. Alleen als het wordt gebruikt als toevoeging, in de voedselindustrie, is het meestal wel gemaakt van plantaardige producten.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven