zelf gemaakte eiersalade

23-12-2009 13:42 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden...

Deze keukenprinses heeft via het forum al best wat ideeen opgedaan... Het resultaat is over het algemeen lekker te noemen...

Ik ben nu opzoek naar een recept voor lekkere eiersalade, laatst had ik hem gemaakt met bielook. kerrie, paprika poeder, italaanse kruiden, peper en zout...

Helaas was het niet te vr(eten)...

Hoe krijg ik nu wel de lekkere zelf gemaakte eiersalade?
Ik zou het lekker basic houden en maak hem zelf altijd met ei (jaja), stukjes tomaat, light mayo, verse peterselie, verse bieslook, peper, zout en mosterd.

Ik denk dat het kerrie- en paprika-poeder in combi met de Italiaanse kruiden een beetje too much was.
Ik doe er nooit teveel poespas in en iedereen is er altijd dol op

Neem wat eieren, augurkjes, uitje, kerriepoeder, peper en zout.

Eieren pellen en in stukjes hakken, evt. prakken.

Augurkjes fijnsnijden en erbij doen, stukje ui fijnsnijden en toevoegen. Kerriepoeder, peper & zout erbij en een lekkere dot mayonaise. Roeren maar en smullen
* 4 eieren, hardgekookt

* 4 eetlepels mayonaise

* 0,5 eetlepel ketchup

* 1 theelepel mosterd

* 1 eetlepel kerriepoeder

* peper en zout naar smaak

* wat bieslook
Eitje, preitje, blokjes ham of gekookte kipfilet, augurkje, appeltje, mayo, cayennepeper en en eventueel een klein beetje vocht uit het potje van de augurkjes en een beetje mosterd
Wat ik doe:

Eieren koken, dooiers eruit halen.

De (gekookte) dooiers in de foodprocessor met Creme fraiche, mayo, klein beetje mosterd, zout, peper, bieslook.

Dat dan mengen met de in stukjes gesneden (gekookte) eiwitten. (in een kom, met een lepel, niet in de foodprocessor hoor! )
Ik maak het vaak met kerriepoeder, gebakken spekjes en fijngesneden augurk. Nu ik het opschrijf lijkt het een rare combinatie, maar ik vind het heel lekker!
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Ik hou van een redelijk basis eisalade. Dus, eieren, mayonaise, een heeeeeeeeeeeeeel fijn gesnipperd uitje en bieslook. Eventueel op smaak brengen met peper en zout naar smaak. Zout vind ik zelf al snel teveel van het goede, voor peper neem ik bij dit soort dingen graag citroenpeper (staat gewoon bij AH tussen de pepermolentjes hoor, nothing fancy).

Dagje vantevoren maken komt dit soort salades vaak ten goede (en je gestresste Kerstplanning ook )

Oh ja, lees het net in de posts boven mij, dooier door de salade prakken/mengen. Het wit in hele kleine stukjes snijden en er aan het einde doorheen roeren.
Hoe kan eiersalade nou mislukken? Ja, te zout of zo, maar niet lekker????

Ik maak hem met geprakte gekookte eieren, mayo (lekkere), kerriepoeder, kruidenzout en bieslook of ui. Ik denk dat je met zout heel voorzichtig moet zijn, mayo is natuurlijk ook al zout.

En blijven proeven tijdens bereiden, jammie!!!!!
Ik hou het ook altijd simpel:

Hardgekookte eieren prakken, eventueel een fijngesnippert uitje/zilveruitjes of augurken erdoor en mengen met wat (halfvolle) fritesaus, op smaak maken met alleen peper en zout
Ik maak het altijd als volgt:

* 6 hardgekookte eieren.

* 200 a 250 gram Ham.

* 1 prei.

* 2 zakjes Aïoli (ofzo ) van Duyvis.

* Beetje zout

* Beetje aromat.

* Beetje slasaus.

* Beetje mayonaise.

Slasaus, mayonaise, zout en aromat een beetje naar smaak toevoegen. Voor de rest spreekt het voor zich denk ik. Ei ''stamp'' ik altijd met de stamper voor stampot. Tot kleine brokjes zegmaar.

Prei en ham in kleine reepjes/stukjes snijden.

En dan alles door elkaar doen, goed door elkaar roeren. En klaar.
Eiersalade al la BJF

Ei in blokjes gesneden

ham ook in blokjes

fijn gesipperde ui

fijn gehakte bieslook

En hier doorheen een megsel van mayo en een heel klein beetje Dijon mosterd.

Manlief vraagd me met speciale gelegenheden altijd of ik dit wil maken dus hij vind het iig lekker
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
Die van BJF en Hangmat lijken mij ook de lekkerste. Gewoon basic, geen poespas. Kerrie in een eiersalade lijkt me sowieso al niet zo lekker, italiaanse kruiden óók nog ...

Paprikapoeder daarentegen wel. Maar goed, ik zou dus de basis recepten die hier genoemd worden uitproberen als ik jou was, en als dat bevalt, een vólgende keer eens kijken hoe het smaakt met stukjes augurk of spek of wat dan ook.

Succes!
Wat ook héérlijk is door verse eiersalade is dragon. Ikzelf maak hem door 6-8 hardgekookte eieren in stukjes te snijden, fijngehakte bieslook en max een eetlepel gehakte dragon erbij, mayonaise en mosterd, en een beetje zout. Klaar en super lekker!
eieren, mayo en frietsaus (verhouding doen wij ongeveer 1:1, maar kun je desgewenst zelf aanpassen), kerrie, peper, zout, ui, augurk en aromat (die gele)

Succes!
quote:Annie Ooi schreef op 23 december 2009 @ 13:54:

Hoe kan eiersalade nou mislukken? Ja, te zout of zo, maar niet lekker????

Ik maak hem met geprakte gekookte eieren, mayo (lekkere), kerriepoeder, kruidenzout en bieslook of ui. Ik denk dat je met zout heel voorzichtig moet zijn, mayo is natuurlijk ook al zout.

En blijven proeven tijdens bereiden, jammie!!!!!

Tja geen idee hoe het kan mislukken...

denk dat ik gewoon geen gevoel voor smaak heb...

Maar ik heb inmiddels wat lekkere dingen gezien wat ik uit ga proberen
Eieren, ui, augurkjes, mayo, peper en zout, kerrie en paprikapoeder.
...
eieren

mayo

zout

kerrie

uitje

half theelepeltje ketjap
Mijn zelfbedachte Japanse eiersalade:

eieren

mayo

Japanse sojasaus (Kikkoman)

wasabi

lenteuitjes

Weer eens wat anders. Maar ik ben door Japanse collega's benoemd tot wasabikoningin, omdat ik meer wasabi in mijn eten nam dan zij zelf. Dus misschien dat niet iedereen dit lekker vindt
scharreleieren hardkoken (vers vd boer) zaanse mayonaise gebruiken en gedroogde saladekruiden (lidl) en beetje vers gemalen peper erbij doen.

smaakt hier altijd erg goed
Gekookte eieren, mayonaise, beetje peper en zout (maar heel voorzichtig) en dan wat mosterd erdoor. Lukt altijd!
quote:anne_83 schreef op 23 december 2009 @ 16:14:

eieren, mayo en frietsaus (verhouding doen wij ongeveer 1:1, maar kun je desgewenst zelf aanpassen), kerrie, peper, zout, ui, augurk en aromat (die gele)

Succes!Frietsaus moet op de friet (en eigenlijk dát zelfs niet), Heiligschennis....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven