Zelf groentechips maken

17-09-2021 22:14 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag van wortel, bieten en aardappels groentechips maken. Op internet recepten genoeg maar ik kan niet kiezen. Groentes is kleine plakjes snijden en dan marineren in olijfolie met zeezout, of juist met honing? 5 minuten bakken/drogen op 200 graden of juist een half uur drogen bij 140. Iemand ervaring met het maken van groentechips?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ervaring met courgette in zeezout! Conclusie was een heleboel werk voor een iniemienie bakkie chips 🤣 Voortaan koop ik de groentechips wel.
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
17-09-2021 22:29
Ervaring met courgette in zeezout! Conclusie was een heleboel werk voor een iniemienie bakkie chips 🤣 Voortaan koop ik de groentechips wel.
Oké, dankjewel. Dat is duidelijk.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
17-09-2021 22:29
Ervaring met courgette in zeezout! Conclusie was een heleboel werk voor een iniemienie bakkie chips 🤣 Voortaan koop ik de groentechips wel.
Herkenbaar! Heb het ook geprobeerd met verschillende groenten maar er blijft niet zoveel over!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt het je lekker, of gezonder? Je kunt ze kant en klaar kopen bij de supermarkt, viel mij nog tegen hoe veel calorieën er in zitten...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
koekie1980 schreef:
17-09-2021 22:29
Ervaring met courgette in zeezout! Conclusie was een heleboel werk voor een iniemienie bakkie chips 🤣 Voortaan koop ik de groentechips wel.
Ook deze ervaring :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
5 minuten op 200 graden???
Frituur> zwartgeblakerd
Oven> rauw & nat

Ik denk eerder 30 minuten op 150 graden.

Geen ervaring met groentenchips, wel met zoete aardappel friet uit de oven en soortgelijke.
Alle reacties Link kopieren
Eerst de plakjes drogen.
Vroegah deed ik ze in een theedoek en dan in de ouderwetse centrifuge. Tegenwoordig 2 uur in de oven op 70-80 °c

Daarna licht besproeien met olie, grof zeezout erop.
5 minuten bakken in een goed voorverwarmde oven, 220 °c

Meestal vind ik het te veel werk, en maak ik liever groentefrietjes. Dunne frietjes snijden van aardappel, koolrabi, bataat, wortel, venkel, pastinaak.
Even besproeien met olie, grof zeezout erop en dan 15-20 minuten op 200°C in de oven.

De juiste temperatuur en tijd is afhankelijk van je oven, dus probeer een paar keer wat uit met je eigen apparaat. Ik heb 2 ovens, als ik die beide voorverwarm op de zelfde temperatuur en er daarna tegelijk een pizza instop, is de ene veel sneller klaar dan de ander…..
Alle reacties Link kopieren
Wat een verspilling van kostbare energie! Zo erg zijn die groenten nou ook weer niet om gewoon op te eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je hebt overigens machines om dat te doen en die zijn niet zo duur. Maar ik heb het nooit zo goed begrepen. Het is gedroogd toch minder lekker dan het verse product? Of zit je met een enorme oogst van iets?

Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
18-09-2021 00:52
Lijkt het je lekker, of gezonder? Je kunt ze kant en klaar kopen bij de supermarkt, viel mij nog tegen hoe veel calorieën er in zitten...
Om overgebleven groente op te maken, en ook gezond, en hoop ik ook lekker.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-09-2021 06:41
Je hebt overigens machines om dat te doen en die zijn niet zo duur. Maar ik heb het nooit zo goed begrepen. Het is gedroogd toch minder lekker dan het verse product? Of zit je met een enorme oogst van iets?
Rauwe aardappels of rauwe winterpeen vind ik persoonlijk niet lekker.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
18-09-2021 01:23
Eerst de plakjes drogen.
Vroegah deed ik ze in een theedoek en dan in de ouderwetse centrifuge. Tegenwoordig 2 uur in de oven op 70-80 °c

Daarna licht besproeien met olie, grof zeezout erop.
5 minuten bakken in een goed voorverwarmde oven, 220 °c

Meestal vind ik het te veel werk, en maak ik liever groentefrietjes. Dunne frietjes snijden van aardappel, koolrabi, bataat, wortel, venkel, pastinaak.
Even besproeien met olie, grof zeezout erop en dan 15-20 minuten op 200°C in de oven.

De juiste temperatuur en tijd is afhankelijk van je oven, dus probeer een paar keer wat uit met je eigen apparaat. Ik heb 2 ovens, als ik die beide voorverwarm op de zelfde temperatuur en er daarna tegelijk een pizza instop, is de ene veel sneller klaar dan de ander…..
Eerst laten drogen en dan 2 uur in de oven op 70-80 graden, dat ga ik proberen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
18-09-2021 10:23
Eerst laten drogen en dan 2 uur in de oven op 70-80 graden, dat ga ik proberen.
Die 2 uur in de oven ís om het te laten drogen.
De droge plakjes doe je daarna met olie en kruiden in een hetere oven om ze krokant te maken.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
19-09-2021 22:16
Die 2 uur in de oven ís om het te laten drogen.
De droge plakjes doe je daarna met olie en kruiden in een hetere oven om ze krokant te maken.
O ja, sorry, beter lezen de volgende keer.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik heb het ooit een keer gedaan, omdat ik groentechips zo duur vond. Nu vind ik het elke cent waard :rofl: Veel werk, weinig chips.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven