Zelf je bammen bakken

10-01-2011 19:28 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maandje bak ik zelf mijn brood.

Ik vind het vreselijk leuk om te doen en zo gaande weg wordt ik er steeds handiger in.

Ik had voorheen wel een Broodbakmachine (BBM). Die is een poosje geleden gesneuveld en nu ben ik er achter gekomen dan zelf kneden eigenlijk veeeel leuker is.

De voordelen ten opzichte van supermarktbrood:

- het ruikt fantastisch

-het levert wat lichaamsbeweging op

-ik kan zelf kiezen wat ik al dan niet in mijn brood stop. Dus een stuk "puurder" want geen suiker, broodverbeteraars en wat al niet meer.

-brood eten wordt iets waar ik van geniet en dus minder behoefte aan snoepen en snaaien buiten de maaltijden.

Dit brood heb ik 2 weken geleden gebakken. Fototoestel is uitgeleend helaas want mijn recentere broden zijn nog beter geworden.

Wie bakt er ook zelf brood? misschien leuk om wat recepten en tips en truuks uit te wisselen.

Is natuurlijk ook wel elders op het internet te vinden maar ja, het viva forum is natuurlijk gezelliger he?
ik bak ook mijn brood. In de machine want ik ben te lui om elke dag te kneden.

Ik gebruik trouwens wel broodverbeteraar. Ik gooi er wat gekruimelde vitamine c in om het langer houdbaar te houden.

Verder doe ik trouwens altijd maar wat. Ik weet ongeveer hoeveel ik van alles moet gebruiken en meng dat door elkaar.
Ik doe er trouwens wel suiker of honing of stroop in, want dat vind ik lekkerder.
Ik soms, maar wel in de BBM want mijn oven is het aan het begeven.

Broodverbeteraar is trouwens inderdaad gewoon ascorbinezuur, oftewel vitamine C. Daar zou ik dus niet zo bang voor zijn.

Bak ook weleens brood met kruiden, noten, rozijnen enz...
Ik gebruikte ook wel vit. C, suiker en een scheutje olie of boter. Maar nu wilde ik het eens echt basic houden. Kijken hoe goed het zou kunnen gaan lukken zonder extra toevoegingen. Dus alleen water, meel, zout en gist. Het lukt elke keer weer beter.

Als je het brood meteen invriest blijft en knapperig van buiten en zacht van binnen tot nu toe. Dus ik heb hoop.

Ik wil ook graag eens proberen zelf een zuurdesem te maken.
Ja! Heerlijk!

Twee jaar terug bakte ik al het brood wat wij aten zelf, helaas heb maak ik daar nu geen tijd meer voor.

Ik gebruik ook geen suiker of broodverbeteraar. Wel krenten, noten, pesto, zongedroogde tomaten... Niet allemaal tegelijk.

Ga van het weekend weer wat bakken denk ik!
hmmm zal ik mijn BBM maar weer eens van zolder halen?
gist werkt beter als je er suiker aan toevoegt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dit is een superboekje (vind ik)

http://www.bol.com/nl/p/n ... 01004004987640/index.html

Staat ook een leuk recept voor Bapao in, ik heb alleen de vulling wel wat aangepast.
Het werkt wel beter, maar als je genoeg tijd om te rijzen neemt is extra suiker niet nodig.
Ik bak niet meer al mijn brood zelf, maar toch wel minstens ééns per week. Gebruik geen recept, gewoon een vaste hoeveelheid bloem (elke keer een ander mengsel van verschillende soorten), vocht (water, melk, yoghurt, kwark), verse of droge gist, vet (olie of boter), zout èn een theelepeltje suiker, honing of duivensuiker om het gisten te bevorderen. En natuurlijk soms ook zaden, pitten, uien, olijven, kruiden, rozijnen, noten, whatever.

De eerste keer kneden doe ik met de mixer, en dan laat ik ze (ik maak er 2 tegelijk) rijzen in de ene oven terwijl de andere oven voorverwarmd. Het terugslaan na de eerste keer rijzen, en het oprollen, doe ik natuurlijk wel met de hand.
Om dat ene theelepeltje toegevoegde suiker, maak ik me echt niet druk.
Handig Yette, 2 ovens. Ik gebruik mijn magnetron om het te laten rijzen. Werkt gelukkig ook prima.

Laatst ook eens het deeg voor het slapen gaan in de koelkast gezet en het was de volgende dag ook prachtig gerezen. Wel lekker als je smorgens meteen een brood wilt bakken, of bolletjes.
Ik maak me ook niet druk om de suiker hoor, meer dat ik het leuk vind om het eerst helemaal basic onder de knie te krijgen en dan uit te vogelen wat welk effect heeft op het deeg qua smaak en structuur.
Suiker doet gist niet beter werken. Het geeft wel de korst wat meer kleur.
Ook een paar keer brood gebakken, 2 verschillende merken meel geprobeerd maar allebei de keren was het niet te eten omdat de hele buitenkant veel te hard was. Kleur was goed en binnenkant ook maar de korst keihard. Waar kan dit aan liggen??

Temperatuur aangehouden wat op het pak stond.
Ik zou toch de oven dan iets lager zetten.

Een kopje water onder in de oven leeggieten heb ik ook wel eens gehoord.
Ja ik maak ook graag brood. Gewoon brood, bolletjes, gevuld brood, gevulde broodjes, stokbrood, gevuld stokbrood, krentenbrood. Foccacia staat op de rol. Ik heb geen broodbakmachine dus gewoon in de oven.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mijn vriend is kok, en bakt ook brood op het werk.

Daar kneden ze het ook met de hand. Dit omdat het stukken luchtiger wordt dan het beetje gekneed in een BBM.

Je moet (als ik het goed onthouden heb) De gisten stuk kneden in het deeg.

Dus echt goed hard drukken!

Verder van mijn kant geen tip's.

Succes!
Kan je zelfgebakken brood ook invriezen?
Liever elitair dan een pauper!
quote:Kalliope schreef op 10 januari 2011 @ 20:15:

Kan je zelfgebakken brood ook invriezen?Ja hoor, dat gaat prima
Goh wat grappig dat ik dit nu tegenkom, ik ben toevallig op het moment brood aan het bakken. Ik heb wel mijn kitchenaid het zwaardere kneedwerk laten doen, ja waar het je anders zo'n machine voor. Het is nu in het blik aan het rijzen en dan lekker de oven in. Ik kijk nu al uit naar het resultaat.
quote:yasuko schreef op 10 januari 2011 @ 20:05:

Suiker doet gist niet beter werken. Het geeft wel de korst wat meer kleur.

Goh, ik dacht toch echt te weten dat gist vocht, warmte en suiker nodig heeft om te werken. Gist wordt volgens mij door de suiker geactiveerd om koolzuurgas en alcohol te maken, oftewel, te rijzen. In feite zit er ook suiker in bloem, maar dat kan de gist lastig afbreken, dus duurt het rijzen langer.

Het klopt trouwens ook dat het brood sneller bruin kleurt met wat suiker erin.
Leuk, een broodbaktopic!

Ik ben vandaag begonnen aan mijn allereerste zuurdesem. Duurt nog een week, dus resultaat kan ik nog niet delen. Vandaag een mengsel van roggemeel en water gemaakt en dat moet nu voorlopig 4 dagen blijven staan. Ben erg benieuwd, normaal bak ik met gewone verse gist, maar dit leek me weleens een leuk experiment.
Anky, ben benieuwd hoe het gaat met je desem! keep me posted!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven