Zelf je bammen bakken
maandag 10 januari 2011 om 19:28
Sinds een maandje bak ik zelf mijn brood.
Ik vind het vreselijk leuk om te doen en zo gaande weg wordt ik er steeds handiger in.
Ik had voorheen wel een Broodbakmachine (BBM). Die is een poosje geleden gesneuveld en nu ben ik er achter gekomen dan zelf kneden eigenlijk veeeel leuker is.
De voordelen ten opzichte van supermarktbrood:
- het ruikt fantastisch
-het levert wat lichaamsbeweging op
-ik kan zelf kiezen wat ik al dan niet in mijn brood stop. Dus een stuk "puurder" want geen suiker, broodverbeteraars en wat al niet meer.
-brood eten wordt iets waar ik van geniet en dus minder behoefte aan snoepen en snaaien buiten de maaltijden.
Dit brood heb ik 2 weken geleden gebakken. Fototoestel is uitgeleend helaas want mijn recentere broden zijn nog beter geworden.
Wie bakt er ook zelf brood? misschien leuk om wat recepten en tips en truuks uit te wisselen.
Is natuurlijk ook wel elders op het internet te vinden maar ja, het viva forum is natuurlijk gezelliger he?
Ik vind het vreselijk leuk om te doen en zo gaande weg wordt ik er steeds handiger in.
Ik had voorheen wel een Broodbakmachine (BBM). Die is een poosje geleden gesneuveld en nu ben ik er achter gekomen dan zelf kneden eigenlijk veeeel leuker is.
De voordelen ten opzichte van supermarktbrood:
- het ruikt fantastisch
-het levert wat lichaamsbeweging op
-ik kan zelf kiezen wat ik al dan niet in mijn brood stop. Dus een stuk "puurder" want geen suiker, broodverbeteraars en wat al niet meer.
-brood eten wordt iets waar ik van geniet en dus minder behoefte aan snoepen en snaaien buiten de maaltijden.
Dit brood heb ik 2 weken geleden gebakken. Fototoestel is uitgeleend helaas want mijn recentere broden zijn nog beter geworden.
Wie bakt er ook zelf brood? misschien leuk om wat recepten en tips en truuks uit te wisselen.
Is natuurlijk ook wel elders op het internet te vinden maar ja, het viva forum is natuurlijk gezelliger he?
maandag 10 januari 2011 om 19:37
ik bak ook mijn brood. In de machine want ik ben te lui om elke dag te kneden.
Ik gebruik trouwens wel broodverbeteraar. Ik gooi er wat gekruimelde vitamine c in om het langer houdbaar te houden.
Verder doe ik trouwens altijd maar wat. Ik weet ongeveer hoeveel ik van alles moet gebruiken en meng dat door elkaar.
Ik gebruik trouwens wel broodverbeteraar. Ik gooi er wat gekruimelde vitamine c in om het langer houdbaar te houden.
Verder doe ik trouwens altijd maar wat. Ik weet ongeveer hoeveel ik van alles moet gebruiken en meng dat door elkaar.
maandag 10 januari 2011 om 19:39
maandag 10 januari 2011 om 19:42
Ik gebruikte ook wel vit. C, suiker en een scheutje olie of boter. Maar nu wilde ik het eens echt basic houden. Kijken hoe goed het zou kunnen gaan lukken zonder extra toevoegingen. Dus alleen water, meel, zout en gist. Het lukt elke keer weer beter.
Als je het brood meteen invriest blijft en knapperig van buiten en zacht van binnen tot nu toe. Dus ik heb hoop.
Ik wil ook graag eens proberen zelf een zuurdesem te maken.
Als je het brood meteen invriest blijft en knapperig van buiten en zacht van binnen tot nu toe. Dus ik heb hoop.
Ik wil ook graag eens proberen zelf een zuurdesem te maken.
maandag 10 januari 2011 om 19:42
maandag 10 januari 2011 om 19:44
Dit is een superboekje (vind ik)
http://www.bol.com/nl/p/n ... 01004004987640/index.html
Staat ook een leuk recept voor Bapao in, ik heb alleen de vulling wel wat aangepast.
http://www.bol.com/nl/p/n ... 01004004987640/index.html
Staat ook een leuk recept voor Bapao in, ik heb alleen de vulling wel wat aangepast.
maandag 10 januari 2011 om 19:54
Ik bak niet meer al mijn brood zelf, maar toch wel minstens ééns per week. Gebruik geen recept, gewoon een vaste hoeveelheid bloem (elke keer een ander mengsel van verschillende soorten), vocht (water, melk, yoghurt, kwark), verse of droge gist, vet (olie of boter), zout èn een theelepeltje suiker, honing of duivensuiker om het gisten te bevorderen. En natuurlijk soms ook zaden, pitten, uien, olijven, kruiden, rozijnen, noten, whatever.
De eerste keer kneden doe ik met de mixer, en dan laat ik ze (ik maak er 2 tegelijk) rijzen in de ene oven terwijl de andere oven voorverwarmd. Het terugslaan na de eerste keer rijzen, en het oprollen, doe ik natuurlijk wel met de hand.
De eerste keer kneden doe ik met de mixer, en dan laat ik ze (ik maak er 2 tegelijk) rijzen in de ene oven terwijl de andere oven voorverwarmd. Het terugslaan na de eerste keer rijzen, en het oprollen, doe ik natuurlijk wel met de hand.
maandag 10 januari 2011 om 19:57
maandag 10 januari 2011 om 20:10
maandag 10 januari 2011 om 20:13
maandag 10 januari 2011 om 20:15
Mijn vriend is kok, en bakt ook brood op het werk.
Daar kneden ze het ook met de hand. Dit omdat het stukken luchtiger wordt dan het beetje gekneed in een BBM.
Je moet (als ik het goed onthouden heb) De gisten stuk kneden in het deeg.
Dus echt goed hard drukken!
Verder van mijn kant geen tip's.
Succes!
Daar kneden ze het ook met de hand. Dit omdat het stukken luchtiger wordt dan het beetje gekneed in een BBM.
Je moet (als ik het goed onthouden heb) De gisten stuk kneden in het deeg.
Dus echt goed hard drukken!
Verder van mijn kant geen tip's.
Succes!
maandag 10 januari 2011 om 20:24
maandag 10 januari 2011 om 20:24
quote:yasuko schreef op 10 januari 2011 @ 20:05:
Suiker doet gist niet beter werken. Het geeft wel de korst wat meer kleur.
Goh, ik dacht toch echt te weten dat gist vocht, warmte en suiker nodig heeft om te werken. Gist wordt volgens mij door de suiker geactiveerd om koolzuurgas en alcohol te maken, oftewel, te rijzen. In feite zit er ook suiker in bloem, maar dat kan de gist lastig afbreken, dus duurt het rijzen langer.
Het klopt trouwens ook dat het brood sneller bruin kleurt met wat suiker erin.
Suiker doet gist niet beter werken. Het geeft wel de korst wat meer kleur.
Goh, ik dacht toch echt te weten dat gist vocht, warmte en suiker nodig heeft om te werken. Gist wordt volgens mij door de suiker geactiveerd om koolzuurgas en alcohol te maken, oftewel, te rijzen. In feite zit er ook suiker in bloem, maar dat kan de gist lastig afbreken, dus duurt het rijzen langer.
Het klopt trouwens ook dat het brood sneller bruin kleurt met wat suiker erin.
maandag 10 januari 2011 om 20:26
Leuk, een broodbaktopic!
Ik ben vandaag begonnen aan mijn allereerste zuurdesem. Duurt nog een week, dus resultaat kan ik nog niet delen. Vandaag een mengsel van roggemeel en water gemaakt en dat moet nu voorlopig 4 dagen blijven staan. Ben erg benieuwd, normaal bak ik met gewone verse gist, maar dit leek me weleens een leuk experiment.
Ik ben vandaag begonnen aan mijn allereerste zuurdesem. Duurt nog een week, dus resultaat kan ik nog niet delen. Vandaag een mengsel van roggemeel en water gemaakt en dat moet nu voorlopig 4 dagen blijven staan. Ben erg benieuwd, normaal bak ik met gewone verse gist, maar dit leek me weleens een leuk experiment.