Zelf je bammen bakken

10-01-2011 19:28 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een maandje bak ik zelf mijn brood.

Ik vind het vreselijk leuk om te doen en zo gaande weg wordt ik er steeds handiger in.

Ik had voorheen wel een Broodbakmachine (BBM). Die is een poosje geleden gesneuveld en nu ben ik er achter gekomen dan zelf kneden eigenlijk veeeel leuker is.

De voordelen ten opzichte van supermarktbrood:

- het ruikt fantastisch

-het levert wat lichaamsbeweging op

-ik kan zelf kiezen wat ik al dan niet in mijn brood stop. Dus een stuk "puurder" want geen suiker, broodverbeteraars en wat al niet meer.

-brood eten wordt iets waar ik van geniet en dus minder behoefte aan snoepen en snaaien buiten de maaltijden.

Dit brood heb ik 2 weken geleden gebakken. Fototoestel is uitgeleend helaas want mijn recentere broden zijn nog beter geworden.

Wie bakt er ook zelf brood? misschien leuk om wat recepten en tips en truuks uit te wisselen.

Is natuurlijk ook wel elders op het internet te vinden maar ja, het viva forum is natuurlijk gezelliger he?
Als je wilt weten hoe goed gist, suiker en lauw water werken, dan moet je een boterhamzakje hiermee vullen, knoopje erin en op de verwarming leggen.

Moppekind weet nu dat die gaatjes in het brood komen door de scheetjes die die gistdiertjes laten, want het stinkt enorm als je het opgezwollen zakje openknipt.

quote:yette schreef op 10 januari 2011 @ 20:24:

[...]

Goh, ik dacht toch echt te weten dat gist vocht, warmte en suiker nodig heeft om te werken. Gist wordt volgens mij door de suiker geactiveerd om koolzuurgas en alcohol te maken, oftewel, te rijzen. In feite zit er ook suiker in bloem, maar dat kan de gist lastig afbreken, dus duurt het rijzen langer.

Het klopt trouwens ook dat het brood sneller bruin kleurt met wat suiker erin.Dat heb ik ook zo gelezen in mijn kookboek over broodbakken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik bak af en toe (met de machine). Vind het leuk en lekker. Maar invriezen gaat niet goed....brood droog na ontdooien....

Moet zeggen dat mijn koolhydratenarme brood van gisteren goed te doen was vandaag. Na een nachtje vriezer. Misschien is het maar een paar dagen goed te houden in een vriezer? Weet iemand dat?

Of ligt het aan het feit dat ik kant en klaar uit een pakje bak (alleen water toevoegen)?
Volkorenbrood

850 gr. Volkorenmeel

150 gr. Witte bloem

50 gr. Verse gist of 2 zakjes gedroogd

14 gr. Zout

ongeveer 700 ml water

Broodbakblik (Blokker, 6,95)

Zout oplossen in 500 ml water.

Gist, 500 ml (Zout) water, en meel/bloem door elkaar roeren en daarna 20 minuten kneden. Water toevoegen tot er een soepel en niet-te-plakkerig deeg ontstaat.

Een eetlepel olie in een kom doen, deegbal erin en even ronddraaien. Het deeg wegzetten op kamertemperatuur. 1,5 uur laten rijzen. Ik zet het in een gesloten magnetron waar ik eerst een beetje water in een beker in heb laten koken, beker laat ik er ook in staan.

Het deeg even doorkneden (lucht moet eruit anders smaakt het brood naar gist ben ik achter gekomen ). Broodvorm invetten. Deeg vormen (vlechten, bolletjes naast elkaar of gewoon een brood) en in het bakblik leggen en het deeg weer laten rijzen tot het een flink eind boven het bakblik uitkomt. (ongeveer 45 min-2 uur, wil nog wel eens verschillen.)

Oven voorverwarmen op 210 graden. Het brood onder in de oven een uur bakken. Het brood uit het bakblik halen en nog 5 minuten op 250 graden bakken zonder blik.
He, wat leuk! Ik zat vanmiddag nog te denken over een brood-topic, ik was namelijk naar de natuurwinkel geweest om eens te kijken wat ze daar allemaal hadden (ik wil uiteindelijk het liefst zuurdesembroden gaan bakken van hoogstens de helft tarwemeel en de andere helft anderssoortige melen) maar het was zo verschrikkelijk duur daar dat ik alleen een zakje boekweitmeel heb meegenomen. Een zakje speltmeel van 500 gr kost bijna 3 euro! Maar nu is spelt blijkbaar ook gewoon duur.

Op internet vond ik Molen de Hoop, daar mag ik een keer groot gaan inslaan van mezelf als ik de zuurdesem een beetje onder de knie heb.

Ik heb tot nu toe met gist gebakken, en doe het ook met de hand en in de over. Betekent wel dat ik het alleen bij m'n lief kan doen, want ik heb geen goede oven zelf. Heb sinds zaterdag m'n eerste zuurdesem op de schoorsteenmantel staan, dus ik hoop dat ik zaterdag een zuurdesembrood kan gaan bakken! Er gebeurt nog niet veel mee, maar wel iets, en volgens mij is dat veelbelovend.

Rijzen doe ik meestal wel in de oven, en dan gewoon de temperatuur opdraaien naar de baktemperatuur en de baktijd iets korter doen (gerekend vanaf dat de oven op temp is)

Hangmat, bak jij met droge of natte gist? Ik had laatst wat teveel gist toegevoegd (ik mag graag zware broden bakken met noten en volkorenmeel) en het rees prachtig, maar jemig, wat is het vies als je de gist nog proeft! Lief vindt het gelukkig wel meevallen, dus die eet het lekker op, maar ik word er bijna een beetje onpasselijk van Iemand trouwens weleens een combi van gist en bakpoeder geprobeerd om zwaar brood meer te laten rijzen?
Machinerecept.

6 gram droge gist

14 gram suiker

450 gram lichtvolkoren meel van Mulder Pot uit Kropswolde

290 gram water (doe ik altijd met de weegschaal)

6 gram zout

20 gram olie.

Volkorenprogramma instellen en geduld hebben.
2 kilo speltmeel kost volgens mij "vier euro nog wat". Ik heb momenteel geen spelt in huis, dus kan ik het niet nakijken.

2 kilo lichtvolkoren tarwemeel kost momenteel EUR 2,55.

2 kilo groen tarwemeel kost ook "vier euro nog wat".

De mixen zijn veel duurder.

Ik bestel daarom altijd mijn meel bij de supermarkt, het is er binnen een week, zij bestellen het weer bij mijn favoriete molenaar, die door onze verhuizing nu buiten ons boodschappengebied ligt.

http://www.molenmulderpot.com/
Bakpoeder vind ik goor, alsof je soda in je brood stopt.

(Dat is het misschien ook wel, maar het smaakt dus naar afwassop)
Ah, thanks Moppetoet, dan weet ik dat het dus wel bestaat, speltmeel voor een beetje een normale prijs. Wat is groen tarwemeel? Klinkt alsof er iets ernstig mis mee is
Ik woon in Duitsland en speltmeel is hier relatief goedkoop. Ik bak er wel vaak mee, vindt speltbrood ook lekker, al is het wel heel anders dan gewoon volkorenbrood.
ik heb het even nagekeken, heb van de week meel gehaald en voor 5 kg biologische speltmeel was is 12,24 kwijt (zie nu dus ook pas dat het biologische was )
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ah, nog even over die suiker. Die hoeft dus echt niet toegevoegd (in de meel zit iets van suiker waar de gist genoeg aan heeft). Je kunt het dus helemaal weglaten.

Het is een heel hardnekkig misverstand.
Goedkoop, Rosanna! Waar heb je dat gehaald? Als iemand een adresje heeft voor goed en betaalbaar meel in de buurt van Utrecht hou ik me sowieso aanbevolen trouwens.
quote:anky schreef op 10 januari 2011 @ 20:26:

Leuk, een broodbaktopic!

Ik ben vandaag begonnen aan mijn allereerste zuurdesem. Duurt nog een week, dus resultaat kan ik nog niet delen. Vandaag een mengsel van roggemeel en water gemaakt en dat moet nu voorlopig 4 dagen blijven staan. Ben erg benieuwd, normaal bak ik met gewone verse gist, maar dit leek me weleens een leuk experiment.Hoeft ie niet "gevoed" in die 4 dagen? Lijkt me toch van wel. Ik vind zuurdesem in de winter wat moeilijker maken dan in de zomer. Denk dat dat aan de temperatuur ligt.
Ik heb nog geen spelt geprobeerd.

Tot nu toe gewoon volkorenbloemMEEL van AH gekocht a 80 ct per kilo.

Moet je spelt mengen met gewoon tarwemeel? of bevat het ook gluten en rijst het zelf.
Je kunt rustig bloem vervangen door spelt, maar je kunt het ook mengen.
spelt kun je gewoon ipv tarwe gebruiken

Moosey, ik woon in de buurt van Nijmegen, beetje uit de buurt dus, maar als je googlet moet je toch wel een molen in de buurt kunnen vinden?
Oh ja, volkorenbloem bestaat niet (ik lijk wel een juf, sorry hoor), maar het is óf bloem (= meel zonder kaf) of meel (met alles ernog bij).

Bloem is dus wit of wittig en meel is met stukjes erin voor donker brood.
quote:yasuko schreef op 10 januari 2011 @ 21:19:

[...]

Hoeft ie niet "gevoed" in die 4 dagen? Lijkt me toch van wel. Ik vind zuurdesem in de winter wat moeilijker maken dan in de zomer. Denk dat dat aan de temperatuur ligt.De theorieen op internet verschillen, hij doet er even over om te gaan gistenop gang te komen, dus tot die tijd heeft-ie niet perse voeding nodig. Ik geef de mijne wel elke dag een lepel bloem en een slokje water Hoop dat het lukt!
volkorenmeel bedoel ik dus
@rosanna: Ik ging er vanuit dat er maar heel weinig plekken waren waar dit soort dingen verkocht worden, suf blijkbaar, want heb inderdaad al een molen in IJsselstein gevonden. Alleen kost speltmeel daar toch nog 2.55 de kilo als je het in grootverpakking koopt. Toch nog steeds flink aan de prijs... Terwijl de rest trouwens heel redelijk geprijsd is.

Iemand ervaring met andere melen, zoals boekweit of haverbloem in brood?
Ik doe wel eens wat kamutmeel door het brood.
Moosey, google maar eens op zuidmolen groesbeek, daar kun je ook online kopen
Als ik mijn lichtvolkorenmeel met speltmeel meng, dan valt het brood wat zoeter uit. Alleen speltmeel vind ik niet echt lekker.

Tarwe heeft de beste gluten om een brood te bakken, dus meer elasticiteit.

Boekweitmeel gebruik ik samen met tarwebloem om een poffert te bakken.

http://www.leerwiki.nl/Lekker_met_Pasen,_Poffert
Hier nog een wakkere bakker. Ik bak ongeveer elke week een brood en een tijdje terug heb ik een cursus broodbakken gedaan. Alles met de hand, geen broodbakmachine. Meel koop ik bij een molen in de buurt (is me dat even sprookjesachtig) en ik gebruik gedroogde gist.

Mijn succesrecept wijkt een beetje af van wat ik hier lees, maar voor mij werkt het prima. Ik doe eerst 7 gram gedroogde gist in lauwwarm water met een schepje suiker en dat laat ik tien minuten staan. Het is dan een dikke schuimende massa geworden. Ik roer 10 gram zout door 500 gram bloem (of meel, ligt eraan wat ik maak) en daar kneed ik het gist-water-schuim-prutje doorheen. Ik kneed het een kwartier lang op het aanrecht tot het een soepel deeg is, dan maak ik er een bol van en gaat het in een grote kom, afgedekt met huishoudfolie op een warme plek rijzen. Ik laat het twee uur rijzen.

Dan kneed ik het weer plat, alle lucht eruit. Maak er opnieuw een bol van en doe het in de vorm waarin ik wil bakken. Soms maak ik een plat brood, dan leg ik het als bol op de bakplaat, soms doe ik het in een ronde schaal, soms in een cakevorm om echte boterhammen te maken. Weer afdekken, weer laten rijzen. En dan afbakken.

Al met al kost het best wat tijd, maar de meeste tijd gaat op aan wachten en dan kan ik dus gewoon werken. De broden lukken erg goed, goeie structuur, lekker knapperig korstje. En ze zien er mooi uit... toch ook best belangrijk.

Desem ga ik ook proberen, hebben we op de cursus gedaan maar mijn eerste experiment was thuis niet geslaagd, helaas.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven