zomertruffel in aardappelpuree?

27-12-2010 20:36 13 berichten
Hoi allemaal,

Ik geef binnenkort een etentje en wil graag helemaal culinair doen... (maar ben dat eigenlijk niet )

Nu wil ik aardappelpuree met truffel maken. Ik zie in allerlei recepten op internet dat hierbij dan gewoon wat truffelolie gedaan wordt. Deze heb ik ook in huis.

Maar ik heb bij de Albert Heijn ook een potje met daarin een zomertruffel gekocht. Hoe gebruik ik deze erbij? Kan ik hem raspen of snijden? Er overheen of er tussen gespateld? Of is het beter om het helemaal weg te laten?

Hmmm... Ik weet het niet..Tips zijn zeer welkom!
Alle reacties Link kopieren
Waarom probeer je het niet een keer uit? Dan weet je hoe het smaakt en of het bij je gerecht past. Ik denk wel dat het kan, als je het raspt en erdoor mengt, maar kijk uit want de smaak overheerst snel dus ik zou uitproberen qua hoeveelheden.
Heel dun, rauw schaven en in warme gerechten pas op het laatst toevoegen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik heb geen tijd meer om het eerst uit te proberen. Ben een slechte diner-planner .

Heb je weleens een zomertruffel gebruikt, Blackdress? Zo ja, hoe?
Op het laatst toevoegen is omdat de smaak anders te sterk wordt?
Op het laatst toevoegen! Ik gebruik altijd truffelolie, maar ik vind het vrij overheersend qua smaak. Is het etentje morgen al? Zo niet, waarom probeer je het dan niet morgen? Ik zou absoluut geen risico willen lopen, maar goed dat moet je zelf weten. Heb je zelf wel ooit truffel gegeten?
Nee, overmorgen mag ik mijn uitspattingen laten proeven.

Ik heb nog nooit echte truffel gebruikt. De olie gebruik ik wel regelmatig, maar dan bij paddestoelen of ei. Ik vind het altijd erg lekker. Dus met echte truffel ben ik niet zo bekend qua toepassingen en smaaksterkte.
Truffelolie heeft helemaal niets met truffels te maken, het is een chemisch aftreksel. De echte truffel is een heerlijk aromatische smaakmaker. Zelf zou ik de aardappelpuree maken zoals gewenst, opdienen en daarna de truffel aan tafel eroverheen raspen/schaven.
quote:monalisalove schreef op 27 december 2010 @ 21:01:

Zelf zou ik de aardappelpuree maken zoals gewenst, opdienen en daarna de truffel aan tafel eroverheen raspen/schaven.Zo zou ik het ook doen, ik vind een truffelsmaak (de nep-smaak in elk geval) best wel overheersend en niet helemaal mijn ding. Ik heb voor de kerst de kant-en-klare aardappelgratin met truffelsmaak gehad maar ik geef toch de voorkeur aan de gewone. (Helaas kon die momenteel niet geleverd/besteld worden volgens de supermarktjongen.)
En vragen of je gasten het lusten. Veel mensen vinden het niet lekker.
Truffel uit een potje bij de ah?

Kan alleen maar chemische rommel ( sorry) zijn.

Komt waarschijnlijk uit China.

Snij het truffeltje in (heel) kleine stukjes en roer door je aardappelpuree heen.

Dit heeft ook nis te maken metde smaak van echte witte truffel, dat kost een vermogen!
quote:annie2 schreef op 27 december 2010 @ 22:25:

Truffel uit een potje bij de ah?

Kan alleen maar chemische rommel ( sorry) zijn.

Komt waarschijnlijk uit China.

Snij het truffeltje in (heel) kleine stukjes en roer door je aardappelpuree heen.

Dit heeft ook nis te maken metde smaak van echte witte truffel, dat kost een vermogen!

Je kan best snobberig doen over eten, maar zorg dan wel dat je je feiten correct hebt. Die van de ah is zwarte zomertruffel uit Italie. Niet uit china en niet chemisch.

En nee, dat lijkt niet op witte truffel. Het is dan ook zwarte truffel.
Nou, heb de puree met de truffel gemaakt. Ik heb hem geraspt en op het laatst door de puree heen gemengt. En het smaakte naar.... niets... Haha! Gewone aardappelpuree zoals altijd. Ook lekker hoor, maar voor mij geen zomertruffel meer.

Het etentje was verder wel erg goed gelukt, gelukkig.

Bedankt voor jullie hulp!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven