Geld & Recht alle pijlers

4 kinderen, vader weigert dochter mee te nemen voor weekend

21-02-2010 14:25 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Ik ben gescheiden, heb 4 kinderen, eentje woont er bij zijn vader, de andere 3 altijd bij mij. Aankomend weekend gaan ze allemaal voor het weekend daarnaartoe, nu zijn ze allemaal bij mij voor een week.

Regeling is, om de 4 weken een weekend bij vader. Nu hoorde ik vandaag dat mijn dochter aankomend weekend niet mee mag omdat ze heeft ze heeft gezegd dat ze het niet zo leuk vond de afgelopen keer ivm stiefzus en stiefbroertje.

Als ik dan aandraag naar hem toe dat ik ook mijn afspraken/verplichtingen (werk) heb in het weekend dan vind ie mij een egoistische moeder die alleen aan zichzelf denkt. Terwijl ik die weekenden alleen ook nodig heb om bij te tanken na alles wat er de afgelopen tijd is gebeurd.

Nu heb ik dus mooi een probleem als ze echt niet mee mag dat weekend.

Wat kan ik en wat niet?

Kan hij dat zomaar weigeren? In convenant staat gezamelijke voogdij enz.
Dus...wat ik wil zeggen..mijne zijn al 11jaar 365 dagen per jaar bij mij................is niet leuk,maar het is niet anders.... prive leven heb ik aan de kant gezet tot ik 50+ ben...........en baan heb ik gezocht zodat ik niet in het weekend hoef te werken.........

Toch sterkte
Oh. ik lees het nu. Wat naar zeg!

En vriendinnen? Ik probeer met je mee te denken hoor!

Of heeft ze geen beste vriendin waar ze het leuk vindt om bij te slapen? Hoeveel nachten zoek je opvang?
Is hij helemaal niet voor rede vatbaar? Is hij echt in staat om meisje niet mee te nemen als hij voor de deur staat om de andere drie mee te nemen? Zijn dochter af te wijzen alleen maar om het feit dat ze heeft durven zeggen dat ze het niet zo leuk vond bij hem?

En wat vond ze eigenlijk niet leuk? Het feit dat ze iets niet mocht van hem, of is er wat ernstigers aan de hand? Bonje met de vriendin?
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Waarom kun je schoolvriendinnetjes niet vragen?

Je wil het niet, dat snap ik. Ik vind het ook hartstikke moeilijk.

Maar heb niet heel vaak nee gehoord op een dringend verzoek. Toevallig afgelopen dinsdag wel, maar dat was dan ook voor het eerst en mss in verband met brakheid na carnaval.
Ik zit ook mee te lezen en met je mee te denken. Heb mijn kinderen ook continue, naast mijn werk.

Kan ik wat voor je doen? Ik woon in het noordoosten van het land. En begrijp ik het goed dat je in principe alleen de zaterdag hoeft te werken, dus dat daar vooral het knelpunt ligt?
Is het ook nog een idee dat opa en oma je halverwege tegemoet komen. Met de trein of met de auto?
Lalau, is de stap om mensen om hulp te vragen soms te groot voor jou? Heb je het gevoel dat de mensen niet op jou zitten te wachten? Als jij mijn vriendin zou zijn en omhoog zou zitten, zou ik je helpen hoor. Dat doe je toch als vriendinnen zijnde voor elkaar?
Ik zou ook een baan proberen te zoeken waarbij je niet in het weekend hoeft te werken. Wat doe je nu voor werk en is het mogelijk in je sector op andere tijden te werken?
Ze kan niet goed met haar stiefzusje opschieten en schijnbaar (ik was er niet bij) heeft ze dat gezegd tegen haar vader en toen was zijn reactie: je moet niet zo zeuren en dat ze een kutkind is.

Nu ik het zo neertyp denk ik maar dat ze helemaal maar niet meer moet gaan. Wat een gezeik zeg... Maar goed, ik ben niet voor niks van hem gescheiden.

Enja hij is echt in staat om de rest in de auto te pakken en haar te laten staan.

Ze vindt het wel leuk om bij vriendinnen te slapen maar ik verzin zelf wel wat. Komt wel weer goed. Heb net mailtje naar vrienden/kennissen gedaan.
Kun je je dochter niet het hele weekend (vrij-zo) naar oma en opa brengen zodat je niet op één dag zoveel km's hoeft te maken? Zouden ze dat niet leuk vinden? Qualitytime tussen dochter en opa? Nu het nog kan... Of is hij al zo verzwakt dat het hem alleen maar energie kost.
Is dat verhaal over het stiefzusje de versie van je dochter of van je ex?
quote:toffifee schreef op 21 februari 2010 @ 15:14:

Kun je je dochter niet het hele weekend (vrij-zo) naar oma en opa brengen zodat je niet op één dag zoveel km's hoeft te maken? Zouden ze dat niet leuk vinden? Qualitytime tussen dochter en opa? Nu het nog kan... Of is hij al zo verzwakt dat het hem alleen maar energie kost.

Ik ben alleenstaande moeder, werk en heb bijstandsuitkering en heb geen geld (40euro enkele reis) om de tank vol te gooien om haar weg te brengen (vader betaald trouwens ook geen alimentatie).

Mijn vader slaapt 3/4 deel van de dag en wij zijn daar gisteren de hele dag geweest omdat ik niet de beroerdste ben als het om mijn kinderen gaat. Zoon die bij pa woont was gisteren jarig en ja ik vind het wel leuk als ze er allemaal zijn. Gisteren dus zijn verjaardag bij opa en oma gevierd omdat mijn vader de reis naar hier niet meer aan kan.

Als ik dit eerder had geweten (hoorde het vanmorgen) dan had ik mijn dochter daar wel de hele week kunnen laten. Mijn ouders vinden het geweldig als de kleinkinderen er zijn! Iedereen is gek op mijn kids, alleen paps denkt daar de laatste anders over, is allemaal maar druk enzo.

Verhaal van stiefzusje is verhaal van dochter. Heb ex daarover aangesproken en hij zei dat ze dan maar niet meer hoefde te komen.
Niet dat je er nu wat aan hebt, maar waarom betaalt je ex geen alimentatie? Dan zou je het iets ruimer hebben en je kind(eren) bijvoorbeeld wel bij opa en oma kunnen brengen als dat nodig mocht zijn
Wat een zak van een vent. Dan ga je scheiden, denk je van de problemen af te zijn en dan verergeren ze alleen maar. Nu valt er helemaal niks meer af te spreken.

Kun je die weigering alimentatie te betalen niet juridisch aanvechten? Hij heeft de wetttelijke plicht zijn kinderen te onderhouden. Dan kun je direct ook de omgangsregeling nader afspreken, een contract daarover opstellen.

Aan de andere kant lijkt het me dat je dochter beter af is bij jou voorlopig. Een paar dagen bij zo'n stomme vader zitten lijkt me niet goed voor haar welzijn. Heb je een maatschappelijk werker ofzo waar je je af en toe je verhaal kwijt kunt en die je verder kan helpen?
Ik heb een mw, gelukkig wel! Die helpt mij enorm.

Ik lees morgenmiddag weer, ga nu dagje/avondje plezier maken met de kinderen. Gamen en lekker eten en logeren bij vriendin

Allemaal bedankt voor het lezen en reageren!
Ik zou proberen zo min mogelijk mee te gaan in de optie dat dochter als enige niet meegaat naar haar vader. Als jij nu een alternatief regelt schept dat een groter probleem in de toekomst: dan wordt het normaal dat jij zijn grillen ondersteunt.

Ik zou bellen en aangeven dat je werkt In het weekend en dat een kind thuis geen optie is. Gewoon neutraal en zakelijk houden.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

,
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'

Ongelooflijk dat ex-partners hun ex + kinderen voor zo'n blok kunnen zetten. Veel sterkte.
Later is nu
DrFeel heeft een goed advies. Ik zou dat opvolgen. Hoe moeilijk dat ook is. Geef direct je grenzen aan en laat je man weten dat hij niet onder zijn verantwoordelijkheid naar zijn kinderen toe kan uitkomen.

Veel sterkte en vooral ook voor je dochter. Mijn hart breekt wel een beetje als ik eraan denk hoe gemeen ze behandeld wordt.
quote:lalautje schreef op 21 februari 2010 @ 15:22:

[...]

Verhaal van stiefzusje is verhaal van dochter. Heb ex daarover aangesproken en hij zei dat ze dan maar niet meer hoefde te komen.

Lalautje, begrijp ik goed dat de mededeling van je ex een reactie was op jou en niet op je dochter? Het klinkt alsof hij in de verdediging is geschoten. Misschien heb je door je tussenkomst meer kwaad dan goed gedaan.

Ik zou in geen geval je andere kinderen bij hun vader weghouden dit weekend: zij verdienen geen straf omdat hun vader hun zusje niet laat meekomen. Zij hebben het recht op hun weekend met hem - anders zien ze hem 2 maanden niet!

Je ex speelt naar mijn idee een spelletje (met jou en/of je dochter) en het is meestal niet verstandig dat spelletje mee te spelen. Ik begrijp dat het wrang moet zijn dat hij ook na de scheiding nog de lakens probeert uit te delen en je kan raken. Je kunt je dan ook beter concentreren op de zaken waar jij wel invloed op hebt, zoals de invulling van je weekends en beschikken over een netwerk waar je zo nodig op kan terugvallen. Je moet altijd een plan B hebben zodat je niet voor 100% afhankelijk bent van je ex.

Als geld daarbij een obstakel is, kun je de mogelijkheden bekijken om kinderalimentatie te eisen. Als de rechter die al heeft vastgesteld, kun je die via het LBIO innen.
Ga in therapie!
Als TO bijstand heeft, dan is de gemeente sowieso verplicht om die op de ex te verhalen. dat betekent dat of ex geen dragkracht heeft, of dat de alimentatie verrekend wordt met e bijstand die TO ontvangt. ( Of dat de gemeente haar werk niet goed doet, maar als dat gecorrigeerd zou worden, komt dat geld nog niet bij TO terecht zolang ze met haar werk plus alimentatie niet boven de bijstandsnorm uitkomt).

Los van geldkwestie is er het probleem dat dochter en stiefdochter kennelijk niet met elkaar door een deur kunnen.

vader vindt blijkbaar dat bij dit conflict "dochter"de hoofdschuldige is, en dat zij daarom als straf niet meemag met een uitje. Nadat de TO zich ging bemoeien met de straf van haar dochter, besloot Pa dat dochter helemaal niet meer hoefde te komen.

Mijn mening ( als stuurman aan wal) is dat Pa zou moeten begrijpen dat een 10-jarige alleen zonder oppas in huis achterlaten onverantwoord is, ookal heft ze straf verdiend. Pa zal een manier moeten vinden om conflict tussen dochter en stiefdochter op te lossen. Pa mag echter wel beslissen dat dochter een straf krijgt, en wat die straf inhoudt, zonder dat Ma daar iets over te zeggen heeft. Gescheiden zijn betekent ook dat in het nieuwe huishouden van ex andere regels gelden, en dat exen daar weinig tot niets over te zeggen hebben. As TO haar dochter voor straf geen zakgeld zou geven, zou ze er vast ook niet blij mee zijn als vader dan zou besluiten om kind gewoon dubbel zakgeld te geven, omdat hij vind dat zij onredelijk is (als tegenvoorbeeld).

Omgekeerd moet TO het dus ook niet haar probleem maken, en dochter gewoon naar vader brengen, zoals de afspraak was. Hij schakelt dan maar een buurvrouw of iemand in om op haar te passen, als hij vindt dat ze zich echt zo misdragen heeft dat ze niet meemag.
Wat een waardeloze regeling trouwens, eenmaal in de vier weken een weekend bij vader. En dan ook nog je zo opstellen.....dat hij zich nog hun vader durft te noemen. Gelukkig hebben ze kennelijk wel een hele leuke en lieve moeder die zich om de kinderen bekommert.
En "stiefdochter" kan niet even een weekendje naar een vriendin/opa/oma/tante toe ?
Wat een slechte vader zeg...Je laat je kind toch niet staan als je de andere wel meeneemt? Sjeezes, dat het bij hem opkomt...
Je weet niet hoe erg het kind zich heeft misdragen. En misschien was vader niet van plan het dreigement echt uit te voeren, totdat de moeder zich ermee ging bemoeien.

Ik zou geen uitspraken willen doen over iemands ouderschapkwaliteiten op basis van een verhaal van de expartner, als de ins en outs verder onbekend zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven