Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie van ex

02-08-2016 17:13 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje over alimentatie.

Geen idee of jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.

Maar ik heb samen met mijn ex een kind.

Mijn ex partner en ik zijn tijdens de zwangerschap al uit elkaar gegaan. Sindsdien is hij ook niet meer in ons leven.

Ik heb nooit aan alimentatie gedacht omdat ik ook geen gezeur wou en hij toch niks met ons kind te maken wou hebben. Anders was hij er wel geweest.

Dus hij heeft ons kind nooit erkend.

Nu weet ik dat hij op basis van biologisch vaderschap al alimentatie zou moeten betalen.

Maar ik vraag mij af hoeveel?

Ik zit helaas in de bijstand omdat ik door omstandigheden helaas op dit moment geen werk kan krijgen. En ja.. Ik ben echt van plan om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Ik krijg een minimum inkomen en mijn ex verdiend denk ik rond de € 1700 netto.

Wat zou hij dan aan alimentatie moeten betalen?

En als hij dat betaald, krijgt hij dan ook bepaalde rechten tegenover ons kind?

Alvast bedankt.
Alle alimentatie zal in mindering gebracht worden op de bijstand. Ik zou me dus eerst maar eens druk maken over werk zoeken.
Hoe oud is je kindje inmiddels en hoe vask heeft hij zijn kind gezien?
Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen om nu opeens wel alimentatie te vragen, tenzij jullie samen bewust dit kind gewild hebben. Dan vind ik het nog enigszins een ander verhaal.

Bovendien krijg je dan minder bijstand, dus financieel schiet je er nog niks mee op.
Zolang je nog bijstand ontvangt gaat elke cent van de (kinder) alimentatie ingehouden worden op je bijstand uitkering.

website; https://www.rijksoverheid ... antwoord/onderhoudsplicht

Niet getrouwd en onderhoudsplicht biologische vader

Bent u een niet getrouwde vrouw, maar heeft de biologische vader uw kind wel erkend? Dan is hij de wettelijke vader en daardoor onderhoudsplichtig. Heeft de biologische vader uw kind niet erkend, dan kunt u zijn onderhoudsplicht laten vaststellen door de rechter. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Als mensen van mening verschillen over wie de biologische vader is, dan spreekt de rechter zich daar aan de hand van DNA-materiaal over uit.
Welke omstandigheden hebben jou in de bijstand gedreven?
Alimentatie betalen geeft de vader geen rechten om het kind te zien.

En verder eens met de rest: de alimentatie wordt in mindering gebracht op je bijstand, dus financieel schiet je er niks mee op.
quote:milouda schreef op 02 augustus 2016 @ 17:22:

Welke omstandigheden hebben jou in de bijstand gedreven?Doet dat ertoe?
quote:pamelacourson schreef op 02 augustus 2016 @ 17:20:

Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen om nu opeens wel alimentatie te vragen, tenzij jullie samen bewust dit kind gewild hebben. Dan vind ik het nog enigszins een ander verhaal.

Bovendien krijg je dan minder bijstand, dus financieel schiet je er nog niks mee op.Als haar ex echt geen kind had willen maken had hij voorbehoedsmiddelen moeten gebruiken. Anticonceptie is een taak van zowel man als vrouw.
quote:Anoniempje5000 schreef op 02 augustus 2016 @ 17:24:

[...]

Doet dat ertoe?Ja.
Dat ik het nu opeens ga vragen is misschien niet juist inderdaad. Maar goed.. Bedankt voor de reacties!
Ik zou het laten zoals het is zolang je in de bijstand zit. Scheelt je een hoop gedoe met de sociale dienst en ex.. financiëel word je er nu toch niet beter van.

En daarbij als hij nu niks met zijn kind te maken wil hebben waarom zou je dan alimentatie willen hebben. Ik zou helemaal niks willen hebben van iemand die niet eens naar zijn kind om kijkt.
Plus de gemeente kan je verplichten om mee te werken om alimentatie aan ex te vragen.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Voor Ts maakt het dus weinig uit. De alimentatie word van haar bijstandsuitkering ingehouden. Maar ergens is het vreemd dat de bijstand ( de gemeente) Ts niet heeft verplicht om alimentatie te eisen van de biologische vader. Nu kost het de gemeente meer geld, en zou de ex alimentatie betalen, hoeft de gemeente minder "bij te springen".

Dit is geen oordeel richting jou Ts, maar ik heb altijd begrepen dat de gemeente alles uit de kast haalt om een bijstandsgerechtigde de alimentatie te laten regelen zodat ze minder kosten kwijt zijn.
quote:Nx3 schreef op 02 augustus 2016 @ 17:26:

Ik zou helemaal niks willen hebben van iemand die niet eens naar zijn kind om kijkt.Dit dus.
Klopt summerheat, daar zetten ze inderdaad op in.
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
quote:tsjatsjietsjie schreef op 02 augustus 2016 @ 17:27:

Plus de gemeente kan je verplichten om mee te werken om alimentatie aan ex te vragen.Als de gemeente het eist, dan moet je het doen (anders word je weer gekort misschien), maar als de gemeente er niet om vraagt, zou ik het zo laten. Scheelt gedoe, stress, hoofdpijn en drama als de vader dan ineens bedenkt dat hij zijn kind ook wil zien voor zijn kijkgeld (en vervolgens zijn afspraken niet nakomt etc)
Als er een goede reden is waarom hij niet het leven van je kind is, en je bent niet verplicht vanuit de regels van je bijstand zou ik 3x nadenken of het wel verstandig is alimentatie aan te vragen. Ik zou er dan alles aan doen om geen band met de vader te hebben, dus ook niet financieel.
Mijn gemeente heeft hier wel om gevraagd inderdaad. Ik heb toen alles duidelijk uitgelegd, waarom er geen relatie meer is en waarom hij niet in ons leven is. Ik heb toen gevraagd of het echt nodig was om dat van hem te gaan vragen terwijl hij niets van ons wilde weten.

Toen heeft de gemeente het zo gelaten?

Ze hebben daar niet echt op aangedrongen.

Het is ook niet zozeer dat ik het nu voor het geld doe. Maar hij heeft ook een kind op de wereld gebracht en denkt er even lekker mee weg te komen. Ik denk hier nu aan omdat veel mensen in mijn omgeving zeggen dat ik er gewoon recht op heb. En dan ga je nadenken. Maar aan de andere kant.. Waarom zou ik het vragen als hij zijn kind toch niet wil leren kennen. Terwijl hij daar alle kansen voor heeft
quote:Anoniempje5000 schreef op 02 augustus 2016 @ 17:37:

Mijn gemeente heeft hier wel om gevraagd inderdaad. Ik heb toen alles duidelijk uitgelegd, waarom er geen relatie meer is en waarom hij niet in ons leven is. Ik heb toen gevraagd of het echt nodig was om dat van hem te gaan vragen terwijl hij niets van ons wilde weten.

Toen heeft de gemeente het zo gelaten?

Ze hebben daar niet echt op aangedrongen.

Het is ook niet zozeer dat ik het nu voor het geld doe. Maar hij heeft ook een kind op de wereld gebracht en denkt er even lekker mee weg te komen. Ik denk hier nu aan omdat veel mensen in mijn omgeving zeggen dat ik er gewoon recht op heb. En dan ga je nadenken. Maar aan de andere kant.. Waarom zou ik het vragen als hij zijn kind toch niet wil leren kennen. Terwijl hij daar alle kansen voor heeft

tja ach. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Hij komt er misschien 'lekker mee weg', maar hij mist ook de mooie kanten van het hebben van een kind. Wie weet krijgt hij later zelfs heel veel spijt dat het zo gegaan is.
Dat je er recht op hebt betekend niet dat het jou en je kind meer oplevert dan het je kost.
quote:Lapflop schreef op 02 augustus 2016 @ 17:42:

Dat je er recht op hebt betekend niet dat het jou en je kind meer oplevert dan het je kost.dit ja. En ik denk dat de gemeenschap die paar tientjes de ze nou meer moet betalen aan jouw bijstand wel kan lijen.
quote:Starshine-2 schreef op 02 augustus 2016 @ 17:40:

[...]

tja ach. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Hij komt er misschien 'lekker mee weg', maar hij mist ook de mooie kanten van het hebben van een kind. Wie weet krijgt hij later zelfs heel veel spijt dat het zo gegaan is.

Dat is helemaal waar!

Dat is ook wat ik ook denk.

Nu is hij jong en kan hij doen en laten wat hij wil. Maar straks gaat hij pas beseffen wat hij heeft gemist
Jouw kind is niet erkend, dus de vader staat wettelijk niet vast. Als jij nu alimentatie van hem wil, zal je eerst moeten laten vaststellen dat hij de biologische vader is (via rechtzaak), daaraan gekoppeld kan je dan alimentatie vragen. Maar bij een niet erkend kind is het voor de vermeende vader niet verplicht alimentatie te betalen. Dan moet je dus, als hij niet wil, wettelijk via een vaderschapsvaststelling eerst afdwingen.
quote:Anoniempje5000 schreef op 02 augustus 2016 @ 17:46:

[...]

Dat is helemaal waar!

Dat is ook wat ik ook denk.

Nu is hij jong en kan hij doen en laten wat hij wil. Maar straks gaat hij pas beseffen wat hij heeft gemistIk krijg de indruk dat je vindt dat hij een makkelijk en leuk leven heeft en jij niet en dat je hem daarvoor wil "terugpakken" door alimentatie te vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven