Geld & Recht alle pijlers

Alleenstaande moeder en dakloos?

30-06-2012 01:29 306 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lange tijd heb ik getwijfeld een account aan te maken. Ik lees al jaren mee, maar erger me soms kapot aan de afkrakerij op bijvoorbeeld spelling of het afzeiken van mensen. Aan de andere kant is er niets meer te verliezen voor mij en heb ik gewoon advies nodig, dus let´s give it a shot. Ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden.

Begin vorig jaar ben ik na huiselijk geweld bij mijn man weggegaan. Onze koopwoning ging in de verkoop (nog steeds niet verkocht) en hij is hier blijven wonen. Ik kon in het huis van een vriendin van mij. Voor de kids spraken we een co-ouderschap af. Ondanks alle spanningen bleef ik doorwerken, maar helaas raakte ik mijn baan kwijt wegens ‘tekort presteren’. Daarop volgden een periode van ellende. Met mijn uitkering kon ik financieel absoluut niet meer rondkomen. Met én de huur van mijn nieuwe woning, én de vele kosten voor de koopwoning met mijn ex bleef er geen geld over voor andere dingen. Maanden heb ik op het randje geleefd, waarbij ik er altijd wel voor zorgde dat mijn kinderen het goed hadden.

Na keihard knokken voor mezelf heb ik gelukkig wel weer een tijdelijke baan, maar het mag niet meer baten. Het huis waar ik nu in woon wordt binnenkort verkocht en ik moet eruit. Ik kan met geen mogelijkheid een vervangende woning krijgen. De wachtlijst voor huurwoningen via de woningbouw is gemiddeld 8 jaar. Een urgentieverklaring krijg ik niet, daarvoor moet ik blijkbaar uit de gevangenis komen ofzo. Huren via een makelaar kan niet, daarvoor heb ik een vast inkomen nodig. Anti-kraak kan ook niet, dat mag niet met kinderen. Ik heb verder geen familie waar ik terecht kan, en ook bij mijn vrienden is onmogelijk, met name omdat ik twee kinderen heb en al mijn vrienden klein behuisd zijn. Ik heb sinds kort een nieuwe relatie, maar mijn huidige vriend is er ook nog niet aan toe om mij met mijn kids in huis te nemen, en daar heb ik eerlijk gezegd gewoon alle begrip voor.

De wanhoop staat me nabij. Het kan toch niet zo zijn dat ik op straat kom te staan met mijn kids? Er moet toch een mogelijkheid zijn in dit land? Ik heb toch niet zo hard geknokt om op straat te gaan leven?

Wie heeft er goede raad? Ik zit niet te wachten op kritiek op de door mij gemaakte keuzes (zoals bijvoorbeeld nog meebetalen aan de woning van mijn ex). De dingen zijn zoals ze zijn. Ik schreeuw nu gewoon om hulp…
Alle reacties Link kopieren
Anti-kraak kan volgens mij wel zolang je kinderen niet fultime bij je wonen en niet ingeschreven staan... Dus als je co-ouderschap hebt kan je daar misschien nog wel iets mee, Is goedkoop en vaak heb je nog beste mooie ruimtes.



Ga eens in gesprek met de gemeente die kunnen volgens mij samen met je kijken naar maatschappelijke instellingen waar je mogelijk met kinderen ( als je co-ouderschap hebt) kan gaan wonen.



Ik weet niet of jou gemeente ook met huis lotingen werkt ? Dus misschien moet je dat eens uitzoeken zodat je uitgeloot kan worden op een woning.
Alle reacties Link kopieren
In welke regio woon je ? Want als het regio Brabant is weet ik nog wel nog wel een goede link voor je waar je eens mee kan contacten enz.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een maatschappelijk werkster gesproken? Heb je hulp voor je zelf? Ik lees namelijk dat welzijnorganisaties mee kunnen helpen aan een urgentie verklaring.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Helaas Vogelbekdier, heel lief, maar Brabant is net aan de verkeerde kant van het land...
Alle reacties Link kopieren
Enn, heb je een linkje voor me? Dat klinkt als een kleine opening namelijk...
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar heb je geen interesse in een caravan?
Alle reacties Link kopieren
Vormen van urgentie

Elkien onderscheidt onder meer de volgende vormen van urgentie:

• Medische urgentie

• Sociale urgentie / calamiteit

• Urgentie op basis van afspraken met welzijnsorganisaties

• Urgentie door wijkvernieuwing

• Urgentie voor nieuwkomers



[
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
google : urgentie aanvragen welzijnsorganisaties
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:ducata schreef op 30 juni 2012 @ 02:19:

Enn, heb je een linkje voor me? Dat klinkt als een kleine opening namelijk...maatschappelijk werk
Alle reacties Link kopieren
Ducate: Neem even contact op met de gemeente zoals ik al zei zijn er maatschappelijke organisatie's die wellicht iets voor je kunnen betekenen. Ik weet toevallig dat het in Brabant een aantal dingen. Maar in andere provincies hebben ze de zelfde soort organisatie's!



En als de kinderen op het adres van vader zijn ingeschreven kan je echt nog wel iets met anti-kraak.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat per gemeente en woningbouwvereniging de regels anders zijn maar ik denk als je naar het maatschappeljk werk van de gemeente gaat een start kan zijn. Bellen naar het gemeentehuis maandag?



Ik weet echt niet of ik nu uit mijn nek klets hoor, het zou zo maar kunnen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Feeks, op zich een goed idee, maar de dichstbijzijnde camping is 15 km verderop en zonder auto is het dan lastig om mijn kindjes naar school te brengen...
Alle reacties Link kopieren
Oh niet dus, ik lees je nu pas vogelbekdier.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn, ik heb al gebeld en geschreven naar de gemeente, maar kom niet voor urgentie in aanmerking. Wel als ik vastgezeten heb, dus misschien moet ik een overval plegen? Heb ik de komende tijd sowieso onderdak, en daarna urgentie! (sorry, dit is om maar even aan te geven hoe bizar de regels zijn...)
Alle reacties Link kopieren
Ducate: Ik weet niet hoe graag je echt onderdak wilt, maar er is nog meer dan de woningbouw.

Dus ga in gesprek met de gemeente met wat voor maatschappelijke zorg ze hebben....

Hier komen waarschijnlijk meer dingen uit, misschien moet jij je dan over bepaalde dingen heen zetten. Ik weet niet, maar ik zou me niet kapot staren voor urgentie bij de woningbouw en de andere opties eens onder de loep nemen.



Enn: maakt niet uit hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
Of kijk nu eens op de gemeente-site met wie hun contacten hebben, of misschien staat er zelf ook iets van toelichting over de maatschappelijke zorg die er in jou gemeente is. Kan je het in ieder geval al op je in laten werken en kijken wat op jou van toepassing is. Zodat je al in je gesprek aan kan geven wat je al weet en waar jij met jou situatie beter zou kunnen zitten.



Je hebt een verleden met huishoudelijk geweld en je hebt word nu je tijdelijk woning die je had uitgezet... Hier kan je echt wel wat mee. Misschien zijn er wel nuttige tips op de site van huishoudelijk geweld in jou gemeente en hoe en wat qwa wonen?
Alle reacties Link kopieren
Tnx vogelbekdier! Nuttige tips! Ik ga er morgen meteen mee aan de slag!
Alle reacties Link kopieren
Is er geen noodopvang bij de gemeente? Hier in mijn omgeving kunnen mensen die hun woning niet meer kunnen betalen/eruit gezet worden daar voor een tijd terecht, mét hun kinderen. Altijd beter dan op straat te leven.



En sorry, maar ik begrijp ook helemaal niks van die regeling met het huis en het co-ouderschap. Het is logisch dat daar vragen op komen want zoals het er nu staat lijkt het allemaal helemaal niet te kloppen. Bij co-ouderschap heeft een ex-partner toch ook alimentatieverplichtingen als deze meer verdient of heb ik dat verkeerd begrepen? En is het echt zo dat als je op straat komt je nieuwe vriend je niet in huis neemt of je klein behuisde vrienden? Of vul je dat voor ze in. Ik heb een miniflatje maar zo never nooit niet een vriendin op straat laten staan met haar kinderen, wát er ook gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad, als je de instanties mee hebt kun je zelfs met de huidige woningkrapte nog urgentie krijgen. Lijkt me toch dat je daar wel voor in aanmerking komt.
Als je wel onderdak vindt, dan is er geen sprake meer van urgentie want jij en de kinderen hebben een dak boven jullie hoofd. Om die reden zou ik je echt willen afraden om bij iemand in te trekken. Laat het er liever op aan komen met noodopvang, want zij kunnen jou niet alleen helpen met een urgentieverklaring, maar zij kunnen ook helpen om de rest van je leven en financien weer goed op de rit te krijgen.



Voor wat betreft jouw betalingen aan die koopwoning: Is die woning alleen van jouw ex of van jullie samen? In het laatste geval is het namelijk lang niet zo vrijblijvend dat er sprake zou zijn van "een keuze".
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je uit de woning waar je nu zit? Koop breekt namelijk geen huur. Dit betekent dat als je een huurcontract hebt, het feit dat het huis verkocht wordt geen reden is om je eruit te gooien. Ben je overeen gekomen dat je eruit gaat zodra het is verkocht is het natuurlijk een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar je woont maar als het in de buurt is zeg ik, kom maar bij mij tijdelijk in wonen met je kids. Tot je iets hebt. En dit meen ik!
Huishoudelijk geweld?



Iedere stad heeft wel een noodopvang, zorg dat je daar terecht kan. Hoe oud zijn je kinderen? Bij iets als het Leger des Heils wil je echt niet zitten met (kleine) kinderen.
Je zou ook contact kunnen leggen met de wijkagent. Die hebben zo hun eigen contacten en weten bovendien ook waar je terecht kan als je echt ineens iets moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 30 juni 2012 @ 01:46:

[...]



Daarnaast lijkt het me niet echt een goede omgeving voor kinderen om op te groeien.



Blijkbaar vindt TO dat niet, want ze hebben co-ouderschap



Hoe kan je dat willen met een geweldadige ex, TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven