Geld & Recht alle pijlers

Als je mensen ziet stelen... zeg je er dan wat van?

24-11-2018 12:50 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen was ik bij een Kringloop in ons dorp. Het wordt gerund door vrijwilligers en de baten gaan naar de missie. Er waren een aantal mensen aanwezig die een hele hoop spullen hadden verzameld en een totaalprijs daarvoor wilden. Dat mag natuurlijk, maar ik vond het vreemd dat er tijdens het onderhandelen over de prijs nog gewoon spullen bijgezet werden. Er werd hevig afgedongen, maar toch kwam er een totaalprijs. Koopje vond ik voor al de spullen die er verzameld stonden (had verschillende prijzen gezien). Na de koop werd begonnen met inpakken, er zaten veel breekbare items bij. Er stond niemand van de kringloop zelf bij. Tot mijn verbazing werden er op slinkse manier ook spullen van een tafel dichtbij ingepakt in kranten. Aangezien ik nog moest afrekenen, heb ik dit gemeld bij de persoon achter de toonbank. Zij hadden nog niets gezien, maar gingen er daarna wel bijstaan. Stelen van een Kringloop met echt lage prijsjes... je hebt toch echt minderwaardig volk.

Heb jij weleens iemand iets zien stelen? En zeg je dat dan aan het personeel dat aanwezig is?
Horen, zien en .... reageren
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb een keer twee meiden aangesproken in de Hema. Stopten make-up in hun mouw. Ik had ze in de gaten maar toen de een tegen de ander zei "ja maar die mevrouw..." en de ander zei "die zegt toch niks" sprak ik ze aan. Grote bek dat ik kreeg, waar bemoeide ik me mee etc. Kon niet snel genoeg personeel vinden (was vlak voor kerst, hartstikke druk) dus ze kwamen er mee weg.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
24-11-2018 13:51
Las een tijdje terug een artikel over mensen die van alles wegjatten in restaurants.
Die denken dat het bestek bij de prijs zit inbegrepen en dat ze die nadien naar huis mogen meenemen.
Restaurant komen hierdoor voor hoge kosten te staan en dan is het inderdaad wel heel asociaal als je ermee door blijft gaan wetend wat voor schade je aanricht.
Heb zelf als kind vaak genoeg een snoepje weggejat of op een rommelmarkt iets onder mijn mouw gestoken dus dat soort kruimeldieverij knijp ik wel een oogje voor toe.
In hotels gebeurt dat vaak, handdoeken, badproducten, zeepbakjes, beddengoed.
anoniem_353098 wijzigde dit bericht op 24-11-2018 13:53
0.15% gewijzigd
God, aub, geef me geduld. Als u me kracht geeft dan sla ik ze op hun gezicht.
Anoniem262821034 schreef:
24-11-2018 13:49
Want je moet een winkel hebben voor er iets van je gejat kan worden?
Nope.
Maar ook in dat geval moet ik beter op mijn spullen letten, een ander hoeft niet op mijn spullen te letten.
En zo gaat het met winkels ook.
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 13:17
Overdrijven is ook een vak zie ik. Het is aan de winkelier om er zelf maatregelen tegen te nemen
Er is niets wat zo goed helpt tegen diefstal als sociale controle. Ook in een winkel. Hoe anoniemer men zich waant, hoe makkelijker men over de schreef gaat. Geen camerasysteem of diefstalpreventie in de vorm van bijvoorbeeld poortjes kan op tegen sociale controle.
Ik heb het nog nooit zien gebeuren, maar ik zou er zeker wat van zeggen of het personeel op de hoogte stellen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 13:53
Nope.
Maar ook in dat geval moet ik beter op mijn spullen letten, een ander hoeft niet op mijn spullen te letten.
En zo gaat het met winkels ook.
Wat een onzin.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het tegen personeel zeggen ja.

Ooit stond ik met mijn man in de aldi en toen de vorige klant bijna klaar was met afrekenen zei mijn man ineens:
Je vergeet het pakje roomkaas in je linker jaszak.

Die klant helemaal boos en de mevrouw achter de kassa vraagt of hij zijn zak misschien leeg wil maken. Man maakt rechterzak leeg. Nee zegt mijn links. En idd daar kwam het pakje roomkaas uit de zak.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 13:17
Overdrijven is ook een vak zie ik. Het is aan de winkelier om er zelf maatregelen tegen te nemen

Ook als ik mijn fiets op slot zet stel ik het op prijs als fietsendieven erop aangesproken worden als ze mijn fiets proberen te jatten. Door te denken dat het niet jouw probleem is houd je dit soort criminaliteit in stand.
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 13:53
Nope.
Maar ook in dat geval moet ik beter op mijn spullen letten, een ander hoeft niet op mijn spullen te letten.
En zo gaat het met winkels ook.
Tuurlijk moet je op je eigen spullen letten, maar als je iets onder je ogen ziet gebeuren dan kun je toch iets doen? Als ik iemands tas open zie hangen dan zal ik die persoon ook even waarschuwen dat er zo heel gemakkelijk iets gestolen kan worden. Hetzelfde bij een winkeldief.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
24-11-2018 13:54
Er is niets wat zo goed helpt tegen diefstal als sociale controle. Ook in een winkel. Hoe anoniemer men zich waant, hoe makkelijker men over de schreef gaat. Geen camerasysteem of diefstalpreventie in de vorm van bijvoorbeeld poortjes kan op tegen sociale controle.
Ik heb het nog nooit zien gebeuren, maar ik zou er zeker wat van zeggen of het personeel op de hyoogte stellen.
Dat zal best maar ik heb gewoon geen zin om m'n nek uit te steken. Mogen de winkeliers zelf doen.
En die doen ook steeds minder aangifte van diefstal, omdat het niet lonend is
Qetesh schreef:
24-11-2018 13:53
In hotels gebeurt dat vaak, handdoeken, badproducten, zeepbakjes, beddengoed.
Ja ik weet het.
Mensen denken dat het de hoteleigenaren aan de rug groeit al die luxe producten en voorzieningen en dat ze het heus kunnen missen een handdoekje, zeepje of beddengoed minder. Maar als iedereen er zo over denkt is de kip natuurlijk ook een keer kaalgeplukt.
Las zelfs een keer dat iemand een tv probeerde weg te jatten uit een hotelkamer.
Mensen sporen niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik laatst zag: ik zat in de metro en een paar rijen stoelen voor mij was er een tientje uit iemands broekzak gevallen. Eerst leek het iets anders, maar daarna zag ik dat het een briefje van tien was. Voordat ik degene die het verloor er op kon attenderen was er een jongen van een jaar of 19 die dat ook had gezien en duidelijk niet van plan was het op te rapen en aan de eigenaar te geven. Slinks zette hij eerst zijn voet er heel nonchalant op. Toen er mensen langs hem moesten leek hij te denken: shit wat nu, dus zette hij razendsnel zijn tas over het tientje heen. Ondertussen keek hij om zich heen of niemand het zag. Ik dufde er niks van te zeggen, want het was het type opgeschoten jongen en het was ‘ s avonds laat dus zoveel mensen stapten er niet bij mijn halte uit. Ik keek hem indringend aan toen hij schichtig om zich heen keek, maar hij keek brutaal terug. Ik baalde van mijzelf dat ik er niks van durfde te zeggen. Ook al gaat het maar om een tientje, ik zit daar principieel in: wat niet van jou is blijf je van af. Ik heb het hem feitelijk dus niet zien oprapen en in zijn zak zien steken, want ik moest er op een gegeven moment uit, maar het was meer dan duidelijk dat hij zich dat tientje wilde toeeigenen.
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 13:17
Overdrijven is ook een vak zie ik. Het is aan de winkelier om er zelf maatregelen tegen te nemen
Dus als ik jouw huis leeghaal, dan neem jij het de buurman niet kwalijk als hij vanaf zijn balkonnetje er uitgebreid naar staat te kijken zonder jou en/of de politie te bellen of een opmerking te maken.
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 13:53
Nope.
Maar ook in dat geval moet ik beter op mijn spullen letten, een ander hoeft niet op mijn spullen te letten.
En zo gaat het met winkels ook.
Jij wil toch ook op een prettige manier winkelen? Of wil je dat iedere winkel een soort kijkshop wordt waar alles achter vitrines ligt en je een formuliertje moet invullen?

Want dat is waar je eigenlijk op doelt: als je als winkelier de mogelijkheid open laat dat mensen stelen, dan is dat je eigen probleem. Natuurlijk kan een winkelier dat dichttimmeren, maar die wil ook dat alle goedbedoelende klanten wel op een prettige manier kunnen winkelen. En dat wil jij als klant neem ik aan ook.

Dan is het toch ronduit asociaal om te zeggen: het kan me niets schelen want het zijn niet mijn spullen...
Stampertje12 schreef:
24-11-2018 14:12
Dus als ik jouw huis leeghaal, dan neem jij het de buurman niet kwalijk als hij vanaf zijn balkonnetje er uitgebreid naar staat te kijken zonder jou en/of de politie te bellen of een opmerking te maken.
Een beetje uit z'n verband getrokken is dit uiteraard wel, een inbraak kun je niet vergelijken met een winkeldiefstal. Maar als de buurman alles gezien heeft kan hij de politie iig van meer informatie voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 14:20
Een beetje uit z'n verband getrokken is dit uiteraard wel, een inbraak kun je niet vergelijken met een winkeldiefstal. Maar als de buurman alles gezien heeft kan hij de politie iig van meer informatie voorzien.
En waarom zou hij dat doen? Het zijn zijn spullen tenslotte niet. Wat kan hem het boeien als jouw huis leeggeroofd is?
Stampertje12 schreef:
24-11-2018 14:16
Jij wil toch ook op een prettige manier winkelen? Of wil je dat iedere winkel een soort kijkshop wordt waar alles achter vitrines ligt en je een formuliertje moet invullen?

Want dat is waar je eigenlijk op doelt: als je als winkelier de mogelijkheid open laat dat mensen stelen, dan is dat je eigen probleem. Natuurlijk kan een winkelier dat dichttimmeren, maar die wil ook dat alle goedbedoelende klanten wel op een prettige manier kunnen winkelen. En dat wil jij als klant neem ik aan ook.

Dan is het toch ronduit asociaal om te zeggen: het kan me niets schelen want het zijn niet mijn spullen...
Juist ja.. hoeveel supermarkten ken jij waar dit het geval is? Ik geen een.
Wat levert het jou op om de winkelier op de hoogte te stellen van een diefstal? Zelfs de winkelier doet geen aangifte meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere keren mensen zien stelen, de laatste keer was het een oudere man, ik hou lekker mijn mond, ik heb ooit gezien hoe het iemand is vergaan die het personeel attenteerde op een dief, dus ik zeg niks. Ik wil mijn kinderen graag zien opgroeien.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
24-11-2018 14:10
Ja ik weet het.
Mensen denken dat het de hoteleigenaren aan de rug groeit al die luxe producten en voorzieningen en dat ze het heus kunnen missen een handdoekje, zeepje of beddengoed minder. Maar als iedereen er zo over denkt is de kip natuurlijk ook een keer kaalgeplukt.
Las zelfs een keer dat iemand een tv probeerde weg te jatten uit een hotelkamer.
Mensen sporen niet.
Voor die zeepjes heb je toch echt wel betaald hoor...

Maar idd de handdoeken zijn natuurlijk gewoon eigendom. Wat ik niet snap is dat dat niet al geautomatiseerd is. Je kunt tegenwoordig voor een cent per stuk al kleine RFID-chips aanschaffen. Ik zou in hotelkamers gewoon alles dat los zit van zo'n chipje voorzien. Als de kamer wordt opgemaakt kan het personeel met een scanner direct zien welke artikelen niet meer in de kamer aanwezig zijn. Die breng je dan gewoon automatisch bij de gast in rekening.
dolfje schreef:
24-11-2018 14:22
En waarom zou hij dat doen? Het zijn zijn spullen tenslotte niet. Wat kan hem het boeien als jouw huis leeggeroofd is?
Omdat de politie meestal wel buurtonderzoek doet. Uiteraard hoeft hij niks te zeggen. Maar jullie vergelijken nu dus een winkeldiefstal met een inbraak begrijp ik?
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 14:20
Een beetje uit z'n verband getrokken is dit uiteraard wel, een inbraak kun je niet vergelijken met een winkeldiefstal. Maar als de buurman alles gezien heeft kan hij de politie iig van meer informatie voorzien.
Grappig dat je zo makkelijk inconsequent bent als het om iets gaat waar jij niets aan kan doen maar wat wel jouw spullen zijn. Je hebt geen winkel, dus de winkels mogen leeggejat worden. Je hebt wel een huis, dus dat is toch echt wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 14:25
Omdat de politie meestal wel buurtonderzoek doet. Uiteraard hoeft hij niks te zeggen. Maar jullie vergelijken nu dus een winkeldiefstal met een inbraak begrijp ik?
Ja het is beide diefstal. En iemand is er de dupe van.
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 14:23
Juist ja.. hoeveel supermarkten ken jij waar dit het geval is? Ik geen een.
Wat levert het jou op om de winkelier op de hoogte te stellen van een diefstal? Zelfs de winkelier doet geen aangifte meer.
Nee, idd het is niet het geval omdat dit gewoon niet werkbaar is voor klanten. Maar gevolg is wel dat je als winkeleigenaar er niet voor kan zorgen dat er niet gejat wordt. Terwijl jij zegt: als je daar niet voor zorgt dan is het je eigen probleem als winkelier.

Wat het mij oplevert? Een goed gevoel dat ik ervoor heb gezorgd dat die winkelier niet voor niets aan het werk is. Een goed geweten dat ik niet naar huis hoef te gaan met het idee dat ik iemand heb laten jatten en te laf was om er iets van te zeggen. Een winkeldief die op een zwarte lijst kan en in die winkel in ieder geval niets meer kan stelen. Lagere prijzen omdat er minder gestolen wordt...

Wat ben jij een verschrikkelijk naar persoon als je blijkbaar alleen maar dingen wil doen als je er zelf direct beter van wordt...
Stampertje12 schreef:
24-11-2018 14:27
Grappig dat je zo makkelijk inconsequent bent als het om iets gaat waar jij niets aan kan doen maar wat wel jouw spullen zijn. Je hebt geen winkel, dus de winkels mogen leeggejat worden. Je hebt wel een huis, dus dat is toch echt wat anders.
Ja wat wil je nou precies horen?
Dat ik nu actief winkeldieven ga proberen te betrappen? Nee ik bemoei me met mijn eigen zaken. Ik hoef niet zo nodig karma punten te scoren.
Alle reacties Link kopieren
En hoe zou je het vinden als er na een inbraak bij jouw thuis gezegd wordt " ja pech had je maar een alarmsysteem moeten hebben " of de buurman zegt" ja ik zag ze met je tv naar buiten lopen maar het gaat mij niet aan "
Miskotto schreef:
24-11-2018 14:23
ik heb ooit gezien hoe het iemand is vergaan die het personeel attenteerde op een dief, dus ik zeg niks. Ik wil mijn kinderen graag zien opgroeien.


Wat gebeurde er dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven