Geld & Recht alle pijlers

Als je mensen ziet stelen... zeg je er dan wat van?

24-11-2018 12:50 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen was ik bij een Kringloop in ons dorp. Het wordt gerund door vrijwilligers en de baten gaan naar de missie. Er waren een aantal mensen aanwezig die een hele hoop spullen hadden verzameld en een totaalprijs daarvoor wilden. Dat mag natuurlijk, maar ik vond het vreemd dat er tijdens het onderhandelen over de prijs nog gewoon spullen bijgezet werden. Er werd hevig afgedongen, maar toch kwam er een totaalprijs. Koopje vond ik voor al de spullen die er verzameld stonden (had verschillende prijzen gezien). Na de koop werd begonnen met inpakken, er zaten veel breekbare items bij. Er stond niemand van de kringloop zelf bij. Tot mijn verbazing werden er op slinkse manier ook spullen van een tafel dichtbij ingepakt in kranten. Aangezien ik nog moest afrekenen, heb ik dit gemeld bij de persoon achter de toonbank. Zij hadden nog niets gezien, maar gingen er daarna wel bijstaan. Stelen van een Kringloop met echt lage prijsjes... je hebt toch echt minderwaardig volk.

Heb jij weleens iemand iets zien stelen? En zeg je dat dan aan het personeel dat aanwezig is?
Horen, zien en .... reageren
Alle reacties Link kopieren
Het engelse woord voor rundvlees is geen bief maar beef.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
24-11-2018 15:29
Niet iedereen heeft het zo goed als jij. Wees niet zo bevooroordeeld zonder dat je iemands verhaal niet kent.
De grap is nu juist dat je in dit geval dus in de ene situatie besluit om niet bevooroordeeld te zijn en iemand te laten lopen, terwijl je in een andere situatie anders beslist... Dan ben je toch sowieso wel bevooroordeeld?

De arm uitziende vrouw met kinderwagen: geen geld, mag stelen.
De jonge Marokkaan met een energiedrankje: dief, mag niet stelen.

Terwijl persoon één misschien geld zat heeft of te lui is om te werken of stelen gewoon leuk vindt.
En persoon twee misschien geen cent te makken heeft, maar die wel net zijn laatste geld heeft gebruikt om een stuk vlees te kopen in een andere winkel voor een arme moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het dus nooit. Maar ik zou het melden bij de manager. Niet de dief aanspreken. Straks valt hij mij nog aan.
Trotter schreef:
24-11-2018 13:56
Ook als ik mijn fiets op slot zet stel ik het op prijs als fietsendieven erop aangesproken worden als ze mijn fiets proberen te jatten. Door te denken dat het niet jouw probleem is houd je dit soort criminaliteit in stand.

Dit dus! Fiets van zoon is onlangs gestolen uit het fietsenrek van de drukbezochte supermarkt hier in de wijk. Dat kan best gezien zijn. Maar jeetje zolang het jouw fiets niet is mogen dieven hun gang gaan?
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
24-11-2018 15:49
Oh, haha, dan is t een ander verhaal.

Nee hoor, stelen blijft stelen.
.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
24-11-2018 15:00
Het was in de Etos, er liep daar een gezin rond en de vader van het gezin dacht even de held uit te hangen om 3 mannen ( kaliber hooligan) aan te spreken op het feit dat ze stalen, de mannen hadden duidelijk een Oostblok accent, hij begon met : Wil jij dat wel even afrekenen vriend, daar is de kassa!!!!! Wat er daarna gebeurde leek op een film, de held heeft ten overstaan van zijn vrouw, kinderen, het personeel en het winkelend publiek een afgedonderd pakslaag gekregen die hij zich nog heeeeel lang zal heugen, dat kan ik je wel vertellen.
En het mooie was, het personeel van de Etos heeft geen vinger uitgestoken om hem te beschermen, ze hebben wel de politie gebeld, maar toen die arriveerden waren de heren al vertrokken, ik zal de blik in de ogen van die man nooit vergeten, verbazing, angst, teleurstelling en vooral schaamte.
En het mooie is dat toen ik een week later weer in de Etos was, en over het voorval begon, zij een van medewerkers dat hij dat pak slaag op zichzelf heeft afgeroepen, en dat ze niet begreep waar hij zich druk om maaktde want ze zijn immers verzekerd, dit alles zei ze op geiiriteerde toon.
Ik heb er wel vreselijk om moeten lachen achteraf.
Wat hadden die meiden dan moeten doen?...tussen die man en een stel meppende hooligans gaan staan? Je wordt door de arbowet ook nog beschermd voor agressie van derden en zij zijn verplicht om zich voor een paar shampooflessen en een pak scheermesje in elkaar te laten slaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
24-11-2018 15:49
Ik las het ook als bier of brie.
Het woord bief bestaat niet.

Gewoon als afkorting voor biefstuk misschien?
.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
24-11-2018 15:49
Ik las het ook als bier of brie.
Het woord bief bestaat niet.
Is een wat ouder Nederlands woord voor biefstuk. komt nu zelfstandig eigenlijk nauwelijks nog voor omdat het altijd in een samenstelling wordt gebruikt: rosbief, bieflap

Komt natuurlijk oorspronkelijk wel van beef, net zoals stuk van steak komt. Beiden uit het Engels.
Miskotto schreef:
24-11-2018 15:00
.
Ik heb er wel vreselijk om moeten lachen achteraf.
Ik snap het grappige niet geloof ik. Wat een droevig verhaal.
minnimouse schreef:
24-11-2018 14:52
Je zegt het zelf al: stelen is slecht.
Als die vrouw arm is, dan zijn er andere manieren om aan eten te komen.
Ze zag er trouwens alleen zo uit, misschien was ze helemaal niet arm.

Fictiehief...ik heb het helemaal niet meegemaakt. Dus ik weet ook niet hoe ze eruit ziet. Ik geef alleen aan wat ik mogelijk ga doen. Het is inmiddels meer dan duidelijk dat jij harder bent dan ik. Point taken.
viva-amber schreef:
24-11-2018 15:52
Het engelse woord voor rundvlees is geen bief maar beef.
Biefstuk?
yette schreef:
24-11-2018 15:51
Het blijft natuurlijk fout, maar in zo'n geval zou het zo kunnen zijn dat ze geen geld heeft voor een normale maaltijd. Dàt zou iets zijn waar ik dan wel een paar euro aan wil uitgeven.

Als iemand mascara of snoep jat, is duidelijk dat het om een onnodige verwennerij gaat waarvoor ze niet willen betalen. Maar ja, dat kan met vlees of een pak melk natuurlijk ook zo zijn, dat weet je niet.
Ik vraag het me ook af. Als je echt niks hebt ga je toch eerder een brood weghalen dan (duur) vlees?
Miskotto schreef:
24-11-2018 15:00
Het was in de Etos, er liep daar een gezin rond en de vader van het gezin dacht even de held uit te hangen om 3 mannen ( kaliber hooligan) aan te spreken op het feit dat ze stalen, de mannen hadden duidelijk een Oostblok accent, hij begon met : Wil jij dat wel even afrekenen vriend, daar is de kassa!!!!! Wat er daarna gebeurde leek op een film, de held heeft ten overstaan van zijn vrouw, kinderen, het personeel en het winkelend publiek een afgedonderd pakslaag gekregen die hij zich nog heeeeel lang zal heugen, dat kan ik je wel vertellen.
En het mooie was, het personeel van de Etos heeft geen vinger uitgestoken om hem te beschermen, ze hebben wel de politie gebeld, maar toen die arriveerden waren de heren al vertrokken, ik zal de blik in de ogen van die man nooit vergeten, verbazing, angst, teleurstelling en vooral schaamte.
En het mooie is dat toen ik een week later weer in de Etos was, en over het voorval begon, zij een van medewerkers dat hij dat pak slaag op zichzelf heeft afgeroepen, en dat ze niet begreep waar hij zich druk om maaktde want ze zijn immers verzekerd, dit alles zei ze op geiiriteerde toon.
Ik heb er wel vreselijk om moeten lachen achteraf.


Wat vreselijk :O

(dat je achteraf om kon lachen begrijp ik niet eigenlijk. Afschulijk voor die man en afschuwelijk om te zien)
Alle reacties Link kopieren
Nehemah schreef:
24-11-2018 16:01
Ik vraag het me ook af. Als je echt niks hebt ga je toch eerder een brood weghalen dan (duur) vlees?
Ik zou eerder een klein, rechthoekig pak vlees van 10 euro onder mijn jas stoppen, dan het risico lopen gepakt te worden met een heel brood van 1 euro onder mijn trui...
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
24-11-2018 15:29
Niet iedereen heeft het zo goed als jij. Wees niet zo bevooroordeeld zonder dat je iemands verhaal niet kent.
Jij weet helemaal niet hoe goed ik het wel of niet heb.
En waar zie je mij oordelen over de situatie van die vrouw? Ik zeg alleen dat stelen niet oké is en dat er voldoende hulpmiddelen zijn, dat laatste is gewoon een feit.
Alle reacties Link kopieren
Bij het zien van het topic kwam mij meteen een heel stom voorval voor de geest. Jaren geleden zat ik in een verenigingsbestuur. We vergaderden op een avond in de foyer van een manege en bestelden daar ook af en toe een drankje. Een van onze bestuursleden droogde twee door bestuursleden gebruikte borrelglaasjes met een servet af en stopte ze in haar tas. 'Voor onze clubkantine' verklaarde ze, toen ze mijn gezicht zag. Werkelijk! Deze (zelf enorm rijke) vrouw stal glaasjes van de manegehoudster, die echt heel hard moest werken om haar zaak draaiende te houden etc. Ik heb gezegd dat ze die glaasjes terug moest zetten. De andere bestuursleden zeiden niets. Aanvankelijk liet ze ze in haar tas zitten, maar echt... Ik heb het nog een keer gezegd en toen haalde ze die dingen weer tevoorschijn en zette ze weer op tafel.
Ik ben helemaal niet zo'n held, maar dit vond ik wel zo ontzettend ver gaan, dan hou ik mijn mond niet. Het contact met deze vrouw is altijd wel goed gebleven, we mogen elkaar op zich graag, maar toch denk ik hier altijd weer aan terug, het heeft mijn beeld van haar wel een enorme knauw gegeven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Tja ik zag laatst iemand ook iets stelen maar leek me nou niet een persoon waar ik ruzie mee zou willen... dus ik heb mijn mond gehouden...
Alle reacties Link kopieren
Vroeger een man een soort kaas zien stelen, gemeld bij het personeel. Van de week op de markt zag ik een oude vrouw wat druiven in haar jaszak stoppen, ging zo snel voordat ik besefte wat er gebeurde, dat ik er niks van kon zeggen.

Onlangs zag ik op het land langs ons huis een oude chinees wortelen van rabarberplanten in zakken stoppen. Hij fietste weg, toen ik ging kijken bleken er nog 2 zakken klaar te staan, dus toen ik hem aan zag komen om de rest op te halen heb ik de eigenaar van het land gebeld. Toen hij aan wilde fietsen heb ik hem even na geroepen dat het niet zijn planten waren en offie even terug wilde komen. Toen de eigenaar van de grond er was heeft hij de zakken weer ingeleverd, en na wat solly solly is hij weer aangefietst..

Ik kan heeeeel slecht tegen deze situaties!
Alle reacties Link kopieren
Wauw.... Ja bizar wat mensen soms meenemen...

Mijn studentenvereniging kwam een keer per jaar langs de studentenhuizen om het van de vereniging gejatte serviesgoed weer op te halen. Dacht altijd dat dat toch meer aan dronken baldadigheid gelieerd was, maar hoorde later dat dit dus in kantoren gewoon net zo gaat:

Mensen jatten daar ook gewoon hele handen vol bestek weg onder de noemer "lenen voor op de camping", dat dan nooit meer terugkomt.
Stampertje12 schreef:
24-11-2018 16:07
Ik zou eerder een klein, rechthoekig pak vlees van 10 euro onder mijn jas stoppen, dan het risico lopen gepakt te worden met een heel brood van 1 euro onder mijn trui...
Zo praktisch had ik inderdaad niet gedacht.
Wat ik me ook weleens afvraag gaat het wel goed met die zelfservice kassas tegenwoordig in supermarkten? Vaak genoeg gehad dat er niemand bij staat om te controleren en een ieder dus eigenlijk vrijspel heeft.
Of zijn de producten nog op een andere manier beveiligd dat het alarm afgaat als je iets probeert weg te smokkelen?
Anoniem262821034 schreef:
24-11-2018 15:54
Nee hoor, stelen blijft stelen.
Voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
24-11-2018 16:24
Voor jou.

Voor de wet.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg er meestal ook wat van, maar heb toen ik als jong meisje achter de kassa werkte ook eens zo’n situatie aan de hand gehad als blondie. Armoedig uitziend vrouwtje (mager en smoezelig) met een stel smoezelige koters die vaak met een hoop losgeld betaalde voor bijv. een brood of pak melk, en die dag had ze ook alleen een brood wat ze met losgeld betaalde, maar zag ik onder haar kinderwagen een pak poedermelk (ons huismerk) liggen. Ze zag dat ik er naar keek en de paniek in haar ogen zorgde ervoor dat ik het heb laten gaan. Denk ook echt dat die baby anders geen eten had gehad.
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
24-11-2018 16:23
Wat ik me ook weleens afvraag gaat het wel goed met die zelfservice kassas tegenwoordig in supermarkten? Vaak genoeg gehad dat er niemand bij staat om te controleren en een ieder dus eigenlijk vrijspel heeft.
Of zijn de producten nog op een andere manier beveiligd dat het alarm afgaat als je iets probeert weg te smokkelen?
Bij de AH kun je alleen scannen met een bonuskaart en je krijgt regelmatig steekproeven. Ik neem aan dat je kaart wordt geblokkeerd als het vaak fout gaat?
En bij de Jumbo doen ze ook steekproeven, als je iets bent vergeten moet je alsnog naar de gewone kassa om alles te laten scannen. Dus er zit wel wat controle op. Ik vermoed dat de kosten van diefstal wel opwegen tegen het wegbezuindigde personeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven