Geld & Recht alle pijlers

Als je mensen ziet stelen... zeg je er dan wat van?

24-11-2018 12:50 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen was ik bij een Kringloop in ons dorp. Het wordt gerund door vrijwilligers en de baten gaan naar de missie. Er waren een aantal mensen aanwezig die een hele hoop spullen hadden verzameld en een totaalprijs daarvoor wilden. Dat mag natuurlijk, maar ik vond het vreemd dat er tijdens het onderhandelen over de prijs nog gewoon spullen bijgezet werden. Er werd hevig afgedongen, maar toch kwam er een totaalprijs. Koopje vond ik voor al de spullen die er verzameld stonden (had verschillende prijzen gezien). Na de koop werd begonnen met inpakken, er zaten veel breekbare items bij. Er stond niemand van de kringloop zelf bij. Tot mijn verbazing werden er op slinkse manier ook spullen van een tafel dichtbij ingepakt in kranten. Aangezien ik nog moest afrekenen, heb ik dit gemeld bij de persoon achter de toonbank. Zij hadden nog niets gezien, maar gingen er daarna wel bijstaan. Stelen van een Kringloop met echt lage prijsjes... je hebt toch echt minderwaardig volk.

Heb jij weleens iemand iets zien stelen? En zeg je dat dan aan het personeel dat aanwezig is?
Horen, zien en .... reageren
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 14:25
Omdat de politie meestal wel buurtonderzoek doet. Uiteraard hoeft hij niks te zeggen. Maar jullie vergelijken nu dus een winkeldiefstal met een inbraak begrijp ik?
Nee, we vergelijken jouw concept van: het is je eigen verantwoordelijkheid om je eigen spullen te beschermen en als je dat niet doet dan hoeft iemand anders er niets van te zeggen.

En in het verlengde: als het jou niets oplevert waarom zou je dan iets doen?

Jij doet andere voorbeelden af met de reactie: ja ik heb geen winkel. Dus omdat je je blijkbaar niet kunt inleven in een winkelier omdat je geen winkel hebt komt er een ander voorbeeld waar je je misschien iets beter in kunt leven: je eigen huis. Wel grappig want daar kun je je goed in inleven en dan zeg je ook meteen: ja dat is anders...
Volgens mij wil Lord Voldemort deze reacties graag. Jammer dat hij zo het hele topic verkloot. Rotte appels Appels met bruine plekjes heb je helaas altijd.
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 24-11-2018 14:37
3.85% gewijzigd
Hier bij de Jumbo wordt er zo veel gejat dat er sinds een paar weken regelmatig tassen controle is. Ik heb een aantal jaren geleden eens gezien dat een vrouw een pak bief in haar kinderwagen stopte bij de baby. Ze zag er erg armoedig uit en ik kon het niet over mijn hart krijgen om haar te verlinken.
Misschien is het wel asociaal om er niets van te zeggen. Ik had het wel kunnen doen, maar eigenlijk was ik vooral benieuwd of ze er mee weg kwamen. In mijn supermarkt heb je overal camera's, bij de kassa staan poortjes en er loopt ook beveiliging. Ik vraag me dan vooral af hoe ze iets kunnen pikken. Ik zou waarschijnlijk eerder die persoon vragen hoe hij of zij dat doet dan het vergrijp bij de winkelier melden.
Stampertje12 schreef:
24-11-2018 14:32
Nee, we vergelijken jouw concept van: het is je eigen verantwoordelijkheid om je eigen spullen te beschermen en als je dat niet doet dan hoeft iemand anders er niets van te zeggen.

En in het verlengde: als het jou niets oplevert waarom zou je dan iets doen?

Jij doet andere voorbeelden af met de reactie: ja ik heb geen winkel. Dus omdat je je blijkbaar niet kunt inleven in een winkelier omdat je geen winkel hebt komt er een ander voorbeeld waar je je misschien iets beter in kunt leven: je eigen huis. Wel grappig want daar kun je je goed in inleven en dan zeg je ook meteen: ja dat is anders...
Jij kunt zeker goed zuigen?
Ik wist niet dat een andere mening verboden was door stampertje herself
Vorig jaar bij de Lidl zag ik een jong stel koekjes stelen. Ik liep aan het gangpad ernaast en zag het omdat ik er doorheen kon kijken (veel lege plekken)
Heb ze indringend aangekeken en ben op zoek gegaan naar personeel.
Normaal breek je je benen over alle vakkenvullers met hun rijdingen maar nu zag ik niemand tot ik bij de kassa was.
En toen waren de koekjesdieven al pleite. Ik hoop dat ze er buikloop van gekregen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 14:30
Ja wat wil je nou precies horen?
Dat ik nu actief winkeldieven ga proberen te betrappen? Nee ik bemoei me met mijn eigen zaken. Ik hoef niet zo nodig karma punten te scoren.
Nee, niemand die dat zegt dat je actief winkeldieven moet gaan zoeken. Net als niemand van jouw buurman verwacht dat hij de hele dag naar jouw huis gaat zitten kijken om dieven te betrappen.

Dat is toch totaal iets anders dan als je toevallig ziet dat iemand iets jat even een winkelbediende aan te spreken. Vind je het echt zo moeilijk om dingen te begrijpen en verschillen en overeenkomsten te herkennen? Of is dit gewoon een act.

Ach... wellicht dat er een moment komt dat je hier anders over denkt. Bijvoorbeeld als je neervalt met een hartstilstand en de mensen die langslopen denken: "Ik bemoei me met mijn eigen zaken. Ik hoef niet zo nodig karmapunten te verdienen..."
Blondie456 schreef:
24-11-2018 14:33
Hier bij de Jumbo wordt er zo veel gejat dat er sinds een paar weken regelmatig tassen controle is. Ik heb een aantal jaren geleden eens gezien dat een vrouw een pak bief in haar kinderwagen stopte bij de baby. Ze zag er erg armoedig uit en ik kon het niet over mijn hart krijgen om haar te verlinken.

Ik denk dat ik het dan ook zou laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook tegen de dief kunnen zeggen. Dat ik zulke dingen niet wil zien en of hij of zij dat niet even ergens anders kan gaan doen.
God, aub, geef me geduld. Als u me kracht geeft dan sla ik ze op hun gezicht.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
24-11-2018 14:37
Ik denk dat ik het dan ook zou laten gaan.
Ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
24-11-2018 14:23
Ik heb meerdere keren mensen zien stelen, de laatste keer was het een oudere man, ik hou lekker mijn mond, ik heb ooit gezien hoe het iemand is vergaan die het personeel attenteerde op een dief, dus ik zeg niks. Ik wil mijn kinderen graag zien opgroeien.
Dat is de reden dat ik ook niet zelf een dief aan zou spreken. En wellicht ook de reden waarom winkelpersoneel niet ingrijpt in bepaalde situaties. Maar ben wel heel benieuwd wat voor een gevolgen jij hebt gezien waarbij iemand die even discreet winkelpersoneel attendeert uiteindelijk werd gedood.
Stampertje12 schreef:
24-11-2018 14:36
Nee, niemand die dat zegt dat je actief winkeldieven moet gaan zoeken. Net als niemand van jouw buurman verwacht dat hij de hele dag naar jouw huis gaat zitten kijken om dieven te betrappen.

Dat is toch totaal iets anders dan als je toevallig ziet dat iemand iets jat even een winkelbediende aan te spreken. Vind je het echt zo moeilijk om dingen te begrijpen en verschillen en overeenkomsten te herkennen? Of is dit gewoon een act.

Ach... wellicht dat er een moment komt dat je hier anders over denkt. Bijvoorbeeld als je neervalt met een hartstilstand en de mensen die langslopen denken: "Ik bemoei me met mijn eigen zaken. Ik hoef niet zo nodig karmapunten te verdienen..."
Zo je haalt er steeds meer onzinnige zaken bij
Je kunt niet gewoon accepteren dat iemand een andere mening heeft dan de jouwe. Grow up.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
24-11-2018 14:33
Misschien is het wel asociaal om er niets van te zeggen. Ik had het wel kunnen doen, maar eigenlijk was ik vooral benieuwd of ze er mee weg kwamen. In mijn supermarkt heb je overal camera's, bij de kassa staan poortjes en er loopt ook beveiliging. Ik vraag me dan vooral af hoe ze iets kunnen pikken. Ik zou waarschijnlijk eerder die persoon vragen hoe hij of zij dat doet dan het vergrijp bij de winkelier melden.
Die camera's worden vaak niet actief bekeken en als er al iemand naar kijkt kan die maar één beeld tegelijk volgen. Ze zijn er om als er eenmaal iemand betrapt is of als er spullen missen bewijs te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond laatst in het tankstation en de meneer voor mij stopte een zak m&m's in zijn binnenzak. De caissière had iets opgemerkt, zei er wat van, meneer ontkende en ze liet het gaan. Dan ga ik dus niet zeggen: welles! Je stopte het in je binnenzak.

De caissière zat achter zo'n glazen wand, ik sta daar alleen met die man in de avond. Krijg ik straks een stoot op mijn kaak ofzo, een zakje m&m's is dat mij niet waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik had gezegd dat ik dat wel voor haar af zou rekenen omdat dit niet de bedoeling is.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 14:34
Jij kunt zeker goed zuigen?
Ik wist niet dat een andere mening verboden was door stampertje herself
Wauw...

Sterkte.
Pipistrello schreef:
24-11-2018 14:33
Volgens mij wil Lord Voldemort deze reacties graag. Jammer dat hij zo het hele topic verkloot. Rotte appels Appels met bruine plekjes heb je helaas altijd.
Nee Lord Voldemort gaf gewoon antwoord op de in de OP gestelde vraag. Iemand anders hier kan dat antwoord niet handlen en gaat daarom lekker lopen zuigen en haalt er allerlei onzinnige zaken bij.
Stampertje12 schreef:
24-11-2018 14:40
Wauw...

Sterkte.

Laat gaaaaan. Jullie drammen allebei een tikkie door :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel tegen de dief zeggen dat ik het gezien heb, maar het daar bij laten. Je krijgt er vaak ook gedoe mee (verklaring afgeven, of agressie). Ik heb normaal wel de neiging direct te reageren, maar kijk nu wel uit. Ben een keer in de problemen gekomen toen ik op kwam voor een meisje, maar het duurde best lang tot iemand mij hielp. In zo'n geval zal ik nu wachten tot ik medestanders heb. Maar dat is een ander onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 14:38
Zo je haalt er steeds meer onzinnige zaken bij
Je kunt niet gewoon accepteren dat iemand een andere mening heeft dan de jouwe. Grow up.
Ik kan niet zo goed accepteren dat iemand zo'n levensinstelling heeft nee...

Maar die zaken zijn natuurlijk niet onzinnig, heel realistisch. Alleen in die gevallen is het grote verschil natuurlijk dat in die zaken jij opeens wel slachtoffer kunt worden van de situatie waarin anderen jouw levensinstelling hanteren.

Ach, reageer nog even op mij, dan heb je het laatste woord en kunnen we weer terug naar het topic.
Blondie456 schreef:
24-11-2018 14:33
Hier bij de Jumbo wordt er zo veel gejat dat er sinds een paar weken regelmatig tassen controle is. Ik heb een aantal jaren geleden eens gezien dat een vrouw een pak bief in haar kinderwagen stopte bij de baby. Ze zag er erg armoedig uit en ik kon het niet over mijn hart krijgen om haar te verlinken.
Juist dan zou ik er wel wat van zeggen. Klinkt als een vrouw die hulp nodig heeft, ipv bier.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
24-11-2018 14:40
Ik stond laatst in het tankstation en de meneer voor mij stopte een zak m&m's in zijn binnenzak. De caissière had iets opgemerkt, zei er wat van, meneer ontkende en ze liet het gaan. Dan ga ik dus niet zeggen: welles! Je stopte het in je binnenzak.

De caissière zat achter zo'n glazen wand, ik sta daar alleen met die man in de avond. Krijg ik straks een stoot op mijn kaak ofzo, een zakje m&m's is dat mij niet waard.
Groot gelijk. Daar is ook ongetwijfeld het beleid dat de cassiere niet van achter dat raam vandaan moet komen om een diefstal te verhinderen.
Voornu schreef:
24-11-2018 14:44
Juist dan zou ik er wel wat van zeggen. Klinkt als een vrouw die hulp nodig heeft, ipv bier.
Je leest niet goed het was vlees (bief) geen bier.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
24-11-2018 14:44
Juist dan zou ik er wel wat van zeggen. Klinkt als een vrouw die hulp nodig heeft, ipv bier.
Denk dat de f bedoeld was en het om een stuk vlees ging :)
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
24-11-2018 14:37
Ik denk dat ik het dan ook zou laten gaan.
Waarom dan wel?
Lijkt op mensen die het oké vinden om van de Appie te stelen, maar oh wee als je dat bij de plaatselijke buurtsuper doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven