Geld & Recht alle pijlers

Als je mensen ziet stelen... zeg je er dan wat van?

24-11-2018 12:50 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen was ik bij een Kringloop in ons dorp. Het wordt gerund door vrijwilligers en de baten gaan naar de missie. Er waren een aantal mensen aanwezig die een hele hoop spullen hadden verzameld en een totaalprijs daarvoor wilden. Dat mag natuurlijk, maar ik vond het vreemd dat er tijdens het onderhandelen over de prijs nog gewoon spullen bijgezet werden. Er werd hevig afgedongen, maar toch kwam er een totaalprijs. Koopje vond ik voor al de spullen die er verzameld stonden (had verschillende prijzen gezien). Na de koop werd begonnen met inpakken, er zaten veel breekbare items bij. Er stond niemand van de kringloop zelf bij. Tot mijn verbazing werden er op slinkse manier ook spullen van een tafel dichtbij ingepakt in kranten. Aangezien ik nog moest afrekenen, heb ik dit gemeld bij de persoon achter de toonbank. Zij hadden nog niets gezien, maar gingen er daarna wel bijstaan. Stelen van een Kringloop met echt lage prijsjes... je hebt toch echt minderwaardig volk.

Heb jij weleens iemand iets zien stelen? En zeg je dat dan aan het personeel dat aanwezig is?
Horen, zien en .... reageren
Alle reacties Link kopieren
Lord*Voldemort schreef:
24-11-2018 13:17
Overdrijven is ook een vak zie ik. Het is aan de winkelier om er zelf maatregelen tegen te nemen

'Fijn' die ik-bemoei-me-nergens-mee' instelling. Leuk als jouw buren óók zeggen: "Ja Lord*Voldemort, we zagen wel dat inbrekers jouw hele huis leeg roofden. De politie gebeld? Nee joh, het is aan jou zelf om maatregelen te nemen".
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere keren mensen zien stelen in de AH. De eerste keer deed een man spullen in een plastic tas in zijn karretje en andere spullen legde hij gewoon in de kar. Ik ben achter hem gaan staan bij de kassa en toen hij wilde afrekenen voor de spullen uit het karretje heb ik tegen de cassiere gezegd dat meneer “vergat” alle spullen uit de plastic tas af te rekenen. Hij haalde toen die tas leeg en heeft betaalt maar er werd verder niets van gezegd.

Ik stond toen voor de deur met mijn auto maar heb binnen nog wel even gewacht tot die man weg was.

Een andere keer heb ik personeel gewaarschuwd toen een man zijn binnenzakken volpropte. Ook toen ben ik achter hem gaan staan en er ging een grote bewaker voor hem staan. Toen haalde hij zijn zakken leeg.

Vroeger in onze eigen zaak ook een oude vrouw (trouwe klant) een pak Tempo zakdoekjes zien stelen. Dan sta je zo stom te kijken.

Man is ook wel eens een vrouw gaan zoeken die had gestolen bij ons. Wij werden gewaarschuwd dat ze het op de markt probeerde te verkopen. Mijn man er achteraan en haar in een zijstraat klemgezet en de goederen terug geeist.

Helaas ook een keer een stagiaire betrapt op geld stelen. Ze had ondertussen al een tijd uit de handtassen van andere medewerkers gestolen. Toen gemarkeerde tientjes open en bloot uit een portemonnee laten steken in de keuken. Bleek later dat ze met dat geld sigaretten gekocht had bij de buren. De tientjes zaten in haar kassa.

Als ik het zie zal ik het altijd zeggen. Wel het liefst tegen het personeel. Bij kinderen en vrouwen zou ik het sneller tegen hunzelf zeggen.
Pipistrello schreef:
24-11-2018 14:42
Laat gaaaaan. Jullie drammen allebei een tikkie door :biggrin:
Ja vooral zij is een ster in doordrammen.
minnimouse schreef:
24-11-2018 14:48
Waarom dan wel?
Lijkt op mensen die het oké vinden om van de Appie te stelen, maar oh wee als je dat bij de plaatselijke buurtsuper doet.

Nee niet daarom, buurtsuper of AH vind ik even slecht.
Ik denk uit medelijden (maar fictief hé..ik heb het nooit meegemaakt, dat was Blondie) dat ik niet degene wil zijn die haar over het randje help.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
24-11-2018 14:50
Nee niet daarom, buurtsuper of AH vind ik even slecht.
Ik denk uit medelijden (maar fictief hé..ik heb het nooit meegemaakt, dat was Blondie) dat ik niet degene wil zijn die haar over het randje help.
Je zegt het zelf al: stelen is slecht.
Als die vrouw arm is, dan zijn er andere manieren om aan eten te komen.
Ze zag er trouwens alleen zo uit, misschien was ze helemaal niet arm.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ik ook niet zomaar iemand aan zou spreken: je hebt tegenwoordig natuurlijk het scannen met je telefoon in de supermarkt. Ik doe mijn boodschappen en stop de spullen meteen in mijn tas want ik scan ze als ik ze uit het schap pak.

Ben ook al een keer aangesproken door iemand die zei: het is wel de bedoeling dat je dat afrekent. Toen op mobiel het zelfscannen laten zien en was het helemaal prima, maar kan me voorstellen dat als je dat concept niet kent dat het wat raar over kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
24-11-2018 14:44
Juist dan zou ik er wel wat van zeggen. Klinkt als een vrouw die hulp nodig heeft, ipv bier.
Lekkere redenatie, een boete van €170 vanwege diefstal zal een arme vrouw met een baby er makkelijk bij kunnen hebben. Misschien is het omdat ik in de grote stad ben opgegroeid, maar je bemoeit je niet met anderen en de keuzes die zij maken. Iedereen heeft namelijk zijn eigen verhaal en eigen redenen om iets te doen.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
24-11-2018 14:31
Wat gebeurde er dan?
Het was in de Etos, er liep daar een gezin rond en de vader van het gezin dacht even de held uit te hangen om 3 mannen ( kaliber hooligan) aan te spreken op het feit dat ze stalen, de mannen hadden duidelijk een Oostblok accent, hij begon met : Wil jij dat wel even afrekenen vriend, daar is de kassa!!!!! Wat er daarna gebeurde leek op een film, de held heeft ten overstaan van zijn vrouw, kinderen, het personeel en het winkelend publiek een afgedonderd pakslaag gekregen die hij zich nog heeeeel lang zal heugen, dat kan ik je wel vertellen.
En het mooie was, het personeel van de Etos heeft geen vinger uitgestoken om hem te beschermen, ze hebben wel de politie gebeld, maar toen die arriveerden waren de heren al vertrokken, ik zal de blik in de ogen van die man nooit vergeten, verbazing, angst, teleurstelling en vooral schaamte.
En het mooie is dat toen ik een week later weer in de Etos was, en over het voorval begon, zij een van medewerkers dat hij dat pak slaag op zichzelf heeft afgeroepen, en dat ze niet begreep waar hij zich druk om maaktde want ze zijn immers verzekerd, dit alles zei ze op geiiriteerde toon.
Ik heb er wel vreselijk om moeten lachen achteraf.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Ik zou het melden in de winkel, niet zelf de persoon aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
24-11-2018 15:00
Het was in de Etos, er liep daar een gezin rond en de vader van het gezin dacht even de held uit te hangen om 3 mannen ( kaliber hooligan) aan te spreken op het feit dat ze stalen, de mannen hadden duidelijk een Oostblok accent, hij begon met : Wil jij dat wel even afrekenen vriend, daar is de kassa!!!!! Wat er daarna gebeurde leek op een film, de held heeft ten overstaan van zijn vrouw, kinderen, het personeel en het winkelend publiek een afgedonderd pakslaag gekregen die hij zich nog heeeeel lang zal heugen, dat kan ik je wel vertellen.
En het mooie was, het personeel van de Etos heeft geen vinger uitgestoken om hem te beschermen, ze hebben wel de politie gebeld, maar toen die arriveerden waren de heren al vertrokken, ik zal de blik in de ogen van die man nooit vergeten, verbazing, angst, teleurstelling en vooral schaamte.
En het mooie is dat toen ik een week later weer in de Etos was, en over het voorval begon, zij een van medewerkers dat hij dat pak slaag op zichzelf heeft afgeroepen, en dat ze niet begreep waar hij zich druk om maaktde want ze zijn immers verzekerd, dit alles zei ze op geiiriteerde toon.
Ik heb er wel vreselijk om moeten lachen achteraf.
Tsja dat krijg je er van als je bemoeizuchtig bent en je je frustratie op anderen afschuift... gewoonweg dom
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
24-11-2018 15:00
Het was in de Etos, er liep daar een gezin rond en de vader van het gezin dacht even de held uit te hangen om 3 mannen ( kaliber hooligan) aan te spreken op het feit dat ze stalen, de mannen hadden duidelijk een Oostblok accent, hij begon met : Wil jij dat wel even afrekenen vriend, daar is de kassa!!!!! Wat er daarna gebeurde leek op een film, de held heeft ten overstaan van zijn vrouw, kinderen, het personeel en het winkelend publiek een afgedonderd pakslaag gekregen die hij zich nog heeeeel lang zal heugen, dat kan ik je wel vertellen.
En het mooie was, het personeel van de Etos heeft geen vinger uitgestoken om hem te beschermen, ze hebben wel de politie gebeld, maar toen die arriveerden waren de heren al vertrokken, ik zal de blik in de ogen van die man nooit vergeten, verbazing, angst, teleurstelling en vooral schaamte.
En het mooie is dat toen ik een week later weer in de Etos was, en over het voorval begon, zij een van medewerkers dat hij dat pak slaag op zichzelf heeft afgeroepen, en dat ze niet begreep waar hij zich druk om maaktde want ze zijn immers verzekerd, dit alles zei ze op geiiriteerde toon.
Ik heb er wel vreselijk om moeten lachen achteraf.
Zou het zelf niet echt grappig vinden als iemand in elkaar wordt geslagen, maar goed...

Tsja, natuurlijk niet handig van die man om dit op deze manier aan te pakken...
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
24-11-2018 14:40
Ik denk dat ik had gezegd dat ik dat wel voor haar af zou rekenen omdat dit niet de bedoeling is.
Goeie!
Althans, als het gaat om iemand die een stuk vlees niet lijkt te kunnen betalen.

Een puber die een paar blikjes Redbull in zijn mouw steekt, vind ik een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
24-11-2018 14:58
Lekkere redenatie, een boete van €170 vanwege diefstal zal een arme vrouw met een baby er makkelijk bij kunnen hebben. Misschien is het omdat ik in de grote stad ben opgegroeid, maar je bemoeit je niet met anderen en de keuzes die zij maken. Iedereen heeft namelijk zijn eigen verhaal en eigen redenen om iets te doen.
Ja zo kun je alles wel recht lullen natuurlijk.
Dan moet die mevrouw niet gaan jatten, dan heeft ze ook geen kans op een boete.
Er is echt voldoende hulp als je weinig geld hebt.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
24-11-2018 15:09
Goeie!
Althans, als het gaat om iemand die een stuk vlees niet lijkt te kunnen betalen.

Een puber die een paar blikjes Redbull in zijn mouw steekt, vind ik een ander verhaal.
Ik doelde inderdaad echt op die vrouw. Die puber zou ik met mijn strengste stem toespreken.

Maar eigenlijk heb ik nog nooit iemand iets zien stelen, dus ik ben niet zo oplettend denk ik.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Heb een tijdje in de detailhandel gewerkt en op een gegeven moment zie je gewoon aan mensen in je winkel of ze iets gaan stelen.

Heeft trouwens niets met kleding te maken, maar alles met houding.
Soulsista schreef:
24-11-2018 13:51
Heb zelf als kind vaak genoeg een snoepje weggejat of op een rommelmarkt iets onder mijn mouw gestoken dus dat soort kruimeldieverij knijp ik wel een oogje voor toe.
Maar waarom dan? Juist kinderen moeten het ook nog leren allemaal, ook dat stelen not done is.
Miskotto schreef:
24-11-2018 14:23
ik heb ooit gezien hoe het iemand is vergaan die het personeel attenteerde op een dief
Hmz ja dat nadeel is er, risico op represailles. Ben zelf nooit zo arrogant te denken 'dat ze mij toch niks zullen doen'. Ook voor mij bestaan er gewoon ziekenhuisbedden.
Oprechte vraag: na alle veroordelingen op dit topic, waarom dan wel de vrouw met het pakje vlees laten gaan? Omdat ze een kinderwagen bij zich had? Ben echt benieuwd naar de reden.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-11-2018 15:13
Ja zo kun je alles wel recht lullen natuurlijk.
Dan moet die mevrouw niet gaan jatten, dan heeft ze ook geen kans op een boete.
Er is echt voldoende hulp als je weinig geld hebt.
Niet iedereen heeft het zo goed als jij. Wees niet zo bevooroordeeld zonder dat je iemands verhaal niet kent.
Nog niet op heterdaad iemand betrapt. Wel al dieven voorbij zien rennen met niemand of een enkeling achter hem/haar aan rennend.
Maakt best indruk hoor. Vind het onprettig. Net alsof ik zelf iets heb gedaan wat niet mag. Herkent iemand dat?
Ttroeteltje: nee dat niet, wel ooit gezien hoe een winkeldievegge in de supermarkt staande werd gehouden door de bedrijfsleidster aldaar. Mee naar kantoor gesleept, politie was al gebeld. Inderdaad onprettig gezicht, ging er niet al te zachtzinnig aan toe.

Het is echt niet zo dat ik nu juichend en feestend en al slingers ophangend aan de kassa sta hoor, maar wat een vernederend tafereel was dat. Beter gewoon betalen en vrij de winkel verlaten in plaats van die hele heisa inclusief boete en collectieve winkelontzegging, want dat komt er ook nog eens bij.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
24-11-2018 15:29
Niet iedereen heeft het zo goed als jij. Wees niet zo bevooroordeeld zonder dat je iemands verhaal niet kent.

Je hoeft een situatie niet te kennen om stelen te veroordelen. Het is namelijk nooit een goede lange termijn oplossing, voor niemand.
.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
24-11-2018 14:45
Je leest niet goed het was vlees (bief) geen bier.
Ik las het ook als bier of brie.
Het woord bief bestaat niet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Blondie456 schreef:
24-11-2018 14:45
Je leest niet goed het was vlees (bief) geen bier.
Oh, haha, dan is t een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Nehemah schreef:
24-11-2018 15:28
Oprechte vraag: na alle veroordelingen op dit topic, waarom dan wel de vrouw met het pakje vlees laten gaan? Omdat ze een kinderwagen bij zich had? Ben echt benieuwd naar de reden.
Het blijft natuurlijk fout, maar in zo'n geval zou het zo kunnen zijn dat ze geen geld heeft voor een normale maaltijd. Dàt zou iets zijn waar ik dan wel een paar euro aan wil uitgeven.

Als iemand mascara of snoep jat, is duidelijk dat het om een onnodige verwennerij gaat waarvoor ze niet willen betalen. Maar ja, dat kan met vlees of een pak melk natuurlijk ook zo zijn, dat weet je niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven