Geld & Recht alle pijlers

apparatuur afschrijven

12-08-2011 13:36 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Tot 3 maanden voor de start van je bedrijfje als je zzp-er bent, als ik me goed herinner. Bij een BV of een VOF weet ik het niet...
Fiscaal zal er wel een grens zijn. Bedrijfseconomisch is een uitgangspunt dat je de kosten toerekent aan de periode/productie waarop ze betrekking hebben, en dus activeer je en schrijf je af.
Je bedoelt letterlijk voordat je gestart bent?

Wat zie jij als start? Je inschrijving KvK misschien? Je eerste klus?

En hoeveel is dan 'ervoor'? En is de apparatuur daadwerkelijk aangeschaft met het oog op je onderneming?

Voldoet de apparatuur aan voorwaarden om af te schrijven (bedrag etc)
Ben je een poppenhuis gestart?
Moet je dit echt aan ons vragen?

Niet aan je boekhouder of de belastingdienst?

Wij weten niet om wat voor apparatuur het gaat, weten niet wat voor bedrijf het betreft.
Tip: www.lancelots.nl!
Ligt aan het soort apparatuur wat je hebt aangeschaft. In 2011 is er fiscaal de mogelijkheid om dmv een willekeurige afschrijving de apparatuur in 2 jaar af te schrijven.

Commercieel (of hierboven genoemd bedrijfseconomisch) zal de meeste apparatuur in beginsel in 5 jaar worden afgeschreven. Ook wel de economische levensduur.
quote:Mirjam82 schreef op 13 augustus 2011 @ 23:12:

Commercieel (of hierboven genoemd bedrijfseconomisch) zal de meeste apparatuur in beginsel in 5 jaar worden afgeschreven. Ook wel de economische levensduur.Ehm. Fiscáál is de afschrijving beperkt tot 20% per jaar, daar komt de 5 jaar vandaan.Commerciéél knoopt men daar tegenwoordig meestal bij aan, hoewel het commercieel gezien weleens een hoger percentage zou behoren te zijn, oftewel een kortere periode. Maar omdat het rekenen met commercieel-fiscale verschillen niet altijd zo prettig is, gebruikt men meestal de fiscale afschrijvingsvoorwaarden.
quote:2_day schreef op 13 augustus 2011 @ 23:42:

[...]

Ehm. Fiscáál is de afschrijving beperkt tot 20% per jaar, daar komt de 5 jaar vandaan.Commerciéél knoopt men daar tegenwoordig meestal bij aan, hoewel het commercieel gezien weleens een hoger percentage zou behoren te zijn, oftewel een kortere periode. Maar omdat het rekenen met commercieel-fiscale verschillen niet altijd zo prettig is, gebruikt men meestal de fiscale afschrijvingsvoorwaarden.Willekeurig afschrijven voor de startende ondernemer: http://www.belastingdiens ... vesteren-06.html#P65_7714

En de willekeurige afschrijving van 50% die geld voor 2010 (en wellicht voor 2011, maar dat is afwachten en ik weet niet wanneer TO is gestart met bedrijfje. Als ze apparatuur in 2010 heeft aangeschaft mag ze hier in 2011 gewoon willekeurig voor afschrijven, indien in gebruik genomen voor 2013)

http://www.belastingdiens ... esteren-07.html#P84_10278
quote:Mirjam82 schreef op 14 augustus 2011 @ 13:31:

[...]

Willekeurig afschrijven voor de startende ondernemer: http://www.belastingdiens ... vesteren-06.html#P65_7714

En de willekeurige afschrijving van 50% die geld voor 2010 (en wellicht voor 2011, maar dat is afwachten en ik weet niet wanneer TO is gestart met bedrijfje. Als ze apparatuur in 2010 heeft aangeschaft mag ze hier in 2011 gewoon willekeurig voor afschrijven, indien in gebruik genomen voor 2013)

http://www.belastingdiens ... esteren-07.html#P84_10278

Zie mijn qoute, ik reageerde niet op je verhaal over willekeurige afschrijving, maar op je verhaal over commerciële afschrijving.

Never mind, TO is niet gebaat bij een technische discussie over commercieel - fiscaal.

Daarnaast staat al een maandje of 8 vast dat de crisismaatregel van will. afschrijving van 50% ook nog geldt in 2011.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven