Geld & Recht alle pijlers

autoverzekering voor kind

24-01-2019 13:28 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft al 3 jaar haar rijbewijs en rijdt meestal in onze auto (want geen eigen auto nodig) en anders rijdt ze in auto van haar vriend (af en toe).

Nu heeft ze straks een baan en gaat ze zelf een auto kopen. Nu vielen we zowat ondersteboven van de kosten voor een eigen autoverzekering. 85 euro per maand voor alleen maar WA (via Independer)., auto zal iets zijn ls een corsa van 5 jaar (of iets vergelijkbaar) Dat is natuurlijk te bizar voor woorden. Ze rijdt al 3 jaar schadevrij in onze auto's en is 21 inmiddels.

Iemand nog een idee hoe we dit goed kunnen oplossen ? Wij zijn zelf bij Independer verzekerd en daar kan ze niet op onze polis meeliften.

Het is toch raar ? Tegenwoordig mag je al vanaf 17 autorijden maar maken ze de autoverzekeringen bizar duur..
Leeftijd (vooral), en type auto bepalen sterk de premie. Iedereen is duur begonnen. Met schadevrij rijden bouw je no-claim op en dan gaat het hard naar beneden.

En overigens is mijn premie de laatste jaren (met >20 jaar noclaim) ook alleen maar gestegen. Autoverzekeringen worden al een paar jaar duurder.

Ik ben trouwens financieel erg leeggelopen op mijn eerste auto ;-D. Verzekering was tot daar aan toe, maar veel autopech en dure reparaties gehad. Tja.
Madeliefjees schreef:
24-01-2019 17:06
Toen ik op mezelf ging kon ik niet eens een auto betalen. Gewoon alles op de fiets en met het ov.
Een auto kost toch gauw 300-400 euro per maand.
Onze dochter moest vorige maand haar auto apk keuren en grote beurt. Nog wat reparaties en 2 nieuwe banden en hoppa 700 euro. Dus je kan gerust elke maand 100 euro apart leggen voor onderhoud
Op de fiets en ov is vanaf hier onmogelijk qua afstand anders had ze dat zeker gedaan, ze heeft geen hekel aan OV maar helaas is het niet goed bereikbaar. En qua vacatures helaas niet de luxe om dan maar te gaan zitten afwachten of er dichterbij wat is. Ze heeft een heel mooi aanbod gekregen en daar ook een relatief goede reiskosten regeling weten te onderhandelen, dat heeft ze prima aangepakt verder. Uiteraard legt ze geld apart voor onderhoud etc. Het gaat niet erom of ze geld heeft of niet, het gaat er mij om dat het zo achterlijk hoge premie is puur alleen maar omdat ze 21 is.. De kosten voor de auto die ze op het oog heeft heeft ze natuurlijk berekend, ze koopt niet zomaar een auto.
Fluithaas schreef:
24-01-2019 17:14
Leeftijd (vooral), en type auto bepalen sterk de premie. Iedereen is duur begonnen. Met schadevrij rijden bouw je no-claim op en dan gaat het hard naar beneden.

En overigens is mijn premie de laatste jaren (met >20 jaar noclaim) ook alleen maar gestegen. Autoverzekeringen worden al een paar jaar duurder.

Ik ben trouwens financieel erg leeggelopen op mijn eerste auto ;-D. Verzekering was tot daar aan toe, maar veel autopech en dure reparaties gehad. Tja.
Daarom wil ze ook geen goedkoop ding kopen van 500 euro. Ze moet best een stukje rijden, dus ze zoekt echt een goede betrouwbare auto die haar niet direct op kosten jaagt. We hebben onze eigen garage een zoekopdracht gegeven en die kijken hem ook eerst na voordat hij wordt gekocht, dus we hopen hiermee het risico zo laag mogelijk te houden. De beoogde corsa staat bekend om de weinige mankementen en hoge betrouwbaarheid en is zuinig. En niet een skelter waarmee je nauwelijks mee kunt komen in het verkeer en goed zit qua veiligheid .
poldervrouw schreef:
24-01-2019 16:27
Het is haar eerste echte baan en ze gaat tegelijkertijd het huis uit. De baan is reden voor de auto, anders had ze het niet overwogen. Ze krijgt een gedeelte vergoeding voor het reizen en de rest legt ze bij.
We hebben bij het ouder worden allemaal keuzes moeten maken. Je kan nu eenmaal als 21 jarige niet verwachten dat je alles hebt wat een volwassene zich kan permitteren. Sommige dingen moet je opbouwen. Dingen zijn zoals ze zijn en daar moet iedereen het mee doen.

Je zegt dat ze ook het huis uit gaat. Dan doet ze er misschien goed aan dicht bij haar werk te gaan wonen. Of op een plek waarbij het openbaar vervoer beter is richting het werk.

Wanneer je er over denkt om je eigen verzekering over te sluiten zodat ze er op jullie polis bij kan, zou ik eerst goed informeren of dat ook geldig is als ze op een ander adres staat ingeschreven.
anoniem_63cc130a49eac wijzigde dit bericht op 24-01-2019 19:33
0.32% gewijzigd
poldervrouw schreef:
24-01-2019 13:52
dat ze weet dat autorijden geld kost lijkt me evident, ze rijdt niet gratis is die van ons.

Ze is een keurige rijder , in de drie jaar dat ze rijdt 0 schades en bekeuringen.

En haar eigen broek ophouden is hartstikke leuk maar als je 85 euro in de maand moet neerleggen voor je eerste auto is dat best even pittig..

We gaan eens kijken wat er handig is en overleggen met verzekering.. want ik wil haar graag helpen met een goede, verstandige keuze
Tja. Ik ben ook een keurige rijder. In 6 jaar 0 schades en 1 bekeuring voor 3 km te hard.
Toch moet ik ook een verzekering betalen.
That's life.
Ben je nu te laat mee.
Ik heb mijn dochter op haar 18e meteen bij laten schrijven op mijn autoverzekering en wanneer zij nu zelf een auto zou kopen heeft ze 7 schadevrije jaren.
Voorwaarde is wel dat zij zich ook bij de ANWB verzekerd maar goed, daarna overstappen met je schadevrije jaren is uiteraard geen probleem.
Niet geschoten is altijd mis
poldervrouw schreef:
24-01-2019 17:13
Ik was vooral verbaasd dat het zo vreselijk duur is.. het gaat om een stom Corsa-tje ;-) en niet eens een dikke auto..
Nou, zo´n stom Corsa-tje van 5 jaar oud kost toch nog rond de 9000 euro vertelt Google me.
Ik ben helemaal niet zo verbaasd dat een verzekering daarvoor, zonder schadevrije jaren, best wat kost.
geld-recht/autoverzekering-kind-19-jaar ... #p27673580

Mijn topic over hetzelfde onderwerp.

Dochter heeft er toen vanaf gezien, maar inmiddels wel een auto. Zelf verzekerd tegen een nog hoger bedrag. (Ze is pas 20.)

Bij haar viel Ohra het meest goedkoop uit. Na dagen zoeken hebben wij ons ermee bemoeid. Via Pricewise.nl kun je een vergelijking maken. Die rekent dan alle aanbieders voor je door als je één keer de gegevens invult.
Dochter heeft een Suzuki Alto van negen jaar oud. Gekocht voor 4000 euro. Grote voordeel is dat Alto redelijk voordelig is in onderhoud omdat het een eenvoudige motor heeft.
Niet doen verzekering op naam ouders..... bij de verzekering moet je op geven wie de regelmatige bestuurder is. Anders vergoeden ze niets.... Ja ik heb helaas ervaring en kon aantonen dat kind nog maar 1 dag zijn (scooter) rijbewijs had, en daardoor nooit de regelmatige bestuurder kon zijn. Hij moest uitwijken voor een fietser aan de verkeerde kant van de weg en zonder licht.....
wij kregen de rekening van verzekering wat ze uitgekeerd hadden, en of wij dat even terug wilde betalen. Heeft maanden geduurd maar uiteindelijk gelijk gekregen.
Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken.
Tess1981 schreef:
24-01-2019 17:54
Weer hebben bij het ouder weiden allemaal keuzes moeten maken. Je kan nu eenmaal als 21 jarige niet verwachten dat je alles hebt wat een volwassene zich kan permitteren. Sommige dingen moet je opbouwen. Dingen zijn zoals ze zijn en daar moet iedereen het mee doen.

Je zegt dat ze ook het huis uit gaat. Dan doet ze er misschien goed aan dicht bij haar werk te gaan wonen. Of op een plek waarbij het openbaar vervoer beter is richting het werk.

Wanneer je er over denkt om je eigen verzekering over te sluiten zodat ze er op jullie polis bij kan, zou ik eerst goed informeren of dat ook geldig is als ze op een ander adres staat ingeschreven.
Ze gaat samenwonen en zit met diensten waarbij hij binnen een x aantal minuten op werk moet zijn, dus ze kan niet ergens anders wonen voorlopig, En helaas is het met OV dan ook niet handig qua tijd en verbinding. Het is nu even niet anders, iig voor de eerste 2 jaar zoals het nu lijkt

En natuurlijk weet ze dat het allemaal geld kost, maar is het dan zo raar als ik haar help / meedenk voor een zo goedkoop mogelijke optie ? Ik zeg nergens dat het voor niets moet oid. Iedere euro is er 1 immers.
RoseHip schreef:
24-01-2019 18:02
Nou, zo´n stom Corsa-tje van 5 jaar oud kost toch nog rond de 9000 euro vertelt Google me.
Ik ben helemaal niet zo verbaasd dat een verzekering daarvoor, zonder schadevrije jaren, best wat kost.
Gaat om corsa uit 2012 van nog geen 6000 euro voor zover dat nog van belang is.

Ik was er iig wel verbaasd over. Ik had mijn rijbewijs op mijn 24e pas dus ik was destijds niet zo gek veel kwijt staat mij bij.

Maar nogmaals, ik wil voor haar alleen de voordeligst mogelijke, legale optie even uitzoeken en dat houdt in dus rond de 80 euro per maand. Het is niet anders dan.. Jammer voor haar maar goed.. Haar baan is belangrijk genoeg
Je maakt een denkfout; ze heeft voor jou gevoel 3 jaar schadevrij gereden maar voor de verzekering 0 jaar. Want het staat negens geregistreerd.
Ja het is prijzig, maar vanuit statistieken wel verklaarbaar.
Misschien is meedoen aan Trials nog een idee? Kijk maar eens op hun site.
Verder is er anno 2019 tussen ouder/kind niks meer over te dragen aan schadevrije jaren. Vroeger met papieren bonus/malus verklaringen kon dat soms nog wel maar het gaat momenteel allemaal digitaal via een landelijke database.
Ik zou gewoon op eigen naam verzekeren. Er zijn vast truucjes te bedenken om iets te omzeilen maar dat is
A) niet eerlijk want daardoor ga ik (en de rest van het Viva forum) meer premie betalen
B ) niet slim want zo bouwt ze nooit iets op eigen naam op
Welkom in de grote mensen wereld, waar alles geld kost en je soms keuzes moet maken waar je wel/ niet aan meedoet.
piepp wijzigde dit bericht op 24-01-2019 18:33
0.06% gewijzigd
Zelfs de kleur maakt uit voor de autoverzekering.
Zoon had een zwarte volkswagen up, stapte over naar een duurdere rode auto, ik hield mijn hart vast. Maar de verzekering pakte goedkoper uit omdat een rode auto blijkbaar minder diefstal gevoelig is.
Het scheelt geen 10 tallen euro's, maar elke euro is er 1.
Mijn dochter heeft een private lease nu, zij betaalt per maand ongeveer evenveel als anders voor een 2e hands auto aan wegenbelasting, verzekering en pechhulp en ze rijdt nieuw zonder risico op onverwachtte kosten.
Niet geschoten is altijd mis
bartjes schreef:
24-01-2019 18:32
Zelfs de kleur maakt uit voor de autoverzekering.
Zoon had een zwarte volkswagen up, stapte over naar een duurdere rode auto, ik hield mijn hart vast. Maar de verzekering pakte goedkoper uit omdat een rode auto blijkbaar minder diefstal gevoelig is.
Het scheelt geen 10 tallen euro's, maar elke euro is er 1.
En waar je woont ook. Als ik mijn gegevens invul (leeftijd/auto/schadevrije jaren etc) maar het adres van mijn ouders, ben ik meer dan 100 euro minder kwijt dan op mijn eigen adres. Dat is al bijna een tientje per maand.
Bitje93 schreef:
24-01-2019 18:34
Mijn dochter heeft een private lease nu, zij betaalt per maand ongeveer evenveel als anders voor een 2e hands auto aan wegenbelasting, verzekering en pechhulp en ze rijdt nieuw zonder risico op onverwachtte kosten.
En als ze werkloos raakt moet ze gewoon het contract uitdienen. En als je een hypotheek wilt, krijg je zo 20.000 minder omdat je een lease auto hebt. En meestal mag je maar 10.000 km rijden, anders kost het veel meer.
Private lease is een erg dure manier van auto rijden.
ik geef mn bek ook maar een douw
poldervrouw schreef:
24-01-2019 17:19
Daarom wil ze ook geen goedkoop ding kopen van 500 euro. Ze moet best een stukje rijden, dus ze zoekt echt een goede betrouwbare auto die haar niet direct op kosten jaagt. We hebben onze eigen garage een zoekopdracht gegeven en die kijken hem ook eerst na voordat hij wordt gekocht, dus we hopen hiermee het risico zo laag mogelijk te houden. De beoogde corsa staat bekend om de weinige mankementen en hoge betrouwbaarheid en is zuinig. En niet een skelter waarmee je nauwelijks mee kunt komen in het verkeer en goed zit qua veiligheid .
Dat je mee kan komen in het verkeer betekent iets meer vermogen? Dat maakt het vooral duur voor jonge bestuurders. Als je een supersuffe auto koopt scheelt dat veel verzekeringspremie (en benzine).
Bitje93 schreef:
24-01-2019 18:34
daar gaat ze niet aan beginnen, ze heeft pas net een contract . Plus dat die private lease allerlei beperkingen heeft zoals aantal km en dat is niet handig
thistle schreef:
24-01-2019 18:47
Dat je mee kan komen in het verkeer betekent iets meer vermogen? Dat maakt het vooral duur voor jonge bestuurders. Als je een supersuffe auto koopt scheelt dat veel verzekeringspremie (en benzine).
het gaat om een 1.3 motortje geen golf gti ;-). Meekomen bedoel ik dat je niet opstijgt als je net 120 rijdt. Ze heeft proefrit gemaakt in een Chevrolet spark, die steeg op boven de 110 en 0,0 snelheid qua inhalen. Dit is een corsa, geen racemonster maar gewoon normaal. Geen toeters en bellen.

WE gaan gewoon even bellen met onze tussenpersoon om te zien wat hij kan vinden voor haar, op mijn naam verzekeren vind ik geen goed plan iig. Ze staat nu als regelmatige bestuurder vermeld maar bouwt daarmee geen schadevrije jaren op aldus mijn huidige verzekeraar.
Andersom schreef:
24-01-2019 18:12
Dochter heeft een Suzuki Alto van negen jaar oud. Gekocht voor 4000 euro. Grote voordeel is dat Alto redelijk voordelig is in onderhoud omdat het een eenvoudige motor heeft.
Die zijn er niet in diesel ;-). Haar afstand is te groot voor benzine.
anyway, de discussie is niet waarin ze gaat rijden, of ze moet verhuizen of met OV, discussie is zo goedkoop mogelijk legaal verzekerd zijn. Vraag ligt bij tussenpersoon intussen
Madeliefjees schreef:
24-01-2019 13:43
Niet doen. Ze moeten hun eigen broek ophouden. Als kind schades rijdt, gaat de no claim van ouders eraan.
Gut, jij geeft het goede voorbeeld?
poldervrouw schreef:
24-01-2019 19:02
anyway, de discussie is niet waarin ze gaat rijden, of ze moet verhuizen of met OV, discussie is zo goedkoop mogelijk legaal verzekerd zijn. Vraag ligt bij tussenpersoon intussen

Pricewise, vergelijkt zonder eigen belang. Die zoekt anders dan je tussenpersoon :lightbulb:
Andersom schreef:
24-01-2019 19:07
Pricewise, vergelijkt zonder eigen belang. Die zoekt anders dan je tussenpersoon :lightbulb:
net even gedaan, maar Independer geeft lagere prijzen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven