Geld & Recht alle pijlers

Bedrag enveloppe kado bruiloft

21-02-2019 14:56 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel zegt het al : welk bedrag doet men in de enveloppe -> uitgenodigd voor avondfeest bruiloft van nichtje waar ik 1x per jaar contact mee heb ( Geen ruzie of zo, door grote familie weinig contact, zijn erg leuke mensen).

40? 50? 100?
.....
Mij is geleerd dat je geeft wat je aanwezigheid ongeveer kost.
Dus ga je met een aantal collega's alleen naar de receptie om handjes te schudden en een kop koffie te drinken? Dan stop je allemaal €5 in een envelop
Avond feestje? 25-30
Diner+feest (aka daggast)? €75
Alle reacties Link kopieren
Tsjonge wat een bedragen zie ik voorbijkomen...ik vind dat hele enveloppen idee al niet leuk. Maar ik ben al ouder in de tijd dat wij veel bruiloften hadden vroegen mensen meestal iets van een verlanglijst. Namen opschrijven vind ik echt enorm not done.
HaPu schreef:
22-02-2019 11:59
Mij is geleerd dat je geeft wat je aanwezigheid ongeveer kost.
Dus ga je met een aantal collega's alleen naar de receptie om handjes te schudden en een kop koffie te drinken? Dan stop je allemaal €5 in een envelop
Avond feestje? 25-30
Diner+feest (aka daggast)? €75

Mij is geleerd dat je geeft wat je kan of wil missen en niet wat de ander aan grootte van een feest gaat geven en dus niet aan ze kwijt zijn. En hoe weet je dat uberhaupt van te voren? Vind wat jou geleerd is echt een raar iets.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 12:03
2.75% gewijzigd
HaPu schreef:
22-02-2019 11:59
Mij is geleerd dat je geeft wat je aanwezigheid ongeveer kost.
Dus ga je met een aantal collega's alleen naar de receptie om handjes te schudden en een kop koffie te drinken? Dan stop je allemaal €5 in een envelop
Avond feestje? 25-30
Diner+feest (aka daggast)? €75
Ik vind dat een bijzondere insteek. Hun bruiloft, hun feestje, hun kosten. Cadeau is omdat ik ze aardig vindt en ze wil feliciteren. Met jouw rekenwijze zou ik voor mijn gezin 225 euro moeten geven als we daggasten zijn.
Je geeft wat je kunt en wil missen.

Op onze bruiloft hadden we daggasten die niets gaven, en avondgasten die honderd euro gaven. Het gaat om de aanwezigheid en de gezelligheid, en het feit dat je het samen met familie en vrienden kunt vieren.
Lucifer2018 schreef:
22-02-2019 12:02
Mij is geleerd dat je geeft wat je kan of wil missen en niet wat de ander aan grootte van een feest gaat geven en dus niet aan ze kwijt zijn. En hoe weet je dat uberhaupt van te voren? Vind wat jou geleerd is echt een raar iets.
Ja precies. Wat raar dat je zou moeten geven wat je zelf kost ???
MinkeDeWit schreef:
22-02-2019 12:03
Ik vind dat een bijzondere insteek. Hun bruiloft, hun feestje, hun kosten. Cadeau is omdat ik ze aardig vindt en ze wil feliciteren. Met jouw rekenwijze zou ik voor mijn gezin 225 euro moeten geven als we daggasten zijn.
Precies. Ik vraag me echt waar die redenatie vandaar komt.

En waarom mensen daar in mee gaan, blijkbaar denken ze echt dat dat zo hoort.
Geven wat je aanwezigheid kost vind ik heel vreemd. Ik geef geld als blijk van felicitatie. Elk paar krijgt ook evenveel. Of het nou een peperdure bruiloft is of dat het een eenvoudige bruiloft is. Of ik nou mag mee-eten of niet. Of ik er ver voor moet reizen (en een overnachting en benzinekosten kwijt ben) of dat het op 5km afstand is. Die dingen reken ik niet mee.

Alleen als ik receptiegast zou zijn (zo tussen 15.00 en 16.00 voor enkel een kopje koffie) wanneer het buren, collega's, mensen van een vereniging etc zijn dan zou ik een lager bedrag geven. Maar voor vrienden en familie maakt het echt niet uit hoe groots (of niet) ze het willen uitpakken.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-02-2019 11:46
en daar is de prijs ook heel snel van te Googelen :)
Prima, als het bruidspaar daar zo spastisch over wil doen...
Lucifer2018 schreef:
22-02-2019 12:02
Mij is geleerd dat je geeft wat je kan of wil missen en niet wat de ander aan grootte van een feest gaat geven en dus niet aan ze kwijt zijn. En hoe weet je dat uberhaupt van te voren? Vind wat jou geleerd is echt een raar iets.
Natuurlijk weet je niet precies wat een bruidspaar uitgeeft. Laten ze de frietkar komen of hebben ze een 7-dangen diner van een topchef? Dat is hun keuze en dat moeten ze zelf weten. En als je van €50,- per week rond moet komen, snapt ook iedereen dat je dat bedrag niet in een keer uitgeeft aan het feestje van een ander.
Je moet het ook niet zo letterlijk zien, het is meer een ezelsbruggetje, wat voor mij tot nu altijd geklopt heeft:
Daggast was ik alleen bij mensen die ook echt nabij stonden (2) en die hebben we beiden een weekend weg gegeven met een groepje mensen. Reis, accomadatie, dan zit je al snel rond €75,- (voor een etentje in een restaurant ben je dit ook al snel kwijt, vandaar gekoppeld aan het eten). Voor mensen die verder van me af staan zou ik dit ook een hoog bedrag vinden, maar daar zou ik dan waarschijnlijk ook geen daggast zijn.
Een avond stappen kost al snel €25,- (als ik zelf op stap ga snel het dubbele, dus ben op een bruiloft goedkoper uit ;-) ) dus vandaar deze koppeling aan het avondfeest.
HaPu schreef:
22-02-2019 12:29
Natuurlijk weet je niet precies wat een bruidspaar uitgeeft. Laten ze de frietkar komen of hebben ze een 7-dangen diner van een topchef? Dat is hun keuze en dat moeten ze zelf weten. En als je van €50,- per week rond moet komen, snapt ook iedereen dat je dat bedrag niet in een keer uitgeeft aan het feestje van een ander.
Je moet het ook niet zo letterlijk zien, het is meer een ezelsbruggetje, wat voor mij tot nu altijd geklopt heeft:
Daggast was ik alleen bij mensen die ook echt nabij stonden (2) en die hebben we beiden een weekend weg gegeven met een groepje mensen. Reis, accomadatie, dan zit je al snel rond €75,- (voor een etentje in een restaurant ben je dit ook al snel kwijt, vandaar gekoppeld aan het eten). Voor mensen die verder van me af staan zou ik dit ook een hoog bedrag vinden, maar daar zou ik dan waarschijnlijk ook geen daggast zijn.
Een avond stappen kost al snel €25,- (als ik zelf op stap ga snel het dubbele, dus ben op een bruiloft goedkoper uit ;-) ) dus vandaar deze koppeling aan het avondfeest.


Ik heb hele andere belevenissen van wat een etentje kost. Ik ben in geen jaren voor 75 euro uit eten geweest.
En juist die hele redenatie achter dit verhaal is wat ik gewoon heel raar vind.

Hun bruiloft, hun feest, hun kosten.

Ik geef wat om te feliciteren zoals Minke al eerder zei en helemaal niks van wat ik geef heeft met de kosten van de bruiloft te maken of wat ik voor andere avondjes uit wel of niet uitgeef.

Maar wat ik kan en wil missen. Gewoon als felicitatiekado.

Wat ze er verder mee doen kan mij niet boeien. Of ze het voor een deel van het feest gebruiken of een wasmachine kopen of op vakantie gaan of op hun spaarrekening zetten. Allemaal prima.

Maar ik vind niet dat ik per se hun kosten voor de bruiloft moet drukken.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-02-2019 12:03
Ik vind dat een bijzondere insteek. Hun bruiloft, hun feestje, hun kosten. Cadeau is omdat ik ze aardig vindt en ze wil feliciteren. Met jouw rekenwijze zou ik voor mijn gezin 225 euro moeten geven als we daggasten zijn.
In sommige landen zijn zulke bedragen inderdaad wel normaal als je naar een bruiloft gaat. In Spanje bijvoorbeeld hoef je echt niet aan te komen met 50 euro als je met zn tweeën naar een bruiloft gaat. Dat wordt daar gewoon echt als heel weinig gezien. Terwijl het in Nederland wel prima is.
HaPu. Zoals jij het brengt klinkt het net alsof je geld geeft omdat jij het bruidspaar ook geld kost.
Ik ben blij dat ik hier woon. Echt.

Ik vind de kerkelijke lading of het romantische gedoe zelfs gewoon iets wat een beetje ouderwets is. En al die gewoontes en waarde van geld en vertoon die er bij komt komt kijken... Blech.

Het is niet meer een contract waardoor je samen goed zorgt voor elkaar. Dat kan met veel liefde worden afgesloten, heel graag zelfs maar ben blij dat ik in een land woon waar dit niet zo bizarre vormen heeft als in bepaalde andere landen. :-D :-D

Ik ben ook bijna wel af van de trouwerijen, heel misschien dat mijn zwagertje de sprong nog waagt maar verder zie ik niemand meer trouwen en al helemaal niet met rare verdelingen qua gasten en dure wensen die betaald moeten worden door gasten. :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Elena_ schreef:
22-02-2019 12:42
In sommige landen zijn zulke bedragen inderdaad wel normaal als je naar een bruiloft gaat. In Spanje bijvoorbeeld hoef je echt niet aan te komen met 50 euro als je met zn tweeën naar een bruiloft gaat. Dat wordt daar gewoon echt als heel weinig gezien. Terwijl het in Nederland wel prima is.
Ik ben groot-deels Nederlands, maar ik vind de bedragen die hier genoemd worden, wel enorme Hollandse knieperigheid.
50 euro vind ik wel een minimum eerlijk gezegd en goed voor iemand waar je niet al te veel contact mee hebt.
Heb je wel veel contact zou ik 100 euro geven.
lilalinda schreef:
22-02-2019 12:49
Ik ben groot-deels Nederlands, maar ik vind de bedragen die hier genoemd worden, wel enorme Hollandse knieperigheid.
Daarom is 50.- volgens mij wel redelijk veilig. In NL dan he. Verwacht niet dat iemand dat heel erg knieperig vindt maar het is ook geen bedrag waarbij mensen achterover vallen van zohee, die kunnen zeker wat missen!
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-02-2019 12:53
Daarom is 50.- volgens mij wel redelijk veilig. In NL dan he. Verwacht niet dat iemand dat heel erg knieperig vindt maar het is ook geen bedrag waarbij mensen achterover vallen van zohee, die kunnen zeker wat missen!
50 euro per persoon dan he
(zou voor mij bedrag zijn, voor enkel het avondfeest, als daggast echt te weinig)
Ik vind de kijk van de een flink deel van Nederlanders op bruiloften, de gedachte achter waarom mensen trouwen niet zo hysterisch is en dat geld kado's niet per se zijn om dure feesten te betalen, wel prettig.

Scheelt zoveel gedoe voor mensen die geen geld als water hebben. Groepsdruk om geld te geven wat je beter kan gebruiken of gewoon helemaal niet hebt. Voor iets wat 1 op 3 fout loopt. ;-)
Ik vind echt dat hier krenterige bedragen worden genoemd.
15 of 25 euro vind ik toch echt wel te weinig, dan schaam je je toch als je daarmee af komt?
En verjaardagen vind ik iets heel anders dan een bruiloft.
Alle reacties Link kopieren
Bij knieperigheid denk ik dan juist weer aan : willen krijgen aan eten en drinken voor 't bedrag dat je gegeven hebt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
LAgirl82 schreef:
22-02-2019 12:59
Ik vind echt dat hier krenterige bedragen worden genoemd.
15 of 25 euro vind ik toch echt wel te weinig, dan schaam je je toch als je daarmee af komt?
En verjaardagen vind ik iets heel anders dan een bruiloft.
Dus als je niet meer kunt geven, moet je maar niet naar de bruiloft gaan?
lilalinda schreef:
22-02-2019 12:55
50 euro per persoon dan he
(zou voor mij bedrag zijn, voor enkel het avondfeest, als daggast echt te weinig)

Zou ik ook zo doen.
Voor avondfeest minstens 50 euro p.p. en als daggast minstens 75 euro p.p.
Voor familie dichtbij zou ik meer geven.
lise1985 schreef:
22-02-2019 13:01
Dus als je niet meer kunt geven, moet je maar niet naar de bruiloft gaan?

Je kan toch niet aankomen met 15 of 20 euro he! O_O
LAgirl82 schreef:
22-02-2019 13:01
Je kan toch niet aankomen met 15 of 20 euro he! O_O
En als je niet meer te besteden hebt? Wat moet je dan doen volgens jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven