Geld & Recht alle pijlers

Bedrag enveloppe kado bruiloft

21-02-2019 14:56 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel zegt het al : welk bedrag doet men in de enveloppe -> uitgenodigd voor avondfeest bruiloft van nichtje waar ik 1x per jaar contact mee heb ( Geen ruzie of zo, door grote familie weinig contact, zijn erg leuke mensen).

40? 50? 100?
.....
Madeliefjees schreef:
21-02-2019 15:44
Vinden jullie dit raar? Kennissen van ons gaven een feest voor hun 25 jarig huwelijk. En we hebben een envelop met inhoud gegeven. Toen ik later aan hun zoon vroeg wat ze voor het geld gekocht hadden, zei hij, niks, daar hebben ze het feest van betaald.
Ik zou dat nooit doen, toen ik 50 werd en geld kreeg van familie heb ik later nog een berichtje gestuurd dat ik een wasdroger gekocht had.
Ik vind dat ze dat geld moeten gebruiken zoals zij dat willen. Het is een gift, dus je hebt er niks meer over te zeggen.

En of ze met dat geld een deel van de rekening betalen, minder spaargeld aanspreken en later een wasmachine of nieuwe schoenen, vakantie of wat dan ook van het spaargeld kopen.. is toch hetzelfde?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2019 15:32
als ik jullie was, zou ik mij overal voor uitnodigen. Ik vind (te)weinig geven zo gênant, dat ik altijd met grote bedragen kom
Ik geval van TO, zou ik 2x50 doen
Wat geef je op verjaardagen? :proud:
To, zelf zou ik niet gaan, als ik iemand privé nooit spreek. Maar stel ik word uitgenodigd door iemand die ik niet zo goed ken, maar ik denk dat het wel leuk gaat worden en daarom ga ik maar. Dan ga ik wel alleen (vriend is geen feestfiguur met onbekenden) en geeft 25 euro.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Madeliefjees schreef:
21-02-2019 15:45
Nou.... regelmatig meegemaakt dat de ceremoniemeester achter t bruidspaar stond en de namen op de envelop schreef :-D
Daar heb je dus niets aan als ze alles open rukken en briefjes gaan stapelen. ;-D Doorgaans zit er ook 'n felicitatiekaart in de envelop bij het geld met de naam erop, maar die komen op die manier natuurlijk ook apart van het geld terecht.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
21-02-2019 15:46
Wat geef je op verjaardagen? :proud:
To, zelf zou ik niet gaan, als ik iemand privé nooit spreek. Maar stel ik word uitgenodigd door iemand die ik niet zo goed ken, maar ik denk dat het wel leuk gaat worden en daarom ga ik maar. Dan ga ik wel alleen (vriend is geen feestfiguur met onbekenden) en geeft 25 euro.
25 euro minstens :(
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-02-2019 15:45
Nou.... regelmatig meegemaakt dat de ceremoniemeester achter t bruidspaar stond en de namen op de envelop schreef :-D
Of op een Turkse bruiloft: werd hardop omgeroepen, de naam van de gever en het bedrag
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2019 15:48
Of op een Turkse bruiloft: werd hardop omgeroepen, de naam van de gever en het bedrag
Whaaahahaha!
ik geef mn bek ook maar een douw
lilalinda schreef:
21-02-2019 15:48
Of op een Turkse bruiloft: werd hardop omgeroepen, de naam van de gever en het bedrag
Dat heb ik ook wel 'ns gehoord ja. Dat vind ik een soort emotionele chantage om maar veel te geven. Zou ik ook principieel bij wegblijven. Het scheelt ook dat ik zelf nooit iets te vieren heb, dus kan ook nooit terug incasseren van dat soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2019 15:48
25 euro minstens :(
Wel lief van je. Maarre je mag nog wel langskomen voor mijn verjaardag. Dan ga ik je uitgebreid verwennen met één-op-één aandacht en een hightea. Heb je ook nog waar voor je geld. ;-)

Bij mij is het sterk afhankelijk van wie het is. Ik geef sowieso liever gewoon een cadeau. De ene keer iets duurders, de andere keer iets goedkopers.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2019 15:48
Of op een Turkse bruiloft: werd hardop omgeroepen, de naam van de gever en het bedrag
In Roemenië ook. Zat daar eens in het kader van een uitwisseling met een groep. Als groep hadden we geld bijeengelegd voor een servies. Men keek wel raar op dat wij rijke Nederlanders alleen maar een servies gaven. :facepalm:
Met de bruid dansen kostte trouwens ook geld. En het diner had iets van 10 gangen. Terwijl het bruidspaar eigenlijk geld cent te makken had.
lilalinda schreef:
21-02-2019 15:40
Maar hoe vaak komt dat nou voor? Dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. De bruiloften die ik ken, zijn altijd kleiner. Gewoon een groep leuke mensen, die samen iets viert. Niet alle collega's, en zijn voetbalteam en haar volleybaldames.
Mwa, vaak genoeg meegemaakt. Ook wel eens dat iemand al zijn collega's had uitgenodigd, maar niemand kwam ivm een conflict op zijn werk. Heel gênant.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij, nam een grote bos dure rozen mee naar een Syrische bruiloft: werden in de keuken weggezet (zonder water). Cultuurdingetje :)
lilalinda schreef:
21-02-2019 15:55
Een vriendin van mij, nam een grote bos dure rozen mee naar een Syrische bruiloft: werden in de keuken weggezet (zonder water). Cultuurdingetje :)
Het is in Nederland toch juist een cultuurdingetje dat je géén bloemen geeft op 'n bruiloft omdat die dan staan te verpieteren terwijl het bruidspaar op vakantie gaat?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-02-2019 15:58
Het is in Nederland toch juist een cultuurdingetje dat je géén bloemen geeft op 'n bruiloft omdat die dan staan te verpieteren terwijl het bruidspaar op vakantie gaat?
Dat dacht ik eigenlijk ook. Maar ik zou zelf eerder dan een bon doen voor een bepaald boeket dat ze af kunnen laten roepen als ze weer ruimte hebben voor bloemen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lilalinda schreef:
21-02-2019 15:48
25 euro minstens :(
Over 29 dagen en je bent uitgenodigd. Dure banketbakkerstaarten ( zus is bakker) en genoeg natjes.
Wees welkom. :-D
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn eind vorig jaar getrouwd, wellicht heb je hier wat aan.

Van daggasten was gemiddelde (per stel) zo'n €75,- euro. Sommige wat meer sommige wat minder maar dit was gemiddelde.
Bijna allemaal wel iets creatiefs gedaan met het "presenteren".
Opa's en oma's hebben allemaal wel meer gegeven, zoals ze het zelf zo leuk vermelde voorschot op de erfenis...)

Avondgasten: Stelletjes; € 50,- gemiddeld
Collega's € 20,00

Bij ons heeft ook de ceremoniemeester de namen op de enveloppen en cadeaus geschreven, zij had namelijk de ervaring dat niet iedereen een naam op de kaart schrijft. De enveloppen waren al op onze kamer gezet en wij hebben die de volgende ochtend open gemaakt toen we honger hadden maar ontbijt nog niet klaar was.

Ik vind persoonlijk de beredenering: Ze geven groot feest en dat kost ook wat, niet de juiste reden om een groot bedrag te geven.
Zij geven een feest en maken daarin keuzes om bepaalde locatie, drankjes, hapjes etc. Jij als gast hebt daar geen invloed op dus wat zij uitgeven moet niet een graadmeter zijn voor wat jij wilt en kan geven.
Uiteraard zijn er veel bruidsparen die het geld wat ze krijgen gebruiken om de bruiloft te betalen, echter hou ik daar geen rekening mee.

Voor ons was het belangrijk dat de gasten kwamen en we samen een geweldige dag hadden. De cadeaus hebben we uiteindelijk gebruikt voor een reis die we graag wilde maken (is gepland, gaan binnenkort).
redbulletje schreef:
21-02-2019 15:41
Een vriendin vertelde me dat ze 's nachts na het feest op bed in de hotelkamer alle enveloppen hebben opengerukt om de opbrengst te tellen. Echt niet dat ze dan wisten wie wat gegeven had, want daarvoor hadden ze het op moeten schrijven en dat doe je niet met 'n zwaar benevelde kop. ;-D
Ja, dat schijnt erbij te horen. Ik ben eenmaal ceremoniemeester geweest en werd de volgende ochtend gebeld waar de enveloppen waren!
Die zaten ergens netjes in een tas....
Alle reacties Link kopieren
Het bruidspaar geeft een feest. Wat voor prijskaartje daar aanhangt, maakt mij niet uit en houd ik ook geen rekening mee.

Wij kijken wat we kunnen geven en naar de band die we met iemand hebben.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
21-02-2019 16:37
Ja, dat schijnt erbij te horen. Ik ben eenmaal ceremoniemeester geweest en werd de volgende ochtend gebeld waar de enveloppen waren!
Die zaten ergens netjes in een tas....
Van wie was de tas?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Als avondgast en met z'n tweeen doe ik altijd €50,-
Daggast is €100,- voor met z'n tweeen
Avondgast alleen (collega of sportteam) doe ik €25,-
Alle reacties Link kopieren
Ik geef zelf altijd 50. Op die van mij had ik 1 uitschieter van 250 euro en het laagste was ongeveer 25 euro de meesten gaven 50 euro. Gezien je familie bent zou ik toch 50 doen hoor. Maakt niet echt uit of je veel contact hebt. Een bruiloft kost nogal wat, fijn wanneer je je briefjes mag tellen 😁
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
21-02-2019 16:55
Als avondgast en met z'n tweeen doe ik altijd €50,-
Daggast is €100,- voor met z'n tweeen
Avondgast alleen (collega of sportteam) doe ik €25,-
Snap dit dus echt niet van NL bruiloften. Je bent uitgenodigd, maar je mag alleen na het eten komen ofzo. Zou echt een schandaal zijn bij ons. Sorry off topic!
Als ik van mezelf uit ga, ik zie mijn ene nichtje ook maar 1 a 2 keer per jaar. Het is een leuke meid en gun haar alle geluk van de wereld, ik zou haar en haar man 50 euro geven.
Alle reacties Link kopieren
Jwow schreef:
21-02-2019 17:04
Snap dit dus echt niet van NL bruiloften. Je bent uitgenodigd, maar je mag alleen na het eten komen ofzo. Zou echt een schandaal zijn bij ons. Sorry off topic!
Ik vind het niet zo'n ding, tenzij er wel wordt verwacht dat je bij de ceremonie bent.
Ik ga òf alleen naar het feest òf de hele dag. Heen en weer hou ik ook niet van.
Sterker nog, naar veel bruiloften wil ik ook niet de hele dag. Dat kost me dan veel teveel tijd en vrije dagen.
Ik geef eigenlijk altijd 50 euro. Ongeacht of we samen gaan of ik alleen. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd ofwel daggast was ofwel avondgast. Nooit alleen receptiegast. In dat geval zou ik 20,- geven.
Alle reacties Link kopieren
Jwow schreef:
21-02-2019 17:04
Snap dit dus echt niet van NL bruiloften. Je bent uitgenodigd, maar je mag alleen na het eten komen ofzo. Zou echt een schandaal zijn bij ons. Sorry off topic!
Op een avondfeest is er 9 van de 10 keer een buffet in mijn ervaring.
Nee heb je, ja kun je krijgen
dianaf schreef:
21-02-2019 16:51
Van wie was de tas?
Van henzelf en die hadden ze ook bij zich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven