Geld & Recht alle pijlers

Beginnen in vastgoed

20-06-2019 14:14 42 berichten
Hoi,

Ik ben een 21-jarige student die iets studeert wat totaal niet in de richting van vastgoed ligt. Toch heb ik dit altijd ontzettend interessant gevonden en zou ik graag willen beginnen met het kopen van een klein huisje en dit verhuren. Op die manier zou ik dan langzaam willen uitbouwen naar meerdere huisjes die ik verhuur. Dit is natuurlijk een droom, maar ik vraag me af of iemand tips heeft hoe je hiermee kan beginnen. Ik heb van mezelf rond de €7.500,- startkapitaal dus daar heb ik natuurlijk niks aan in dit wereldje.

Iemand tips of ervaringen dat die heeft om te delen?
Huizen verhuren lijkt lekker simpel rijk worden maar het is fokking veel werk. Gezeik met huurders, onderhoud, wanbetalers, teringbendes..... Dat is mijn tip. Doe het niet.
Alle reacties Link kopieren
Moet je een hypotheek daarvoor afsluiten?
De rente kun je niet aftrekken van de belastingdienst, want het is je tweede woning.

Waar haal je geld vandaan voor een volgende woning? Een hypotheek heb je al afgesloten voor 30 jaar.

Waar ga jij zelf dan zolang wonen?
In een huurhuis mag je niet als je een koopwoning hebt op je naam.

Nog even verder nadenken over je plan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
veel succes met deze gespannen huizenmarkt. Je bent nog erg jong, volgens mij zie je het te zonnig in
Je kunt wél straks in de volgende crisis en als je een leuk inkomen hebt, een wat groter huis kopen en dan als huisbaas er zelf ook in gaan wonen en kamers verhuren. Je bent jong zat, dus dat is prima te doen. Dan betalen die huurders samen jouw hypotheek en vaste lasten wel, dus dan woon je bijna gratis. Dat geld kun je gebruiken om extra af te lossen en dan langzamerhand die huurders er een voor een uitkicken (of gewoon geen nieuwe nemen) en dan woon je straks in een dik pand voor weinig.

Bovendien kun je mensen makkelijker corrigeren / eruit zetten als je er zelf ook woont.
Als je een hypotheek nodig hebt voor de woning, kun je deze niet verhuren. De bank geeft hier namelijk geen toestemming voor.
Bovendien, op basis van welk inkomen ga je überhaupt een hypotheek krijgen als je nog studeert?
Je dacht toch niet dat iedereen zo graag wil huren omdat banken zo royaal hypotheken in de rondte strooien?

Volgens mij kan je dit alleen maar doen als je een bak geld van familie krijgt/hebt gekregen.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
20-06-2019 14:19
Als je een hypotheek nodig hebt voor de woning, kun je deze niet verhuren. De bank geeft hier namelijk geen toestemming voor.
Gelukkig niet.
Anders krijg je Engelse toestanden.
Bij deurwaarders uk zie je om de haverklap huisuitzettingen omdat de eigenaar wat anders wil met het pand.
Gelukkig hebben we hier huurdersbescherming maar een wildgroei aan (kleine) huurbazen moeten we niet willen denk ik.
Is het nou echt jouw droom om huisjesmelker te worden? :sarcastic:
Maak eerst eens bedrijfsplan (je gaat namelijk een bedrijf beginnen). Hoe ga je de boel financieren, welke wettelijke regels zijn op je bedrijf van toepassing, waar ga je een pand kopen, hoe kom je aan huurders, wat wordt je huurprijs en is dat reëel voor wat je aanbiedt, heb je personeel nodig (een klusjesman bijvoorbeeld), etc.
Alle reacties Link kopieren
Met dat startkapitaal zou ik hiermee beginnen:
Afbeelding
.
Alle reacties Link kopieren
Je neemt geen gewone hypotheek ,maar 1 voor een beleggingspand. En dan mag je verhuren Dat is anders dan voor een woning waar je zelf in gaat wonen. Deze hypotheken zijn vaak 70% van de waarde soms wel 80 % de rest is eigen geld. Vaak wordt de hypotheek gebasseerd op hoeveel huur je gaat ontvangen. Ze willen wel dat je nog andere inkomsten hebt zodat je niet hoeft te leven van je huurinkomsten. De looptijd is ook vaak korter dan bij een gewone hypotheek.

Daarna ga je met de huurinkomsten de hypotheek zo snel mogelijk aflossen. En zodra je genoeg hebt afgelost ga je de woning herfinancieren om weer een nieuwe woning te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Zo lang je alles uitbesteed is het geen bedrijf en betaal je belasting in box 3. Dit is ook financieel verstandig. Ik heb het dan wel over verhuren van hele woningen en geen air bnb of korte verhuur. Kamerverhuur ben ik niet echt in thuis.
Alle reacties Link kopieren
Met 7500 kan je misschien beginnen met een parkeerplaats
met dat startkapitaal kan je in ieder geval alvast een deurbel kopen
Alle reacties Link kopieren
Goed zo, je k.k. Heb je er in ieder geval alvast uit. Hoera!
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
€ 7500 is al een begin. Een vastgoedplan maken is een goed idee .
Dus voor welk bedrag ga ik kopen?
Wat wordt de huur?
Hoeveel is de hypotheek?
Hoe is de huurmarkt in de regio waar je koopt?
Wat zijn de kosten?
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
20-06-2019 15:16
Met 7500 kan je misschien beginnen met een parkeerplaats
Gelukkig woont to in Limburg want in Zuid Holland redt je het daar echt niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Met 7500 startkapitaal kom je nergens. Ik zou een appartementje proberen te kopen, deze versneld aflossen en weer verhuren. Dan heb je misschien op je 30e/35e de eerste verhuurinkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij doet dat beroepsmatig. Hij verkoopt de boel weer door naderhand. Hij werkte bij een loonwerker en maakte 80 uur in de week en had geen tijd om het op te maken. Dan heb je op den duur wel een kapitaal waarmee je cash vastgoed kunt kopen. Op ieder huis verdiende hij wat, totdat hij op een gegeven moment constant 6 á 7 huizen aan het opknappen was voor de doorverkoop.

Je kunt eens beginnen met garageboxen in een gewilde wijk.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
granny71 schreef:
20-06-2019 15:26
Gelukkig woont to in Limburg want in Zuid Holland redt je het daar echt niet mee.
Inderdaad. Voor een koopwoning (geen appartement) in een van de grotere steden in Zuid-Holland en in het goedkopere segment had ik al 4 keer TO’s startkapitaal nodig.
Doreia* schreef:
20-06-2019 14:17
Moet je een hypotheek daarvoor afsluiten?
De rente kun je niet aftrekken van de belastingdienst, want het is je tweede woning.

Waar haal je geld vandaan voor een volgende woning? Een hypotheek heb je al afgesloten voor 30 jaar.

Waar ga jij zelf dan zolang wonen?
In een huurhuis mag je niet als je een koopwoning hebt op je naam.

Nog even verder nadenken over je plan.
Zo diep heb ik er nog niet over nagedacht. Straks als ik klaar ben met studeren wil ik eerst geld verdienen. Als ik dan genoeg heb voor een huis en er allemaal wat meer verstand van heb, wil ik me gaan verdiepen in het verhuren van een extra huisje. Het is dus niet zo dat ik dit al per sé wil. Lijkt me gewoon heel interessant en vraag jullie daarom voor tips en ervaringen. That's all….
Alle reacties Link kopieren
Beste tip: starten als de woningmarkt op z'n gat ligt en je een beetje handig bent op de onroerendgoed beurs. In en slechte tijd komen daar veel huizen op terecht die gedwongen verkocht moeten worden. Drugspanden, executieverkopen, daar moet je het van hebben.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Huisjes zijn voor kaboutertjes.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
20-06-2019 14:17
Moet je een hypotheek daarvoor afsluiten?
De rente kun je niet aftrekken van de belastingdienst, want het is je tweede woning.

Waar haal je geld vandaan voor een volgende woning? Een hypotheek heb je al afgesloten voor 30 jaar.

Waar ga jij zelf dan zolang wonen?
In een huurhuis mag je niet als je een koopwoning hebt op je naam.

Nog even verder nadenken over je plan.
Jawel hoor. Mijn vader heeft een eigen koopwoning en huurt er een woning naast. De koopwoning verhuurd hij momenteel onder aan een gezin. Daarnaast staat de huurwoning van mijn zus ook nog steeds op zijn naam, dit was ook toen hij de koopwoning al had.

Uiteraard kun je niet ingeschreven staan op meerdere adressen. En als ik het goed heb, betaal je over je koophuis meer belasting op het moment dat je deze onderverhuurd, iets met eigen vermogen (..?)

Ben het wel met je eens over de hypotheek. Stel je wilt straks een eigen woning kopen, hoe ga je dat dan doen?

Ik ben er zelf niet zo in thuis, maar denk wel dat vastgoed erg hard werken is. Helaas is ook niet iedereen te vertrouwen tegenwoordig. Maar hey, dromen kun je altijd waarmaken natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven