Beginnen in vastgoed

donderdag 20 juni 2019 om 14:14
Hoi,
Ik ben een 21-jarige student die iets studeert wat totaal niet in de richting van vastgoed ligt. Toch heb ik dit altijd ontzettend interessant gevonden en zou ik graag willen beginnen met het kopen van een klein huisje en dit verhuren. Op die manier zou ik dan langzaam willen uitbouwen naar meerdere huisjes die ik verhuur. Dit is natuurlijk een droom, maar ik vraag me af of iemand tips heeft hoe je hiermee kan beginnen. Ik heb van mezelf rond de €7.500,- startkapitaal dus daar heb ik natuurlijk niks aan in dit wereldje.
Iemand tips of ervaringen dat die heeft om te delen?
Ik ben een 21-jarige student die iets studeert wat totaal niet in de richting van vastgoed ligt. Toch heb ik dit altijd ontzettend interessant gevonden en zou ik graag willen beginnen met het kopen van een klein huisje en dit verhuren. Op die manier zou ik dan langzaam willen uitbouwen naar meerdere huisjes die ik verhuur. Dit is natuurlijk een droom, maar ik vraag me af of iemand tips heeft hoe je hiermee kan beginnen. Ik heb van mezelf rond de €7.500,- startkapitaal dus daar heb ik natuurlijk niks aan in dit wereldje.
Iemand tips of ervaringen dat die heeft om te delen?
donderdag 20 juni 2019 om 16:27
Hier in de stad is een vrouw vreselijk in de problemen geraakt omdat er in het huis wat ze verhuurde een wietplantage zat. Alle schade (afgetapte stroom, waterschade enz) werd op haar verhaalt.
De huurder had geen cent te makken en met de noorderzon vertrok.
Daardoor werd zij (als eigenaar) aansprakelijk gesteld.
donderdag 20 juni 2019 om 16:38
Ja precies dat dus. Zou het ook niet zomaar aandurven! Je weet maar nooit wat je (letterlijk) in huis haalt.granny71 schreef: ↑20-06-2019 16:27Hier in de stad is een vrouw vreselijk in de problemen geraakt omdat er in het huis wat ze verhuurde een wietplantage zat. Alle schade (afgetapte stroom, waterschade enz) werd op haar verhaalt.
De huurder had geen cent te makken en met de noorderzon vertrok.
Daardoor werd zij (als eigenaar) aansprakelijk gesteld.

Een kennis van mij heeft precies hetzelfde meegemaakt. Ze kon de hele bovenverdieping herstellen, was niks meer van over..
donderdag 20 juni 2019 om 16:42
Als je straks een huis wil kopen om zelf in te wonen mag je zelfs bij sommige banken huurinkomsten meenemen als inkomen.
Huurders vooraf heel goed checken is erg belangrijk. Niet aan de eerste die komt verhuren. En een woning huren als je een koopwoning hebt is zeker mogelijk ,maar waarschijnlijk niet bij sociale huur en ook dat zal per woningbouwvereniging verschillen.
Huurders vooraf heel goed checken is erg belangrijk. Niet aan de eerste die komt verhuren. En een woning huren als je een koopwoning hebt is zeker mogelijk ,maar waarschijnlijk niet bij sociale huur en ook dat zal per woningbouwvereniging verschillen.
donderdag 20 juni 2019 om 16:45
To; Kijk maar eens deurwaarders uk.
Hoe sommige huizen er na een (jaar) uitzien

En zie de gemaakte schade maar eens te verhalen.

donderdag 20 juni 2019 om 19:57
Doreia* schreef: ↑20-06-2019 14:17Moet je een hypotheek daarvoor afsluiten?
De rente kun je niet aftrekken van de belastingdienst, want het is je tweede woning.
Waar haal je geld vandaan voor een volgende woning? Een hypotheek heb je al afgesloten voor 30 jaar.
Waar ga jij zelf dan zolang wonen?
In een huurhuis mag je niet als je een koopwoning hebt op je naam.
Nog even verder nadenken over je plan.
Volgens mij mag dat wel alleen niet in de sociale huursector.
donderdag 20 juni 2019 om 20:26
Natuurlijk mag je in een huurhuis wonen. Zolang het geen sociale huur is, is het prima.
Om 'klein te beginnen' zou je ook een deel van je eigen huis, zodra je die hebt, verhuren. Dan heb je wat extra inkomen en leer je misschien wat van de stappen.
Anders zijn garageboxen/plaatsen zeker ook interessant, maar het is lastig om die te financieren.
Om 'klein te beginnen' zou je ook een deel van je eigen huis, zodra je die hebt, verhuren. Dan heb je wat extra inkomen en leer je misschien wat van de stappen.
Anders zijn garageboxen/plaatsen zeker ook interessant, maar het is lastig om die te financieren.

donderdag 20 juni 2019 om 23:18
Puur financieel bekeken: Als je een woning volledig moet financieren, geen rente kan aftrekken, verplicht moet aflossen, WOZ moet betalen, kosten hebt voor de opstalverzekering e.d., onderhoud moet plegen, eventueel kosten voor de VVE hebt en een juridisch adviseur of makelaar inhuurt om de contracten goed te regelen, houd je een paar tientjes per maand over.

zaterdag 22 juni 2019 om 19:58
Nou, niet perse. Vriend van mij verhuurt in Amsterdam Zuid aan Indiase ict expats en loopt best binnen. Maar het is enorm veel werk en ze wonen de flat (die foolproof léék) helemaal uit. Badkamer staat elke keer vól schimmel want van luchten hebben ze nog nooit gehoord.kindrebel schreef: ↑20-06-2019 23:18Puur financieel bekeken: Als je een woning volledig moet financieren, geen rente kan aftrekken, verplicht moet aflossen, WOZ moet betalen, kosten hebt voor de opstalverzekering e.d., onderhoud moet plegen, eventueel kosten voor de VVE hebt en een juridisch adviseur of makelaar inhuurt om de contracten goed te regelen, houd je een paar tientjes per maand over.
.

woensdag 26 juni 2019 om 21:39
woensdag 26 juni 2019 om 21:48
Dan is die vriend niet erg slim, want een goede beluchting kun je natuurlijk ook in de badkamer laten aanleggen, zodat er geen raampje open hoeft. Een badkamer met een goed ventilatiesysteem heeft geen last van schimmel.impala schreef: ↑22-06-2019 19:58Nou, niet perse. Vriend van mij verhuurt in Amsterdam Zuid aan Indiase ict expats en loopt best binnen. Maar het is enorm veel werk en ze wonen de flat (die foolproof léék) helemaal uit. Badkamer staat elke keer vól schimmel want van luchten hebben ze nog nooit gehoord.