Geld & Recht alle pijlers

Beginnen in vastgoed

20-06-2019 14:14 42 berichten
Hoi,

Ik ben een 21-jarige student die iets studeert wat totaal niet in de richting van vastgoed ligt. Toch heb ik dit altijd ontzettend interessant gevonden en zou ik graag willen beginnen met het kopen van een klein huisje en dit verhuren. Op die manier zou ik dan langzaam willen uitbouwen naar meerdere huisjes die ik verhuur. Dit is natuurlijk een droom, maar ik vraag me af of iemand tips heeft hoe je hiermee kan beginnen. Ik heb van mezelf rond de €7.500,- startkapitaal dus daar heb ik natuurlijk niks aan in dit wereldje.

Iemand tips of ervaringen dat die heeft om te delen?
Alle reacties Link kopieren
Luna16 schreef:
20-06-2019 16:04
Helaas is ook niet iedereen te vertrouwen tegenwoordig. Maar hey, dromen kun je altijd waarmaken natuurlijk.
Hier in de stad is een vrouw vreselijk in de problemen geraakt omdat er in het huis wat ze verhuurde een wietplantage zat. Alle schade (afgetapte stroom, waterschade enz) werd op haar verhaalt.
De huurder had geen cent te makken en met de noorderzon vertrok.
Daardoor werd zij (als eigenaar) aansprakelijk gesteld.
granny71 schreef:
20-06-2019 16:27
Hier in de stad is een vrouw vreselijk in de problemen geraakt omdat er in het huis wat ze verhuurde een wietplantage zat. Alle schade (afgetapte stroom, waterschade enz) werd op haar verhaalt.
De huurder had geen cent te makken en met de noorderzon vertrok.
Daardoor werd zij (als eigenaar) aansprakelijk gesteld.
Ja precies dat dus. Zou het ook niet zomaar aandurven! Je weet maar nooit wat je (letterlijk) in huis haalt. :nooo:
Een kennis van mij heeft precies hetzelfde meegemaakt. Ze kon de hele bovenverdieping herstellen, was niks meer van over..
Als je straks een huis wil kopen om zelf in te wonen mag je zelfs bij sommige banken huurinkomsten meenemen als inkomen.

Huurders vooraf heel goed checken is erg belangrijk. Niet aan de eerste die komt verhuren. En een woning huren als je een koopwoning hebt is zeker mogelijk ,maar waarschijnlijk niet bij sociale huur en ook dat zal per woningbouwvereniging verschillen.
Luna16 schreef:
20-06-2019 16:38
Ja precies dat dus. Zou het ook niet zomaar aandurven! Je weet maar nooit wat je (letterlijk) in huis haalt. :nooo:
Een kennis van mij heeft precies hetzelfde meegemaakt. Ze kon de hele bovenverdieping herstellen, was niks meer van over..
To; Kijk maar eens deurwaarders uk.
Hoe sommige huizen er na een (jaar) uitzien :@@:
En zie de gemaakte schade maar eens te verhalen.
granny71 schreef:
20-06-2019 15:26
Gelukkig woont to in Limburg want in Zuid Holland redt je het daar echt niet mee.
vertel mij wat, ik woon in Rotterdam
huilen met de pet op :'(
Doreia* schreef:
20-06-2019 14:17
Moet je een hypotheek daarvoor afsluiten?
De rente kun je niet aftrekken van de belastingdienst, want het is je tweede woning.

Waar haal je geld vandaan voor een volgende woning? Een hypotheek heb je al afgesloten voor 30 jaar.

Waar ga jij zelf dan zolang wonen?
In een huurhuis mag je niet als je een koopwoning hebt op je naam
.

Nog even verder nadenken over je plan.

Volgens mij mag dat wel alleen niet in de sociale huursector.
Natuurlijk mag je in een huurhuis wonen. Zolang het geen sociale huur is, is het prima.

Om 'klein te beginnen' zou je ook een deel van je eigen huis, zodra je die hebt, verhuren. Dan heb je wat extra inkomen en leer je misschien wat van de stappen.

Anders zijn garageboxen/plaatsen zeker ook interessant, maar het is lastig om die te financieren.
prada schreef:
20-06-2019 19:57
Volgens mij mag dat wel alleen niet in de sociale huursector.
Klopt maar ik denk niet dat een 21 jarige student genoeg verdiend om vrije sector te huren
Banken geven geen toestemming om met een hypotheek te gaan verhuren, behalve in tijdelijke en strikte uitzonderingssituaties maar is niet op jou van toepassing. Dus ja dan zou je het aankoopbedrag voor een pand liquide moeten hebben .... .
Puur financieel bekeken: Als je een woning volledig moet financieren, geen rente kan aftrekken, verplicht moet aflossen, WOZ moet betalen, kosten hebt voor de opstalverzekering e.d., onderhoud moet plegen, eventueel kosten voor de VVE hebt en een juridisch adviseur of makelaar inhuurt om de contracten goed te regelen, houd je een paar tientjes per maand over.
Leuk om over de toekomst te dromen, maar het heeft zo weinig zin om nu over huizen kopen na te denken. Je hebt net wat spaargeld om een oude brakke stacaravan te kopen.
Maak nou maar eerst je studie af, ga zorgen voor een riant salaris en denk dan maar aan iets kopen.
kindrebel schreef:
20-06-2019 23:18
Puur financieel bekeken: Als je een woning volledig moet financieren, geen rente kan aftrekken, verplicht moet aflossen, WOZ moet betalen, kosten hebt voor de opstalverzekering e.d., onderhoud moet plegen, eventueel kosten voor de VVE hebt en een juridisch adviseur of makelaar inhuurt om de contracten goed te regelen, houd je een paar tientjes per maand over.
Nou, niet perse. Vriend van mij verhuurt in Amsterdam Zuid aan Indiase ict expats en loopt best binnen. Maar het is enorm veel werk en ze wonen de flat (die foolproof léék) helemaal uit. Badkamer staat elke keer vól schimmel want van luchten hebben ze nog nooit gehoord.
.
Koop gewoon REITs. Heb je al dat gedoe niet en risico is ook een stuk minder.
Life is fun. Live it.
Zebraa schreef:
25-06-2019 17:34
Koop gewoon REITs. Heb je al dat gedoe niet en risico is ook een stuk minder.
Wat zijn REITs dan?
Sekeeg schreef:
26-06-2019 13:02
Wat zijn REITs dan?
https://www.lynx.nl/kennis/artikelen/be ... oed-reits/
Aandelen vastgoed.
Life is fun. Live it.
impala schreef:
22-06-2019 19:58
Nou, niet perse. Vriend van mij verhuurt in Amsterdam Zuid aan Indiase ict expats en loopt best binnen. Maar het is enorm veel werk en ze wonen de flat (die foolproof léék) helemaal uit. Badkamer staat elke keer vól schimmel want van luchten hebben ze nog nooit gehoord.
Dan is die vriend niet erg slim, want een goede beluchting kun je natuurlijk ook in de badkamer laten aanleggen, zodat er geen raampje open hoeft. Een badkamer met een goed ventilatiesysteem heeft geen last van schimmel.
Ik zou eerst maar eens sparen voor een woning die je zelf kunt gaan bewonen. Van die 7.500 kun je niet eens een huis inrichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven