Geld & Recht alle pijlers

begrafenis verzekering?

13-01-2011 16:17 173 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er een begrafenisverzekering? Mijn moeder kwam er net mee, dat ze die van mij nog steeds betaald en dat ze ervan uitging dat mijn broer en ik die zelf ook wel hebben. ´Want iedereen heeft toch zo´n verzekering´. Ik, mijn man en kinderen hebben geen verzekering voor de begrafenis. We hebben meer dan genoeg spaargeld, zelfs voor 4 begrafenissen, maar goed als we allevier tegelijk gaan, dan verkopen ze het huis maar...

Mijn mening is dat je wel van alles kunt verzekeren, maar dat het gewoon een keuze is.Mijn moeder vindt dat raar en zegt dat het er gewoon bij hoort net als een inboedel verzekering enzo.

Wat vinden jullie?
quote:mariap schreef op 13 januari 2011 @ 16:17:

Wie heeft er een begrafenisverzekering? Mijn moeder kwam er net mee, dat ze die van mij nog steeds betaald en dat ze ervan uitging dat mijn broer en ik die zelf ook wel hebben. ´Want iedereen heeft toch zo´n verzekering´. Ik, mijn man en kinderen hebben geen verzekering voor de begrafenis. We hebben meer dan genoeg spaargeld, zelfs voor 4 begrafenissen, maar goed als we allevier tegelijk gaan, dan verkopen ze het huis maar...

Mijn mening is dat je wel van alles kunt verzekeren, maar dat het gewoon een keuze is.Mijn moeder vindt dat raar en zegt dat het er gewoon bij hoort net als een inboedel verzekering enzo.

Wat vinden jullie?

- dat jij wel een verzekering hebt, want je moeder betaalt die voor je;

- dat als het huis verkocht moet worden om de begrafenis(sen) van te betalen, je wel erg lang met 1/2/3/4 onbegraven lijk(en) blijft zitten in deze tijd, de tijd die je nodig hebt om een woning verkocht te krijgen, ligt gemiddeld op een maand of 9.

Mijn moeder heeft ook lange tijd voor mij de premie betaald, heb 'm toevallig onlangs overgenomen. Toen ik klein was, begin jaren '70, hadden mijn ouders echt geen cent te makken. We aten het simpelste van het simpelste en mijn moeder maakte om nog iets van luxe te hebben, af en toe 's avonds bij mensen schoon in aanvulling op het salaris van mijn vader. Een paar gulden per maand voor een uitvaartverzekering was op te hoesten, als ze die niet hadden gehad en ik (of een van hen zelf) was overleden, dan was het financiele leed niet te overzien geweest. De kosten om mij te begraven/cremeren of een van mijn ouders, zouden ze echt niet betaald kunnen hebben.

Nu is bijna 42 jaar, vanaf mijn geboorte, voor mij premie betaald, laat dat in totaal zo'n EUR 1.500 zijn. Zelfs met rente op rente zou nog geen bedrag zijn gespaard om een fatsoenlijke uitvaart te verzorgen. Echter, mocht ik op mijn 80e overlijden, dan is waarschijnlijk in totaal meer betaald dan het bedrag dat dan wordt uitgekeerd. Maar daar worden die premies naar berekend, naar de kans dat iemand al in het geboortejaar overlijdt, per jaar, tot de kans dat iemand op zeer hoge leeftijd overlijdt. En vanwege die kansberekening over vele jaren ben je 'goedkoop' uit als je jong overlijdt (want dan heb je relatief weinig premie betaald voor een uitkering van bijvoorbeeld EUR 8000) en 'duur' uit als je vanaf je geboorte premie betaalt en pas op je 90e overlijdt.

Maar dan nog, als ik een vermogen heb van EUR 20.000 dan heb ik liever dat dat geld naar mijn kinderen gaat en de begrafenis van mij en mijn partner uit de verzekering, dan dat onze begrafenissen van dat geld moeten worden betaald en de kinderen mijn spullen op Marktplaats moeten zetten.

En een overlijdensrisicoverzekering? Die houdt van rechtswege op te bestaan als je 75 jaar en 1 maand bent. Is bij de wet zo geregeld. Sluit dus geen orv af met als doel je begrafenis ervan te betalen, of je moet er zeker van zijn dat je overlijdt voor je 75e.

Anyway, ik vind het dus wel een nuttige verzekering. Zeker als je niet vermogend bent, en het overlijden van een van je kinderen een financiele strop zou betekenen. Of van jezelf, als je niet verzekerd bent. Let wel op jaarlijkse indexering van het verzekerd bedrag (je begraaft niemand meer voor een 'oud' verzekerd bedrag van bijvoorbeeld EUR 453,78 (fl 1000,- dus)).
Heb wel een begrafenisverzekering afgesloten voor ons vieren, met een document erbij hoe we het willen hebben, de achtergebleven familie hoeft alleen maar een telefoonnummer te bellen en alles wordt geregeld. Wij hebben wel een koophuis met overwaarde, maar door een tijd deeltijd ww, hoge kosten kinderopvang afgelopen 10 jaar en de euro, is ons spaarsaldo helaas flink geslonken. Voordat we kinderen hadden was er geld genoeg. Een crematie brengt ons in ieder geval niet in een financiele dip..
Wij hebben wel een uitvaartverzekering omdat ik mijn spaargeld liever aan leuke dingen besteedt. Premiebetaling is 20 jaar, voor mijn man (op latere leeftijd afgesloten) betalen we uiteindelijk minder dan de helft van het verzekerde bedrag aan premie. Voor mijn kinderen en mij is het een aanvulling op een verzekering waarvan we de premie destijds afgekocht hebben maar die ik wilde verhogen. Ik heb 2 jaar geleden 4 uitvaartverzorgers gebeld en gevraagd wat een uitvaart (met onze wensen) ongeveer kost. Ze gaven allemaal aan dat het rond de 4500 euro zou gaan kosten. We zij nu voor 5500 euro verzekerd, een bedrag wat geïndexeerd wordt. Overigens werd mij door alle 4 uitvaartverzorgers met klem aangeraden vooral een verzekering te nemen die een bedrag uitkeert en geen verzekering die de uitvaart regelt omdat je dan heel vaak (veel) moet bijbetalen. Gelukkig hadden we die ook.
Hier geen verzekering omdat ik van mening ben dat verzekeraars in eerste instantie geld willen verdienen. Logisch ook, waarom zouden zij hun diensten gratis aanbieden?

Ik kan daarom verhalen van mensen die veel minder betaald hebben dan dat zij er uiteindelijk uit krijgen nooit zo goed geloven. Waar zit dan de winst voor de verzekeringsmaatschappij? Ja als een jong iemand dood gaat dan snap ik dat je meer geld krijgt dan dat je betaald hebt, dat is het risico dat de verzekeraar neemt. Maar het kan volgens mij nooit zo zijn dat iedereen meer geld krijgt dan dat hij erin gelegd heeft. Tenzij de verzekeraar heel extreem goed is in beleggingen en daar de winst uit haalt. Want anders dan bij andere verzekeringen is het bij een uitvaartverzekering zeker dat er ooit uitgekeerd moet worden.
es1450 - ik ben even naar independer gesurft, en gekeken naar de bedragen die je maandelijks betaalt, en de looptijd van de betaling. Vervolgens ook gekeken naar het bedrag van de begrafenis dat ze ermee betalen. Als je dat dan naast het rendement van een dergelijkse maandelijkse inleg op een spaarrekening legt, dan zie je direct waar hun winst zit. En financiële instellingen verdienen uiteraard meer aan hun beleggingen dan gewone mensen.
Stel: je betaalt jaren lang EUR 15 per maand voor een woonhuisverzekering. Maar in alle jaren dat je er woont, gebeurt er niets. Heb je geen schade aan je woning. Geen brand, geen stormschade, niets. Na 25 jaar verkoop je je woning, en je hebt in die 25 jaar 12 x 15 x 25 + EUR 4.500 aan premie betaald voor je woonhuisverzekering. Vind je het dan zonde dat je al die premie voor niets hebt betaald? Had je liever gehad dat je het weer opbouwen van je huis zelf had moeten betalen als het per ongeluk was afgefikt? Vast niet. Maar die premie is berekend op basis van statistieken, op basis van de kans dat de verzekeraar uit moet keren. Branden er bij een grote brand 3 huizen af die bij dezelfde verzekeraar verzekerd zijn, dan heeft die maatschappij pech en moet 'ie de wederopbouw van die 3 woningen betalen. Maar voor hetzelfde geld hoeft dat niet en is al die premie puur maatschappijwinst.

Bij een uitvaartverzekering weet je 1 ding zeker, nl. dat 'ie ooit aangesproken wordt. Alleen weet je niet wanneer. Degene die minder heeft betaald dan de uitkering, heeft 'mazzel', al is die persoon dan waarschijnlijk op jonge leeftijd overleden. Maar statistisch gezien sterven meer mensen op oudere leeftijd, dus het gebeurt relatief weinig dat een begrafenisverzekering moet uitkeren terwijl er nog maar heel weinig premie is betaald.
ik vraag me ernstig af waarom zoveel mensen het een 'probleem' vinden dat de verzekeraar geld verdiend over hun verzekering.

Dan kun je wel meteen helemaal stoppen met consumeren, want *newsflash* alle ondernemers proberen zich te verrijken over jouw rug.
En nu haal jij dus je eigen argumenten vóór het hebben van een begrafenisverzekering onderuit, Dropje.

Een inboedelverzekering, daar ben ik voor. Natuurlijk kun je ook denken dat het zonde is als je nooit iets hebt en dan wel jaren premie hebt betaald. Maar als we wél iets is dan zijn de kosten gedekt en dan kun je blij zijn.

Bij overlijden wéét ik dat het er ooit aan gaat komen. Dat is allerminst onvoorzien nog zijn de kosten zo extreem hoog dat ik (of natuurlijk beter gezegd mijn nabestaanden) ze niet op kan brengen.

Als iemand voor mij kan berekenen dat een begrafenisverzekering voor mij per definitie een hoger rendement oplevert dan een spaarrekening, dan zal ik overwegen om er een te nemen.

Voor nu heb ik minstens 10.000 euro aan spaargeld waar ik niet denk dat ik er ooit aan hoef te komen. Dus dat kan lekker rente opleveren en daarvan kan mijn begrafenis verzorgd worden. Dit is dus niet alles spaargeld dat ik heb.

Mocht ik onverhoopt ooit in de bijstand en dergelijke terecht komen dan zien we wel weer verder.

Ik denk trouwens dat er altijd voor en tegenstanders van een begrafenisverzekering zullen bestaan en dat er weinig mensen van een kamp naar het andere over zullen stappen. Omdat volgens mij op een heel andere manier geredeneerd wordt. Die pro-verzekering mensen willen het risico van vroeg overlijden afgedekt hebben en hebben het ervoor over te veel te betalen mochten zij lang blijven leven en de anti-verzekering mensen denken juist andersom.
Inderdaad, meneer Albert Heijn (r.i.p.) zal ook niet groot zijn geworden door zijn producten tegen inkoopprijs te verkopen.
quote:sophie_emma schreef op 13 januari 2011 @ 18:26:

Een van de meest winstgevende verzekeringen voor de maatschappij.Er wordt aardig aan verdiend ja, maar vlak ook de reisverzekering en de "garantie-verzekering" niet uit. Verzekeraars zijn best goed in het verzinnen van dure onzin.
Starshine, jij stond er net nog niet. Ik ben er niet op tegen dat iemand geld verdient door mij een dienst of product te leveren. Maar ik betaal liever alleen voor diensten en producten die ikzelf nodig vind en waarin ik mijzelf niet kan voorzien. En ik ben van mening dat ik mijzelf prima in genoeg geld kan voorzien om een begrafenis te betalen.
Voor ons is een uitvaartverzekering niet nodig. We hebben er dus geen. (Lijkt mij overigens de beste afweging: als je hem nodig hebt dan neem je hem, zo niet, dan niet )
quote:diaantje1971 schreef op 13 januari 2011 @ 18:30:

[...]

Hier ga je na 10 jaar niet uit de grond.

Als je verlengt blijf je mooi liggen hoor.Dat is volledig afhankelijk van de eigenaar van de begraafplaats. In Nederland is permanent begraven vrijwel onmogelijk. Verlengen kan vrijwel nooit onbeperkt. Op sommige begraafplaatsen kan je wel keer op keer verlengen, maar wie doet dat na bijvoorbeeld 100 jaar nog? In buitenlanden met veel meer ruimte zie je vaak wel dat begraafplaatsen "eeuwig" zijn.
Hoe kom je er nu bij dat ik mijn eigen argumenten onderuit haal? Slaat nergens op. Als ik vanaf mijn geboorte 2 euro per maand opzij leg tegen 5% rente per jaar, voor mijn begrafenis, heb ik tegen mijn 75e wellicht wel genoeg opzij gelegd om van begraven te worden. Maar dat geld kost me vanaf een bepaald moment wel vermogensrendementsheffing. Daarnaast moet ik dan wel de 75 halen, daarvoor hebben mijn nabestaanden een probleem. Ik betaal liever maandelijks een premie zodat er op ieder moment in mijn leven genoeg geld beschikbaar is om van begraven te worden. Dat er een kans is dat ik over het break even point heen kom en meer betaal dan er wordt uitgekeerd, dat accepteer ik. Ik weet nu eenmaal niet wanneer ik dood ga.
quote:rosanna08 schreef op 13 januari 2011 @ 19:25:

[...]

leuk voor de achterblijvende man of vrouw dat ze het huis moeten verkopen om de uitvaart te kunnen betalen Persoonlijk heb ik nooit gezegd dat je niets moet regelen. Ik zeg alleen dat een (natura)uitvaartverzekering de duurste en in de praktijk nogal eens slechtste vorm blijkt te zijn.
snap ik, maar ik lees vooral argumenten als: je betaalt teveel en de verzekeraar verdiend er heel veel op.

Ja nou en?

Ik heb al gezegd dat ik nu in ieder geval geen geld heb voor een uitvaart van mezelf of mijn gezin en waarschijnlijk in de toekomst ook niet. Als ik geld spaar is dat met een doel als: een verre reis, een nieuwe keuken, studie van de kinderen etc

Dus dat geld wordt aangesproken op den duur. Ik heb niet de middelen om een 20 - 30duizend euro weg te zetten voor 4 uitvaarten en daarnaast nog voor andere dingen te sparen. Daarom dus een verzekering. Call me stupid, maar als mijn zoon (godverhoede) overlijdt heb ik niet naast het verdriet ook ineens een immense schuld.

De mensen die wel duizenden euro's in hun kontzak hebben: leuk voor jullie.
Ik heb geen uitvaartverzekering en heb die ook niet nodig.

Heb geen kinderen en heb gewoon 'n gevulde bankrekening, een koophuis en andere goederen, dus daar kan een en ander van geregeld worden.

Reisverzekering daarentegen heb ik al regelmatig gebruik van gemaakt, dus die is wel van waarde voor mij.
voor degenen die geen verzekering hebben, hoe hebben jullie het dan geregeld en hoe weten jullie zo zeker dat dat geld blijft staan ook bij onvoorziene financiële problemen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rider schreef op 14 januari 2011 @ 10:10:

[...]

Persoonlijk heb ik nooit gezegd dat je niets moet regelen. Ik zeg alleen dat een (natura)uitvaartverzekering de duurste en in de praktijk nogal eens slechtste vorm blijkt te zijn.inderdaad, je moet ook gewoon geld laten uitkeren, daar ben ik het mee eens.
Tips om het voordelig te houden

Hier nog wat tips om het niet zo duur te maken.

Zelf een kist timmeren bijv.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Voordeel van een uitvaartverzekering in natura (vind ik) dat er veel uit handen van de nabestaanden wordt genomen. Er zijn mensen die het door hun verdriet niet aan kunnen om rationeel te kunnen overleggen over de uitvaart. Bij een uitvaartverzekering in geld moeten de nabestaanden veel meer zelf uitzoeken. Het grote nadeel van natura-uitkeringen vind ik dan wel weer dat de werkelijke kosten van de onderdelen van de uitvaart verborgen blijven, en dat er de kans bestaat dat je meer betaalt voor bv de worstebroodjes en de koffie dan wanneer je zelf de nota daarvoor krijgt. Geef mij (althans, mijn nabestaanden) dus ook maar de uitkering in geld, zet zelf wel wat op papier wat ze ermee mogen doen.
quote:rosanna08 schreef op 13 januari 2011 @ 21:44:

bijbetalen is niet hetzelfde als alles moeten betalen, bovendien kun je bij de verzekeringsmaatschappij opvragen voor welke kosten je bent verzekerd. Als ik op dit moment zou overlijden, wordt mijn uitvaart gewoon volledig betaald. Als ik geen verzekering zou hebben, zou mijn moeder op een houtje kunnen bijten, want ik heb geen spaarpotje

Het was geen 2 tientjes die we moeten bij betalen hoor.. Maar 9000 euro dus 4500 euro per persoon. En zij zijn gewoon gecremeerd , plechtigheid van 1,5uur , koffie met broodjes.. Standaard kist , standaard kaarten e.d.

En ja dan vind ik tnogal wat 70jaar geld opzij zetten , weggeven en uiteindelijk nog 4 a 5000 euro pp neer tellen.
precies, dan kun je de koffietafel gewoon in een restaurant doen ipv in het uitvaartcentrum.
Dropje, ik bedoelde dat de gedachte achter een verzekering is dat hij uitkeert in het geval van schade, maar bij een begrafenisverzekering is het zéker dat die schade intreet en bij een inboedelverzekering niet. De uitkering van een begrafenisverzekering kan dus in mijn ogen nooit hoger zijn dan van een spaarrekening omdat de verzekeraar van de betaalde premies ook nog het risico moet afdekken van de mensen die overlijden voor zij genoeg premie betaald hebben om kostendekkend te zijn.
quote:Zespri79 schreef op 14 januari 2011 @ 10:21:

[...]

Het was geen 2 tientjes die we moeten bij betalen hoor.. Maar 9000 euro dus 4500 euro per persoon. En zij zijn gewoon gecremeerd , plechtigheid van 1,5uur , koffie met broodjes.. Standaard kist , standaard kaarten e.d.

En ja dan vind ik tnogal wat 70jaar geld opzij zetten , weggeven en uiteindelijk nog 4 a 5000 euro pp neer tellen.

dan waren ze zwaar onderverzekerd.

Het werkt net als met een inboedelverzekering, die moet je ook up to date houden. Als jij die heb afgesloten voor je eerste 2-kamerflatje heb je toch ook niet de illusie dat die jouw volledige huisraad vervangt van de grote eengezinswoning waar je tegenwoordig met een heel gezin in woont?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven