Geld & Recht alle pijlers

Bekeuring uit Italie, twijfel aan echtheid

15-05-2011 22:03 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben een bekeuring uit Italie ontvangen, een jaar na de "overtreding" ze reden 10 km te hard en krijgen een bekeuring van 165 euro, beetje hoog vind ik. Maar waar ik vooral aan twijfel is de echtheid van de brief. Het is een brief zonder logo, zonder officiele handtekening (kopie). Er wordt verwezen naar een adres op internet waar de foto zichtbaar zou zijn maar de bijgeleverde inlognaam en code werkt niet. Is er iemand die ook wel een bekeuring uit Italie heeft gehad en dit herkent??

ps brief is aangetekend verstuurd en in het engels
Die hebben mijn ouders ook gehad een paar jaar terug. Alleen hadden zij 'gereden in een autovrije zone'. Ze hebben hem niet betaald, en nooit meer wat van gehoord.
Vraag het eens na bij de ANWB, die zouden het wel weten. Raar dat er geen logo oid op staat....
Het lijkt mij sterk dat dit echt is. Zeker door de brief die er niet echt uitziet en het inloggn ol internet. Als je het zeker wil weten misschien even langs de politie gaan om te vragen wat hun hiervan denken.
Google er maar eens op; je bent niet de enige.
Toevallig kregen wij er van de week ook twee, ook bijna een jaar later, en voor rijden in autoluwe zone. Is volgens mij wel echt, de brief is in het Nederlands, met een logo, een veiligheidszegel en een soort van barcode.
Oplichterij.
In welke taal is de bekeuring? We hebben een echte bekeuring een aantal jaar geleden ontvangen, in het Nederlands. Deze was terecht, want eerste bericht hierover ontvangen kwam via de autoverhuurder. Alle volgende correspondentie was in het Nederlands evenals de mevrouw aan de telefoon die onze vragen beantwoordde. Als je op basis van een Nederlands kenteken een bekeuring krijgt zal deze waarschijnlijk in het Nederlands naar je toe gestuurd worden. Oh, en Italianen houden van stempels.
Oeps, er staat al dat het een engelstalige brief is. Ik zou zeggen nep, en niet betalen!
Als je niet betaald zul je ongetwijfeld een herinnering krijgen. Italianen kennende duurt dat weer een jaar of zul je nooit meer iets horen. Niet betalen!
In de brief staat dat als je niet binnen 60 dagen betaald het bedrag verdubbeld wordt. In het adres staat wel nationale politie van het plaatsje maar ik verbaas me dat er geen logo wordt gebruikt en geen echte handtekening. Ik heb op internet gekeken en zie idd meer berichten van mensen die een bekeuring hebben gehad maar dat is voor het inrijden van zo;n autovrije zone, dit betreft snelheidsovertreding. Ik zou ook zeggen niet betalen maar straks is het wel echt en zijn ze het dubbele kwijt. Ik heb ze geadviseerd contact op te nemen met rechtsbijstand en anwb en evt. politie.. Eerst zeker weten dat het klopt. En ja ik vond het ook vaag dat er geen vertaling bij zat.. dat hoort toch?
Op allerlei websites wordt verwezen naar een wetsartikel dat de brief binnen 360 na de overtreding moet zijn verstuurd. Misschien is dit een oplossing (ongeacht of de brief echt is) om onder de boete uit te komen. Zie website infopolitie vraag en antwoord.
Dank je wel modus.. ik had het ook gelezen maar waarschijnlijk valt de bekeuring net binnen die periode, nog geen 12 maanden geleden al scheelt het niet veel..
Ooit een prent gehad voor fout parkeren (betaalzone niet betaald, volledig onbewust) op Gran Canaria. Huurauto o.v.v. creditcardnr. Nooit betaald, nooit iets gehoord.
Idd informeren bij de ANWB is een goede tip!
Als de ANWB het niet weet, zou je ook de Italiaanse ambassade kunnen proberen(?).
Volgens mij heeft nederland alleen met Belgie en Duitsland een verdrag om parkeerboetes bij elkaar te innen en niet met Italie.
gewoon niet betalen, 1 het lijkt nep, en 2 volgens mij is er geen verdrag met italie dat het perse betaald moet worden oid.

Italie is trouwens best corrupt, dus als je twijfelt over de echtheid van de brief zou ik zeker niet betalen.
Met Italië is inderdaad geen verdrag, dus als je niet betaald zul je behalve eventueel een herinnering nooit meer iets horen (in tegenstelling tot bijvoobeeld Zwitserland, vrienden reageerden niet en konden voor de rechtbank in NL verschijnen...).

Mocht je volgend jaar weer naar Italie gaan houdt er dan rekening mee dat je bij een eventuele controle wel alsnog moet betalen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven