Belasting=roof??? door Toine Manders
woensdag 24 mei 2017 om 10:22
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=CaVcra6VD28
De uitgebreide uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=Ydi7sB6jV00
https://www.youtube.com/watch?v=CaVcra6VD28
De uitgebreide uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=Ydi7sB6jV00
woensdag 24 mei 2017 om 11:24
Dubai kun je toch niet vergelijken met NL? Daar is sprake van gigantische olie-inkomsten die ervoor zorgen dat de overheid geld in kas heeft. Daarnaast is er sprake van enorme uitbuiting van goedkope arbeidskrachten uit het verre oosten. Dit is A) niet haalbaar voor Nederlandshisha schreef: ↑24-05-2017 10:57Hij kan het veel beter uitleggen dan ik en het is een vrij lang verhaal. Het is beter om het hele filmpje te bekijken, vooral het tweede omdat hij het verhaal opbouwt vanuit een bepaald wereldbeeld.
Hij vertelt over Dubai en dat er daar veel economische groei is omdat er nauwelijks belasting wordt geheven. Ongeveer rond 33 minuten bij het tweede (langste) filmpje.
woensdag 24 mei 2017 om 11:29
Er is misschien geen persoonlijk contract, maar er is zeker wel een overeenkomst. Gebruik maken van de voorzieningen = belasting betalen.
Tot je volwassen bent, zijn je ouders verantwoordelijk voor je en als zij kiezen om jou gebruik te laten maken van de voorzieningen, dan gaan zij deze overeenkomst aan. Als jij zelf volwassen bent, kies je er voor om gebruik te maken van de voorzieningen, dus moet je ook betalen.
Zijn je ouders het er niet mee eens, dan gaan ze emigreren (genoeg mensen die het doen omdat ze de belastingen hier te hoog vinden), als jij het er niet mee eens bent, ga je ook maar verhuizen. Het is een keuze om hier te blijven en belasting te betalen.
Daarnaast is diefstal, je iets onrechtmatig iets toeëigenen. Wij kiezen zelf onze volksvertegenwoordigers, dus wij kiezen er zelf voor om belasting te betalen. Het is ook (over het algemeen) niet zo dat de overheid het geld voor zichzelf houdt, als betaler krijg je er ook genoeg voor terug.
Dus belasting = diefstal is heel kort door de bocht.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 24 mei 2017 om 11:29
Het is wel een overeenkomst. Jij wilt in dit land wonen en van de voorzieningen hier gebruik maken (incl bijv AOW krijgen later, onderwijs genieten, je ziektekosten vergoed krijgen ook als het veel meer bedraagt dan wat je zelf aan premie en eigen risico betaalt, etc etc). En in ruil daarvoor vraagt de staat geld van jou. Je kunt er ook voor kiezen om in het buitenland te gaan wonen en daar (minder) belasting te betalen.
woensdag 24 mei 2017 om 11:33
Ik vind dat wel een aparte definitie van diefstal. Diefstal is volgens mij iets afpakken zonder dat er iets tegenover staat. Als een dief mijn portemonnee jat dan stelt hij er geen dienst of voorziening tegenover. Hij belt echt niet daarna aan om mijn afwas te komen doen in ruil voor de inhoud van mijn portemonnee. Je zou belasting wel een eenzijdige overeenkomst (opgeschreven in de vorm van wetten, e.d.) kunnen noemen, waarvoor je niet in persoon getekend hebt. Al klopt ook dat niet helemaal, want vanaf je 18e heb je stemrecht en je mag lid worden van een politieke partij, waarbij je je inbreng kunt geven op partijcongressen, amendementen in kunt dienen via je plaatselijke kieskring, etc. Wij als burgers hebben het zelf voor het zeggen wie er aan de (belasting)knoppen draait. We hebben hier in Nederland geen opgelegde dictator. Ik snap dat wantrouwen naar de overheid daarom ook nooit zo, we hebben toch de overheid waar we zelf voor gekozen hebben?julius schreef: ↑24-05-2017 11:20Belasting is diefstal in de zin dat er geen overeenkomst is tussen jou en de staat, maar dat de staat gewoon geld eist wat jij maar hebt te betalen, omdat er anders bijzonder vervelende gevolgen aan zitten voor jou.
Uiteraard is belasting heffen nodig en nuttig, maar de stelling dat het eigenlijk diefstal is klopt ergens ook wel.
woensdag 24 mei 2017 om 11:52
Ik wil helemaal niks, ik ben hier toevallig geboren. Er is geen land ter wereld waar je geen belasting betaalt.._Marana_ schreef: ↑24-05-2017 11:29Het is wel een overeenkomst. Jij wilt in dit land wonen en van de voorzieningen hier gebruik maken (incl bijv AOW krijgen later, onderwijs genieten, je ziektekosten vergoed krijgen ook als het veel meer bedraagt dan wat je zelf aan premie en eigen risico betaalt, etc etc). En in ruil daarvoor vraagt de staat geld van jou. Je kunt er ook voor kiezen om in het buitenland te gaan wonen en daar (minder) belasting te betalen.
De staat vraagt niet, de staat eist. En als jij niet luistert, dan zal je dat merken ook. De maffia werkt in de basis hetzelfde.
En ja, ik begrijp dat belastingen nodig zijn, maar ik begrijp het ook als mensen beweren dat het in principe niet meer is dan legale diefstal.
woensdag 24 mei 2017 om 11:54
Maar de staat zijn wij toch zelf? Of heb jij geen stemrecht? De vergelijking met de maffia is toch totaal krom als je niet in een land woont met een dictator?julius schreef: ↑24-05-2017 11:52Ik wil helemaal niks, ik ben hier toevallig geboren. Er is geen land ter wereld waar je geen belasting betaalt..
De staat vraagt niet, de staat eist. En als jij niet luistert, dan zal je dat merken ook. De maffia werkt in de basis hetzelfde.
En ja, ik begrijp dat belastingen nodig zijn, maar ik begrijp het ook als mensen beweren dat het in principe niet meer is dan legale diefstal.
woensdag 24 mei 2017 om 11:58
Stemrecht zorgt er niet voor dat 'wij' de staat zijn.
De vergelijking met de maffia gaat prima op, in de zin van: als je niet betaalt voor iets waar je zelf helemaal niet akkoord mee bent gegaan, zitten er alsnog nare gevolgen aan. De vorm van geweld die wordt gebruikt verschilt misschien, maar vrijheidsberoving is ook echt geen kleinigheidje.
woensdag 24 mei 2017 om 12:03
Wat is de verhouding tussen de inkomsten van het Nederlandse gas en de olie uit Dubai?LadyMadonna schreef: ↑24-05-2017 11:58Dubai heeft olie en Nederland heeft gas. Filmpje niet gezien hoor maar LP is net zoiets als de Piraten vind ik. Interessante ideeen maar slecht gebracht.
woensdag 24 mei 2017 om 12:09
Ja, je bent hier toevallig geboren, maar niemand dwingt je om te blijven. Het is heus wel mogelijk om te vertrekken naar een plek waar de overheid je niet kan vinden. Je zult alleen wel voor jezelf moeten zorgen en als je wel hulp nodig hebt, dan zul je daar ook zelf voor moeten. Kwestie van de deur achter je dicht doen en de grens over gaan tot je ergen bent waar geen overheid is.julius schreef: ↑24-05-2017 11:52Ik wil helemaal niks, ik ben hier toevallig geboren. Er is geen land ter wereld waar je geen belasting betaalt..
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 24 mei 2017 om 12:23
eensnicole123 schreef: ↑24-05-2017 11:33Ik vind dat wel een aparte definitie van diefstal. Diefstal is volgens mij iets afpakken zonder dat er iets tegenover staat. Als een dief mijn portemonnee jat dan stelt hij er geen dienst of voorziening tegenover. Hij belt echt niet daarna aan om mijn afwas te komen doen in ruil voor de inhoud van mijn portemonnee. Je zou belasting wel een eenzijdige overeenkomst (opgeschreven in de vorm van wetten, e.d.) kunnen noemen, waarvoor je niet in persoon getekend hebt. Al klopt ook dat niet helemaal, want vanaf je 18e heb je stemrecht en je mag lid worden van een politieke partij, waarbij je je inbreng kunt geven op partijcongressen, amendementen in kunt dienen via je plaatselijke kieskring, etc. Wij als burgers hebben het zelf voor het zeggen wie er aan de (belasting)knoppen draait. We hebben hier in Nederland geen opgelegde dictator. Ik snap dat wantrouwen naar de overheid daarom ook nooit zo, we hebben toch de overheid waar we zelf voor gekozen hebben?
woensdag 24 mei 2017 om 12:28
Ach ja, ik ga er in principe wel mee akkoord. Ik ben het niet altijd eens met waar het aan besteed wordt, maar over het algemeen vind ik het okay om via de belastingen bij te dragen aan de samenleving. Andersom wil ik trouwens niet te veel betalen en zal dus ook van alle mogelijke aftrekposten gebruik maken.julius schreef: ↑24-05-2017 11:52Ik wil helemaal niks, ik ben hier toevallig geboren. Er is geen land ter wereld waar je geen belasting betaalt..
Hoe dan ook, de LP mag ervan vinden en zeggen wat ze willen. Hoewel ik me afvraag of het wel mag om mensen op te roepen om de wet te overtreden (belasting ontduiken).
woensdag 24 mei 2017 om 12:33
Wat ik uit het filmpje haal is onder andere: de roofridders van toen zitten hier nu dus nog steeds, wij zijn nog steeds gewoon horigen en lijfeigenen, alleen nu in een ander jasje. Al generaties lang maken zij ons wijs dat het allemaal zo hoort, niet anders kan en dat wij burgers te asociaal zouden zijn om van nature voor elkaar te willen zorgen. Inmiddels zijn wij dat als burgers tegen elkaar gaan vertellen en herhalen en gelooft iedereen er heilig in. Maar ik weet nog dat een vriend van mij uit zijn bed werd gelicht door de ME, midden in de nacht, omdat hij tijdens zijn dienstplicht gedeserteerd zou zijn.
Mijn vraag is al jaren hoe kun je deserteren als het geen oorlog is, als je niet onder bezetting ligt?
Wij zijn dus nog steeds bezet gebied op papier...????
Hoe je minder belasting kunt betalen maakt me eigenlijk veel minder uit, de vraag is inderdaad: hebben wij hier zelf wel voor gekozen?
Krijgen we er wel ongeveer voor terug wat we erin stoppen? En wat nou als ons allemaal al een paar generaties een rad voor ogen is gedraaid? En die mensen die wegkwijnen in bejaardentehuizen...is de staat werkelijk zo goed voor hen? Zouden wij dat als vrije burgers niet eigenlijk veel beter kunnen regelen?
Waarom vertelt de staat ons dat wij het zonder niet zouden kunnen? Als het klopt: de maatschappij dat ben jij...dan zou er geen inmenging van de staat nodig zijn, nu is er inmenging, dus de maatschappij is ook de staat. Wat is een staat dan? Het begint me alleen maar meer te duizelen nu.
Mijn vraag is al jaren hoe kun je deserteren als het geen oorlog is, als je niet onder bezetting ligt?
Hoe je minder belasting kunt betalen maakt me eigenlijk veel minder uit, de vraag is inderdaad: hebben wij hier zelf wel voor gekozen?
Krijgen we er wel ongeveer voor terug wat we erin stoppen? En wat nou als ons allemaal al een paar generaties een rad voor ogen is gedraaid? En die mensen die wegkwijnen in bejaardentehuizen...is de staat werkelijk zo goed voor hen? Zouden wij dat als vrije burgers niet eigenlijk veel beter kunnen regelen?
Waarom vertelt de staat ons dat wij het zonder niet zouden kunnen? Als het klopt: de maatschappij dat ben jij...dan zou er geen inmenging van de staat nodig zijn, nu is er inmenging, dus de maatschappij is ook de staat. Wat is een staat dan? Het begint me alleen maar meer te duizelen nu.
woensdag 24 mei 2017 om 12:51
Dienstplicht was precies dat, een plicht. je daaraan onttrekken was strafbaar. Lijkt me logisch, anders was niemand gegaa,shisha schreef: ↑24-05-2017 12:33Wat ik uit het filmpje haal is onder andere: de roofridders van toen zitten hier nu dus nog steeds, wij zijn nog steeds gewoon horigen en lijfeigenen, alleen nu in een ander jasje. Al generaties lang maken zij ons wijs dat het allemaal zo hoort, niet anders kan en dat wij burgers te asociaal zouden zijn om van nature voor elkaar te willen zorgen. Inmiddels zijn wij dat als burgers tegen elkaar gaan vertellen en herhalen en gelooft iedereen er heilig in. Maar ik weet nog dat een vriend van mij uit zijn bed werd gelicht door de ME, midden in de nacht, omdat hij tijdens zijn dienstplicht gedeserteerd zou zijn.
Het staat je als mens vrij om betere opvang te regelen voor je ouders hoor. Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?Hoe je minder belasting kunt betalen maakt me eigenlijk veel minder uit, de vraag is inderdaad: hebben wij hier zelf wel voor gekozen?
De staat regelt bepaalde zaken voor mensen die niet de middelen hebben om het zelf te regelen. Als jij het geld hebt, zou ik je willen aanraden om niet op de staat te teren.
Omdat dat klopt, waar het om infrastructuur, basisvoorzieningen, scholen, gezondheidszorg, veiligheid en defensie gaat.Waarom vertelt de staat ons dat wij het zonder niet zouden kunnen?
De maatschappij is iets anders dan de staat.Als het klopt: de maatschappij dat ben jij...dan zou er geen inmenging van de staat nodig zijn, nu is er inmenging, dus de maatschappij is ook de staat. Wat is een staat dan? Het begint me alleen maar meer te duizelen nu.
De staat is er om de regels voor de maatschappij te bepalen. Om te voorkomen dat mensen buiten de boot vallen en om ervoor te zorgen dat het veilig en leefbaar blijft voor iedereen.
woensdag 24 mei 2017 om 12:53
Wat denk jij dat het nadeel zou zijn van de lp? (serieuze vraag)
Stemmen zou dan totaal nutteloos zijn als het waar is wat de heer Manders zegt inderdaad. Het hele parlement zou dan eigenlijk niet meer dan een poppenkast zijn om de nietsvermoedende burger het gevoel te geven van democratische inspraak, waar die inspraak in de basis feitelijk niet bestaat. De staat overheerst alles met generatie-lange propaganda en is dus feitelijk een dictatuur zegt hij heel subtiel. Daarom ook roept hij in feite op tot burgerlijke ongehoorzaamheid zonder asociaal te worden. En daarom via de belastingen en binnen de grenzen van de wet.
Stemmen heeft in een dictatuur totaal geen zin. Stemrecht is daar een farce. Om de burger dus niet het gevoel te geven dat hij een loonslaaf is die in een dictatuur zit geef je hem stemrecht, dat zou de slimste strategie zijn. Echte inspraak is iets totaal anders in dat geval.
En dit is dus ook juist wat mij zo dwars zit in het hele verhaal. Hoe weet je zo zeker dat je echte inspraak hebt als burger? Ik heb dat gevoel zelf niet, dat ik enige inspraak heb...jullie wel?
woensdag 24 mei 2017 om 12:57
Het is niet mijn persoonlijke theorie. Ik zeg al dat het me allemaal een beetje duizelt. Ik wil graag onderzoeken wat er aan waarheidsgehalte in zit en wat niet. Dank je voor je bezorgdheid over mijn persoonlijke welzijn, het gaat op een paar kleine fysieke dingetjes na momenteel prima met mij.Soleggiato schreef: ↑24-05-2017 12:45Gaat het wel goed met je? Je komt enorm paranoia over met je theorietjes.
woensdag 24 mei 2017 om 13:06
Hoe zie je dat voor je, die inspraak?shisha schreef: ↑24-05-2017 12:53Wat denk jij dat het nadeel zou zijn van de lp? (serieuze vraag)
Stemmen zou dan totaal nutteloos zijn als het waar is wat de heer Manders zegt inderdaad. Het hele parlement zou dan eigenlijk niet meer dan een poppenkast zijn om de nietsvermoedende burger het gevoel te geven van democratische inspraak, waar die inspraak in de basis feitelijk niet bestaat. De staat overheerst alles met generatie-lange propaganda en is dus feitelijk een dictatuur zegt hij heel subtiel. Daarom ook roept hij in feite op tot burgerlijke ongehoorzaamheid zonder asociaal te worden. En daarom via de belastingen en binnen de grenzen van de wet.
Stemmen heeft in een dictatuur totaal geen zin. Stemrecht is daar een farce. Om de burger dus niet het gevoel te geven dat hij een loonslaaf is die in een dictatuur zit geef je hem stemrecht, dat zou de slimste strategie zijn. Echte inspraak is iets totaal anders in dat geval.
En dit is dus ook juist wat mij zo dwars zit in het hele verhaal. Hoe weet je zo zeker dat je echte inspraak hebt als burger? Ik heb dat gevoel zelf niet, dat ik enige inspraak heb...jullie wel?
Je hebt wel degelijk inspraak. Je moet er echter wel wat moeite voor doen. Je kan lid worden van een politieke partij bijvoorbeeld, en je daarna verkiesbaar stellen voor bijvoorbeeld de gemeenteraad.
Wat jij wil, is vanuit je luie stoel inspraak hebben op wat er in Nederland gebeurt. Hoe zie je dat voor je, als 17 miljoen mensen dat gaan doen? Ik denk dan: de meeste stemmen gelden.
En zie daar: de democratie.
woensdag 24 mei 2017 om 13:10
Dat met die dienstplicht en die vriend vind ik eigenlijk een erg triest verhaal. Ze hebben hem waarschijnlijk niet goed onderzocht en beoordeeld, want hij had iets psychisch waardoor hij totaal niet kon functioneren binnen die dienstplicht en is toen op een slechte dag gewoon vertrokken door te zeggen: sorry jongens, ik trek dit niet!julius schreef: ↑24-05-2017 12:51Dienstplicht was precies dat, een plicht. je daaraan onttrekken was strafbaar. Lijkt me logisch, anders was niemand gegaa,
Het staat je als mens vrij om betere opvang te regelen voor je ouders hoor. Hoe kom je erbij dat dat niet zo is?
De staat regelt bepaalde zaken voor mensen die niet de middelen hebben om het zelf te regelen. Als jij het geld hebt, zou ik je willen aanraden om niet op de staat te teren.
Omdat dat klopt, waar het om infrastructuur, basisvoorzieningen, scholen, gezondheidszorg, veiligheid en defensie gaat.
De maatschappij is iets anders dan de staat.
De staat is er om de regels voor de maatschappij te bepalen. Om te voorkomen dat mensen buiten de boot vallen en om ervoor te zorgen dat het veilig en leefbaar blijft voor iedereen.
Jaren later is hij op brute wijze uit zijn bed gehaald midden in de nacht (niemand had daar nog ooit aan gedacht of dat verwacht) en voor drie maanden opgesloten en heeft daar een traumatische ervaring opgelopen. Als dat onze staat is, die niet meer in staat is om individuele mensen te beoordelen op hun kunnen maar enkel nog denkt in nummers...in plichtsgetrouwheid die zonder compassie en zonder hart is... En ik ben principieel tegen dwang en geweld op die manier.
Het lijkt wel zo, te zien aan de reacties dat de maatschappij zich is gaan identificeren met de staat, daarmee het vrije keuze recht van ieder mens ondermijnend.
woensdag 24 mei 2017 om 13:16
shisha schreef: ↑24-05-2017 13:10Dat met die dienstplicht en die vriend vind ik eigenlijk een erg triest verhaal. Ze hebben hem waarschijnlijk niet goed onderzocht en beoordeeld, want hij had iets psychisch waardoor hij totaal niet kon functioneren binnen die dienstplicht en is toen op een slechte dag gewoon vertrokken door te zeggen: sorry jongens, ik trek dit niet!
Jaren later is hij op brute wijze uit zijn bed gehaald midden in de nacht (niemand had daar nog ooit aan gedacht of dat verwacht) en voor drie maanden opgesloten en heeft daar een traumatische ervaring opgelopen. Als dat onze staat is, die niet meer in staat is om individuele mensen te beoordelen op hun kunnen maar enkel nog denkt in nummers...in plichtsgetrouwheid die zonder compassie en zonder hart is... En ik ben principieel tegen dwang en geweld op die manier.
Ik denk dat die vriend inderdaad psychisch in de war was en drie maanden vast heeft gezeten voor iets anders dan hij jou heeft voor gespiegeld.
Mensen die deserteerden werden direct opgepakt, niet pas jaren later. Wat een onzinverhaal, sorry hoor.
Het lijkt wel zo, te zien aan de reacties dat de maatschappij zich is gaan identificeren met de staat, daarmee het vrije keuze recht van ieder mens ondermijnend.
Welke vrije keuze die je zou willen maken word je onmogelijk gemaakt door de staat?
woensdag 24 mei 2017 om 13:17
Wat nou als het eigenlijk zo is dat het marsmannetjes zijn die de teugels hier in handen houden en die dat zo geheim houden dat wij onwetende burgers voor het lapje gehouden worden? Houd op joh met je complottheorieen. De overheid is niks anders dan gewoon de volksvertegenwoordiging die jij en ik en wij allemaal gekozen hebben. En de vergaderingen in de tweede kamer, de wetten etc etc zijn allemaal openbaar en kun je gewoon nazoeken, dus die 'wat nou als' van jou die bestaat niet. Zowel, dan had het allang in de krant gestaan, de pers is er als de kippen bij als er iets gebeurt in de politiek wat niet door de beugel kan. (Leve de persvrijheid, die heb je dan in zo'n oliestaat weer een stuk minder, daar is veel meer sprake van een dictatuur waar men niet voor gekozen heeft!) Tenzij je denkt dat de pers ook onderdeel is van het complot. En aangezien er in alle landen belasting geheven wordt, is dat dan blijkbaar in al die landen zo volgens jou. Heel aannemelijk ja.shisha schreef: ↑24-05-2017 12:33Wat ik uit het filmpje haal is onder andere: de roofridders van toen zitten hier nu dus nog steeds, wij zijn nog steeds gewoon horigen en lijfeigenen, alleen nu in een ander jasje. Al generaties lang maken zij ons wijs dat het allemaal zo hoort, niet anders kan en dat wij burgers te asociaal zouden zijn om van nature voor elkaar te willen zorgen. Inmiddels zijn wij dat als burgers tegen elkaar gaan vertellen en herhalen en gelooft iedereen er heilig in. Maar ik weet nog dat een vriend van mij uit zijn bed werd gelicht door de ME, midden in de nacht, omdat hij tijdens zijn dienstplicht gedeserteerd zou zijn.
woensdag 24 mei 2017 om 13:28
Tja, treurig voor die vriend, maar vergeet niet dat tijden veranderen. Als jouw vriend opkomplicht had, dan is hij ondertussen al in de 40. Toen waren het al weer hele andere tijden. Psychische problemen worden nu al niet altijd onderkend of herkend, dat zal toen nog minder geweest zijn. Vandaar dat hij toen gewoon goedkeurd was met alle gevolgen vandien. Dat kun je niet zomaar in de schoenen van de overheid schuiven, maar in de schoenen van de maatschappij en de ontwikkelingen in de wetenschap/gezondheidszorg.shisha schreef: ↑24-05-2017 13:10Dat met die dienstplicht en die vriend vind ik eigenlijk een erg triest verhaal. Ze hebben hem waarschijnlijk niet goed onderzocht en beoordeeld, want hij had iets psychisch waardoor hij totaal niet kon functioneren binnen die dienstplicht en is toen op een slechte dag gewoon vertrokken door te zeggen: sorry jongens, ik trek dit niet!
Over het algemeen beoordeeld de staat de individuele burgen op zijn eigen kunnen. De mensen die gewoon mee kunnen komen qua werk/scholing ed, merken vrij weinig van de overheid. Degenen die het zelf niet redden worden ondersteund middels zorg of uitkeringen. Degenen die zich misdragen tov andere burgers worden gestraft. Natuurlijk is het geen perfect systeem en zullen er altijd mensen buiten vallen, maar het is wel het beste compromis.
Als je de mensen de volledige vrije keus geeft, dan klettert je maatschappij in eerste instantie gewoon in elkaar. Want door volledige vrije keus of recht moet ieder voor zichzelf zorgen. Zelf eten regelen, voor onderdak, voor veiligheid. Dat is alleen prettig voor degenen die er de middelen voor hebben, doordat ze 'rijk' zijn, doordat ze 'gezond' zijn of een groot sociaal netwerk hebben en daardoor samen voor 'veiligheid' kunnen zorgen. De intermenselijke compassie is een stuk minder als je daarvoor zelf tekort gaat komen. Als we het allemaal zelf moeten uitzoeken, gaan mensen van nature samenklitten/werken, en samenwerken vereist regels. Dus dan krijg je vanzelf weer een wet- en regelgeving.
Ergo: vrije keuze bestaat niet, want je bent altijd afhankelijk van een ander. Laten we het dan maar zo prettig mogelijk voor onszelf maken.
woensdag 24 mei 2017 om 13:35
Dat jij het verhaal niet gelooft betekent niet dat een ander heeft gelogen.julius schreef: ↑24-05-2017 13:16Ik denk dat die vriend inderdaad psychisch in de war was en drie maanden vast heeft gezeten voor iets anders dan hij jou heeft voor gespiegeld.
Mensen die deserteerden werden direct opgepakt, niet pas jaren later. Wat een onzinverhaal, sorry hoor.
Welke vrije keuze die je zou willen maken word je onmogelijk gemaakt door de staat?
Het betekent alleen dat jij niet gelooft dat de staat zoiets kan doen.
Maar dat is dus helaas wel zo.
Hij had bvb niet de vrije keuze om wel of niet in diens te gaan, want dat werd voor hem beoordeeld en hij was niet doortrapt genoeg om de juiste dingen te zeggen om niet in dienst te hoeven. Dus werd hij gedwongen en dat ging niet goed. Toen kwam er geen herbeoordeling, maar blijkbaar trad gewoon het papieren systeem in werking en hij werd dus gewoon een paar jaar later ineens zonder waarschuwing 'snachts van zijn bed gelicht met bruut geweld en met allerlei anderen in een busje gestopt op een zeer lompe en respectloze manier en vervolgens opgesloten zonder proces.
Er is een getuige van, want zijn toenmalige vriendin was net bevallen en de baby en zij raakten in paniek en het werd al met al een traumatische ervaring. Ik heb persoonlijk met haar gesproken en zij vertelde dat het echt gebeurd is en dat het totaal onverwacht en verschrikkelijk was. Het verhaal wat ik vertel is echt waar, jij kunt het blijkbaar niet geloven...tja.
Mijn voorbeeld van wat systeem denken kan doen met mensen. Ze lijken erdoor hun menselijkheid te verliezen.