Belastingaangifte 2017 vragen
donderdag 1 maart 2018 om 09:25
Hallo dames,
Ik zit nu de formulieren van de belastingaangifte in te vullen. Ik heb even een vraag???
Ik heb een erfenis gehad en ik heb nog gespaard. Over de erfenis heb ik al belasting betaald. Ik heb verder geen koophuis op mijn naam staan. Ik heb wel meer dan €25.000 op mijn spaarrekening staan. Moet ik nu weer belasting betalen?
Je mag hier zelf ook vragen stellen aan forummers die verstand hebben van de belasting.
Ik zit nu de formulieren van de belastingaangifte in te vullen. Ik heb even een vraag???
Ik heb een erfenis gehad en ik heb nog gespaard. Over de erfenis heb ik al belasting betaald. Ik heb verder geen koophuis op mijn naam staan. Ik heb wel meer dan €25.000 op mijn spaarrekening staan. Moet ik nu weer belasting betalen?
Je mag hier zelf ook vragen stellen aan forummers die verstand hebben van de belasting.
donderdag 1 maart 2018 om 09:51
donderdag 1 maart 2018 om 10:00
Als het totale vermogen precies 25.000 was dan valt het volledig onder het heffingsvrije vermogen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j_vermogen
Over alles dat het meer was, betaal je 30% over het fictieve voordeel dat je volgens de BD over dit vermogen gehad zou kunnen hebben.
Als je een fiscale partner had in 2017 wordt het gezamenlijke heffingsvrije vermogen 50.000
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... j_vermogen
Over alles dat het meer was, betaal je 30% over het fictieve voordeel dat je volgens de BD over dit vermogen gehad zou kunnen hebben.
Als je een fiscale partner had in 2017 wordt het gezamenlijke heffingsvrije vermogen 50.000
donderdag 1 maart 2018 om 10:07
Ja dat klopt. Was hier vorig jaar een grote verrassing en dus een flinke financiele meevaller. Man heeft toen wel uitgezocht hoe het zat, je mag dus inderdaad die kosten eenmalig aftrekken.
donderdag 1 maart 2018 om 10:08
Naar mijn weten mag je je studieschuld aftrekken van je vermogen, en hoef je daardoor minder vermogensbelasting te betalen mocht je boven de grens zitten.
Als je studiekosten hebt gemaakt maar geen studiefinanciering daarvoor hebt ontvangen (dus geen lening, ov of beurs) zijn je studiekosten een aftrekpost. Aangezien jij het hebt over studiefinanciering die niet is omgezet in een gift, denk ik niet dat dat voor jou opgaat, maar wellicht bovenstaande wel.
handletter-joe wijzigde dit bericht op 01-03-2018 10:10
24.54% gewijzigd
donderdag 1 maart 2018 om 10:09
Ik woon samen met mijn vriend. Hij heeft een koophuis.Gele_Suikerspin schreef: ↑01-03-2018 10:04En let ook op je eventuele toeslagen. Met zoveel spaargeld heb je daar wellicht geen recht op, zorg/huur toeslag etc.
donderdag 1 maart 2018 om 10:14
Let erop, als je recht het op een studielening maar deze niet gebruikt heb je ook geen recht op aftrek van studiekosten.Handletter-joe schreef: ↑01-03-2018 10:08Naar mijn weten mag je je studieschuld aftrekken van je vermogen, en hoef je daardoor minder vermogensbelasting te betalen mocht je boven de grens zitten.
Als je studiekosten hebt gemaakt maar geen studiefinanciering daarvoor hebt ontvangen (dus geen lening, ov of beurs) zijn je studiekosten een aftrekpost. Aangezien jij het hebt over studiefinanciering die niet is omgezet in een gift, denk ik niet dat dat voor jou opgaat, maar wellicht bovenstaande wel.
donderdag 1 maart 2018 om 10:17
De voorlopige berekening laat ook een flinke financiële meevaller zien. Was wel verbaasd. Als het klopt is het mooi meegenomen. Heb geen zin om het terug te betalen als het foutief is. Zover ik op internet het één en ander kan lezen is het inderdaad aftrekbaar.
Ik heb niet binnen de termijn mijn diploma gehaald, dus is mijn studiefinanciering niet omgezet in een gift, maar een lening. In dat geval mag je het wel aftrekken. Dat is in ieder geval wat ik zo snel even op het internet heb gevonden.Handletter-joe schreef: ↑01-03-2018 10:08Naar mijn weten mag je je studieschuld aftrekken van je vermogen, en hoef je daardoor minder vermogensbelasting te betalen mocht je boven de grens zitten.
donderdag 1 maart 2018 om 10:29
Ik doe elk jaar aangifte voor mijn schoonouders. Zij wonen ongehuwd samen in een huurhuis. Ze hebben ook geen samenlevingscontract ofzo. Ze zijn dus ook geen fiscale partners.
Mijn schoonvader heeft afgelopen jaar ruim 7 weken in het ziekenhuis gelegen (6 weken aaneengesloten en later nog een week in een ander ziekenhuis voor iets anders). Volgens mij mag ik dan reiskosten ziekenbezoek opvoeren bij zorgkosten. Logischerwijs zou ik dat dan bij mijn schoonmoeder opvoeren. Maar kan dat ook als zij geen fiscale partners zijn?
Mijn schoonvader heeft afgelopen jaar ruim 7 weken in het ziekenhuis gelegen (6 weken aaneengesloten en later nog een week in een ander ziekenhuis voor iets anders). Volgens mij mag ik dan reiskosten ziekenbezoek opvoeren bij zorgkosten. Logischerwijs zou ik dat dan bij mijn schoonmoeder opvoeren. Maar kan dat ook als zij geen fiscale partners zijn?
donderdag 1 maart 2018 om 10:45
Hebben jouw schoonouders samen een kind (lijkt logisch van wel, maar kan natuurlijk nieuwe partner zijn) en/of zijn ze elkaars pensioenpartner? Dan zijn ze nl. wel fiscale partners, ondanks het ontbreken van koophuis of samenlevingscontract.abc schreef: ↑01-03-2018 10:29Ik doe elk jaar aangifte voor mijn schoonouders. Zij wonen ongehuwd samen in een huurhuis. Ze hebben ook geen samenlevingscontract ofzo. Ze zijn dus ook geen fiscale partners.
Wat betreft de zorgkosten, alles wat niet vergoed is en voor haar rekening is gekomen mag je volgens mij opvoeren bij schoonmoeder (fiscaal partner heeft alleen het voordeel dat je dan gunstig kunt verdelen) maar je hebt er pas wat aan als je boven de grens van +/- 2000 euro uitkomt. Overigens worden dit soort kosten bij een aanvullende zorgverzekering vaak wel (deels) vergoed, dus dat moet je wel eerst checken.
donderdag 1 maart 2018 om 10:49
Ttas, je betaalt alleen belasting over de fictieve winst die je maakt over het deel boven de 25000 euro (zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vanaf_2017).
Dus heb je 30.000 euro betaal je: 5000 euro * 2,871%(= 143,55) * 30%= 43 euro.
Denk niet dat je daar wakker van ligt.
Dus heb je 30.000 euro betaal je: 5000 euro * 2,871%(= 143,55) * 30%= 43 euro.
Denk niet dat je daar wakker van ligt.
donderdag 1 maart 2018 om 11:45
Vraag over de werkelijke uitgaven voor vervoer bereken.
Wij hebben in 2017 ontzettend veel kilometers van/naar het ziekenhuis gemaakt (ziekte man, geen bezoekkosten) en nu wil ik die bij de aangifte opnemen als aftrek zorgkosten.
Maar hoe bereken ik die in vredesnaam?
Ik weet de gemaakte kilometers van/naar ziekenhuis (en de parkeerkosten)
BD geeft een voorbeeld:
U maakte in een kalenderjaar totaal € 2.000 aan autokosten.
U reed in dat kalenderjaar 8.000 kilometer.
De kilometerprijs is:
het bedrag dat u uitgaf aan vervoerskosten,
gedeeld door
het aantal gereden kilometers
€ 2.000 gedeeld door 8.000 kilometer =
2000 / 8000 = € 0,25 per km.
Hebt u in dat kalenderjaar totaal 100 km gereden voor het vervoer van een zieke of invalide? Dan zijn de aftrekbare kosten:
het aantal gereden kilometers voor vervoer van de zieke of invalide,
maal
de prijs per kilometer =
€ 0,25 x 100 km = € 25.
Maar ik heb geen benul van de totale autokosten en totale kilometers in 2017. Ik ben blijkbaar een heel slechte boekhouder dat ik mijn teller niet op 0 gezet heb op 1 januari 2017 en alle tankbonnen heb bewaard.
Verzekering, onderhoud en afschrijving moet ook meegeteld worden. Dusss...
Kan ik hun voorbeeld van €0,25 per kilometer aanhouden of is dit geen reële schatting?
Wij hebben in 2017 ontzettend veel kilometers van/naar het ziekenhuis gemaakt (ziekte man, geen bezoekkosten) en nu wil ik die bij de aangifte opnemen als aftrek zorgkosten.
Maar hoe bereken ik die in vredesnaam?
Ik weet de gemaakte kilometers van/naar ziekenhuis (en de parkeerkosten)
BD geeft een voorbeeld:
U maakte in een kalenderjaar totaal € 2.000 aan autokosten.
U reed in dat kalenderjaar 8.000 kilometer.
De kilometerprijs is:
het bedrag dat u uitgaf aan vervoerskosten,
gedeeld door
het aantal gereden kilometers
€ 2.000 gedeeld door 8.000 kilometer =
2000 / 8000 = € 0,25 per km.
Hebt u in dat kalenderjaar totaal 100 km gereden voor het vervoer van een zieke of invalide? Dan zijn de aftrekbare kosten:
het aantal gereden kilometers voor vervoer van de zieke of invalide,
maal
de prijs per kilometer =
€ 0,25 x 100 km = € 25.
Maar ik heb geen benul van de totale autokosten en totale kilometers in 2017. Ik ben blijkbaar een heel slechte boekhouder dat ik mijn teller niet op 0 gezet heb op 1 januari 2017 en alle tankbonnen heb bewaard.
Verzekering, onderhoud en afschrijving moet ook meegeteld worden. Dusss...
Kan ik hun voorbeeld van €0,25 per kilometer aanhouden of is dit geen reële schatting?