Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2022

01-03-2023 12:40 362 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gedaan en ingestuurd. Kon maar zo gelijk inloggen.
€1500 terug dus het was weer de moeite.
Geen rare dingen tegengekomen

Wie heeft het ook al gedaan?

.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
01-03-2023 14:26
Ik laat dat altijd doen omdat ik mezelf hier niet in vertrouw. Bang om een fout te maken en dat die dan een paar jaar overgenomen wordt en dat ik dan ineens van alles terug moet betalen. Ik betaal dan liever voor een aangifte door een professional, dan heb ik meer rust. Maar dat is vaak last minute, dat vind ik wel jammer. Want wil graag wel duidelijkheid.
Maar heb je zo’n ingewikkelde situatie dan? Tegenwoordig stelt het echt niets voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
01-03-2023 14:28
Maar heb je zo’n ingewikkelde situatie dan? Tegenwoordig stelt het echt niets voor.
Nee helemaal niet. Eigenlijk vrij standaard, vermoed ik. Maar ik durf het echt niet :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier vanmorgen (dankzij 2 vroege vogels hier in huis...) al heel vroeg aangifte gedaan.

Een foutje ontdekt, betreft hypotheekrente aftrek, ik dacht er geen recht op te hebben maar bleek van wel... dat rond half 10 gecorrigeerd, en daaruit bleek dat we nog iets meer terugkrijgen dan verwacht, jeej!

Verwachten ca.3200 terug te krijgen, maar ook teveel kinderopvangtoeslag gekregen dus dat kunnen we daarvan mooi terugbetalen en de rest komt ook vast goed terecht.
Nu alleen maar eeeeeeven afwachten :cheer2:
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
01-03-2023 12:58
Mijn puber wil ook aangifte doen om wat terug te krijgen, moet nog even zien hoe dat moet, zal ook wel online kunnen gok ik.

Die van ons gaat van de week, liep net vast en we zijn niet de enige zo te lezen.
Gewoon hetzelfde als bij iedereen toch? Puber heeft wel DigiD nodig.

Ik heb voor dochter vorige maand een voorlopige teruggaaf aangevraagd over 2022. Dan heeft ze haar geld eerder.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
01-03-2023 13:57
Maar je houdt door het jaar heen toch een administratie bij waaruit je kan halen wat je omzet en kosten is. Dan kan je toch bepalen wat je belastingdruk is? (of je boekhouder kan dat in ieder geval). Nu klinkt het meer als een loterij wat er uit gaat komen voor je.
Ja, maar vorig jaar heb ik nog korte tijd in loondienst gewerkt, dat maakt het al anders (en in 2021 werkte ik nog meer in loondienst, bij twee werkgevers, dus dat was echt ingewikkeld voor een noob als ik).
En ik vul wel eens zo'n formatje in, maar bijv je AOV valt niet onder aftrekpost, maar die gaan er later nog ergens vanaf, of zo, dus dan weet ik alsnog niet zo heel veel. M'n boekhouder weet dat gelukkig allemaal heel goed :)

Ik kan gelukkig veel apart zetten, gedurende een boekjaar, dat scheelt. Ik kan haar nog wel eens vragen of en hoe ik dat zelf een beetje beter kan inschatten. Ik ben zorg-zzp'er, dat is wel net ff anders dan mensen die enorme inkopen doen, of dingen moeten voorschieten en zo. Ik hoef ook geen btw te rekenen, maar mag dat ook natuurlijk dan niet aftrekken, maar goed; dat is sowieso niet echt van toepassing. Ik maak ook maar weinig losse kosten, alleen m'n vaste lasten als verzekeringen (en dat zijn er dan wel weer behoorlijk wat) en eens een keer printerinkt en zo :)
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
01-03-2023 14:29
Nee helemaal niet. Eigenlijk vrij standaard, vermoed ik. Maar ik durf het echt niet :facepalm:
Als je inlogt en je verstuurt niks gebeurd er nog helemaal niks. Het is echt inderdaad super simpel. Ik heb er vanmorgen 2 gedaan en een was nog extra simpel gemaakt omdat daar geen sprake is van koopwoning etc. Dat was echt 3x op akkoord klikken en toen was het in orde.

Bij mijzelf moet ik altijd wel even iets aanvullen qua inkomen maar dat is een vrij unieke situatie, en dan de hypotheek checken en evt aanvullen. Maar stelt niks voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
01-03-2023 14:29
Nee helemaal niet. Eigenlijk vrij standaard, vermoed ik. Maar ik durf het echt niet :facepalm:
Probeer het gewoon en vergelijk het met die van vorig jaar
Als je situatie hetzelfde is zal er weinig verschil in zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
01-03-2023 13:57
Maar je houdt door het jaar heen toch een administratie bij waaruit je kan halen wat je omzet en kosten is. Dan kan je toch bepalen wat je belastingdruk is? (of je boekhouder kan dat in ieder geval). Nu klinkt het meer als een loterij wat er uit gaat komen voor je.
Dit gevoel had ik er ook bij. Ook als zzp-er moet je toch wel enigszins moeten kunnen inschatten wat je aan inkomstenbelasting moet betalen? Of in ieder geval je boekhouder.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
01-03-2023 14:26
Ik laat dat altijd doen omdat ik mezelf hier niet in vertrouw. Bang om een fout te maken en dat die dan een paar jaar overgenomen wordt en dat ik dan ineens van alles terug moet betalen. Ik betaal dan liever voor een aangifte door een professional, dan heb ik meer rust. Maar dat is vaak last minute, dat vind ik wel jammer. Want wil graag wel duidelijkheid.
Ik vind echt niet nodig als gewoon gaat gewoon gaat om normaal inkomen en alleen hypotheekrente. Dat is tegenwoordig sowieso een paar klikken, goed nakijken of alles goed is ingevuld en klaar.

Pas als er ingewikkelde zaken aan de hand zijn ivm eigen bedrijf of speciale giften, heel veel spaargeld enz zou ik dat een keer laten doen door een ander.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
01-03-2023 14:35
Gewoon hetzelfde als bij iedereen toch? Puber heeft wel DigiD nodig.

Ik heb voor dochter vorige maand een voorlopige teruggaaf aangevraagd over 2022. Dan heeft ze haar geld eerder.
Ja, dacht ik ook hoor en die heeft ze. Kijk morgen wel even als alles hopelijk weer gewoon werkt.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
01-03-2023 14:29
Nee helemaal niet. Eigenlijk vrij standaard, vermoed ik. Maar ik durf het echt niet :facepalm:
Je kunt ook gewoon eens inloggen en even de aangifte van vorig jaar downloaden en uitprinten. Dan kun je kijken hoe het er uit ziet en aantekeningen maken en vergelijken. Als je het niet instuurt, helemaal aan het einde, dan kan er niets verkeerd gaan.

Maar wat je vaak nodig hebt:
- jaaropgaven van werkgever/pensioen/uitkeringsinstanties.
- jaaropgaven van bank ivm hypotheek/tegoeden op de bankrekeningen/schulden.
- Zorgkosten: enkel de kosten die je niet vergoed kreeg. Eigen risico valt hier niet onder. Bij de zorgverzekeraar kun je de gedeclareerde totalen opzoeken, vaak bestaat dit uit een aantal kolommen: eigen risico, (eigen bijdragen), vergoed en niet vergoed.

Er is natuurlijk geen verplichting om het zelf in te vullen, zeker als het jou rust geeft!!

Maar het is wel handig om te weten wat er in staan en wat er in kan staan. Je blijft wel verantwoordelijk voor de aangifte, ook als een ander hem invult. Dus zelf een keer naar dat programma gaan en eens door klikken kan geen kwaad. Als de boekhouder de aangifte instuurt, is dat gewoon de aangifte die je ingediend hebt. Dat bijt elkaar niet.

Waarom is jouw aangifte dan altijd last minute? Bedoel je net voor 1 mei? Want je kunt uitstel aanvragen en ik ben nog geen professional tegen gekomen die dit niet automatisch doet voor zijn klanten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
01-03-2023 14:39
Dit gevoel had ik er ook bij. Ook als zzp-er moet je toch wel enigszins moeten kunnen inschatten wat je aan inkomstenbelasting moet betalen? Of in ieder geval je boekhouder.
Beetje afhankelijk van je jaarinkomen omdat er sprake is van verschillende schijven.
Maar stel je factureert: 12.100 euro incl 21% btw.
Dan zet je: 2.100 apart voor de aangifte omzetbelasting/btw.
En van het restant (10.000) 40-50% zet je apart voor de inkomstenbelasting/zorgverzekeringswet.

Als je een goede boekhouder hebt (of je bent zelf zo verstandig geweest), dan heeft deze ooit een voorlopige aanslag aangevraagd, bijvoorbeeld op basis van een omzet van 50.000. Sommigen vragen zo vanaf juli/augustus of de omzet die bekend is, nog steeds actueel is. En passen eventueel de voorlopige aanslag aan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yes! Aangifte gedaan en ik krijg een leuk bedrag terug. Jippie!
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
PeanutbutterJelly schreef:
01-03-2023 13:54
Nog nooit gehad dat ik terug moet betalen. 118 euro.
Laat ik nou net in de uitkering zitten en al van mijn spaarrekening leef omdat mijn vaste lasten zo hoog zijn.. 😭
Heb ik ook weleens gehad. Over een jaar waarin ik een tijdje een ww-uitkering had en daarnaast nog wat uren werkte.
Er werd, zonder dat ik het doorhad, bij beide loonheffingskorting toegepast.
Moest €1500 terugbetalen.
Dat was even heel hard huilen.

Dit jaar 0 onder de streep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat terug betalen kan ook doordat je alvast elke maand vooruit laat betalen? Ik heb dat ook, mijn aangifte is altijd een zenuwmoment, ik heb de maandelijkse vooruitbetaling nodig om rond te komen en ik schat elk jaar wat hoger in dan jaar ervoor om goed te zitten maar soms moet ik dan toch wat terug betalen of krijg ik nog een klein bedragje in mei/juni.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-03-2023 14:36
Ja, maar vorig jaar heb ik nog korte tijd in loondienst gewerkt, dat maakt het al anders (en in 2021 werkte ik nog meer in loondienst, bij twee werkgevers, dus dat was echt ingewikkeld voor een noob als ik).
En ik vul wel eens zo'n formatje in, maar bijv je AOV valt niet onder aftrekpost, maar die gaan er later nog ergens vanaf, of zo, dus dan weet ik alsnog niet zo heel veel. M'n boekhouder weet dat gelukkig allemaal heel goed :)

Ik kan gelukkig veel apart zetten, gedurende een boekjaar, dat scheelt. Ik kan haar nog wel eens vragen of en hoe ik dat zelf een beetje beter kan inschatten. Ik ben zorg-zzp'er, dat is wel net ff anders dan mensen die enorme inkopen doen, of dingen moeten voorschieten en zo. Ik hoef ook geen btw te rekenen, maar mag dat ook natuurlijk dan niet aftrekken, maar goed; dat is sowieso niet echt van toepassing. Ik maak ook maar weinig losse kosten, alleen m'n vaste lasten als verzekeringen (en dat zijn er dan wel weer behoorlijk wat) en eens een keer printerinkt en zo :)
Ah ok. De AOV is zakelijk geen aftrekpost maar in je IB wel. Maar dan is het voor jou toch heel simpel om te bepalen wat je belastingdruk is. Je omzet is dan ook ongeveer je resultaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
01-03-2023 15:58
Ah ok. De AOV is zakelijk geen aftrekpost maar in je IB wel. Maar dan is het voor jou toch heel simpel om te bepalen wat je belastingdruk is. Je omzet is dan ook ongeveer je resultaat.
Ja precies, zo was het inderdaad, met de AOV :)
Wellicht is het heel simpel hoor, maar ik zet voor het gemak (en de zekerheid) gewoon graag ruim apart :)
Ik moet tóch geld apart zetten voor van alles en nog wat (ziekte/vakantie/gewoon eens een dag niet werken, pensioen), dus ik neem dan de belastingpot ook mee :)

Zo extreem veel omzet draai ik niet, en btw heb ik ook niet. Investeringen heb ik ook niet echt natuurlijk, in de zorg.
Voor mij werkt het vooralsnog prima zo. Ik zie het (bijna) als extraatje als m'n belastingpotje minder leeg komt dan wat ik apart heb gezet :)

Maar ik ga haar zeker eens vragen of ik hier wat preciezer in kan budgetteren!

Maar goed; ik dwaal af, sorry :)

Ik heb net even de tool van knab ingevuld; daar komt dan wel twee bedragen uit (belasting en zvw) maar omdat ik in 2022 nog een beetje in loondienst was, kan ik er alsnog, denk ik dan, zo veel mee, toch? Of is dat dan alleen maar gunstiger omdat het dan nog lager kan uitvallen? Dus als ik het nu getoonde bedrag apart heb, dan zou ik goed moeten zitten. (Volgens die tool kan ik mezelf echt veel meer uitbetalen dan ik nu doe, maar ik moet eens navragen of dat slim is, of dat het beter is flink wat "in de pot" te laten zitten)
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
01-03-2023 15:24
Dat terug betalen kan ook doordat je alvast elke maand vooruit laat betalen? Ik heb dat ook, mijn aangifte is altijd een zenuwmoment, ik heb de maandelijkse vooruitbetaling nodig om rond te komen en ik schat elk jaar wat hoger in dan jaar ervoor om goed te zitten maar soms moet ik dan toch wat terug betalen of krijg ik nog een klein bedragje in mei/juni.
Ja, dat kan. Een voorlopige aanslag kan twee vormen hebben, namelijk te betalen of te ontvangen. En dat kan ook maandelijks/periodiek.

En wat verstandig is qua bedrag... tja. Als je weinig reserves hebt, is het wel verstandig om voorzichtig te zijn. Want geld dat je uitgegeven hebt, kun je niet meer terugbetalen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wilde ook zojuist aangifte doen voor mijn ouders, maar moet eerst weer een telefoonnummer koppelen ivm extra beveiliging digid, Ik wist niet dat dit vanaf nu verplicht was. Had hem zelf al wel maar voor hen nog niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
01-03-2023 14:52
Ja, dacht ik ook hoor en die heeft ze. Kijk morgen wel even als alles hopelijk weer gewoon werkt.
Voor jongeren zonder aftrekposten gaat het het makkelijkst en snelst via de app.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg 3500 terug maar verwachtte alleen de combinatiekorting. Weer niet helemaal waarom ik meer krijg dus vertrouw het niet helemaal. Wel alles doorgelopen en het klopt wel, wel minder inkomen gehad dan in 2021.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik laat het dit jaar doen omdat ik veel kosten heb gemaakt afgelopen jaar voor ophoging hypotheek. Dus hoop een leuk bedrag terug te krijgen.

Normaal is het zo'n 700 -800 euro. Ben wel erg benieuwd en wou het zelf even proberen, maar iedereen en z'n moeder probeert nu in te loggen dus het lukt niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-03-2023 16:05
Ja precies, zo was het inderdaad, met de AOV :)
Wellicht is het heel simpel hoor, maar ik zet voor het gemak (en de zekerheid) gewoon graag ruim apart :)
Ik moet tóch geld apart zetten voor van alles en nog wat (ziekte/vakantie/gewoon eens een dag niet werken, pensioen), dus ik neem dan de belastingpot ook mee :)

Zo extreem veel omzet draai ik niet, en btw heb ik ook niet. Investeringen heb ik ook niet echt natuurlijk, in de zorg.
Voor mij werkt het vooralsnog prima zo. Ik zie het (bijna) als extraatje als m'n belastingpotje minder leeg komt dan wat ik apart heb gezet :)

Maar ik ga haar zeker eens vragen of ik hier wat preciezer in kan budgetteren!

Maar goed; ik dwaal af, sorry :)

Ik heb net even de tool van knab ingevuld; daar komt dan wel twee bedragen uit (belasting en zvw) maar omdat ik in 2022 nog een beetje in loondienst was, kan ik er alsnog, denk ik dan, zo veel mee, toch? Of is dat dan alleen maar gunstiger omdat het dan nog lager kan uitvallen? Dus als ik het nu getoonde bedrag apart heb, dan zou ik goed moeten zitten. (Volgens die tool kan ik mezelf echt veel meer uitbetalen dan ik nu doe, maar ik moet eens navragen of dat slim is, of dat het beter is flink wat "in de pot" te laten zitten)
Op berekenhet.nl heb je goede tools. Je kan daar ook kiezen bij zzp uit de tool: Parttime ondernemer - extra inkomen berekenen.

Dan kan je beide invullen. Dat is dan nog zonder het voordeel van de AOV (en hypotheekrente e.d.) maar dan heb je een indicatie.
Ik doe het altijd pas in mei, vaak ook pas na de deadline. Ik ben lui.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
01-03-2023 17:22
Ik doe het altijd pas in mei, vaak ook pas na de deadline. Ik ben lui.
Krijg je terug of moet je betalen? Ik zou het ook pas zo laat mogelijk doen als ik zou moeten betalen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven