Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2022

01-03-2023 12:40 362 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gedaan en ingestuurd. Kon maar zo gelijk inloggen.
€1500 terug dus het was weer de moeite.
Geen rare dingen tegengekomen

Wie heeft het ook al gedaan?

.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
05-03-2023 09:51
Ik heb nog 1 kind van 12 dus dit jaar nog een flinke teruggave. Dat zal volgend jaar wel anders zijn helaas.
Ik snap die korting voor mensen met kinderen onder de 13 eigenlijk niet. Kinderen tussen 12-18 zijn ook niet bepaald goedkoop dus waarom houdt deze korting op na 12 jaar?
Mijn kind wordt dit jaar 10 en ik krijg maximale iack. Heb bedacht om het vanaf nu maar direct op een spaarrekening te zetten zodat ik eraan kan wennen dat het er niet is (maar ik het natuurlijk wel heb als ik niet uitkom). Want het scheelt me dus meer dan 200 euro per maand over een paar jaar, dat ga ik echt wel voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij krijgen allebei zo’n enorme sloot geld terug dat ik me afvraag of het wel klopt o_o
Niks hoeven wijzigen qua gegevens maar vind het toch erg spannend?
Nou ja, twee uur later hield de auto ermee op dus we hebben er alweer een bestemming voor gevonden…
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn werkgever berekent helaas al jaren veel te veel arbeidskorting voor mij, waardoor ik elk jaar moet bijbetalen. Ik krijg het de loonadministratie niet aan het verstand gepeuterd dat ik veel te veel krijg, ze blijven maar beweren dat het klopt.
Ik snap wel dat het mij uiteindelijk geen euro scheelt, maar ik krijg liever elke maand wat minder uitbetaald om uiteindelijk met de Belastingdienst quitte te spelen of terug te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet 52 terugbetalen. Vorig jaar kreeg ik 900 terug. Er is niks aan mijn werk- of privésituatie veranderd. Was nogal een teleurstelling want ik had al een lijstje met dingen die ik nog wilde kopen :lol: Ik snap er nooit een barst van hoe ze tot het bedrag komen
Alle reacties Link kopieren Quote
ZuurSnoepje schreef:
05-03-2023 17:23
Ik moet 52 terugbetalen. Vorig jaar kreeg ik 900 terug. Er is niks aan mijn werk- of privésituatie veranderd. Was nogal een teleurstelling want ik had al een lijstje met dingen die ik nog wilde kopen :lol: Ik snap er nooit een barst van hoe ze tot het bedrag komen
Jaaropgaves van beide jaren al vergeleken?
Aftrekposten minder?

Zal toch ergens in moeten zitten met zo’n verschil
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
05-03-2023 17:52
Jaaropgaves van beide jaren al vergeleken?
Aftrekposten minder?

Zal toch ergens in moeten zitten met zo’n verschil
Ik heb echt nul aftrekposten, ben een werkende met daarnaast een studie en woon in een gedeeld huis. Geen echtgenoot/kinderen/hypotheek/etc. Studiedingen mag ik niet als aftrekposten gebruiken en zorgkosten hangen duizend limieten aan. Jaaropgaves wel bekeken, maar heel eerlijk: ik heb hier thuis nooit iets over geleerd dus daar snap ik nooit zoveel van. Ik ga er maar vanuit dat het klopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
ZuurSnoepje schreef:
05-03-2023 18:19
Ik heb echt nul aftrekposten, ben een werkende met daarnaast een studie en woon in een gedeeld huis. Geen echtgenoot/kinderen/hypotheek/etc. Studiedingen mag ik niet als aftrekposten gebruiken en zorgkosten hangen duizend limieten aan. Jaaropgaves wel bekeken, maar heel eerlijk: ik heb hier thuis nooit iets over geleerd dus daar snap ik nooit zoveel van. Ik ga er maar vanuit dat het klopt.

Je kan de bedragen toch vergelijken met elkaar? Dus brutoloon en loonheffing. Zit daar tussen de jaren verschil in?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
05-03-2023 18:22
Je kan de bedragen toch vergelijken met elkaar? Dus brutoloon en loonheffing. Zit daar tussen de jaren verschil in?

Ben wel meer gaan verdienen idd, wat meer dan ik zelf dacht. Denk ook dat het door de ORT komt, een tijdje veel nachtdiensten gedraaid en ORT telt niet mee voor je brutoloon, maar wel voor de loonheffing, heb ik me laten vertellen (geen idee of dat klopt)
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
05-03-2023 07:55
Als je max 49 euro hoeft te betalen, dan wordt je dat kwijtgescholden. Het kan de moeite zijn om zo te schuiven dat jij of je partner 49 euro betaald. Houdt ondertussen het totaal te betalen bedrag in de gaten, want het kan zijn dat je dan totaal veel meer moet betalen, dan werkt dit trucje dus niet voor jou.
Hoe werkt dit precies? Want ik moet €83 betalen en man krijgt €60 terug. Totaal €23 betalen. Gaan ze dan van het totaal uit of van de individuele bedragen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Citroenthee schreef:
05-03-2023 18:36
Hoe werkt dit precies? Want ik moet €83 betalen en man krijgt €60 terug. Totaal €23 betalen. Gaan ze dan van het totaal uit of van de individuele bedragen?
Van het individu. Dus je kan kijken of je het zo kan verdelen dat jij 49 moet betalen en hij iets minder terug krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
05-03-2023 18:40
Van het individu. Dus je kan kijken of je het zo kan verdelen dat jij 49 moet betalen en hij iets minder terug krijgt.
Dank je, we hebben het net vanmiddag ingestuurd, maar dat kan ik toch nog wel wijzigen?
Alle reacties Link kopieren Quote
tieger schreef:
04-03-2023 23:11
Jakkes, dit jaar kom ik er niet uit.

Voor oudste (17, sinds 7 maanden een bijbaan als vakkenvuller) hebben we hier de aangifte gedaan (online, via de site ingelogd met digid). Er is geen loonheffing toegepast, dus er zijn geen belasting en premies betaald. Dat zou samen zo'n 300 euro zijn.

Ik haal uit de toelichting dat hij recht zou hebben op de iack, maar dat ze die niet uitbetalen aan jongeren. Er vindt wel een verrekening plaats. Mijn conclusie: hij had 300 euro moeten betalen, hij krijgt 300 aan iack, en komt daarmee op 0 uit: niet betalen en niet terugkrijgen. Klopt dat?

Voor onze eigen aangifte heb ik voor het eerst te maken met de vermogensrendementheffing. Hoe kan ik deze handig inzetten met het verdelen van de aftrekposten? Ik ga nu twijfelen over het bedrag wat we terugkrijgen, of dat dan toch niet handiger verdeeld kan worden. Iemand tips?

Verder blijf ik de verbazing houden als iemand zegt dat de verdeling zo gedaan is dat persoon a heeft moeten betalen, en de ander terugkrijgt. Hoe doe je dat dan?
Ik snap niet zoveel van je post. Over jouw zoon, je bedoelt dat er loonheffingskorting is toegepast, waardoor er geen loonheffing is ingehouden. Als het inkomen onder de 16.000 blijft, betaal je geen belasting. Recht op iack lijkt me sterk, dat krijg je als je een kind onder de 12 hebt en beide ouders werken of als je alleenstaande ouder bent met kind onder de 12. Ik neem aan dat jouw zoon nog geen kind heeft.

Qua verdeling. Je kunt per aftrekpost kijken wat de gunstigste verdeling is.
Bij de vermogensrendementsheffing maakt het niks uit. Je betaalt een vast % over het bedrag boven het belastingvrije bedrag. Je kunt het uitproberen door eerst het spaargeld volledig bij de een te zetten, vervolgens het volledige bedrag bij de ander. En bij allebei de helft. Dat zou op de totale te betalen of terug te krijgen belasting niks uitmaken.

Bij ons was het vorig jaar zo dat man moest terugbetalen en ik terugkreeg. De voorlopige teruggaaf (voor aftrek hypotheekrente) stond altijd op zijn naam. Maar vorig jaar was het voor het eerst het gunstigst om de hypotheekrenteaftrek volledig bij mij te zetten. Daarom moest hij het bedrag van de voorlopige teruggaaf volledig terugbetalen en kreeg ik een aardig bedrag terug. Maar per saldo was deze verdeling het gunstigst. Zijn voorlopige teruggaaf is ook automatisch op 0 gezet. Dat hebben we ook zo gehouden. We betalen een lage hypotheekrente en een steeds hogere eigenwoningforfait, dus aftrek eigen woning is voor ons niet zoveel meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Citroenthee schreef:
05-03-2023 18:45
Dank je, we hebben het net vanmiddag ingestuurd, maar dat kan ik toch nog wel wijzigen?
We hebben het al gewijzigd. We komen nu op de 0 uit. Top, dank je wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weten jullie dit? Wij hebben een huis gekocht in 2011 en verkocht in 2021. We hadden een bankspaarhypotheek en het bedrag dat we als bankspaarhypotheek hadden (laten we zeggen een ton) hebben we mogen nemen als aflossingsvrije hypotheek. Dit is wel bij een andere hypotheekverstrekker.

Nu moet ik dus bij de aangifte aangeven of: dit gedeelte een annuïtaire of lineaire (hypothecaire) lening is die u binnen 30 jaar aflost? Mijn boerenverstand zegt: nee.

Maar de man die vorig jaar de aangifte heeft gedaan had ingevuld: ja.

Het scheelt ons zo'n €850 (krijgen we meer bij JA) Maar ik wil het wel goed doen.

En bij nee is de vervolgvraag ook nog eens of er een situatie is waardoor we toch recht hebben op renteaftrek? Ik vind het lastig. Als ik op het vraagteken klik dan staan er hele lappen tekst. Heeft iemand een vergelijkbare situatie misschien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Citroenthee schreef:
05-03-2023 18:45
Dank je, we hebben het net vanmiddag ingestuurd, maar dat kan ik toch nog wel wijzigen?
Ja, je kunt het opnieuw indienen. Laatst verstuurde versie telt. Maar je kunt alleen schuiven met aftrekposten. Als jij moet betalen, omdat jouw werkgever te weinig heeft ingehouden, kun je er niks mee.

Per aftrekpost kun je spelen met de verdeling. Zie mijn eerdere post.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreuzel84 schreef:
05-03-2023 18:51
Weten jullie dit? Wij hebben een huis gekocht in 2011 en verkocht in 2021. We hadden een bankspaarhypotheek en het bedrag dat we als bankspaarhypotheek hadden (laten we zeggen een ton) hebben we mogen nemen als aflossingsvrije hypotheek. Dit is wel bij een andere hypotheekverstrekker.

Nu moet ik dus bij de aangifte aangeven of: dit gedeelte een annuïtaire of lineaire (hypothecaire) lening is die u binnen 30 jaar aflost? Mijn boerenverstand zegt: nee.

Maar de man die vorig jaar de aangifte heeft gedaan had ingevuld: ja.

Het scheelt ons zo'n €850 (krijgen we meer bij JA) Maar ik wil het wel goed doen.

En bij nee is de vervolgvraag ook nog eens of er een situatie is waardoor we toch recht hebben op renteaftrek? Ik vind het lastig. Als ik op het vraagteken klik dan staan er hele lappen tekst. Heeft iemand een vergelijkbare situatie misschien?
Volgens mij is het antwoord wel nee. Maar is er ook nog een vraag of je nog recht op aftrek had vanwege oudere hypotheek, voor 1-1-2013 (even zo uit mijn hoofd, weet niet letterlijk de vraag). In ieder geval heb je wel recht op renteaftrek. Maar vorig jaar is het niet goed ingevuld. Maar per saldo had je wel recht op de aftrek, dus maakt het onder aan de streep niet uit.

Ik zou even nee invullen en kijken welke vragen je nog meer krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreuzel84 schreef:
05-03-2023 18:51
Weten jullie dit? Wij hebben een huis gekocht in 2011 en verkocht in 2021. We hadden een bankspaarhypotheek en het bedrag dat we als bankspaarhypotheek hadden (laten we zeggen een ton) hebben we mogen nemen als aflossingsvrije hypotheek. Dit is wel bij een andere hypotheekverstrekker.

Nu moet ik dus bij de aangifte aangeven of: dit gedeelte een annuïtaire of lineaire (hypothecaire) lening is die u binnen 30 jaar aflost? Mijn boerenverstand zegt: nee.

Maar de man die vorig jaar de aangifte heeft gedaan had ingevuld: ja.

Het scheelt ons zo'n €850 (krijgen we meer bij JA) Maar ik wil het wel goed doen.

En bij nee is de vervolgvraag ook nog eens of er een situatie is waardoor we toch recht hebben op renteaftrek? Ik vind het lastig. Als ik op het vraagteken klik dan staan er hele lappen tekst. Heeft iemand een vergelijkbare situatie misschien?
Dreuzel, je hebt een nieuwe hypothecaire lening afgesloten met voorwaarden gebaseerd op basis van je vorige hypotheek. Dit is dus een aflossingsvrije hypotheek, dus vul je eerst ‘nee’ in.

Als het goed is heeft je hypotheekadviseur bij het afsluiten van je huidige hypotheek een overzicht gemaakt van alle leningdelen die je nu hebt.
Per leningdeel heb je daar een datum staan tot wanneer je recht hebt op HRA.

Als jullie pas 2011 je eerste huis kocht, gaat dit pas in 2041 spelen.
Als een van jullie bijvoorbeeld je eerste hypotheek afsloot in 1993, kunnen jullie vanaf dit jaar het leningdeel dat hierbij hoort niet meer aftrekken.

Bij de vervolgvraag vul je ‘ja’ in als jullie inderdaad nog recht op HRA hebben.

Dan zou je op hetzelfde moeten uitkomen als wanneer je direct ‘ja’ invult. Klopt dat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Manon_Azem schreef:
05-03-2023 19:13
Dreuzel, je hebt een nieuwe hypothecaire lening afgesloten met voorwaarden gebaseerd op basis van je vorige hypotheek. Dit is dus een aflossingsvrije hypotheek, dus vul je eerst ‘nee’ in.

Als het goed is heeft je hypotheekadviseur bij het afsluiten van je huidige hypotheek een overzicht gemaakt van alle leningdelen die je nu hebt.
Per leningdeel heb je daar een datum staan tot wanneer je recht hebt op HRA.

Als jullie pas 2011 je eerste huis kocht, gaat dit pas in 2041 spelen.
Als een van jullie bijvoorbeeld je eerste hypotheek afsloot in 1993, kunnen jullie vanaf dit jaar het leningdeel dat hierbij hoort niet meer aftrekken.

Bij de vervolgvraag vul je ‘ja’ in als jullie inderdaad nog recht op HRA hebben.

Dan zou je op hetzelfde moeten uitkomen als wanneer je direct ‘ja’ invult. Klopt dat?
Ja klopt! Ik twijfelde dus over dat recht hebben op. Nu begrijp ik het, thnx! :hello: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt Pelle en Manon Azem ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat het nu gelukt is!

Dit jaar hadden wij 2 huizen en aftrekbare kosten voor een 3de huis. Volgende aangifte hebben we 2 verkopen en de aankoop van ons nieuwe huis.
Ik kan niet wachten tot het jaar daarna. Dan is het weer gewoon simpel🤣
Alle reacties Link kopieren Quote
Manon_Azem schreef:
05-03-2023 19:13
Dreuzel, je hebt een nieuwe hypothecaire lening afgesloten met voorwaarden gebaseerd op basis van je vorige hypotheek. Dit is dus een aflossingsvrije hypotheek, dus vul je eerst ‘nee’ in.

Als het goed is heeft je hypotheekadviseur bij het afsluiten van je huidige hypotheek een overzicht gemaakt van alle leningdelen die je nu hebt.
Per leningdeel heb je daar een datum staan tot wanneer je recht hebt op HRA.

Als jullie pas 2011 je eerste huis kocht, gaat dit pas in 2041 spelen.
Als een van jullie bijvoorbeeld je eerste hypotheek afsloot in 1993, kunnen jullie vanaf dit jaar het leningdeel dat hierbij hoort niet meer aftrekken.

Bij de vervolgvraag vul je ‘ja’ in als jullie inderdaad nog recht op HRA hebben.

Dan zou je op hetzelfde moeten uitkomen als wanneer je direct ‘ja’ invult. Klopt dat?
Tóch nog een vraag: bij inloggen bij mijn hypotheekverstrekker zie ik einddatum maart 2051 staan. Dus dan is er geen rekening mee gehouden met de startdatum van 2011? Vreselijk dit, wat een gedoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
05-03-2023 18:47
Ik snap niet zoveel van je post. Over jouw zoon, je bedoelt dat er loonheffingskorting is toegepast, waardoor er geen loonheffing is ingehouden. Als het inkomen onder de 16.000 blijft, betaal je geen belasting. Recht op iack lijkt me sterk, dat krijg je als je een kind onder de 12 hebt en beide ouders werken of als je alleenstaande ouder bent met kind onder de 12. Ik neem aan dat jouw zoon nog geen kind heeft.

Qua verdeling. Je kunt per aftrekpost kijken wat de gunstigste verdeling is.
Bij de vermogensrendementsheffing maakt het niks uit. Je betaalt een vast % over het bedrag boven het belastingvrije bedrag. Je kunt het uitproberen door eerst het spaargeld volledig bij de een te zetten, vervolgens het volledige bedrag bij de ander. En bij allebei de helft. Dat zou op de totale te betalen of terug te krijgen belasting niks uitmaken.

Bij ons was het vorig jaar zo dat man moest terugbetalen en ik terugkreeg. De voorlopige teruggaaf (voor aftrek hypotheekrente) stond altijd op zijn naam. Maar vorig jaar was het voor het eerst het gunstigst om de hypotheekrenteaftrek volledig bij mij te zetten. Daarom moest hij het bedrag van de voorlopige teruggaaf volledig terugbetalen en kreeg ik een aardig bedrag terug. Maar per saldo was deze verdeling het gunstigst. Zijn voorlopige teruggaaf is ook automatisch op 0 gezet. Dat hebben we ook zo gehouden. We betalen een lage hypotheekrente en een steeds hogere eigenwoningforfait, dus aftrek eigen woning is voor ons niet zoveel meer.
Je hebt gelijk, niet de iack maar de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Maar die komen dus pas om de hoek kijken als er serieus bijverdiend wordt dus.

Betalen is (over het algemeen dan) dus alleen als je een voorlopige teruggave hebt? Die hebben we niet, dus daar zal t m dan inzitten.

T verdelen is uiteindelijk gelukt, maar je toelichting maakt t wel duidelijker, dankjewel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreuzel84 schreef:
05-03-2023 18:51
Weten jullie dit? Wij hebben een huis gekocht in 2011 en verkocht in 2021. We hadden een bankspaarhypotheek en het bedrag dat we als bankspaarhypotheek hadden (laten we zeggen een ton) hebben we mogen nemen als aflossingsvrije hypotheek. Dit is wel bij een andere hypotheekverstrekker.

Nu moet ik dus bij de aangifte aangeven of: dit gedeelte een annuïtaire of lineaire (hypothecaire) lening is die u binnen 30 jaar aflost? Mijn boerenverstand zegt: nee.

Maar de man die vorig jaar de aangifte heeft gedaan had ingevuld: ja.

Het scheelt ons zo'n €850 (krijgen we meer bij JA) Maar ik wil het wel goed doen.

En bij nee is de vervolgvraag ook nog eens of er een situatie is waardoor we toch recht hebben op renteaftrek? Ik vind het lastig. Als ik op het vraagteken klik dan staan er hele lappen tekst. Heeft iemand een vergelijkbare situatie misschien?
Het antwoord is 'nee' want het is een aflossingsvrije hypotheek en volgens mij is de rente alleen aftrekbaar als dat deel eerder ook al aflossingsvrij was en niet verhoogd is. Dat staat tenminste bij de uitleg onder het vraagteken. Van aflossingsvrije hypotheken die afgesloten zijn na 2013 is de rente niet aftrekbaar van de belasting.
Alle reacties Link kopieren Quote
tieger schreef:
05-03-2023 22:10
Je hebt gelijk, niet de iack maar de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Maar die komen dus pas om de hoek kijken als er serieus bijverdiend wordt dus.

Betalen is (over het algemeen dan) dus alleen als je een voorlopige teruggave hebt? Die hebben we niet, dus daar zal t m dan inzitten.

T verdelen is uiteindelijk gelukt, maar je toelichting maakt t wel duidelijker, dankjewel.
De algemene heffingskorting en de arbeidskorting zorgen ervoor dat er pas bij grofweg een jaarinkomen belasting hoeft worden betaald. Hier houdt de werkgever al rekening mee (mits aangegeven) vandaar dat er geen belasting/loonheffing is ingehouden door werkgever zoon.

Betalen kan ook door box 3 (spaargeld). Als de heffing daar hoger is dan het voordeel van eventuele aftrekposten kun je ook moeten betalen. Verder kan er ook door een werkgever te weinig loonheffing te worden afgedragen. En als je meerdere werkgevers/uitkeringsinstanties hebt gehad, kan er ook te weinig loonheffing ingehouden zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreuzel84 schreef:
05-03-2023 19:34
Tóch nog een vraag: bij inloggen bij mijn hypotheekverstrekker zie ik einddatum maart 2051 staan. Dus dan is er geen rekening mee gehouden met de startdatum van 2011? Vreselijk dit, wat een gedoe.
Dat komt omdat je een hypotheek met een looptijd van 30 jaar hebt afgesloten.

Je hypotheekverstrekker doet niets met & weet niets van jouw recht op HRA.
Het adviesrapport van jouw hypotheekadviseur zou deze informatie wel in moeten staan. Bij ons staat er een kolom ‘einddatum recht HRA’ of iets vergelijkbaars.

Heb je zo een rapport gekregen van jouw adviseur waar je de hypotheek bij hebt afgesloten?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven