Belastingteruggave
dinsdag 26 februari 2013 om 22:13
Ik heb zonet de belastingopgave gedaan.
Nu geeft hij bij mij vriend aan dat hij ruim 4000 euro terugkrijgt en ik rond de 2000 euro.
Dit vind ik belachelijk hoge bedragen. Heeft iemand anders dit wel eens gehad?
We hebben wel een huis gekocht begin 2012 en dus een hypotheek afgesloten. Maar krijg je dan zoveel terug?
Ik heb alles eerlijk en netjes ingevuld.
Nu geeft hij bij mij vriend aan dat hij ruim 4000 euro terugkrijgt en ik rond de 2000 euro.
Dit vind ik belachelijk hoge bedragen. Heeft iemand anders dit wel eens gehad?
We hebben wel een huis gekocht begin 2012 en dus een hypotheek afgesloten. Maar krijg je dan zoveel terug?
Ik heb alles eerlijk en netjes ingevuld.
dinsdag 26 februari 2013 om 22:19
Voor de zekerheid: Staan jullie al geregistreerd als toeslagpartners? Bij ons ging het mis (ondanks doorgeven & continue aangeven bij aangiften en aanvragen) & nu moeten wij een paar duizend euro terug betalen. Geen lolletje.
Is het misschien een idee om de papieren in te laten vullen? Wij hebben vorig jaar ook een huis gekocht & laten het dit jaar doen om de kans dat er iets mis gaat te verkleinen.
Is het misschien een idee om de papieren in te laten vullen? Wij hebben vorig jaar ook een huis gekocht & laten het dit jaar doen om de kans dat er iets mis gaat te verkleinen.
dinsdag 26 februari 2013 om 22:22
Sommige kosten romdom de aanschaf van de woning en kosten rondom financiering van de woning zijn aftrekbaar. Als jullie begin vorig jaar het huis hebben gekocht en niet maandelijks al een deel terug hebben gekregen, krijg je zo rond de 2000 euro aan hypotheek rente aftrek gemiddeld terug. De overige 4000 euro zou dan komen uit alle extra aftrekbare kosten.
Hebben jullie kinderen onder 12 en werk? Zijn ook een aantal kortingen.
Had een van jullie uit meerdere bronnen van inkomen inkomsten? Ook dat wil wel eens tot een teruggave leiden.
Maar al met al, als jullie samen ook 6000 euro aan belasting (loonheffing) hebben afgedragen, kun je deze belasting ook weer terug krijgen!
Hebben jullie kinderen onder 12 en werk? Zijn ook een aantal kortingen.
Had een van jullie uit meerdere bronnen van inkomen inkomsten? Ook dat wil wel eens tot een teruggave leiden.
Maar al met al, als jullie samen ook 6000 euro aan belasting (loonheffing) hebben afgedragen, kun je deze belasting ook weer terug krijgen!
dinsdag 26 februari 2013 om 22:58
Dat zijn bedragen welke wij elk jaar terugkrijgen. Doordat we de Hypotheek Rente Aftrek niet per maand terugkrijgen (en door lijfrentes). Daarnaast heb jij nog de situatie dat je een huis gekocht hebt en dat is altijd flink betalen bij aankoop, maar ook weer flink belasting teruggave. (Notariskosten etc.)
Klinkt dus normaal. Afhankelijk of je HRA maandelijks krijgt of niet heb je volgend jaar weer een hoog bedrag. Maar al met al blijft het "een sigaar uit eigen doos"
Klinkt dus normaal. Afhankelijk of je HRA maandelijks krijgt of niet heb je volgend jaar weer een hoog bedrag. Maar al met al blijft het "een sigaar uit eigen doos"
woensdag 27 februari 2013 om 00:01
Wanneer je belastingparners wordt kan het zelfs nog hoger uitvallen in je voordeel. Dan kun je alle nadelen namelijk naar één iemand toeschrijven->extra voordeel.
¤6000 voordeel vind ik op zich wel aan de hoge kant. Dat krijgen wij niet eens en hebben een hypotheek van 3 ton. Ik zou nog eens checken wat je hebt ingevuld, bel de belastingtelefoon anders even.
Terugbetalen voelt altijd kloteriger dan minder hoeven te betalen of minder ontvangen...
¤6000 voordeel vind ik op zich wel aan de hoge kant. Dat krijgen wij niet eens en hebben een hypotheek van 3 ton. Ik zou nog eens checken wat je hebt ingevuld, bel de belastingtelefoon anders even.
Terugbetalen voelt altijd kloteriger dan minder hoeven te betalen of minder ontvangen...
vrijdag 1 maart 2013 om 14:35
Het kan wel, maar kan me goed voorstellen dat je het vermoeden hebt dat dit niet klopt.
Als ik mijn belastingaangifte doe krijg normaal bijna altijd geld terug. Nu heb ik een jaar lang een andere functie gehad en dus een andere loonschaal, ik vuld het digitaal netjes in en wat krijg ik te lezen..??! eur. 377 terugbetalen..
Daar gaan wat spaarcentjes...
Als ik mijn belastingaangifte doe krijg normaal bijna altijd geld terug. Nu heb ik een jaar lang een andere functie gehad en dus een andere loonschaal, ik vuld het digitaal netjes in en wat krijg ik te lezen..??! eur. 377 terugbetalen..
Daar gaan wat spaarcentjes...
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
vrijdag 1 maart 2013 om 15:48
Als je het al per maand terugkrijgt, lijkt me niet dat je het nog eens per jaar krijgt ook. Het is of/of. Ik zou even bellen als ik jou was. Anders krijg je over een half jaar te horen 'foutje bedankt' en mag je het terugbetalen.
Wij laten het per maand doen en krijgen iets van 750 per maand terug oid.
Wij laten het per maand doen en krijgen iets van 750 per maand terug oid.
vrijdag 1 maart 2013 om 17:11
quote:Dahlia74 schreef op 01 maart 2013 @ 15:51:
Heb je de reeds ontvangen bedragen al verrekend?
Goeie tip van Dahlia.
Miekkie, je moet zelf in je aangifte invullen welke bedragen je al maandelijks (in totaal) hebt teruggehad. Doe je dat niet krijg je het nog een keer. Maar dat is maar tijdelijk,want dat mag je dan meteen weer teruggeven . Check dus even of je het tot op heden teruggekregen bedrag al hebt opgevoerd in je aangifte.
Heb je de reeds ontvangen bedragen al verrekend?
Goeie tip van Dahlia.
Miekkie, je moet zelf in je aangifte invullen welke bedragen je al maandelijks (in totaal) hebt teruggehad. Doe je dat niet krijg je het nog een keer. Maar dat is maar tijdelijk,want dat mag je dan meteen weer teruggeven . Check dus even of je het tot op heden teruggekregen bedrag al hebt opgevoerd in je aangifte.
vrijdag 1 maart 2013 om 20:26
@cammomille: het kan wel hoor dat je iedere maand iets terugkrijgt en dan in mei nog een keer. Ik heb het laten instellen dat mijn maandelijkse teruggaves aan de lage kant zijn en ik het jaar erop in mei nog wat (ca 500 euro) terugkrijg. Ik laat die maandelijkse teruggaves extra laag 'instellen' zodat ik een potje heb of zodat ik minimaal/niks hoef terug te betalen mocht er iets gedurende het jaar veranderen.
Ik zou 6000 in totaal (en dan nog maandelijkse bedragen) vrij veel vinden, maar goed ik ben single en heb een huis van ca. 165k dus wrs niet te vergelijken. (Wrs ook een ander salaris p.p.)
Ik zou 6000 in totaal (en dan nog maandelijkse bedragen) vrij veel vinden, maar goed ik ben single en heb een huis van ca. 165k dus wrs niet te vergelijken. (Wrs ook een ander salaris p.p.)
vrijdag 1 maart 2013 om 20:28
Als je vandaag het aangifteprogramma hebt gedownload (en hebt gekozen voor vooraf ingevulde aangifte), hoort de al ontvangen teruggave door het jaar heen er al in verrekend te zijn. Die staat bij 'te verrekenen bedragen'.
Als je het programma al eerder had gedownload, is het misschien handig om hem vandaag opnieuw te downloaden en te kiezen voor een vooraf ingevulde aangifte.
Dan overschrijft hij volgens mij wel het programma dat je al had gedwonload en de gegevens die je zelf al had ingevuld;
en de vooraf ingevulde aangifte is niet compleet, je aftrekposten aankoop woning zit er bijvoorbeeld nog niet in. Je moet dus zelf de aangifte aanvullen.
Maar dingen als salaris, betaalde belasting, arbeidskorting, gekregen belastingteruggave en hypotheekrente wel.
Kun je checken of je alles wel goed had ingevuld.
Als je het programma al eerder had gedownload, is het misschien handig om hem vandaag opnieuw te downloaden en te kiezen voor een vooraf ingevulde aangifte.
Dan overschrijft hij volgens mij wel het programma dat je al had gedwonload en de gegevens die je zelf al had ingevuld;
en de vooraf ingevulde aangifte is niet compleet, je aftrekposten aankoop woning zit er bijvoorbeeld nog niet in. Je moet dus zelf de aangifte aanvullen.
Maar dingen als salaris, betaalde belasting, arbeidskorting, gekregen belastingteruggave en hypotheekrente wel.
Kun je checken of je alles wel goed had ingevuld.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
vrijdag 1 maart 2013 om 20:40