Geld & Recht alle pijlers

Bespaartips

09-02-2026 22:53 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie nog goede bepaartips?
Of weten jullie hele leuke aanbiedingen?
Dit topic is geopend om elkaar te helpen.
Lila-Linda schreef:
10-02-2026 09:09
Voor mij is de Lidl dus echt een valkuil, dan koop ik altijd veel onzin van de non-food aanbiedingen

Daar ga ik 1x per maand heen, voor wasmiddelen etc. Maar daar moet ik niet vaker komen hoor
Hoor ik vaker mensen zeggen, je wordt er snel verleid. Maar ik zie tegenwoordig bij de AH ook wel veel nonfood liggen :)
Voor iedereen een groene tuin
Mijn tip is wat extreem maar ga bij de grens wonen :lol: heb je van beide landen profijt :-D hier Nederland / Duitsland ;)
GroenTuintje schreef:
10-02-2026 09:19
Hoor ik vaker mensen zeggen, je wordt er snel verleid. Maar ik zie tegenwoordig bij de AH ook wel veel nonfood liggen :)
Maar daar kom ik zo vaak... dat ik het niet zie. Of ik ken ze allemaal al.
De Lidl verlokt mij met leuke tuindingetjes, of voorraadbakjes, nieuwe sportlegging...
GroenTuintje schreef:
10-02-2026 09:21
Mijn tip is wat extreem maar ga bij de grens wonen :lol: heb je van beide landen profijt :-D hier Nederland / Duitsland ;)
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen. Wat is bv (veel) goedkoper in Duitsland (buiten tanken)? Ik hoor namelijk ook dat daar zaken duurder zijn dan in NL?
koekies zijn lekker
GroenTuintje schreef:
10-02-2026 08:18
Die koopzegels heb ik nooit wat gevonden :$ die geklooi met voorschieten geld en zegeltjes. Plus aan de kassa telkens het zinnetje “ spaart u ook koopzegels” staat mij enorm tegen :P

Papieren zegels heb ik ook nooit gedaan, maar sinds AH het aan de bonuskaart gekoppeld heeft en het dus automatisch gaat, spaar ik als een tierelier. Boekjes wissel ik direct in voor boodschappen. Of ik wissel ze in bij de balie vlak voor de vakantie voor wat extra budget voor uit eten.
Djessy schreef:
10-02-2026 09:17
Maar je weet toch wat voor contract je afsluit? 1, 2 of 3 jaar bijvoorbeeld? Ik heb nog nooit een opzegboete gehad.

Denk dat ze een contract met een minimale afname had afgesloten en daar onder bleef. Dat is een inmiddels bekende truc: binnenhalen met een hoge bonus en die achteraf deels terugpakken als de klant niet aan het ingeschatte verbruik komt.
Lila-Linda schreef:
10-02-2026 09:30
Maar daar kom ik zo vaak... dat ik het niet zie. Of ik ken ze allemaal al.
De Lidl verlokt mij met leuke tuindingetjes, of voorraadbakjes, nieuwe sportlegging...
Ik heb dit ook bij de Lidl en dat snapt niemand!

Bij de Jumbo en AH heb ik er echt 0,0 last van. Bij de Lidl roept alles m'n naam.
Gewoon _melon met login problemen
Mijn grootste bespaartips voor boodschappen zijn:
1) Ken de basisprijzen van groente en fruit en beslis daarmee of je iets de moeite waard vindt. Koop dus groenten zoveel mogelijk in seizoen en snijd ze zelf - kleine moeite, groot voordeel.
2) Let op afprijzingen: AH geeft bijvoorbeeld 25 - 40 - 70% korting op de uiterste verkoopdatum en die kortingen staan in hun app dus je kunt er gericht op af lopen. Vind ik vooral voor de niet-voorgesneden verspakketten fijn - dan is misschien een tomaat wat overrijp, maar de andere groente nog prima om de dagen erop te gebruiken.

En wegblijven van Vinted (mijn valkuil). Het meeste heb je (ik!) echt niet nodig.
Ravintola schreef:
10-02-2026 09:44
Papieren zegels heb ik ook nooit gedaan, maar sinds AH het aan de bonuskaart gekoppeld heeft en het dus automatisch gaat, spaar ik als een tierelier. Boekjes wissel ik direct in voor boodschappen. Of ik wissel ze in bij de balie vlak voor de vakantie voor wat extra budget voor uit eten.
oh boekjes vond ik ook leuk hoor, maar via de app is wel veel frisser
Ravintola schreef:
10-02-2026 09:46
Denk dat ze een contract met een minimale afname had afgesloten en daar onder bleef. Dat is een inmiddels bekende truc: binnenhalen met een hoge bonus en die achteraf deels terugpakken als de klant niet aan het ingeschatte verbruik komt.
Heb geen idee. Het is zo'n vijftien of twintig jaar geleden. Sindsdien denk ik, laat maar gaan, ik houd het wel bij dit contract. Zal dan wel dat ik getekend had voor 3 jaar en dan na 2 jaar en 8 maanden overgestapt ben ofzo. Ik wil sindsdien dus eigenlijk gewoon niet overstappen. Ook al zou ik een boete moeten betalen aan de één om vervolgens met bij de ander 45 euro per maand korting te krijgen. Ik denk, oprotten met die boete. ;)
zoetjerminder schreef:
10-02-2026 09:41
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen. Wat is bv (veel) goedkoper in Duitsland (buiten tanken)? Ik hoor namelijk ook dat daar zaken duurder zijn dan in NL?
Coca cola, alcohol.
Een keer per week boodschappen doen. Ik word omsingeld door supermarkten op kruipafstand, maar ik ga toch maar één keer per week.
En de al genoemde koopzegels. Ik heb AH premium, dan spaar je dubbel zo hard. Vanaf 500 euro ga ik laten overmaken en zet ik op m'n vakantie-spaarrekening.

En niet zo hard stoken. Ik stook alleen in de woonkamer en de verwarming in de kamers boven staat op 1. Altijd goed de deuren dichthouden. Vast omlaag draaien 1,5 uur voor je gaat slapen, niet harder dan 19 graden maar meestal 18. Altijd uitzetten als je weggaat. De badkamer hoeft niet hard gestookt te worden. De vloerverwarming gaat daar ook nooit aan, een kleedje is prima. Hoe lang ben je daar nou eenmaal? Onder de douche heb ik het sowieso wel warm.
Flashy schreef:
10-02-2026 10:21
Coca cola, alcohol.
+ schoonmaakmiddelen, drogisterij-artikelen, koffie, tabak

(volgens mij hebben we hele topics over wat je in Dld zou moeten kopen).
Ravintola schreef:
10-02-2026 10:00
Mijn grootste bespaartips voor boodschappen zijn:
1) Ken de basisprijzen van groente en fruit en beslis daarmee of je iets de moeite waard vindt. Koop dus groenten zoveel mogelijk in seizoen en snijd ze zelf - kleine moeite, groot voordeel.
2) Let op afprijzingen: AH geeft bijvoorbeeld 25 - 40 - 70% korting op de uiterste verkoopdatum en die kortingen staan in hun app dus je kunt er gericht op af lopen. Vind ik vooral voor de niet-voorgesneden verspakketten fijn - dan is misschien een tomaat wat overrijp, maar de andere groente nog prima om de dagen erop te gebruiken.

En wegblijven van Vinted (mijn valkuil). Het meeste heb je (ik!) echt niet nodig.
Kleding? Of andere dingen? Ik heb er nog nooit wat gekocht.

Op kleding kun je denk ik ook wel echt veel besparen. Koopjes zou ik niet echt weten waar of hoe je op aanbiedingen kunt letten maar ik denk dat het deels ook wel in je hoofd zit dat je naar iets anders denkt te moeten kijken. Ik verbied mijzelf nu een beetje om online te gaan zoeken naar kleding omdat je dat zo snel kunt doen dat het meer lijkt op afleiding, verveling, bewust samenstellen van iets dat op het plaatje ook zo is gefotografeerd dat het er aantrekkelijk uitziet (bv het model in een bosrijke omgeving, compleet met matchende schoenen, sjaal, muts) en dat ziet er dan altijd leuk uit. Terwijl ik kaal op het rek nooit verleid word door kleding. Ik mag nu dus van mijzelf niet kijken op zalando of op specifieke sites van mijn favoriete merken want daar vind ik door het algortime altijd wat. Terwijl in mijn kledingkast ook dingen hangen die ik misschien 3x heb gedragen. En dat waren toch ook ooit kledingstukken waar ik door werd verleid? Die moet ik van mijzelf dus vaker aan anders is het ook zo zielig voor die broek, trui of jasje daar maar zo eenzaam te hangen.
martje55 schreef:
10-02-2026 09:00
Niet mee eens, want je moet voor minimaal 50 euro aan boodschappen doen. Als ik dezelfde boodschappen bij de Lidl haal, ben ik minder dan 50 euro kwijt. Plus de bezorgkosten kunnen oplopen tot 7 euro.
Thuislevering hoeft niet, je kan ook online bestellen en een of twee dagen later in de winkel afhalen, dat is gratis. (Tenminste hier in België.)
Ik vind het echt een uitkomst, want rondlopen in de supermarkt doe ik echt niet graag. En ik koop veel bewuster.
Lila-Linda schreef:
10-02-2026 07:49
ach, rendement op een zegelboekje is zo ongeveer 6%, dat krijg je bij geen bank. Dus zelfs als je het gebruikt voor kerst of een vakantie, is het een voordelige manier van sparen
Eens ik spaar al een tijdje zit nu op 18 volle boekjes en ik ga lekker door . Merk er weinig van maar staat al bijna 1000€ .

Ook gebruik ik rond af en spaar bij mijn bank . Gaat ook hard .
Is niet besparen maar wel sparen voor mij .
Flashy schreef:
10-02-2026 10:21
Coca cola, alcohol.
Dat is niet zoveel...
koekies zijn lekker
Grootste bespaartip is leven alsof het 1982 is. Dus met de seizoenen mee eten, spaarzaam met vlees, goed plannen.
Si abra la puerta hay lobos.
Lila-Linda schreef:
10-02-2026 10:25

Koffie is niet goedkoper, juist duurder.
Goedkoper in Duitsland: frisdrank, alcohol, rookwaren, vlees, drogisterij-artikelen.
Si abra la puerta hay lobos.
Koop eens een aantal dagen geen boodschappen maar maak je voorraad eens op. Misschien heb je dingen die bijna of net over de datum zijn. Kijk wat er in je vriezer zit. Het nodigt uit tot inventieve gerechten.
Koop geen kleding meer bij, maar check wat je hebt en maak daar goede combinaties van. Het is heel aantrekkelijk om maar bij te blijven kopen maar meestal draag je alleen je nieuwste aankopen en blijft de rest liggen.
Verkoop zaken die je niet gebruikt (of doneer ze), zo bespaar je op ruimte en op tijd, want je weet beter wat je wel hebt, waar het ligt en je hoeft het niet schoon te houden.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Ballon schreef:
09-02-2026 22:53
Hebben jullie nog goede bepaartips?
Als je echt wil besparen:
Alles wat niet tot je eerste levensbehoefte betreft kan je in principe schrappen. Kranten, tijdschriften, Netflix, Spotify, etcetera. Kapper door vriendin laten doen, sportschool wordt buiten hardlopen, kleren heb je waarschijnlijk nog voor jaren genoeg in de kast.
Internet, verzekeringen, energie, mobiel abo's elk jaar opnieuw afsluiten tegen de beste deal. Verwarming niet meer hoger dan 17 graden.
Schulden proberen versneld af te lossen en niets meer op krediet kopen. Auto de deur uit en alles met de fiets en OV.
Geen thuisbezorgd meer en uit eten en dure horeca drastisch beperken.
Goedkope vakanties of gewoon thuis vakantie vieren.
Voor de hele week boodschappen doen bij discounter.
GroenTuintje schreef:
10-02-2026 09:21
Hier Nederland/ België. Bespaart me momenteel bijna 50ct per liter met tanken en tank dan ook 2 jerrycan vol dus per tankbeurt zon 30 euro.

Duitsland is ook niet heel ver weg, maar moet zeggen dat we daar zelden boodschappen doen.
You can only succeed when there is room to fail.
Wil je besparen dan moet je eigenlijk beginnen met het in kaart brengen waar je je geld aan uitgeeft.

En welke categorie springt daar dan uit. Een euro per week uitsparen omdat je een huismerk koopt ipv een A merk, zet niet echt zode aan de dijk.

Maar hoeveel geef je uit aan
- woonlasten
- boodschappen
- kleding
- hobby's
- niet essentiële spulletjes voor huis en tuin
- telefoon
- verzekeringen
- etc

Kan je daar op bezuinigen of andere opties kiezen.
Stel je geeft €50 per maand uit aan spulletjes voor in huis (kaarsje, bloemen, kussentjes) etc. Heb je dit echt nodig. Of kan je jezelf ook een budget geven van €20 per maand?

Budgeteer dus, en nog belangrijker houd je je aan je budget.
Lila-Linda schreef:
10-02-2026 10:25

Juist :) lang leve de DM

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven