Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigingen, wat moet jij laten?

16-05-2012 09:08 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de berichten nu zijn over het vijfpartijen akkoord gaan middeninkomens er zo'n 1200 euro op achteruit en lagere inkomens zo'n 650 euro.

http://www.telegraaf.nl/o ... edeval_op_de_loer___.html

http://nos.nl/artikel/373507-vijfpartij ... -rond.html

Als dit gaat kloppen vrees ik dat ik voor mn opleiding (stert sept) bij mijn ouders om een bijdrage moet gaan vragen en dat we plannen voor de bouw van een garage voorlopig in de ijskast moeten zetten.

Wat moet jij laten als deze bezuinigingen helemaal door gaan?
Volgens mij is het allemaal nog weinig concreet aangezien alles nog doorgerekend moet worden, dus ik kan daar nu nog niets over zeggen.
ik maak er me er nog niet zo druk om, in september alweer verkiezingen, grote kans dat dan alles weer om gaat. Eigen risico zorg gaat wel fors omhoog, maar tot nu toe heb ik daar altijd hooguit twintig euro van gebruikt dus dat merk ik niet (klopt even heel hard op een stukkie hout). Ik snap het opzich wel, want de zorg is onbetaalbaar en sommige mensen gaan voor elke scheet die dwars zit naar ziekenhui/huisarts, maar als je bijvoorbeeld chronisch ziek bent, dan ben je gewoon vet de pineut. Eigenlijk zou men daar een uitzondering voor moeten maken.
TO: Heb jij een eigen huis, ivm de opmerking over geen garage kunnen laten bouwen?
Ik heb geen idee wat we nog meer moeten gaan laten

dat zal de zomervakantie wel worden, zo'n beetje de enige luxe die we nog hebben en dat deden we al goedkoop. Kleding kopen heb ik al drastisch verminderd. Uit eten doen we bijna nooit meer. En thuis hebben we al heel veel weg bezuinigd. Ik zie het wel somber in. We komen steeds minder goed uit. Sparen lukt al bijna helemaal niet meer.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik denk sowieso dat we goedkoper kunnen leven hier in huis. Grote dingen sparen we voor of doen we van bonussen. Dagelijks leven verandert gelukkig weinig.
Er is nog niks concreets bekend, dus ik vraag me heel erg af hoe er dan al dit soort opmerkinge (1200 euro achteruitgang) gemaakt kunnen worden alsof alles al vast staat.
Zomervakantie kan last minute? Of heb je een groot gezin, dan wordt het lastiger.
Als we 650 euro per maand minder krijgen, kunnen we niet eens meer de basis vaste lasten betalen.

edit: in het vervolg eerst maar eens goed wakker worden en dan pas posten
En dit is nog berekend zonder de extra verhogingen van energieprijs stijgingen , en de nieuwe maandpremie's van zorgverzekeringen ( die komen pas in November)
quote:gizz schreef op 16 mei 2012 @ 09:14: .....maar als je bijvoorbeeld chronisch ziek bent, dan ben je gewoon vet de pineut. Eigenlijk zou men daar een uitzondering voor moeten maken.Veel van deze mensen krijgen al een tegemoetkoming van het CAK.
650 per maand minder? Dat is veel geld. Maar leg eens uit? Zijn dat toeslagen?
quote:chihiro schreef op 16 mei 2012 @ 09:22:

Als we 650 euro per maand minder krijgen, kunnen we niet eens meer de basis vaste lasten betalen.Waar haal je dat per maand vandaan? Volgens mij wordt er per jaar bedoeld.

Als we 650 euro per maand minder krijgen, kunnen we niet eens meer de basis vaste lasten betalen.Maar waarom zou je 650 euro per maand minder krijgen?
quote:LadyPhoxy schreef op 16 mei 2012 @ 09:09:

Volgens mij is het allemaal nog weinig concreet aangezien alles nog doorgerekend moet worden, dus ik kan daar nu nog niets over zeggen.Dit dus.

Als we 650 euro per maand minder krijgen, kunnen we niet eens meer de basis vaste lasten betalen.per jaar is het
quote:LadyPhoxy schreef op 16 mei 2012 @ 09:24:

[...]

Maar waarom zou je 650 euro per maand minder krijgen? excuus, ik dacht even dat het per maand ging. Vond het al zo belachelijk veel geld
Los van de bezuinigingen gaat de energierekening volgend jaar omhoog, en de zorgverzekeringen zullen vast ook geen rekening houden met de (eventuele) stijging van het eigen risico.
quote:nellaaa schreef op 16 mei 2012 @ 09:23:

[...]

Veel van deze mensen krijgen al een tegemoetkoming van het CAK.

Vaak dek je daar niet je eigen risico mee af hoor. Wat op zich wel het eerlijkste zou zijn bij mensen die arbeidsongeschikt zijn.

Wij krijgen die ook, lekker zinloos, voor een kind wat nog geen eigen risico hoeft te betalen. We hebben nog gemaild naar de VVD dat ze dat beter anders kunnen doen, maar geen reactie gehad.

Als we 650 euro per maand minder krijgen, kunnen we niet eens meer de basis vaste lasten betalen.

edit: in het vervolg eerst maar eens goed wakker worden en dan pas posten

Per jaar uiteraard.

O je had het al gezien inmiddels
ongeacht of de verkiezingen andere opties naar voren kunnen gaan brengen zullen deze maatregelen en cijfers redleijk in de buurt van de werkelijke worden

Dit zijn de cijfers zodat we voor europa de 3% norm halen

dus moeten deze doorgevoerd worden.

ik zou er wederom op rekenen dat je ongeveer 60 tot 100 euro netto minder te besteden krijg volgend jaar (kan het altijd meevallen)

iets laten, hoeft weinig bij ons (maar er zal veeeel minder gespaard gaan worden)

en zullen hierdoor (en de 2 rondes hiervoor echt wel mensen en gezinnen in de dikke shit terecht gaan komen) die het na de vorige 2 rondes met bezuinigingen net trokken gaan nu echt eronder hangen

btw chronische zieken kunnen via zorgtoeslag weer geld terugkrijgen.
quote:Maleficent schreef op 16 mei 2012 @ 09:28:

[...]

Vaak dek je daar niet je eigen risico mee af hoor. Wat op zich wel het eerlijkste zou zijn bij mensen die arbeidsongeschikt zijn.

Een deel van het eigenrisico zit ook in de zorgtoeslag opgenomen. Toen het eigen risico geintroduceerd is, is de zorgtoeslag daar op aangepast. Dat je niet alles van het CAK krijgt, lijkt me dus best logisch.
Eerst maar eens de berekeningen afwachten.

Ik hoop in ieder geval meer te kunnen gaan werken, omdat zoon in oktober naar school gaat. En dát scheelt sowieso weer een hele hoop geld, want veel minder kinderopvangkosten.
quote:nellaaa schreef op 16 mei 2012 @ 09:31:

[...]

Een deel van het eigenrisico zit ook in de zorgtoeslag opgenomen. Toen het eigen risico geintroduceerd is, is de zorgtoeslag daar op aangepast. Dat je niet alles van het CAK krijgt, lijkt me dus best logisch.

Dat wist ik niet. Ik vind die CAK bij ons namelijk redelijk overbodig.

Wij hebben een kind wat chronisch ziek is en dat heeft geen effect op de eigen risico.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven