Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigingen, wat moet jij laten?

16-05-2012 09:08 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de berichten nu zijn over het vijfpartijen akkoord gaan middeninkomens er zo'n 1200 euro op achteruit en lagere inkomens zo'n 650 euro.

http://www.telegraaf.nl/o ... edeval_op_de_loer___.html

http://nos.nl/artikel/373507-vijfpartij ... -rond.html

Als dit gaat kloppen vrees ik dat ik voor mn opleiding (stert sept) bij mijn ouders om een bijdrage moet gaan vragen en dat we plannen voor de bouw van een garage voorlopig in de ijskast moeten zetten.

Wat moet jij laten als deze bezuinigingen helemaal door gaan?
Als je dus reiskosten van je baas krijgt dan kan je baas deze niet meer aftrekken van de belasting, dus is het een extra kostenpost die je baas niet meer zal uitkeren. Kilometervergoeding boven de 19 cent was al onbelast. Als je dus meer kreeg dan 19 ct kilometer dan kwam dit al uit de zak van de baas. Gevolg zal zijn dat veel reiskosten niet meer vergoed worden en degene die een riante vergoeding kregen zullen minder krijgen.
Bezuinigen?? Zeker, ik ga weer zelf kleren maken. Leo mag ik de Burda van je lenen?
Ik krijg 5 cent per kilometer woon-werkverkeer met eigen auto vergoed. Raak ik die helemaal kwijt of moet ik daar belasting over gaan betalen? Op verschillende sites wordt gesproken over 19 cent per kilometer maar die krijg ik bij lange na niet.
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 mei 2012 @ 14:16:

Nick-crini, dat is de vergoeding, die is hij dus straks kwijt.

Die raak je toch niet kwijt, maar wordt belast? Oftewel, die wordt opgeteld bij inkomen en daar moet dus belasting over worden betaald?
hier staat een en ander uitgelegd. Volgens mij raak je de vergoeding niet kwijt maar moet je er inderdaad belasting over gaan betalen.

Misschien toch maar weer met de bus naar het werk, een ov-abonnement wordt in mijn geval gratis verstrekt door de werkgever. Terwijl ik na 8 jaar bussen dit jaar met de auto ben gaan reizen. Was die bus zo zat.
Wij krijgen van het bedrijf een treinabonnement, dus extra geld bij mijn salaris. Iemand enig of ik daar dan ook belasting over moet gaan betalen?
Ook over de vergoeding voor het woon-werk reizen met openbaar vervoer moet je belasting gaan betalen. Dat je werkgever je die kaart gratis verstrekt gaat dus niet meer op. Dat wordt inkomen.
Dat is dus juist niet duidelijk.
http://www.rtl.nl/compone ... er-klimotervergoeding.xml

"De maatregel geldt ook voor reizen per openbaar vervoer. Dus ook als je met de trein of de bus gaat, zul je meer zelf moeten betalen voor je woon-werkverkeer. Om te besparen zijn er maar een paar mogelijkheden. Vooral carpoolen en thuiswerken helpt. Of bedelen bij je werkgever om een hogere vergoeding."

Dat lijkt me vrij duidelijk toch?
quote:sabbaticalmeds schreef op 17 mei 2012 @ 14:22:

Bezuinigen?? Zeker, ik ga weer zelf kleren maken. Leo mag ik de Burda van je lenen?

Een beetje een lap stof kost je klauwen vol geld, je kunt beter een beetje beter rondkijken in de aanbiedingsbakken dan kun je je sneller een hoop geld besparen.

Zo kocht ik onlangs 2 leuke rokjes voor 1,- p/s en 2 hippe spijkerbroeken voor 10,- p/s. Voor die bedragen ga ik zelf echt niet naaien hoor!
quote:nellaaa schreef op 17 mei 2012 @ 17:42:

http://www.rtl.nl/compone ... er-klimotervergoeding.xml

"De maatregel geldt ook voor reizen per openbaar vervoer. Dus ook als je met de trein of de bus gaat, zul je meer zelf moeten betalen voor je woon-werkverkeer. Om te besparen zijn er maar een paar mogelijkheden. Vooral carpoolen en thuiswerken helpt. Of bedelen bij je werkgever om een hogere vergoeding."

Dat lijkt me vrij duidelijk toch?

Dat gaat vooral over als je maandelijks bij je salaris de vergoeding voor het openbaar vervoer krijgt. Het is niet duidelijk hoe het ziet als je abonnement betaald wordt door je werkgever.

Thuiswerken doen wij al, maar als je een abonnement krijgt is dat abonnement toch betaald of je nou 1 of 4 dagen op de zaak bent. Carpoolen werkt ook niet als je de enige bent die die kant op gaat.
Volgens mij maakt het niet uit hoe je de vergoeding krijgt maar gaat het erom dat je een vergoeding krijgt.
Dat hele reiskostenverhaal gaat ons dus ruim 350 Euro per maand kosten; dus hoe ze er bij komen dat 'men' er maximaal 2% op achteruit is mij een raadsel. Het scheelt ons al 10% en dan heb ik het nog niet over allerlei andere zaken.
quote:girasole3 schreef op 17 mei 2012 @ 18:01:

Dat hele reiskostenverhaal gaat ons dus ruim 350 Euro per maand kosten; dus hoe ze er bij komen dat 'men' er maximaal 2% op achteruit is mij een raadsel. Het scheelt ons al 10% en dan heb ik het nog niet over allerlei andere zaken.Want jullie krijgen momenteel zo'n 850 euro onbelast vergoed per maand?
Nee, wij hebben zelf een wat grotere auto gekocht een paar jaar geleden en rijden met de lease-auto van mijn man geen meter privé.
Dan heb je inderdaad wel heel hoge reiskostenvergoeding. Ik woon 20 km van mijn werk en krijg E 43,= per maand. Als ik daar belasting over moet betalen scheelt me dat E 18,=.

Bij mij (overheid) heeft minstens 80% een ov-abbo van de werkgever, juist om het milieu te ontlasten. Wel sneu dat je daar dan voor moet betalen, denk dat veel mensen dan toch de auto gaan nemen.
quote:girasole3 schreef op 17 mei 2012 @ 18:19:

Nee, wij hebben zelf een wat grotere auto gekocht een paar jaar geleden en rijden met de lease-auto van mijn man geen meter privé.

Vraagje: Krijgen jullie geen extra heffing omdat je man hem voor woon-werk verkeer gebruikt?

Omdat nu in dit akkoord de reiskosten woon-werk ook belast worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:nellaaa schreef op 17 mei 2012 @ 17:59:

Volgens mij maakt het niet uit hoe je de vergoeding krijgt maar gaat het erom dat je een vergoeding krijgt.Maar niemand (ook de belastingdienst niet) die ziet dat ik een vergoeding krijg. Of zou mijn werkgever dat moeten melden?
Tuurlijk moet je werkgever dat melden. Het staat gewoon in zijn financiele administratie dat er zoveel euro voor woon-werkverkeer aan jou besteed/uitgegeven wordt.
Wij hebben een lease-auto met 14% bijtelling en voor die groep veranderd er helemaal niets. Dus wij vallen gelukkig buiten die prijzen van extra heffingen. Gelukkig omdat mijn man een kilometer of 1500 per week rijdt, alleen al om heen en weer naar zijn werk te komen. (3 dagen heen en weer van 500 km per dag, de andere 2 dagen werkt hij thuis).
quote:hollebollegijs schreef op 17 mei 2012 @ 18:36:

[...]

Vraagje: Krijgen jullie geen extra heffing omdat je man hem voor woon-werk verkeer gebruikt?

Omdat nu in dit akkoord de reiskosten woon-werk ook belast worden.Ja, maar ik neem aan dat daar die 350 euro extra lasten vandaan komen. Anders snap ik de uitleg nog niet helemaal. Dus dan rijdt hij nu voor 850 euro onbelast wrs...ofzo... :P
quote:zazu_ schreef op 17 mei 2012 @ 19:52:

[...]

Ja, maar ik neem aan dat daar die 350 euro extra lasten vandaan komen. Anders snap ik de uitleg nog niet helemaal. Dus dan rijdt hij nu voor 850 euro onbelast wrs...ofzo... :P

Nee, hij heeft nu een verklaring "geen prive gebruik"; heeft zo'n kastje in de auto waarmee alle ritten worden geregistreerd en we betalen nu dus niks voor die auto, maar gebruiken hem dus verder ook nooit.

Wj hadden al een eigen auto en hebben een paar jaar geleden een iets grotere gekocht omdat we de lease auto niet meer voor onszelf gebruikten.

Wat ik ervan begrepen heb is dat de woon/werkkilometers als prive kilometers beschouwd gaan worden en dat je je lease auto dientengevolge automatisch bij moet gaan tellen.

Komt bij dat ik mijn reiskosten ook niet meer netto ontvang en per saldo kost dat dus meer dan ¤ 350 per maand netto.
Je uitleg is dus precies wat ik bedoelde eigenlijk. Alleen als die kilometers woon-werk dus nu belast worden en dat kost 350 euro, dan was dat 850 euro, maar dan dus voor de baas. Daarvoor moet je zo'n 4500 km per maand rijden.

Hoewel dat dus iets minder is, omdat er ook iets van jou meegeteld wordt.

Als jouw man zo verschrikkelijk veel werkgerelateerd moet rijden, heb je dan niet een goede kans dat de baas daar dus iets voor gaat regelen? Want de meeste werknemers zullen denk ik 'snel' weg zijn als ze 350 euro moeten gaan betalen om te mógen werken voor de baas.

Edit: volgens mij klopt het alleen niet hoe jij denkt dat de auto nu belast wordt. Hij hoeft niet ineens de bijtelling te betalen, maar de gemaakte kilometers worden belast. Maar dat zal ik direct eens even nakijken, want heb hier zelf een mega folder van de lease maatschappij hierover,
Het is inderdaad nog niet helemaal duidelijk hoe een en ander uit zal gaan pakken; wij zijn er vanuit gegaan dat hij die auto bij moet gaan tellen volgens de huidige regels.

Het zou best kunnen dat de werkgever iets gaat regelen / compenseren; maar ook dat is afwachten.

Als jij meer informatie heb, lees ik die graag!!
Ik kan het niet meer vinden :S Was volgens mij een uitgave van Athlon.

Maar een normale bijtelling zou toch raar zijn? Want dan kun je er net zo goed gewoon privé mee gaan rijden en dat zou dan geen cent extra kosten. En dus je privé auto de deur uit doen. Maar goed, nog maar zien hoe dat nu uitpakt ja. Op de telegraaf lees ik wel veel reacties over een normale bijtelling inderdaad, maar alleen in de reacties, niet het artikel. En het gros van die reacties is van dusdanig niveau dat ik er niet heel veel waarde aan hecht :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven