Geld & Recht alle pijlers

Bezuinigingen, wat moet jij laten?

16-05-2012 09:08 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de berichten nu zijn over het vijfpartijen akkoord gaan middeninkomens er zo'n 1200 euro op achteruit en lagere inkomens zo'n 650 euro.

http://www.telegraaf.nl/o ... edeval_op_de_loer___.html

http://nos.nl/artikel/373507-vijfpartij ... -rond.html

Als dit gaat kloppen vrees ik dat ik voor mn opleiding (stert sept) bij mijn ouders om een bijdrage moet gaan vragen en dat we plannen voor de bouw van een garage voorlopig in de ijskast moeten zetten.

Wat moet jij laten als deze bezuinigingen helemaal door gaan?
Ik vind dat de regering gewoon minder uit moet geven (vooral op al die buitenlandse ontwikkel- en oorlogsprojectjes kan wel bezuinigd worden) ipv dat ze ons uitmelken om hun dure projectjes te kunnen blijven financieren.
quote:Maleficent schreef op 16 mei 2012 @ 11:16:

[...]

De SP gaat meer wegtrekken bij de hogere inkomens ipv midden en laag.

Hypotheek rente aftrek voor huizen boven de 7 ton afschaffen bijvoorbeeld. Zou iets kunnen zijn wat de SP zou gaan voorstellen.Dat vind ik dus ook niet fair. Mensen die er hard voor werken extra pakken. Wat is dan nog het nut van hard werken, als je steeds meer van de opbrengst in de bodemloze put mag storten?
En dat is wel leuk dan Male?
quote:elninjoo schreef op 16 mei 2012 @ 11:13:

Zou beter zijn als er in de komende maanden 'n nieuwe partij op zou staan die voor het volk opkomt...Je kan altijd nog op Hero Brinkman en zijn nieuwe partij stemmen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Star schreef op 16 mei 2012 @ 11:20:

En dat is wel leuk dan Male?

Voor de hoge inkomens is dat ook niet leuk nee.

Maar wie zegt dat bezuinigingen leuk zijn dan?

en wederom niet goed voor de huizenmarkt die al onder druk staat.
quote:himalaya schreef op 16 mei 2012 @ 11:16:

[...]

Een nieuwe partij kan blaten en beloven wat hij wil, maar je moet toch altijd maar afwachten wat ze waar gaan maken van de dingen die ze hebben gezegd tijdens de verkiezingscampagne. Het zal niet de eerste partij zijn die na de verkiezingen terug komt op de dingen waar ze voor stonden.Dat klopt, maar misschien dringt het dan bij de gevestigde orde door dat ze zo niet verder kunnen gaan, als de bevolking massaal tegen zou stemmen. Maakt dan niet eens zoveel uit wat voor clown ze daarvoor uit het stof moeten trekken. Net zoals die Grieken voor 'n nazipartij gingen. Als het maar tegen de gevestigde orde is. Jammer dat Nederlanders te lam zijn voor 'n volksopstand...
quote:reizigster2004 schreef op 16 mei 2012 @ 10:46:

Haha, always look on the bright side of life!

Hear hear

We gaan er niet echt op achteruit, geloof ik. Het kinderdagverblijf is onze grootste kostenpost en daar hebben we afgelopen jaar al flink op ingeleverd. Komende tijd blijven we stabiel, behalve dan in de kosten voor ons levensonderhoud.
quote:Maleficent schreef op 16 mei 2012 @ 11:22:

[...]

Voor de hoge inkomens is dat ook niet leuk nee.

Maar wie zegt dat bezuinigingen leuk zijn dan?

Bezuinigen wil in mijn ogen zeggen: minder uitgeven. Maar onze politiek wil wel blijven uitgeven alleen bestelen ze daarvoor hun eigen bevolking.
quote:Star schreef op 16 mei 2012 @ 11:20:

En dat is wel leuk dan Male?Ik ben geen SP stemmer overigens hoor, dat zeg ik er maar even bij
quote:elninjoo schreef op 16 mei 2012 @ 11:23:

[...]

Bezuinigen wil in mijn ogen zeggen: minder uitgeven. Maar onze politiek wil wel blijven uitgeven alleen bestelen ze daarvoor hun eigen bevolking.Er is ook nog een verschil tussen bezuinigen en lastenverzwaring.
Om het even heel zwart/wit te brengen:

Elke politieke partij wil bezuinigen en mensen kaalplukken. Wie ze kaalplukken hangt van de partij af. Maar ook PVV, SGP en SP zullen groepen benadelen.

Met name linkse partijen zullen willen pakken van de rijken. Maar wie rijk zijn, zeggen ze er niet bij. Als je onder modaal verdient zit je daar goed (iets van 32 000 bruto) daarboven ben je al rijk in hun ogen.

SGP zal veel doen voor het grote gezin en het instandhouden van de aanrechtsubsidie. En ook voor de echte zwakkere van de samenleving.
Ik zeg ook niet dat het leuk moet zijn, maar dat is het gevoel wat ik altijd krijg van de reacties hier over SP en links stemmen. Net of zij het wel leuk kunnen maken en inderdaad, dat is bezuinigen nooit. De leuke jaren zijn voor nu even over.
PVV kan dat wel willen schrappen (ontwikkelingshulp dus), maar dat is een loze verkiezingsbelofte want we moeten gewoon wat hulp geven. Bovendien zet dat schrappen niet eens zoden aan de dijk, want gekeken naar het totale budget is ontwikkelingshulp maar een klein miniem stukje.

SP is natuurlijk altijd heel erg voor sterkste schouders, zwaarste lasten. Dus die zullen in ieder geval plannen maken om de klappen niet te hard te laten vallen bij de lagere inkomens, mensen zonder werk, enzovoorts.

Wat ik ga moeten laten? Persoonlijk niets denk ik. Misschien iets harder werken, maar eigenlijk heb ik niet het idee dat ik het zwaar heb of krap ga krijgen. Ik heb geen auto, geen koophuis, geen kind, geen chronische ziekte. Wel een baan, en een studie, en allerlei perspectieven.

Misschien ga ik er per maand wel iets op achteruit maar we zitten in een double dip recession dus dat lijkt me ook onvermijdelijk. Maar wie weet, kan ik zelfs volgend jaar wel weer eens op vakantie!
Zeg maar Spijker.
Wij gaan er ook flink op achteruit omdat partner met de bus naar het werk gaat en dit volledig vergoed krijgt van zijn werkgever. Die vergoeding blijft uiteraard bestaan maar de inkomstenbelasting die we daar nu extra over moeten gaan betalen zal voor ons uitkomen op ruim 700 euro per jaar. Dit samen met alle andere lastenverzwaringen hakt er bij ons wel in. Verhuizen zit er gewoon niet in, huizen in de buurt staan al jaren te koop en een restschuld ontkomen we dan waarschijnlijk niet aan. Daarnaast wonen we nu in de buurt bij de opa's en oma's die de kinderen kunnen en willen opvangen als dat nodig is. En de werkgelegenheid is hier in het zuiden nu eenmaal slecht, je komt al snel een eindje aan het reizen.

Echt op vakantie gaan deden we al niet, wel een weekje weg buiten het hoogseizoen. Dat kunnen we dus nog schrappen. Voor de rest leven we al best zuinig maar dan nog maar wat minder luxe hier en daar.
anoniem_151278 wijzigde dit bericht op 16-05-2012 11:28
Reden: foutje
% gewijzigd
quote:elninjoo schreef op 16 mei 2012 @ 11:18:

Ik vind dat de regering gewoon minder uit moet geven (vooral op al die buitenlandse ontwikkel- en oorlogsprojectjes kan wel bezuinigd worden) ipv dat ze ons uitmelken om hun dure projectjes te kunnen blijven financieren.

Ik vind dit een beetje tegenstrijdig met wat je nog meer zegt. Maar de regering geeft nu eenmaal het meeste uit aan Nederlanders, dus als de regering minder uitgeeft worden de mensen hier nu eenmaal geraakt. De regering gaat toch ook minder uitgeven, bijvoorbeeld door het eigen risico omhoog te doen. Ze zouden ook nog alle uitkeringen en toeslagen omlaag kunnen doen.

Als je echt vindt dat de overheid moet bezuinigen op hun uitgaven in plaats van hun inkomsten op te krikken, dan zullen juist de zwakkeren geraakt worden, want die krijgen op dit moment netto het meest van de overheid.

Verder ben ik het volledig met je eens wat betreft de ontwikkelingshulp.
quote:Star schreef op 16 mei 2012 @ 11:26:

Ik zeg ook niet dat het leuk moet zijn, maar dat is het gevoel wat ik altijd krijg van de reacties hier over SP en links stemmen.Ik krijg zelf altijd wel een beetje jeuk van mensen die altijd links stemmen en daarmee een soort van hautain gevoel hebben over de sukkels/dommeriken die altijd rechts stemmen.
Maar dat komt misschien omdat jij zelf rechts stemt Male
Het Viva forum is papaja.
quote:NymphadoraTonks schreef op 16 mei 2012 @ 11:32:

Maar dat komt misschien omdat jij zelf rechts stemt Male

Nee hoor, dat verschilt. Maar nooit heel erg links. Dat klopt.

Maar ik zal nooit mensen die links zijn dom noemen. Of onwetend ofzo. Terwijl dat andersom veel gebeurd. Valt mij op.
quote:elninjoo schreef op 16 mei 2012 @ 11:23:

[...]

Bezuinigen wil in mijn ogen zeggen: minder uitgeven. Maar onze politiek wil wel blijven uitgeven alleen bestelen ze daarvoor hun eigen bevolking.

Dit.

Als ik minder geld moet uitgeven ( bezuinigen) ga ik ook niet naar mijn buurvrouw om te zeggen dat ze mij geld moet geven omdat ze onder mij woont, zodat ik kan blijven uitgeven wat ik uitgeef.
quote:jur606 schreef op 16 mei 2012 @ 09:30:

btw chronische zieken kunnen via zorgtoeslag weer geld terugkrijgen.Als je recht op zorgtoeslag hebt als chronisch zieke, maar dat zal lang niet iedereen hebben.
quote:bammetjebamie schreef op 16 mei 2012 @ 09:36:

Maar als je én geen zorgtoeslag én geen tegemoetkoming van het CAK krijgt heb je wel vette pech.Precies.
Ik ben al begonnen met sparen voor een verhoogd eigen risico, want daar kunnen we hoogstwaarschijnlijk de volle 800 euro voor aftikken. Verder hoorde ik op het nieuws dat ze de vergoeding van hoortoestellen uit het basispakket willen halen. Dat wordt sparen-sparen-sparen dan, want zonder hoortoestellen hoor ik niets en ik moet precies volgend jaar weer nieuwe. En ik was al aan het sparen voor andere voorzieningen, die ik wel nodig heb, maar die ook niet meer vergoed worden vanwege de bezuinigingen.

Maak me verder geen illusies over de tegemoetkomingen, want tot nu toe ben ik er alleen maar dik op achteruit gegaan door mijn ziektekosten. Belastingaftrek is er grotendeels vanaf, ziektekostenpremie is fors gestegen, eigen risico is fors gestegen, vergoedingen zijn verlaagd en het enige wat daar tegenover staat is een jaarlijkse tegemoetkoming van het CAK die hooguit de achteruitgang voor een maand compenseert.
quote:natonco schreef op 16 mei 2012 @ 11:22:

[...]

Hear hear

We gaan er niet echt op achteruit, geloof ik. Het kinderdagverblijf is onze grootste kostenpost en daar hebben we afgelopen jaar al flink op ingeleverd. Komende tijd blijven we stabiel, behalve dan in de kosten voor ons levensonderhoud.De vorige bezuinigsronde is in ons gezin hard aangekomen. Deze valt dus wel mee. Straks twee kinderen naar het kdv en dan zijn de kosten per maand ongeveer even hoog als onze hypotheek. Over vier jaar is het dan voor ons leven in weelde. Nu even die broekriem aanhalen.
quote:Liselotte4 schreef op 16 mei 2012 @ 11:56:

[...]

De vorige bezuinigsronde is in ons gezin hard aangekomen. Deze valt dus wel mee. Straks twee kinderen naar het kdv en dan zijn de kosten per maand ongeveer even hoog als onze hypotheek. Over vier jaar is het dan voor ons leven in weelde. Nu even die broekriem aanhalen.Ook de BSO kost geld en de TSO (voor de laatste geen tegemoetkoming), eigen bijdrage voor de school, schoolreisjes en vergeet vooral ook niet de buitenschoolse activiteiten of straks de zwemles... Er gaat een groot deel van de opvangkosten vanaf, maar reken je niet rijk, want er komen ook weer nieuwe kosten bij...
quote:qwerttu schreef op 16 mei 2012 @ 12:00:

[...]

Ook de BSO kost geld en de TSO (voor de laatste geen tegemoetkoming), eigen bijdrage voor de school, schoolreisjes en vergeet vooral ook niet de buitenschoolse activiteiten of straks de zwemles... Er gaat een groot deel van de opvangkosten vanaf, maar reken je niet rijk, want er komen ook weer nieuwe kosten bij...Weet ik, maar die komen echt niet in de buurt van wat we nu maandelijks aan eigen bijdrage moeten betalen. Heb het allemaal al uitgerekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven