Bijdrage vriendenlunch
woensdag 29 januari 2020 om 14:51
Beste allemaal,
Graag een oordeel. Mijn vriend en ik hadden laatst een lunch samen met vrienden voordat we naar een festival gingen. Dit doen we wel vaker en meestal neemt iedereen dan wel iets mee. Maar dit keer was het anders. Geen probleem veder super fijn de de moeite wordt gedaan. Maar hier komt hij. Vooraf afgesproken dat er een tikkie zou komen. No problem. We waren met 12 man. En de lunch bestond uit witte puntjes, eieren en knakworsten. Prima vond het hartstikke lekker hoor. Maar nu werd er even een bijdrage gevraagd van 5 euro per persoon. Dus nu hebben mijn vriend en ik samen 10 euro betaald voor een broodje knakworst, een broodje ei en een bakje koffie. Persoonlijk vind ik dit vrij prijzig. En heb dit ook gezegd tegen De mensen die de lunch verzorgden. Waarop ik de melding kreeg dat ze het wel mee vonden vallen. Waarop ik nog even aan het rekenen ben gegaan. Nou, de gene die de lunch verzorgden zijn een stel dus 12-2=10 en dan 10x5= 50 euro verdienen aan vrienden op een broodje knakworst en ei vind ik bijzonder. Ik heb al gezegd tegen vriendlief dat ik in vervolg mijn eigen lunch wel regel want hoewel ik het hartstikke gezellig vind, ik zelf persoonlijk een beetje raar om aan je vrienden te gaan verdienen. Hoe staan jullie hier tegenover? En ik ben absoluut niet gierig hoor dat terzijde. Ik vind het geen probleem om mee te betalen, maar ik struikel hier wel een beetje over.
Graag een oordeel. Mijn vriend en ik hadden laatst een lunch samen met vrienden voordat we naar een festival gingen. Dit doen we wel vaker en meestal neemt iedereen dan wel iets mee. Maar dit keer was het anders. Geen probleem veder super fijn de de moeite wordt gedaan. Maar hier komt hij. Vooraf afgesproken dat er een tikkie zou komen. No problem. We waren met 12 man. En de lunch bestond uit witte puntjes, eieren en knakworsten. Prima vond het hartstikke lekker hoor. Maar nu werd er even een bijdrage gevraagd van 5 euro per persoon. Dus nu hebben mijn vriend en ik samen 10 euro betaald voor een broodje knakworst, een broodje ei en een bakje koffie. Persoonlijk vind ik dit vrij prijzig. En heb dit ook gezegd tegen De mensen die de lunch verzorgden. Waarop ik de melding kreeg dat ze het wel mee vonden vallen. Waarop ik nog even aan het rekenen ben gegaan. Nou, de gene die de lunch verzorgden zijn een stel dus 12-2=10 en dan 10x5= 50 euro verdienen aan vrienden op een broodje knakworst en ei vind ik bijzonder. Ik heb al gezegd tegen vriendlief dat ik in vervolg mijn eigen lunch wel regel want hoewel ik het hartstikke gezellig vind, ik zelf persoonlijk een beetje raar om aan je vrienden te gaan verdienen. Hoe staan jullie hier tegenover? En ik ben absoluut niet gierig hoor dat terzijde. Ik vind het geen probleem om mee te betalen, maar ik struikel hier wel een beetje over.
woensdag 29 januari 2020 om 17:03
Volgens mij vinden veel mensen broodjes ei en broodjes knakworst best lekker.meisje85 schreef: ↑29-01-2020 16:53Ik zou me niet druk maken om die vijf euro de man, maar ik zou me wel afvragen waarom je in godsnaam zo'n lunch serveert voor een groep volwassen mensen (die richting de 30 gaan als het getal in TO's naam staat voor haar geboortejaar). Da's toch geen fatsoenlijk eten joh, witte bolletje met ei of een knakworst.
Had de vriendin luxe harde broodjes met geitenkaas, walnoot en honing met een plukje rucola geserveerd dan had to nog harder geklaagd want nog duurder.
woensdag 29 januari 2020 om 17:18
mwah... ze gingen met een groep naar een festival, als bijv. 1 stel lekker centraal woont en je daar afspreekt om verder te carpoolen of wahetever en dus bedenkt: oh wel handig als we dan even met z`n allen daar wat lunchen , dan kunnen we daarna rechtstreeks met z`n allen door: ik zie dan niks mis met wat puntjes met ei en knakworst.meisje85 schreef: ↑29-01-2020 16:53Ik zou me niet druk maken om die vijf euro de man, maar ik zou me wel afvragen waarom je in godsnaam zo'n lunch serveert voor een groep volwassen mensen (die richting de 30 gaan als het getal in TO's naam staat voor haar geboortejaar). Da's toch geen fatsoenlijk eten joh, witte bolletje met ei of een knakworst.
Los daarvan vind ik dat op z`n tijd ook gewoon erg lekker hahahaha!
woensdag 29 januari 2020 om 17:25
85 cent voor boter?MinkeDeWit schreef: ↑29-01-2020 15:00Je hebt gelijk. De broodjes kosten per stuk 12,5 cent, dus 25 bij elkaar. Vier knakworsten kosten hooguit 60 cent, een ei 30 (vrije uitloop). Dan kom je voor de broodjes uit op 1,15, en gooi er nog een likje boter op, wordt het 2 euro. Dan hebben jullie dus kennelijk dure koffie gedronken. Of je vrienden zijn profiteurs.
Je vrienden hebben voor het gemak iedereen 5 euro gevraagd.
Ik zou het betalen en de volgende keer zelf lunch meenemen. Opgelost.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.

woensdag 29 januari 2020 om 17:29
Als mijn berekening klopt hebben ze 24,- winst ongeveer. Dat is toch weer je eerste 8 drankjes op een festivsllilalinda schreef: ↑29-01-2020 16:47maar dat soort mensen ben je toch geen vrienden mee?
en wat kan hen het helemaal opgeleverd hebben? Uitgaande van de rekensommen hier.
Dan heeft het ze 5 euro (nou, nou misschien 10) opgeleverd? En daarvoor hebben ze 12 mensen in huis, moesten ze boordjes smeren, alles klaarzetten, afwassen, afruimen, stofzuigen voor het bezoek komt, stofzuigen na afloop. Wc schoonmaken etc.

woensdag 29 januari 2020 om 17:31
Precies dat dus. Of mensen die de pot beheren en zelf nog ff wat extra drinken halen tussendoor, of altijd net als zij aan de beurt zijn voor een rondje naar huis gaan. Of die bij een gezamenlijk kado 10,- inleggen waar de rest 50,- doet en dan het kado geven namens de rest alsof ze het hoogstpersoonlijk bedacht en betaald hebben.Betty_Slocombe schreef: ↑29-01-2020 16:52Ik ken deze mensen. Dan was je er op bezoek en vroegen ze of iedereen zin had in Chinees. Zamelden 5 Euro pp in, gingen dus met iets van 100 E op stap en kwamen terug met drie maandmenu's. 40 Euro winst.
Nee, doe ik niet aan mee. Als ik je uitnodig om te eten, betaal ik. Tenzij ik ineens heel arm ben geworden.
Gebeurt me 1x en daarna nooit weer met dezelfde mensen.

woensdag 29 januari 2020 om 18:03
24 is best veel. Ik heb ook wel eens zoiets afgerond naar boven want destijds contant makkelijker af te rekenen. Omdat het in ons huis was vond ik dat prima. Het ging dan wel maar om een paar centen winst per persoon, zeg maar.
woensdag 29 januari 2020 om 18:23
Hoezo niet? Een blik knakworsten van Ah kost 1€. Een blik van Unox nog geen €2,5. Spotgoedkoop juist. Echt geen 10€ pp waard zoiets.

woensdag 29 januari 2020 om 18:30
Die tien euro die ik moet betalen zal me een (knak)worst zijn. Maar ik zou me wel genaaid voelen door mijn eigen vrienden. Ik vind het nergens over gaan dat ze er aan verdienen. Ik zou me mijn ogen uit mijn kop schamen om 5 euro pp te vragen voor een broodje knakworst en ei.
Maak het bespreekbaar TO. Wie weet is er een verklaring voor.
Maak het bespreekbaar TO. Wie weet is er een verklaring voor.
woensdag 29 januari 2020 om 18:33
Hahaha prachtig dat je het echt hebt gechecktTh∅rdis schreef: ↑29-01-2020 16:13Ik vind dat niet ‘gezeur om 5 euro’ eigenlijk. Het zou mij om het principe gaan: je haalt lunch en deelt de kosten door het aantal mensen. Dus niet een fictief bedrag of een mooi rond bedrag, gewoon 26, 75 op het bonnetje gedeeld door 12.
12x5 is 60,-. Voor 12 man witte broodjes 3/4 per persoon en zeg 3 dozen eieren en 6-8 blikken knakworst is echt geen 60,-
Ik ben even bij de Ah gaan checken (echt niks beters te doen) en voor 42 witte bolletjes, 30 eieren, 6 blikken knakworst van Unox (60 knakworsten) mayo van Remia, mosterd ben ik 34,- precies kwijt.
Ik denk niet dat mensen 3 eieren op eten eigenlijk. Maar dan nog is 5,- op wel veel. Ik heb expres overal het duurste van genomen (geen voordeelverpakkingen enz)
Drinken niet meegerekend kom ik op max 2,90 pp

Here am I in my little bubble

woensdag 29 januari 2020 om 18:47
Valt ook wel mee, deze geitenkaas van ah kost 17,20 per kilo, stel je neemt een kilo voor twallf mensen:
https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... naturel-55
potje honing voor 1,79 https: //www.ah.nl/producten/product/wi410194/bl ... -vloeibaar
en twee zakken met samen 20 kaiserbroodjes voor 1,79 per zak: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... erbroodjes
Dat is dan samen 22,57 heb je dus nog zat over voor koffie en ander beleg.
Heb me nog vergist, de broodjes zijn 1,49 per tien
Zijn dan wel voordeelbroodjes, maar goed, moeten wel heel erg bijzondere broodjes knakworst zijn wil het 5 euro waard zijn, lijkt mij (of ze moeten de knakworst op biologische zevengranen triangels hebben gelegd

anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 29-01-2020 18:56
14.61% gewijzigd

woensdag 29 januari 2020 om 18:56
Ik ook!

Zelf zou ik geen geld willen vragen voor een lunch bij mij thuis, maar ik zou geen gezever overhebben voor vijf euro. Dus ik zou betalen en klaar. Ik kan de rekening van een ander niet maken en ze zullen toch met de boodschappen gesjouwd hebben en de afwas gedaan. En aan 1 broodje zou ik niet genoeg hebben dus zou er verder dan ook niet moeilijk over doen.
woensdag 29 januari 2020 om 19:01
Oh ja, met name zou het niet in me opkomen om voor een knakworstlunch geld te vragen. Als je van tevoren met elkaar afspreekt dat jij de lunch verzorgt én dat de kosten daarvan worden verdeeld (zoals ik uit de OP opmaak), dan zorg je toch juist ook voor een beetje fatsoenlijke lunch? Zo'n "natte vinger-bedrag" vragen voor zo'n soort lunch vind ik best vreemd. Ik had een bedrag van 5 euro de man al veel logischer gevonden als een soort symbolisch bedrag voor een tafel vol lekker eten en drinken.
woensdag 29 januari 2020 om 19:13
Eigen merk is 3 voor 2.59. Unix is 2.17 per blikjePupsel schreef: ↑29-01-2020 15:08Lol jij noemt nu een aanbieding (welke 2 voor 3 euro is hoor..).
Als je voor bijv unox bokworst gaat zit je al op 3+ euro voor een blikje.
12 man, nou ze hebben p.p. echt wel meer dan 1 worstje gegeten.
Stel ze hebben daar 9 blikjes van gekocht dan zit je zo op 25 a 30 euro voor worst.

woensdag 29 januari 2020 om 19:15
Dit inderdaad, en ik vind het ook nogal typisch om blijkbaar overal de duurste variant van te nemen, als er geen prijsafspraken zijn gemaakt.meisje85 schreef: ↑29-01-2020 19:01Oh ja, met name zou het niet in me opkomen om voor een knakworstlunch geld te vragen. Als je van tevoren met elkaar afspreekt dat jij de lunch verzorgt én dat de kosten daarvan worden verdeeld (zoals ik uit de OP opmaak), dan zorg je toch juist ook voor een beetje fatsoenlijke lunch? Zo'n "natte vinger-bedrag" vragen voor zo'n soort lunch vind ik best vreemd. Ik had een bedrag van 5 euro de man al veel logischer gevonden als een soort symbolisch bedrag voor een tafel vol lekker eten en drinken.
Ik zou er dan van uitgaan dat de prijzen een beetje redelijk gehouden worden.
Als je op andermans kosten zoveel gaat betalen voor brood met knakworst dan overleg je dat even, lijkt mij.

woensdag 29 januari 2020 om 19:18
Serieus? Als het over max 5 euro pp gaat?DingesEnzo schreef: ↑29-01-2020 19:15Dit inderdaad, en ik vind het ook nogal typisch om blijbaar overal de duurste variant van te nemen, als er geen prijsafspraken zijn gemaakt.
Ik zou er dan van uitgaan dat de prijzen een beetje redelijk gehouden worden.
Als je op andermans kosten zoveel gaat betalen voor knakworst dan overleg je dat even, lijkt mij.

Kijk ik vind dat ze gewoon bonnetje hadden moeten posten en dan delen.
Maar dit is ook echt een beetje hysterisch hoor.