Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Ddennis schreef:
04-10-2019 20:07
Je moet niet tussen de regels doorlezen maar gewoon wat er staat. Dat maakt het een stuk makkelijker.
Ja klopt ik vind 1400 op je bankrekening krijgen en daarvoor helemaal niets doen, dat vind ik zeer royaal ja.
Ik heb meer dan 1600 euro. Ik heb nergens getypt dat ik een inkomen heb van 1600 euro.
Dat liet je anders wel flink doorschemeren hoor. Misschien directer schrijven en niet zo vaag doen alsof.
Fizz schreef:
04-10-2019 22:15
Fatsoen, plichtsbesef?
Dus met een uitkering heb je geen fatsoen en geen plichtsbesef.. eh, wauw.
Fizz schreef:
04-10-2019 22:19
Alsof er binnen 5 jaar ergens een sociale huurwoning voor je beschikbaar is. Veel mensen zijn gedwongen om een huis te kopen.
Gedwongen nog wel. En met een uitkering zijn die woningen er wel binnen 5 jaar zeker.
Manmanman.

Kopen is een keuze, je kan ook wachten.
Gebruna schreef:
04-10-2019 22:55
Overigens, als het voor een fulltime werkende zo'n koud kunstje is om, náást werk+reistijd, huishouden, sociale contacten e.d., een opleiding te volgen, dan zou je ook kunnen stellen dat het voor bijstandsgerechtigden een koud kunstje is om een kasboek bij te houden.

Niet dat dit voor mij hoeft, maar ik kijk echt op van die controles die hier genoemd worden. Zeker als het gaat om mensen die wegens ziekte niet (meer) in staat zijn om te werken.
Ik zal er eens navraag naar doen maar ik had echt nog nooit gehoord over controles in de omvang en intensiteit zoals hier wordt beschreven. Op Jurofoon las ik net ook wel dat die controles op zich aan strenge regels gebonden zijn en dat men de aanleiding/reden van controle moet onderbouwen.

Maar goed, als alles klopt, zou je bij zo'n controle/huisbezoek toch gewoon inzage kunnen geven in je kasboek? Is op zich een kleine moeite om dat op te stellen en bij te houden; niet veel inspannender dan op een forum typen.
Maar dan ben je wel iedere discussie vóór?
Een kasboek??? Ben jij wel helemaal lekker. En dan verantwoorden waarom je roomboter koopt ipv meuk.
Echt :facepalm:
Het is al erg genoeg dat ze je bank naspitten en je geen tientje mag ontvangen zonder tekst en uitleg.
Kasboek... echt.
Ddennis schreef:
04-10-2019 23:41
Ik heb een aantal vrienden/kennissen die of een bijstandsuitkering of een andere soort uitkering hebben.
Die mensen hebben nog nooit een thuis controle gehad. Wel eens een gesprek op het uwv maar veel stelt dat niet voor.
Te dom om te poepen zou mijn oma zeggen.
aloha66 schreef:
05-10-2019 14:46
Dus met een uitkering heb je geen fatsoen en geen plichtsbesef.. eh, wauw.
Je leest echt alleen maar wat je wilt lezen..en dan ff lekker schoppen... .. Wauw...(om in jouw termen te blijven)
.
anoniem_383254 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 14:52
Reden: dubbel
99.10% gewijzigd
chrisjoh schreef:
05-10-2019 08:16
Is meer dan de a.o.w. voor alleenstaanden.
Nee. Bijstand is het minimale om van te leven, aow ook. Het is dus hetzelfde bedrag.
Dat je geen kinderbijslag krijgt of kindergebondenbudget als aow'er lijkt me logisch.
LadyLola schreef:
05-10-2019 09:41
Pffff men krijgt geen 100 euro men krijgt 1400 euro en 1400 euro is een royaal bedrag als je er niets voor hoeft te doen inderdaad.
Ik word wel wat moe van die 1400 die maar steeds genoemd wordt. De basis is 900 nogwat. Géén 1400. Dat is incl allerlei toeslagen die iemand die werkt maar niet genoeg verdient óók kan krijgen.
LadyLola schreef:
05-10-2019 09:49
Hier kreeg mijn buurvrouw daar een extra bedrag voor van de bijstand ( weet even niet hoe dat heet is in dit topic wel een keer genoemd ) en met urgentie vanuit de woonstichting een goedkopere huurwoning. Binnen 6 maanden was ze verhuisd binnen het dorp.

Haar huurwoning was net boven de toeslaggrens, en na de scheiding bleef zij in de woning, ook niet zo handig maar goed.
En ook hier zijn voor anderen gewoon wachtlijsten ik sta er al jaren op voor een goedkopere en dus ook kleinere woning .
Dat extra bedrag zal niet van de bijstand zijn. En dat de woonstichting dat doet is leuk voor haar maar zeker niet gebruikelijk. Maar ja dorp hé, dat is toch anders dan een stad waar er veel meer van die gevallen zijn. DIe maken echt geen uitzondering door iemand voorrang te geven.
LadyLola schreef:
05-10-2019 10:05
Eens.
Sowieso krijg je al snel de aanval als je ook maar iets zegt over bijstand.
Het was mi allang aangegeven dat mensen in de eerste groep eigenlijk niet in de bijstand horen.

Een oud collega van mij ( 50 jaar nu ) ook al jaren bijstand beste vent hoor, maar na meer dan 10 jaar thuis ziet hij het inmiddels als een veiligheid daarvoor gewoon gewerkt overigens, en ja in de lage lonen banen en de flex contracten immers daar ken ik hem van.

Is hij nu ziek geworden omdat hij nu in de afgelopen 10 jaar een bepaalde angst ontwikkeld heeft, het niet meer durven onder de mensen te zijn, angst voor afwijzing? ( zijn woorden he ) en tevens zijn woorden, " ik wil niet meer op een klant contactcenter hele dagen bellen voor het minimum "
Hij wil best iets nuttigs doen, maar wel wanneer het hem uitkomt en op uren dat hij zich goed voelt.

Of zou hij als hij er korter ingezeten zou hebben zichzelf er wel hebben uitgesleept?
Voor hem is het echt wel best, niet ruim maar voldoende ( ook zijn woorden )

Ik ken hem, mogelijk sta ik er milder in, maar toch 1400,= is wel wat hij en velen in eenzelfde positie krijgen.
Zijn oud collega's moeten voor diezelfde 1400,= wel in dat klantcontact center zitten, om dit als voorbeeld aan te houden. En uit eigen ervaring is dat werk de hel op aarde, en toch doen mensen dat.

Overigens hoeft hij amper op gesprek te komen en heb ik hem over een huisbezoek helemaal nooit gehoord.

Dat bovenstaande gebeurt betwist ik niet zie een post van gisteren waarbij een kennis zo een bezoekje kreeg, andere gemeente dan die oud collega en die oude buurvrouw, mogelijk zal daar het verschil in dwang vanuit de bijstand ook in zitten.

Ex collega en buurvrouw zitten er beiden al een poosje in overigens.
En wéér die 1400. 974!!!
LadyLola schreef:
05-10-2019 10:10
Buuf in de bijstand kreeg wél voorrang op die goedkopere woning waar ik dus wel op moet wachten. Zij had een hoekwoning dat maakte dat haar huis duurder was dan de mijne in dezelfde rij een tientje dus teveel voor toeslag.

Ik heb iets meer dan bijstand mijn huur is 720,= ik kom niet met voorrang in aanmerking was het maar zou, zou ik en minder toeslag nodig hebben en iets meer lucht hebben.

Sociale huur is voor meer groepen nodig zeker de woningen onder de 720, ik zou officieel met mijn inkomen hier niet eens als ik me nu inschrijf mogen wonen, max tot 650.
Ik woon hier al 8 jaar toen was dat geen punt. Bevriezen van huur doen ze niet en verlagen is mogelijk pas in 2020 iets met een nieuwe wet, voor scheefhuurders zoals ik dat ben, ik hoop oprecht dat ik in aanmerking kom.
Dat is natuurlijk niet zo. Het is niet zo dat als je minder huur betaald je ineens meer overhoud. Je krijgt dan ook minder toeslag.

Ik ben duurder gaan wonen, krijg dus meer toeslag en betaal onder de streep zo goed als hetzelfde.
Blondie456 schreef:
05-10-2019 10:15
Dat klopt niet hoor. Ik heb mijn zorgtoeslag terug moeten betalen omdat ik te veel vermogen had maar dat is echt geen 2 ton hoor.
Nou nog minder dan. Het ging er om dat je flink wat op de bank moet hebben om geen zorgtoeslag te krijgen en dan dus niet te klagen hebt over niet rond kunnen komen.
Ik blijf me verbazen over het vallen over het uitgekeerde bedrag.
Het is 974, geen 1400 De toeslagen die bij dat laatste bedrag zitten krijgt niet iedereen. En ook met minimum loon kun je diverse toeslagen gewoon aanvragen.
Buiten dat is het uitkeringsbedrag ten alle tijden 70% van het minimum loon. Niets meer niets minder en dus 30% minder royaal dan gewoon loon.
Als je zo weinig opleiding hebt gedaan of zo slecht bent in je werk dat je nooit meer kunt verdienen dan het minimum ligt toch echt aan jezelf. Beetje sneu om dan de bijstand maar royaal te noemen.
aloha66 schreef:
05-10-2019 15:09

Als je zo weinig opleiding hebt gedaan of zo slecht bent in je werk dat je nooit meer kunt verdienen dan het minimum ligt toch echt aan jezelf. Beetje sneu om dan de bijstand maar royaal te noemen.
Bij sommigen ligt het niet in hun macht om hogerop te komen, of hogere studies te volgen. Maar ze buffelen wel dag in, dag uit om hun centjes te verdienen! 's ochtens om 6 uur gaat het wekkertje...om s avonds 1800 uur weer thuis te komen. Ziek? jammer gewoon doorwerken..beetje overwerkt...hup doorwerken... 25 vakantiedagen per jaar.

De bijstand is dan royaal.....als Jan met de pet met zn broodtrommeltje het werk doet waar menig bijstandsgenieter ;-) geen " zin in heeft" niet zn nest voor wil uitkomen en het zogenaamd allemaal niet aankan. Heb zelfs het smoesje " Ik haat de buitenlucht" horen zeggen.

Hou toch op met dat geneuzel... Voor mensen die niet kunnen door ziekte etc daar mag wat mij betreft een soort hogere basisinkomen voor komen. (geen idee hoe dat te realiseren en hoe je dat kan controleren. )

Kan niet ligt op het kerkhof en Wil niet ligt ernaast...
anoniem_383254 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 15:23
5.34% gewijzigd
Zenzeo schreef:
05-10-2019 13:57
Ik denk dat sommige uitkeringsgerechtigden idd sec gezien wel zouden kunnen werken.
Aan de andere kant is de afstand naar een echte baan zo groot voor ze: dat kunnen ze niet.
Het is het hele pakket van elke dag vroeg op, doorbuffelen, een zekere mate van sociale omgang met collega's, het accepteren van een leidinggevende baas, dat kunnen ze niet opbrengen.
Vaak met ouders die ook in de uitkering zitten en in een wijk waar sowieso veel steungerechtigden wonen.
Ik denk echt dat die verloren zijn voor de arbeidsmarkt.
Als je -direct- uitgaat van een fulltime baan wel.
Maar tussen dat en niks doen zit nog heel veel.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
aloha66 schreef:
05-10-2019 15:05
Nou nog minder dan. Het ging er om dat je flink wat op de bank moet hebben om geen zorgtoeslag te krijgen en dan dus niet te klagen hebt over niet rond kunnen komen.
Tot je vermogen wordt ook de waarde van je koopwoning gerekend, niet slechts je spaargeld.
timeforachange schreef:
05-10-2019 15:17
Bij sommigen ligt het niet in hun macht om hogerop te komen, of hogere studies te volgen. Maar ze buffelen wel dag in, dag uit om hun centjes te verdienen! 's ochtens om 6 uur gaat het wekkertje...om s avonds 1800 uur weer thuis te komen. Ziek? jammer gewoon doorwerken..beetje overwerkt...hup doorwerken... 25 vakantiedagen per jaar.

De bijstand is dan royaal.....als Jan met de pet met zn broodtrommeltje het werk doet waar menig bijstandsgenieter ;-) geen " zin in heeft" niet zn nest voor wil uitkomen en het zogenaamd allemaal niet aankan. Heb zelfs het smoesje " Ik haat de buitenlucht" horen zeggen.

Hou toch op met dat geneuzel... Voor mensen die niet kunnen door ziekte etc daar mag wat mij betreft een soort hogere basisinkomen voor komen. (geen idee hoe dat te realiseren en hoe je dat kan controleren. )

Hoezo doorwerken als je ziek bent of overwerkt? Ik heb natuurlijk een luizenbaantje met een werkgever die me pampert, maar als ik ziek ben kan ik gewoon thuis blijven.
timeforachange schreef:
05-10-2019 15:17

Precies dat, Jan met de pet vs hij/zij die zich nog even omdraait om 6:00 als het wekkertje van Jan gaat.

Je vergeet Lukt niet nog.

" Kan niet, wil niet, lukt niet "
aloha66 schreef:
05-10-2019 14:42
Dat liet je anders wel flink doorschemeren hoor. Misschien directer schrijven en niet zo vaag doen alsof.
Dan is begrijpend lezen niet je sterkste punt.
Dit schreef ik:

Ik kan me werkelijk niet voorstellen. Dat er mensen zijn die een inkomen van 1000 tot 1500 euro aan bijstand huurtoeslag zorgtoeslag kwijtschelding van gemeenschappelijke belastingen niet royaal vinden..... En daarvoor hoef je geen uur te werken.
Er zijn mensen wat fulltime werken en maar 1600 euro hebben.....

Nergens zeg ik, dat IK 1600 euro verdien.

En dat je valt over de 1400 euro tja. Dat is nu eenmaal de realiteit het is het totale pakket. Uitkering plus toeslagen. En andere kwijtscheldingen wat iemand met een modaal salaris allemaal niet heeft.
Gebruna schreef:
05-10-2019 12:31
Dat noem ik niet flauw maar realistisch als je gaat vergelijken.
We hebben het er inderdaad hier over wat je er VAN moet doen vs wat je er VOOR moet doen.

Globale vergelijking tussen twee alleenstaanden die allebei dezelfde huur e.d. hebben:

Stel, een werkende met een salaris van bruto per maand 2314,81 x 12.96 = bruto jaarinkomen 30.000,- (12 maanden incl. vakantiegeld)
Gaat af: 11.134 per jaar aan belastingen en premie volksverzekeringen (36.65 % over de eerste 20.384 en 38.1 % over de rest van het bruto jaarinkomen)
Dus netto over per jaar: 18.866,- netto
Daar moet je 12 kalendermaanden van leven en huur betalen e.d., dus 18.866 : 12 maanden = gemiddeld 1572,13 netto te besteden per maand
Afgezien van een arbeidskorting die hij als werkende krijgt. Ik ben daar niet helemaal in thuis maar als ik het zo zie dan is dat 3399,- per jaar, dus 283,- ‘belastingvoordeel’ per maand. Als je die er bij optelt, kom je op gemiddeld 1855,- netto per maand te besteden om alle (volle) kosten te betalen.

Als die werkende géén toeslagen ontvangt, dan zal hij daar alles zelf van moeten betalen. Oók de gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting.
Dus als alle kosten die hij als werkende heeft (maar een bijstandsgerechtigde niet) er van af zijn getrokken, dan hou je het bedrag over dat je kunt vergelijken met het bedrag dat iemand in de bijstand ontvangt “om VAN te leven” (die 1479.55 om alle (volle) kosten van te betalen).

In de vergelijking wat je er VAN/VOOR moet doen zal het verschil dus onderaan de streep zo’n 250,- tot 300,- per maand bedragen (‘netto vrij te besteden’).

Dat is het verschil tussen: “jij hebt het toch maar goed want jij verdient een salaris van 2314,- per maand” en: “ik heb het zwaar want ik moet leven van 974,- per maand”.

M.i. niks flauws aan om als je vergelijkt, dat ook zo volledig mogelijk te doen.
+100

Maar een aantal vinden het lekker om alleen die 974,= te noemen ook al is dat niet conform de waarheid, er komt namelijk nog een portie toeslagen bij. Maar 974 klinkt zieliger.
Het bedrag klinkt natuurlijk vrij hoog, tot ik het eens ging vergelijken met mijn hypotheek, dat gewoon hoger is dan het bijstandsbedrag en ik krijg aan overheidssubsidies ook gewoon bijna 900 euro (hyptheekrenteaftrek, kinderopvangtoeslag, kinderbijslag) en toen ik wat minder verdiende kreeg ik al bijna dat hele bedrag aan kinderopvangtoeslag. Ik heb daarnaast nog ruim studiefinanciering ontvangen, dus ik weet niet wie er nou meer gratis overheidsgeld heeft gekregen, mijn buurman die anderhalf jaar voor zijn pensioen bijstand kreeg of ik. Ik gok ik.

Maar ja, mijn wekkertje gaat om 6 uur, dus dan is het me gegund en is alles opeens niet meer zo royaal.
amarna schreef:
05-10-2019 15:24
Tot je vermogen wordt ook de waarde van je koopwoning gerekend, niet slechts je spaargeld.
Koopwoning wordt voor de toekenning van zorgtoeslag vrijwel nooit meegerekend.
Ddennis schreef:
05-10-2019 15:36
Dan is begrijpend lezen niet je sterkste punt.
Dit schreef ik:

Ik kan me werkelijk niet voorstellen. Dat er mensen zijn die een inkomen van 1000 tot 1500 euro aan bijstand huurtoeslag zorgtoeslag kwijtschelding van gemeenschappelijke belastingen niet royaal vinden..... En daarvoor hoef je geen uur te werken.
Er zijn mensen wat fulltime werken en maar 1600 euro hebben.....

Nergens zeg ik, dat IK 1600 euro verdien.

En dat je valt over de 1400 euro tja. Dat is nu eenmaal de realiteit het is het totale pakket. Uitkering plus toeslagen. En andere kwijtscheldingen wat iemand met een modaal salaris allemaal niet heeft.
Is die 1600 nou netto of bruto en met of zonder toeslagen?
Het is wel gezellig hier!
Over en weer wat mij betreft veel te hard, gemeen, en weet ik wat meer.

Verder niks inhoudelijks op het moment.
Alleen dat het wel wat minder onaardig kan, over en weer dus ik zit ff niet in team bijstand.

Zit wel in bijstand maar als partij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven