Geld & Recht alle pijlers

Bod woning

19-12-2011 09:06 39 berichten
Heb genoeg informatie, nu morgen afwachten hoe alles loopt, bedankt voor jullie hulp
Alle reacties Link kopieren
doe een openingsbod van 157.000.
wij slapen nooit.
Wat raadt de makelaar aan om te bieden? Of doen jullie het zonder makelaar?

Als je uit wilt komen op 160.000 is nu 150.000 bieden een idee, maar dat is wel heel ver onder de vraagprijs, dus of ze dat bod serieus gaan nemen...

Je kunt ook zeggen dat je maar een eenmalig bod doet van 160.000, waar je niet verder over wilt onderhandelen.
t is te proberen. huizen gaan tegenwoordig een stuk onder de vraagprijs weg.

het huis van mijn vriendin is voor 20.000 onder de vraagprijs verkocht en andere vrienden van mij zijn al 70.000 gezakt in vraagprijs.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 19 december 2011 @ 09:09:

doe een openingsbod van 157.000.Dat lijkt mij een te hoog eerste bod wanneer je op 160.000 hoopt uit te komen.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Bij een vraagprijs van 174.000 lijkt mij een 'eindprijs' van 165.000 meer reeel. Om mij heen zie ik dat mensen 10.000 zakken in onderhandeling wel inschatten maar daaronder vaak niet meer. Vraag wordt dan ook of mensen het verschil nog op kunnen vangen. Proberen kan echter nooit kwaad natuurlijk!
een huis van 174.000 zal al scherp geprijsd zijn, dus dan is het lastiger om erg laag te bieden. ik denk dat je het dan voor 162.500 hebt.

op zo,n bedrag bied je ook niet steeds 10.000 meer.
wij slapen nooit.
We hebben woensdag a.s gesprek bij de hypotheekshop en die dinsdag daarop een bezichtiging, het wordt ons 1e koophuis, dus ik heb nog geen verstand van onderhandelen en ik neem aan dat de makelaar alleen in zijn hoofd heeft om het huis te verkopen, dus vandaar dat ik van te voren bij jullie aan het pijlen ben.
Het ligt eraan waar het huis staat. Als het huis in Limburg staat kun je het proberen met 160.000 euro maar in Rotterdam lukt dat misschien minder goed. En hoe is het huis verder, is er een mooie keuken en badkamer of moet je dan zelf opknappen?
Als die 174.00 al anderhalf jaar de vraagprijs is, dan zou ik 150.000 bieden.
...
Nou, dat ligt er aan of ze al een huis hebben gekocht ( dubbele lasten) of nog meer redenen dat het weg gaat.

Het kan ook zijn dat ze totaal geen haast hebben om weg te gaan.
Mijn ervaring is dat je 'halverwege' je eerste bod en de vraagprijs uitkomt in 5 stappen. In jouw vraag zou dat neerkomen op:

174000-(174000-16000)x2= 174000-28000= 146000

Als openingsbod. Maar dat is zo laag dat de kana groot is dat de verkopers er niet op ingaan.

Ik zou dus het laagst haalbare openo ingsbod doen, voor mijn gevoel is dat 155.000. Je zou dan gewoonlink uitkomen rond de 165.000. Je kunt proberen scherp te onderhandelen em toch die 160 eruit te slepen. Hou bkn het onderhandelen wat andere dingen achter de hand als wisselgeld, zoals de opleverdatum; kun je daar flexibel mee zijn? Of het overmemen van roerende zaken.

En bedenk goed wat jouw grens is. Als je die 165 ook best prima zou vindem kom je er vast wel uit. Succes!
Je hebt toch niets te verliezen door een laag bod te doen?

Ik zou 150.000 bieden en kijken waar je op uit kunt komen. Misschien hebben ze al anderhalf jaar geen kijkers gehad en willen ze er erg graag van af. Niet te bescheiden zijn
quote:26gelukkig schreef op 19 december 2011 @ 09:34:

Mijn ervaring is dat je 'halverwege' je eerste bod en de vraagprijs uitkomt in 5 stappen. In jouw vraag zou dat neerkomen op:

Als openingsbod. Maar dat is zo laag dat de kana groot is dat de verkopers er niet op ingaan.

Ik zou dus het laagst haalbare openo ingsbod doen, voor mijn gevoel is dat 155.000. Je zou dan gewoonlink uitkomen rond de 165.000. !

Niemand verplicht je om in 5 stappen te onderhandelen. Je bepaalt voor de helft zelf de regels. Als jij één bod wilt neerleggen, kan dat ook. En wat dan nog als de verkopers er niet op in gaan? Dan heb je toch niets verloren?

En je kunt toch zelf bepalen waar je maximaal op uit wilt komen.. Als jij niet op 165 wil uitkomen, maar de verkopers willen niet zakken, dan gaat het gewoon niet door. Maar het huis staat al anderhalf jaar te koop, dus het zal je wellicht verrassen waar ze wel mee akkoord zullen gaan
quote:rowan1988 schreef op 19 december 2011 @ 09:24:

We hebben woensdag a.s gesprek bij de hypotheekshop en die dinsdag daarop een bezichtiging, het wordt ons 1e koophuis, dus ik heb nog geen verstand van onderhandelen en ik neem aan dat de makelaar alleen in zijn hoofd heeft om het huis te verkopen, dus vandaar dat ik van te voren bij jullie aan het pijlen ben.

Meestal is er sprake van een verkoopmakelaar die de onderhandelingen doet voor de verkopende partij en een aankoopmakelaar die de onderhandelingen doet voor de aankopende partij.

Als jullie ervoor kiezen om geen gebruik te maken van een aankoopmakelaar dan zul je dus zelf je belangen moeten behartigen zoals de verkopende makelaar dat doet voor de verkopende partij.

Vergeet overigens niet om een bouwkundige keuring te laten doen van het huis, anders kun je voor nare verrassingen komen te staan.
Als je bij de woning gaat kijken, durf dan ook gewoon echt in de vensterbanken te kijken naar de toestand van de kozijnen, werp een blik achter een bank of er schimmel op de muur zit, of schimmel in badkamer, let op lekkageplekken op plafonds, probeer ook goed te ruiken of je een vreemde lucht ruikt en durf gewoon de vragen te stellen waar je mee zit.

Bouwkundige keuring die Kaatje oppert vind ik een heel goed advies!
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:rowan1988 schreef op 19 december 2011 @ 09:24:

Daarom kan het dus verstandig zijn om zelf ook een makelaar in de arm te nemen. De makelaar waar je het nu over hebt is de verkopend makelaar, jij zou dan een aankopend makelaar meenemen.

Verder zou ik goed in de gaten houden wat je zelf maximaal wilt en kunt betalen, dat is waar het uiteindelijk om gaat. Wij kunnen niet bepalen of het huis het wel of niet waard is, uiteindelijk bepaal je dat helemaal zelf.
quote:26gelukkig schreef op 19 december 2011 @ 09:34:

Ik zou dus het laagst haalbare openo ingsbod doen, voor mijn gevoel is dat 155.000. Je zou dan gewoonlink uitkomen rond de 165.000. Je kunt proberen scherp te onderhandelen em toch die 160 eruit te slepen. Hou bkn het onderhandelen wat andere dingen achter de hand als wisselgeld, zoals de opleverdatum; kun je daar flexibel mee zijn? Of het overmemen van roerende zaken.

En bedenk goed wat jouw grens is. Als je die 165 ook best prima zou vindem kom je er vast wel uit. Succes!Beetje typische generalisatie... Het hangt zo vreselijk af van de oorspronkelijke vraagprijs en in welke prijsrange je zit. 30000 euro onder de vraagprijs bieden is een heel ander verhaal bij een huis van dit bedrag dan bij een huis van bijvoorbeeld 5 ton.
174000 euro is niet een zodanig groot bedrag dat daar nog heel veel vanaf zal gaan bij het onderhandelen. Wij hebben een huis gekocht in dezelfde prijsklasse, stond ook al lang te koop en er moest een hoop aan gebeuren. Na veel over en weer bieden is er nog 12000 euro van de vraagprijs gegaan

Ons openingsbod was geloof ik 156000 euro, wij wilden op 161000 euro uitkomen , is niet gelukt, werd 2000 euro meer. Maar dat maakte ons niet uit, de prijs was zo goed voor beide partijen.

De hamvraag is: Is 160000 euro echt de limit? Of heeft jullie budget nog speling?
De belangrijkste vraag is: wat is de woning waard? Dat is in ieder geval minder dan vorig jaar. Het is een kopersmarkt. En blijkbaar heeft in de afgelopen tijd niemand de prijs aantrekkelijk genoeg gevonden om tot kopen over te gaan.

Ik denk dat ze er anderhalf jaar terug tenminste 165.000 voor wilden hebben. Maar... je mag daar rustig 3-4% afhalen voor de marktontwikkeling om daar weer een reëel bedrag van te maken. Lees: ca 159.000 als eindprijs.

Wil je dit huis echt heel graag? Of zijn er meerdere huizen die je leuk vindt (maar eigenlijk ietsje te duur)? Mochten er meer huizen zijn, dan zou ik persoonlijk direct een éénmalig eindbod neerleggen van 155.000 (misschien zelfs wel 150.000).
...
Dit is echt het enige huis wat ik momenteel op het oog heb en echt verliefd op ben, maar rond de 160 is echt onze max, we willen ook nog lekker kunnen leven! ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen en hoop dat we binnenkort onze spullen kunnen verhuizen:P hihi
Ik bedoel eigenlijk dat wanneer je overeenstemming bereikt, de eindprijs (in mijn ervaring, idd vooral met huizen rond de drie ton) ongeveer halverwege ligt tussen het eerste bod en de vraagprijs. Meestal gingen die onderhandelingen, bij mezelf en bij vrienden, met makelaars. En altijd in ca 5 stappen. Dat het vaak zo gaat komt denk ik ook door de sturing van die makelaars, die hebben natuurlijk ervaring en bepalen mede welke stappen je zet.

Een makelaar kost natuurlijk geld maar levert ook wat op. En een bouwkundige keuring is zeker aan te raden!
Huizen in nederland, met alle onzekerheden voor de komende jaren daar nog bij, zijn nog steeds 10% tot 15% te duur. Ik zou dus minimaal 15% en mischien wel 20% onder de vraagprijs gaan zitten om zo tussen de 10% en 15% onder de vraag prijs uit te komen als verkoop prijs. Ik zou beginnen met een bod tussen 145k en 150k.

Het is een echte kopers markt op dit moment en zou zeer sterk onderhandelen en zeker niet in gelijke stappen in het midden willen uitkomen. En als je echt aan het onderhandelen bent durf je ook weg te lopen van de onderhandelingstafel. Dus ik zou 155k als max in het achterhoofd nemen en willen ze daar niet aan opzoek gaan naar een ander huis.
Als de vraagprijs 18 maanden geleden al 174 duizend was, dan is de echte prijs beduidend minder. Het is in de lagere prijsklasse, maar de vraag is inderdaad waar staat de woning, wat is de status van het onderhoud ed.

Makelaars denken in deze tijden nog meer alleen aan zichzelf, dat zijn hele slechte raadgevers op dit moment. Elk huis dat ze kopen of verkopen is er één in deze slechte markt.

Mijn kennis die makelaar is vertelde mij laatst dat als je geen huis nu echt wil hebben, gewoon moet wachten. Als je wel het huis wil hebben dan kan je gewoon een bod doen van 160 duizend neerleggen en direct aangeven dat het ook meteen het laatste bod is. Dus niet verder onderhandelen. Aangeven dat ze blij moeten zijn met de 160 want dan hebben ze een deal, anders hebben ze nog maanden buikpijn.

Als het huis over 3 maanden nog niet verkocht is, dan zal mogelijk de verkopende makelaar contact met je opnemen om te kijken of je de 160 duizend er voor over hebt of je kan zelf een belletje doen met je 160.

Als het huis wel verkocht wordt ga je verder kijken. De komende maanden gaan de prijzen echt flink zakken. Bij ons staat nu al bijna overal v.o.n. bij, kortingen van 5 tot 20%, bij flatjes wordt bijna overal 2 jaar servicekosten meegegeven. Het gaat echt heel slecht met de markt.
PS Als ze over 3 maanden wel contact opnemen, dan zou ik zelfs 155 of 150 bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven