Geld & Recht alle pijlers

Boete terecht?

21-03-2012 18:42 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een boete ontvangen van 54 euro. Mijn dochter heeft een parkeerkaartje gehaald en per ongeluk op een of andere knop gedrukt waardoor er een gehandicapten tarief werd geactiveerd.

Deze informatie stond nergens op de automaat zelf of op het schermpje.

Het verschil tussen het normale en het gehandicapten tarief ligt rond de 0,50 euro. Een groot verschil met de 54 euro...

Ik stond ook niet geparkeerd op een gehandicapten parkeerplaats.

Op het parkeerbonnetje stond alleen een rolstoel teken, verder ook geen informatie over het geactiveerde gehandicapten tarief.

Ik vind de boete zeer ongepast, voor zo'n klein bedrag is er geen sprake van kwade wil. Mijn dochter heeft ook geen rijbewijs dus heeft er ook niet bepaald verstand van.

Heeft iemand ooit van deze boete gehoord?

Ik heb verder op internet niks gevonden over mensen die ditzelfde probleem hebben.

Terecht of onterecht?
quote:Soley schreef op 21 maart 2012 @ 21:49:

'k Zou het zelfs niet erg oké vinden om hiervoor bezwaar aan te tekenen eerlijk gezegd. Je eigen fout dat je geen geldig kaartje had, dus terechte boete. Hoef je niet andermans tijd voor te verspillen toch...They say 'jump' you say how high..
quote:borderwalk schreef op 21 maart 2012 @ 19:03:

[...]

Heel heel heel misschien had de politie op dat moment even een andere prioriteit dan een dubbel geparkeerde auto? Vervelend hoor als je staat geparkeerd en je moet vijf minuten wachten op de eigenaar die sigaretten is gaan halen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat er voor de politie dringender zaken zijn.En zo ken ik meer excuses: een politie auto die veel en veel te hard rijdt (zonder optische en geluidssignalen) heeft misschien wel een spoedklus. Toevallig dan wel in zijn woonwijk, niet in zijn dienststad. Als er 30 staat aangegeven moet je ook met een witte auto inclusief de rode en blauwe strepen 30 rijden als je geen signalen voert. Maar och deze simpele ziel zal het wel weer fout hebben en er niks van snappen.
Ik vind de boete terecht. Je hebt immers een ongeldig kaartje. Dan had je zelf een kaartje moeten kopen als je dochter er niks van snapt, hoe dat moet.

Ik geef je ook weinig kans wat betreft bezwaarschrift indienen.
Ontopic Boetes zijn altijd terecht want anders kunnen ze geen boete uitschrijven maar een beetje lullig is het wel en de bedragen zijn uiteraard totaal buiten alle verhoudingen.

offtopic:

[quote]En zo ken ik meer excuses: een politie auto die veel en veel te hard rijdt (zonder optische en geluidssignalen) heeft misschien wel een spoedklus. Toevallig dan wel in zijn woonwijk, niet in zijn dienststad. Als er 30 staat aangegeven moet je ook met een witte auto inclusief de rode en blauwe strepen 30 rijden als je geen signalen voert. Maar och deze simpele ziel zal het wel weer fout hebben en er niks van snappen.[/quote/

Nee je snapt het niet.
ondernemer, we betalen ook al leges voor onze gehandicaptenparkeerkaart, die is niet gratis. In veel steden mag je met je gehandicaptenparkeerkaart gratis parkeren. Ik heb zelf zo'n kaart, en ben erg blij dat ik meestal gratis kan parkeren, want ik moet werkelijk voor alles die auto starten terwijl een ander even de fiets pakt. Ik ervaar het dan ook niet als stigmatiserend maar eigenlijk als een van de weinige pluspunten van het hebben van een handicap. Maar goed, dit off-topic.
quote:ambra schreef op 21 maart 2012 @ 22:22:

ondernemer, we betalen ook al leges voor onze gehandicaptenparkeerkaart, die is niet gratis. In veel steden mag je met je gehandicaptenparkeerkaart gratis parkeren. Ik heb zelf zo'n kaart, en ben erg blij dat ik meestal gratis kan parkeren, want ik moet werkelijk voor alles die auto starten terwijl een ander even de fiets pakt. Ik ervaar het dan ook niet als stigmatiserend maar eigenlijk als een van de weinige pluspunten van het hebben van een handicap. Maar goed, dit off-topic.

Toch vind ik het raar. Ik heb ook een handicap, kan geen auto rijden maar moet ook gewoon betalen voor openbaar vervoer.

Ik snap ook niet waarom er leges betaald moeten worden voor een gehandicaptenkaart. Belachelijk als je er over nadenkt.
Ta, als je strikt kikt naar de regels dan mag het niet wat je gedaan hebt..... Maar een boete van ¤ 54,- voor een verschil van ¤ 0,50?? Echt niet in verhouding. Zou er denk ik best pissig om zijn...
quote:borderwalk schreef op 21 maart 2012 @ 19:03:

[...]

Heel heel heel misschien had de politie op dat moment even een andere prioriteit dan een dubbel geparkeerde auto? Vervelend hoor als je staat geparkeerd en je moet vijf minuten wachten op de eigenaar die sigaretten is gaan halen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat er voor de politie dringender zaken zijn.tja dat zullen we wel nooit te weten komen of ze toevallig dringendere zaken te doen hadden,misschien wel ja ,maar dan nog is en blijft het zwaar vervelend ook al is het 5 minuten. Je kunt niet weg door het aso gedrag van een ander terwijl je zelf wel goed in t vak staat.
quote:Konela schreef op 21 maart 2012 @ 22:42:

Ta, als je strikt kikt naar de regels dan mag het niet wat je gedaan hebt..... Maar een boete van ¤ 54,- voor een verschil van ¤ 0,50?? Echt niet in verhouding. Zou er denk ik best pissig om zijn...

Het is maar 50 cent, maar het gaat uiteindelijk toch niet om het bedrag? het gaat om het verschil tussen een geldig kaartje en een niet geldig kaartje.

Als je een boete krijgt omdat je net te laat terug bent bij je geparkeerde auto dan is de boete ook vele malen hoger dan die paar kwartjes/euro die je te weinig in de meter hebt gegooid.
quote:borderwalk schreef op 21 maart 2012 @ 23:14:

[...]

Het is maar 50 cent, maar het gaat uiteindelijk toch niet om het bedrag? het gaat om het verschil tussen een geldig kaartje en een niet geldig kaartje.

Als je een boete krijgt omdat je net te laat terug bent bij je geparkeerde auto dan is de boete ook vele malen hoger dan die paar kwartjes/euro die je te weinig in de meter hebt gegooid.Als je een enkeltje A'dam Muiderpoort koopt en pas bij Centraal uitstapt, krijg je ook een boete. En terecht, ook al scheelt het maar weinig.
quote:borderwalk schreef op 21 maart 2012 @ 23:14:

[...]

Als je een boete krijgt omdat je net te laat terug bent bij je geparkeerde auto dan is de boete ook vele malen hoger dan die paar kwartjes/euro die je te weinig in de meter hebt gegooid.Dit is nou wat je noemt een legalistische redenering. Niet kijken naar de bedoeling van de wet of de bedoeling van de rechtssubjecten, maar alleen naar de letter. En vervolgens uitsluitend de letter toepassen, hoe onredelijk de gevolgen ook zijn.
Als je nét te laat bij je auto terug bent, horen ze je ook geen boete te geven.
quote:cherryoncream schreef op 21 maart 2012 @ 22:53:

[...]

tja dat zullen we wel nooit te weten komen of ze toevallig dringendere zaken te doen hadden,misschien wel ja ,maar dan nog is en blijft het zwaar vervelend ook al is het 5 minuten. Je kunt niet weg door het aso gedrag van een ander terwijl je zelf wel goed in t vak staat.

Maar daar had de politie op dat moment helemaal niks aan kunnen doen, ze had dan nog niet zomaar weggekund. Wat hadden ze dan moeten doen, de auto wegslepen met hun eigen auto? Die kraan moet eerst aangevraagd worden en als allebei de kranen bezig zijn komt je gewoon onderaan de lijst.

@duvelke De politie mag ook zonder signalen harder rijden dan de burger. En ook over het fietspad, en ook over de vluchtstrook.
Ik lees dit topic nog eens en ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat TO doet of het een ongelukje was en ze niet wist dat het kaartje voor gereduceerd tarief was, maar dat ze wel weet dat het veschil precies 50 cent zou zijn geweest.
quote:Whympysinger schreef op 21 maart 2012 @ 22:07:

[...]

Mmm, wat een typische invalshoek. Maak maar geen gebruik van je recht, daarmee 'verspil' je andermans tijd...Welk recht? Ze had een kaartje wat niet geldig was ...
@ nummerzoveel: ik heb toen ik de bon vond op de automaat gekeken, een normaal uurtarief zou 2,50 zijn. Wij hadden een kaartje van 2,10

Maar ja, natuurlijk is de bon "terecht" alleen vind ik het zwaar buiten proportie.

Het blijkt dus dat ze in juni 2011 nieuwe automaten hebben (maar niet alle automaten zijn vervangen) geplaatst met een knop waarmee je direct dit tarief activeert.

Op de oude automaten bestaat deze functie niet. M'n dochter kent alleen de oude automaten dus lette ook niet op of ze dit tarief activeerde of niet. Ik wist ook niet van deze functie af dus kon haar ook niet waarschuwen.

Daarnaast vind ik dat er nergens duidelijke informatie te vinden is op de automaat.

Kijk als we op een invalideplaats hadden gestaan snap ik het allemaal wel, maar een verkeerde knop en hoppa boete vind ik ik wellicht nog asocialer.
@kate1980: recht op bezwaar
quote:Whympysinger schreef op 21 maart 2012 @ 23:18:

[...]

Dit is nou wat je noemt een legalistische redenering. Niet kijken naar de bedoeling van de wet of de bedoeling van de rechtssubjecten, maar alleen naar de letter. En vervolgens uitsluitend de letter toepassen, hoe onredelijk de gevolgen ook zijn.Fijn, dat je even wat juridisch jargon erin gooit.
Jij beroept je op een foutje, en dochter kon niet beter weten. Klopt, maar ja als ouder -en bestuurder- ligt de verantwoordelijkheid bij jou.

Dit soort zaken wordt steeds vaker steeds harder aangepakt omdat het enorm vaak gebeurd en geen gevalletje "oeps foutje" is, maar doelbewust handelen. Veel gemeenten hanteren andere of geen parkeertarieven wanneer men een IPK (invalide parkeerkaart) heeft. Niet in elke gemeente moet je op een IPP (invalideparkeerplaats) staan om daar gebruik van te maken. Resultaat? Veel misbruik en enorm veel doelgerichte diefstal van IPK's. Bloedvervelend voor alle betrokkenen en zie daar; steeds vaker wordt er stevig of hard opgetreden.

Bezwaar kun je altijd aantekenen, maar houd er rekening mee dat het onmogelijk is om onderscheid te maken tussen jouw goedbedoelende dochter en niet opletten van jezelf resulterend in een niet bedoelde fout versus doelbewust misbruik.
when you wish upon a star...
quote:ondernemer schreef op 21 maart 2012 @ 22:04:

Wat een onzin, dit soort aparte tarieven voor dezelfde dienst. Een gehandicapte die een auto kan rijden kan toch ook wel een normaal parkeerkaartje kopen? Dit soort aparte tarieven zijn stigmatiserend en kennelijk ook verwarrend. Maar ja, regels zijn regels, zeker bij de parkeernazi's, dus je bezwaar maakt weinig kans.

Als in dit land eens een inclusieve maatschappij als de norm gezien werd en gefaceliteerd; ja. Maar he; dat is in dit land helaas niet zo. Resultaat? Enorm veel IPP's op lokaties waar parkeertarieven gelden hebben automaten die niet toegankelijk zijn. Waar je geen gebruik van kunt maken vanuit bijv. een rolstoel. En zie daar; kom je dan aan met je aangepaste auto, IPK en goed humeur. Al zou je willen; je kúnt fysiek niet betalen.

Die exclusieve maatschappij bouwmethode die de norm is in veel van ons openbare leven is een directe reden waarom veel gemeenten geen parkeertarieven hanteren onder bepaalde voorwaarden voor IPP's en/of IPK's. Anderen hanteren een verlaagd tarief als een misplaatste poging dergelijke ontoegankelijkheid "goed te maken" of "meedoen-beleid" enerzijds voor een groep waarbij de keuze tussen parkeren met auto (kassa) of andere goedkopere opties er vaak niet is en men op deze wijze dat verschil probeert te verzachten maar anderzijds even vergeten is dat dit een niet toegankelijke parkeermeter niet spontaan bereikbaar maakt.

Verwarrend? Valt nog wel mee. Er zijn lijsten zo te vinden met het beleid per gemeente. Daarnaast zijn verschillende tarieven altijd aangegeven op de algemene parkeermeter -want je moet ergens aangeven welk tarief je moet betalen- of geldt een afwijkend tarief voor die aparte meter per IPP waar de rest van het parkeerterrein gebruik maakt van een algemene parkeermeter. Als iemand die gebruik maakt van een IPK doe ik gewoon even mijn ogen open. Ik check voor vertrek even de lijst als ik al niet bekend ben in desbetreffende gemeente. Een stap meer dan gemiddeld, maar c'est la vie. De gemiddelde automobilist hoeft zelfs dat niet te doen, maar pas op te letten bij de parkeermeter. Zoals altijd wel handig.
quote:aninb schreef op 22 maart 2012 @ 10:58:

@ nummerzoveel: ik heb toen ik de bon vond op de automaat gekeken, een normaal uurtarief zou 2,50 zijn. Wij hadden een kaartje van 2,10

Maar ja, natuurlijk is de bon "terecht" alleen vind ik het zwaar buiten proportie.

Het blijkt dus dat ze in juni 2011 nieuwe automaten hebben (maar niet alle automaten zijn vervangen) geplaatst met een knop waarmee je direct dit tarief activeert.

Op de oude automaten bestaat deze functie niet. M'n dochter kent alleen de oude automaten dus lette ook niet op of ze dit tarief activeerde of niet. Ik wist ook niet van deze functie af dus kon haar ook niet waarschuwen.

Daarnaast vind ik dat er nergens duidelijke informatie te vinden is op de automaat.

Kijk als we op een invalideplaats hadden gestaan snap ik het allemaal wel, maar een verkeerde knop en hoppa boete vind ik ik wellicht nog asocialer.

Drie punten; communiceren naar de gemeente, bij voorkeur met beeldmateriaal. Immers, zolang als iedereen 'zwijgt' zullen zij het opvatten als een systeem dat men "blind" nog snapt.

Daarnaast; onlogisch om meteen een afwijkend tarief als eerste optie te geven. Op zijn zachtst gezegd, want; de uitzondering. Als dat daadwerkelijk zo zou zijn, dan is dat bij uitstek iets om te veranderen en om te draaien naar standaardtarief eerst weergeven.

Of het daadwerkelijk resultaat/invloed heeft is een tweede, maar dit punt is qua bezwaar pas echt goed te maken als je dat doet voorzien van beeldmateriaal. Foto's bijv. dus als jij vind dat het echt zo onduidelijk zou zijn. In twijfelgevallen is het de vraag in hoeverre jij -hard gezegd- niet gewoon beter op had moeten letten, in gevallen waarbij het als gebruiker onmogelijk is om de parkeermeter goed te gebruiken zou dat een opening wellicht kunnen bieden.
quote:scamp schreef op 21 maart 2012 @ 22:25:

[...]

Ik snap ook niet waarom er leges betaald moeten worden voor een gehandicaptenkaart. Belachelijk als je er over nadenkt.Dat verschilt ook weer per gemeente (leuk he, makkelijker kunnen we het niet maken. ). Om een kaart te krijgen zal er eerst een traject ingezet moeten worden. Ambtenaren, kaart moet gemaakt worden, keuring, noem het maar op. Dat loopt leuk in de papieren. Diverse gemeenten voeren die kosten door, daar betaal je dus leges voor de kaart. Andere gemeenten hanteren het "indien recht op IPK worden de leges door de gemeente opgehoest, bij geen recht leges ophoesten door aanvrager", en dan heb je ook nog weer gemeenten waarbij de gemeente altijd de kosten op zich neemt.
Wat vind je van de foto dan die ik geplaatst heb van de parkeerautomaat in Dordrecht? Is dat niet eenzelfde als waar jij je kaartje hebt gehaald? Want daar staat dus echt wel uitleg op.
Automaten is Dordt zijn echt wel duidelijk inderdaad. Zonde van het geld TO, maar de fout ligt bij jullie.
quote:borderwalk schreef op 22 maart 2012 @ 14:16:

[...]

Fijn, dat je even wat juridisch jargon erin gooit.Ja gut, dat heb je wel eens he, als het om zaken gaat die in wezen juridisch zijn, op een pijler die "Geld & Recht" heet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven