Geld & Recht alle pijlers

Boete voor rijden met telefoon

19-12-2025 15:40 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ontving net een boete van 439 en toen ik de foto checkte via DigiD snap ik helemaal de verwarring. Ik houd 1 vinger omhoog en net daarboven zit de knoop van mijn jas (donkere wollen schippersjas). De knoop lijkt een camera. Het lijkt dus net of ik een zwarte telefoon vast houd. Ik heb alleen geen zwarte telefoon, maar een witte. Met een hoesje met kleurtjes. Mijn zoon zat naast mij en weet ook 100% zeker dat ik niet op de telefoon zat. Want als hij naast mij zit, en ik moet ff iets met maps of spotify doet hij dat. Ik wil wel in bezwaar gaan, omdat het écht een optische illusie is. Maar hoe toon ik dat aan :|

Ik ben bang dat ik nog tig boetes krijg door die jas :nooo:
Stressed is just desserts spelled backwards
Vivamensje schreef:
19-12-2025 20:56
Nou dat vind ik niet iets om trots op te zijn.
Waar maak je uit op dat ik er trots op ben? Het is gewoon een gegeven.
Hecamel schreef:
19-12-2025 17:31
Klopt, maar je kan wel in de app geschiedenis aantonen dat je niet gebeld hebt, of via instellingen het gebruik tijdens het moment van de foto. Heb net bij mezelf gecheckt, maar kan 4 weken terug kijken, dus helaas heb je daar weinig aan in het geval van een boete (tenzij die eerder bezorgd worden tegenwoordig).
Ze zegt toch nergens dat het leek alsof ze de telefoon aan haar oor hield/aan het bellen was? Het leek alsof ze naar de telefoon keek.
Die foto reconstrueren met die jas is toch echt wel de beste optie. Bewijzen dat de knop van de jas op de foto staat, geen GSM. Ik weet niet hoe het in NL zit maar in B mag je de telefoon niet hanteren/aanraken als je achter het stuur zit. Dus of je belt of niet maakt niet uit. Je mag hem niet even opnemen om het uur te zien, om je beginscherm te bekijken,... Je mag hem gewoon niet aanraken. Zelfs niet in de file of voor een rood licht.
apppie schreef:
19-12-2025 22:46
Waar maak je uit op dat ik er trots op ben? Het is gewoon een gegeven.
Uit je opmerking dat t helemaal niet ‘niet zo best is’. Je vindt t dus wel prima. Maar je bent een gevaar op de weg natuurlijk met maar één hand aan het stuur.
Taskmaster schreef:
19-12-2025 23:00
Uit je opmerking dat t helemaal niet ‘niet zo best is’. Je vindt t dus wel prima. Maar je bent een gevaar op de weg natuurlijk met maar één hand aan het stuur.
Ik heb meestal wel twee handen aan het stuur, maar soms drink ik water of koffie. Alleen voor mezelf merk ik wel dat het met een automaat een stuk makkelijker gaat dan een schakelbak. Er zijn nu veel meer automaten dan vroeger dus dat is ook een verschil.
Houd rekening met een lange adem wanneer je in bezwaar gaat. Ik kreeg eens een fikse boete (geen telefoon maar was nog duurder dan die van jou..) en ben in bezwaar gegaan. Ik had het idee dat mijn bezwaar pas écht werd gelezen toen het naar de rechter zou gaan. Toen werd ik in het gelijk gesteld maar was wel anderhalf jaar (!) verder.
Foutje.
Hecamel schreef:
19-12-2025 16:24
Je kan toch aantonen dat je op dat tijdstip niet gebeld hebt? Door je belhistorie te laten zien, maar je kan ook je provider vragen om een afschrift.

Snap het maken van de foto niet zo goed eigenlijk. Het gaat erom dat je aantoont dat je op dat moment je telefoon niet in gebruik had.
Je telefoon tijdens het rijden vasthouden is al voldoende voor een boete
apppie schreef:
19-12-2025 20:51
Als je je hoofd er maar bij hebt. Als er nood aan de man is, maak je die hand uit reflex meteen leeg.

En dan moet je hand nog naar het stuur, wat net het verschil kan zijn tussen ‘nog kunnen corrigeren met 2 handen’ of ‘ik redde het niet met 1 hand’.

Bovendien vraag ik me af of je brein denkt ‘laten vallen! In plaats van met je hand met daarin een beker koffie naar je stuur grijpen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
20-12-2025 08:38
En dan moet je hand nog naar het stuur, wat net het verschil kan zijn tussen ‘nog kunnen corrigeren met 2 handen’ of ‘ik redde het niet met 1 hand’.

Bovendien vraag ik me af of je brein denkt ‘laten vallen! In plaats van met je hand met daarin een beker koffie naar je stuur grijpen.
Je hebt toch altijd één hand aan het stuur? De tijd dat je 2 handen nodig had om aan een stuurwiel te kunnen draaien is voorbij.
En het hangt ook af van de omstandigheden, ik ben vaak met cliënten onderweg en soms vraag ik zelfs om niet tegen me te praten, bij hevige regen of drukte. Dan heb ik ook 2 handen aan het stuur... Maar in een landelijke omgeving of in de file kan je best eens van je koffie drinken of je boterham eten onderweg. Je verstand gebruiken.
Taskmaster schreef:
19-12-2025 23:00
Dat ik het niet "niet zo best" vind, betekent dat ik het gewoon prima vind. Apart dat je daar trots uit haalt.
En een gevaar op de weg als je niet met twee handen aan het stuur rijdt, kom op zeg :facepalm:
himalaya schreef:
20-12-2025 08:38

Het signaal is "stuur vast" en je brein doet wat daarvoor nodig is, dus ja: je laat los.
Attraverso schreef:
20-12-2025 09:02
Je hebt toch altijd één hand aan het stuur? De tijd dat je 2 handen nodig had om aan een stuurwiel te kunnen draaien is voorbij.
En het hangt ook af van de omstandigheden, ik ben vaak met cliënten onderweg en soms vraag ik zelfs om niet tegen me te praten, bij hevige regen of drukte. Dan heb ik ook 2 handen aan het stuur... Maar in een landelijke omgeving of in de file kan je best eens van je koffie drinken of je boterham eten onderweg. Je verstand gebruiken.
Dat dus.
Ik zie nu trouwens dat ik gratis advies kan vragen over een dergelijke boete bij Arag.

En als het niet gratis verder kan heb ik rechtsbijstand vervoer in mijn pakket. Kan ik die premie toch mooi eens een keertje inzetten na zoveel jaar dokken.
Attraverso schreef:
20-12-2025 09:02
Wat doe je dan met je andere hand?
Sturen doe je alsnog het beste met twee handen aan het stuur.
Ik heb overwegend 2 handen aan het stuur. Maar ik drink of eet wel eens wat tijdens een lange rit. Maar dan op een recht stuk, waarbij ik niet hoef te sturen.
LemoosGaatDoor schreef:
19-12-2025 21:35
De afgelopen drie jaar twee keer zo’n boete gehad (een keer met een zwarte jas met glimmende knopen en een keer toen mijn rechterwijsvinger in een spalk zat i.c.m. een heel erg glimmend pasje dat nog om mijn nek hing waardoor het leek of ik zat te appen). Twee keer bezwaar aangetekend (bestaande uit: ‘op getoonde afbeelding heb ik géén telefoon in mijn hand maar ziet u een knoop/pasje, iemand die zit te appen of te bellen heeft doorgaans het telefoonscherm naar zich toe gedraaid i.p.v. zich afgekeerd’) en twee keer niet hoeven te betalen. Er werd niet eens een verdere toelichting gevraagd aan mij. Beide keren wel een wazige foto van een of ander geautomatiseerd gedoe.
Dit zou ik ook doen. Gewoon bezwaar maken, met uitleg erbij.
Geen reconstructie met foto’s.
apppie schreef:
20-12-2025 10:52
Dat ik het niet "niet zo best" vind, betekent dat ik het gewoon prima vind. Apart dat je daar trots uit haalt.
En een gevaar op de weg als je niet met twee handen aan het stuur rijdt, kom op zeg :facepalm:
Ja tien voor drie, neus tegen de voorruit en radio uit!

Dat TO met een tas om achter het stuur zit hoor je dan weer niemand over.
Wat vervelend, TO! Ik zou daar ook enorm van balen. Ik zou een foto van jezelf in exact dezelfde jas en houding maken. Daarnaast je zoon misschien een schriftelijke verklaring laten schrijven dat je niet op je telefoon zat.
BrutaImmaculata schreef:
20-12-2025 13:33

Dikke winterjas is ook gevaarlijk, in sommige landen is dat ook verboden. De kans op zware verwonding bij een ongeval neemt toe door het dragen van een dikke jas. Daarnaast vind ik het helemaal niet fijn rijden met zo'n dikke jas.
Phlox24 schreef:
20-12-2025 14:46
Dikke winterjas is ook gevaarlijk, in sommige landen is dat ook verboden. De kans op zware verwonding bij een ongeval neemt toe door het dragen van een dikke jas. Daarnaast vind ik het helemaal niet fijn rijden met zo'n dikke jas.
Eens. Erg onpraktisch.
Phlox24 schreef:
Ja vooral een pufferjas met veel lucht erin. Helemaal voor kinderen in autostoeltjes.
BrutaImmaculata schreef:
20-12-2025 13:33

Met een tas om je hals zitten, lijkt mij nog gevaarlijker dan een jas aan.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
20-12-2025 16:32
Met een tas om je hals zitten, lijkt mij nog gevaarlijker dan een jas aan.
Daar heb je gelijk in en ik zal het niet meer doen. De jas is geen dikke puffer ofzo hoor maar een nette wollen jas die ik open draag in de auto.
Phlox24 schreef:
Gewoon de wet aanpassen. Alleen nog in een speciaal autorijpak in de auto, met twee handen permanent op 10 voor drie en het hoofd dient recht te blijven en mag maximaal 90 graden links of rechts draaien. Praten, eten en drinken in de auto verbieden.
Kwart voor drie ;-)
Phlox24 schreef:
20-12-2025 17:13
Kwart voor drie ;-)
En auto's aanpassen, als de bestuurder zich niet aan de regels houdt komt er in plaats van een airbag een speer uit het stuur ;-)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven