Boete voor rijden met telefoon
vrijdag 19 december 2025 om 15:40
Ik ontving net een boete van 439 en toen ik de foto checkte via DigiD snap ik helemaal de verwarring. Ik houd 1 vinger omhoog en net daarboven zit de knoop van mijn jas (donkere wollen schippersjas). De knoop lijkt een camera. Het lijkt dus net of ik een zwarte telefoon vast houd. Ik heb alleen geen zwarte telefoon, maar een witte. Met een hoesje met kleurtjes. Mijn zoon zat naast mij en weet ook 100% zeker dat ik niet op de telefoon zat. Want als hij naast mij zit, en ik moet ff iets met maps of spotify doet hij dat. Ik wil wel in bezwaar gaan, omdat het écht een optische illusie is. Maar hoe toon ik dat aan
Ik ben bang dat ik nog tig boetes krijg door die jas
Ik ben bang dat ik nog tig boetes krijg door die jas
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 19 december 2025 om 22:46
Waar maak je uit op dat ik er trots op ben? Het is gewoon een gegeven.
vrijdag 19 december 2025 om 22:47
Ze zegt toch nergens dat het leek alsof ze de telefoon aan haar oor hield/aan het bellen was? Het leek alsof ze naar de telefoon keek.Hecamel schreef: ↑19-12-2025 17:31Klopt, maar je kan wel in de app geschiedenis aantonen dat je niet gebeld hebt, of via instellingen het gebruik tijdens het moment van de foto. Heb net bij mezelf gecheckt, maar kan 4 weken terug kijken, dus helaas heb je daar weinig aan in het geval van een boete (tenzij die eerder bezorgd worden tegenwoordig).
Die foto reconstrueren met die jas is toch echt wel de beste optie. Bewijzen dat de knop van de jas op de foto staat, geen GSM. Ik weet niet hoe het in NL zit maar in B mag je de telefoon niet hanteren/aanraken als je achter het stuur zit. Dus of je belt of niet maakt niet uit. Je mag hem niet even opnemen om het uur te zien, om je beginscherm te bekijken,... Je mag hem gewoon niet aanraken. Zelfs niet in de file of voor een rood licht.
vrijdag 19 december 2025 om 23:00
zaterdag 20 december 2025 om 00:07
Ik heb meestal wel twee handen aan het stuur, maar soms drink ik water of koffie. Alleen voor mezelf merk ik wel dat het met een automaat een stuk makkelijker gaat dan een schakelbak. Er zijn nu veel meer automaten dan vroeger dus dat is ook een verschil.Taskmaster schreef: ↑19-12-2025 23:00Uit je opmerking dat t helemaal niet ‘niet zo best is’. Je vindt t dus wel prima. Maar je bent een gevaar op de weg natuurlijk met maar één hand aan het stuur.
zaterdag 20 december 2025 om 00:26
Houd rekening met een lange adem wanneer je in bezwaar gaat. Ik kreeg eens een fikse boete (geen telefoon maar was nog duurder dan die van jou..) en ben in bezwaar gegaan. Ik had het idee dat mijn bezwaar pas écht werd gelezen toen het naar de rechter zou gaan. Toen werd ik in het gelijk gesteld maar was wel anderhalf jaar (!) verder.
zaterdag 20 december 2025 om 07:40
Je telefoon tijdens het rijden vasthouden is al voldoende voor een boeteHecamel schreef: ↑19-12-2025 16:24Je kan toch aantonen dat je op dat tijdstip niet gebeld hebt? Door je belhistorie te laten zien, maar je kan ook je provider vragen om een afschrift.
Snap het maken van de foto niet zo goed eigenlijk. Het gaat erom dat je aantoont dat je op dat moment je telefoon niet in gebruik had.
zaterdag 20 december 2025 om 08:38
En dan moet je hand nog naar het stuur, wat net het verschil kan zijn tussen ‘nog kunnen corrigeren met 2 handen’ of ‘ik redde het niet met 1 hand’.
Bovendien vraag ik me af of je brein denkt ‘laten vallen! In plaats van met je hand met daarin een beker koffie naar je stuur grijpen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 20 december 2025 om 09:02
Je hebt toch altijd één hand aan het stuur? De tijd dat je 2 handen nodig had om aan een stuurwiel te kunnen draaien is voorbij.himalaya schreef: ↑20-12-2025 08:38En dan moet je hand nog naar het stuur, wat net het verschil kan zijn tussen ‘nog kunnen corrigeren met 2 handen’ of ‘ik redde het niet met 1 hand’.
Bovendien vraag ik me af of je brein denkt ‘laten vallen! In plaats van met je hand met daarin een beker koffie naar je stuur grijpen.
En het hangt ook af van de omstandigheden, ik ben vaak met cliënten onderweg en soms vraag ik zelfs om niet tegen me te praten, bij hevige regen of drukte. Dan heb ik ook 2 handen aan het stuur... Maar in een landelijke omgeving of in de file kan je best eens van je koffie drinken of je boterham eten onderweg. Je verstand gebruiken.
zaterdag 20 december 2025 om 10:52
Dat ik het niet "niet zo best" vind, betekent dat ik het gewoon prima vind. Apart dat je daar trots uit haalt.Taskmaster schreef: ↑19-12-2025 23:00Uit je opmerking dat t helemaal niet ‘niet zo best is’. Je vindt t dus wel prima. Maar je bent een gevaar op de weg natuurlijk met maar één hand aan het stuur.
En een gevaar op de weg als je niet met twee handen aan het stuur rijdt, kom op zeg
zaterdag 20 december 2025 om 10:54
Het signaal is "stuur vast" en je brein doet wat daarvoor nodig is, dus ja: je laat los.himalaya schreef: ↑20-12-2025 08:38En dan moet je hand nog naar het stuur, wat net het verschil kan zijn tussen ‘nog kunnen corrigeren met 2 handen’ of ‘ik redde het niet met 1 hand’.
zaterdag 20 december 2025 om 10:55
Dat dus.Attraverso schreef: ↑20-12-2025 09:02Je hebt toch altijd één hand aan het stuur? De tijd dat je 2 handen nodig had om aan een stuurwiel te kunnen draaien is voorbij.
En het hangt ook af van de omstandigheden, ik ben vaak met cliënten onderweg en soms vraag ik zelfs om niet tegen me te praten, bij hevige regen of drukte. Dan heb ik ook 2 handen aan het stuur... Maar in een landelijke omgeving of in de file kan je best eens van je koffie drinken of je boterham eten onderweg. Je verstand gebruiken.
zaterdag 20 december 2025 om 12:33
zaterdag 20 december 2025 om 12:47
Wat doe je dan met je andere hand?Attraverso schreef: ↑20-12-2025 09:02Je hebt toch altijd één hand aan het stuur? De tijd dat je 2 handen nodig had om aan een stuurwiel te kunnen draaien is voorbij.
Sturen doe je alsnog het beste met twee handen aan het stuur.
Ik heb overwegend 2 handen aan het stuur. Maar ik drink of eet wel eens wat tijdens een lange rit. Maar dan op een recht stuk, waarbij ik niet hoef te sturen.
zaterdag 20 december 2025 om 12:48
Dit zou ik ook doen. Gewoon bezwaar maken, met uitleg erbij.LemoosGaatDoor schreef: ↑19-12-2025 21:35De afgelopen drie jaar twee keer zo’n boete gehad (een keer met een zwarte jas met glimmende knopen en een keer toen mijn rechterwijsvinger in een spalk zat i.c.m. een heel erg glimmend pasje dat nog om mijn nek hing waardoor het leek of ik zat te appen). Twee keer bezwaar aangetekend (bestaande uit: ‘op getoonde afbeelding heb ik géén telefoon in mijn hand maar ziet u een knoop/pasje, iemand die zit te appen of te bellen heeft doorgaans het telefoonscherm naar zich toe gedraaid i.p.v. zich afgekeerd’) en twee keer niet hoeven te betalen. Er werd niet eens een verdere toelichting gevraagd aan mij. Beide keren wel een wazige foto van een of ander geautomatiseerd gedoe.
Geen reconstructie met foto’s.
zaterdag 20 december 2025 om 13:33
Ja tien voor drie, neus tegen de voorruit en radio uit!
Dat TO met een tas om achter het stuur zit hoor je dan weer niemand over.
zaterdag 20 december 2025 om 14:46
Dikke winterjas is ook gevaarlijk, in sommige landen is dat ook verboden. De kans op zware verwonding bij een ongeval neemt toe door het dragen van een dikke jas. Daarnaast vind ik het helemaal niet fijn rijden met zo'n dikke jas.BrutaImmaculata schreef: ↑20-12-2025 13:33Ja tien voor drie, neus tegen de voorruit en radio uit!
zaterdag 20 december 2025 om 16:04
zaterdag 20 december 2025 om 16:11
Ja vooral een pufferjas met veel lucht erin. Helemaal voor kinderen in autostoeltjes.
zaterdag 20 december 2025 om 16:32
Met een tas om je hals zitten, lijkt mij nog gevaarlijker dan een jas aan.BrutaImmaculata schreef: ↑20-12-2025 13:33Ja tien voor drie, neus tegen de voorruit en radio uit!
Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 20 december 2025 om 17:12
Daar heb je gelijk in en ik zal het niet meer doen. De jas is geen dikke puffer ofzo hoor maar een nette wollen jas die ik open draag in de auto.GroenTuintje schreef: ↑20-12-2025 16:32Met een tas om je hals zitten, lijkt mij nog gevaarlijker dan een jas aan.
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 20 december 2025 om 17:12
Gewoon de wet aanpassen. Alleen nog in een speciaal autorijpak in de auto, met twee handen permanent op 10 voor drie en het hoofd dient recht te blijven en mag maximaal 90 graden links of rechts draaien. Praten, eten en drinken in de auto verbieden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in