Geld & Recht alle pijlers

Boodschappengeld

14-05-2017 11:58 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel geven jullie per maand uit aan boodschappen? En voor hoeveel personen?
Waar haal je je boodschappen?

Mijn man en ik geven rond de 400 euro per maand uit aan boodschappen. Ik doe meestal de boodschappen bij de ah of liddl.
Dat kan je niet vergelijken. De 1 wil dure nootjes en drank, de ander drinkt alleen water en budgetchips.
Er zijn al 300 van zulke topics.
500 euro 5 personen. Maar daar doe ik wel mijn best voor. We eten deels vegetarisch uit principe. We halen boodschappen bij de lidl en de ah
Wat heb je eraan te weten wat een ander uitgeeft aan boodschappen?
Iedereen heeft daar een ander budget voor en andere wensen wat betreft inkopen.
Wat heb je aan die informatie?
Wij, gezin van 5, doen boodschappen voor rond de 250-300 euro per maand, dit is inclusief drogisterij. Wij kopen vooral in de aanbieding. Voordeel: wij roken en drinken niet en hebben geen huisdieren. Wel nog kinderen in de luiers. Weinig vlees, we eten 80-20 denk ik (80% vegetarisch, 20% vlees, vis, gevogelte). Zijn niet van de kant en klare producten, dus dat scheelt ook behoorlijk.
latulipe schreef:
14-05-2017 20:24
Wij, gezin van 5, doen boodschappen voor rond de 250-300 euro per maand, dit is inclusief drogisterij. Wij kopen vooral in de aanbieding. Voordeel: wij roken en drinken niet en hebben geen huisdieren. Wel nog kinderen in de luiers. Weinig vlees, we eten 80-20 denk ik (80% vegetarisch, 20% vlees, vis, gevogelte). Zijn niet van de kant en klare producten, dus dat scheelt ook behoorlijk.
Knap hoor!

Ik houd hetzelfde budget aan voor mij alleen.

Ik eet heus luxe maar vind het zelf ook weer niet overdreven. Ik eet ook alles vers, 1 hooguit 2 flessen wijn per week, niet roken, geen kant en klaar dingen. Wel gerookte zalm, garnalen, avocado's, 2 dozen aardbeien, 2 dozen druiven (voor mij alleen dus) en dat soort dingen.

Eyeopener voor mij dat sommige mensen daar met zijn vijven van eten.
hiltje schreef:
14-05-2017 20:34
Knap hoor!

Ik houd hetzelfde budget aan voor mij alleen.

Ik eet heus luxe maar vind het zelf ook weer niet overdreven. Ik eet ook alles vers, 1 hooguit 2 flessen wijn per week, niet roken, geen kant en klaar dingen. Wel gerookte zalm, garnalen, avocado's, 2 dozen aardbeien, 2 dozen druiven (voor mij alleen dus) en dat soort dingen.

Eyeopener voor mij dat sommige mensen daar met zijn vijven van eten.
Eyeopener? Ik hoop dat je voor dit topic ook al op de hoogte was van het feit dat er hele gezinnen moeten leven van weinig geld per maand?
En dat je dat dan ook nog 'knap' noemt vind ik vrij bizar en zelfs wat wereldvreemd klinken.
2 volwassenen, gemiddeld in de supermarkt 60-70 euro per week.
Dus zo'n 250-300 euro per maand.
668, the neighbour of the Beast
sinnombre schreef:
14-05-2017 21:01
Eyeopener? Ik hoop dat je voor dit topic ook al op de hoogte was van het feit dat er hele gezinnen moeten leven van weinig geld per maand?
En dat je dat dan ook nog 'knap' noemt vind ik vrij bizar en zelfs wat wereldvreemd klinken.

Maar voor een gezin van 5 personen met kind(eren) in de luiers is het toch gewoon vrij weinig?
vitamined schreef:
14-05-2017 21:05
Maar voor een gezin van 5 personen met kind(eren) in de luiers is het toch gewoon vrij weinig?
Klopt, erg weinig, maar je gaat mij niet vertellen dat je niet weet dat dat de realiteit is en dat dat voor veel gezinnen geen bewuste keuze is.
vitamined schreef:
14-05-2017 21:05
dat ben ik met je eens, dat is vrijwel onhaalbaar.
Jongensmama2009 schreef:
14-05-2017 21:24
dat ben ik met je eens, dat is vrijwel onhaalbaar.
Nee hoor.
sinnombre schreef:
14-05-2017 21:13
Klopt, erg weinig, maar je gaat mij niet vertellen dat je niet weet dat dat de realiteit is en dat dat voor veel gezinnen geen bewuste keuze is.
geen idee of dat een bewuste keuze is van diegene, misschien kan ze dat zelf toelichten. Ik heb ook 3 kinderen in de luiers gehad en ik kwam met heel zuinig aan doen op 500 euro per maand. Inmiddels niet meer in de luiers, nogsteeds zuinig aan. 3 kids in de luiers is alleen al 60 tot 80 euro aan luiers. Dan heb je nog geen eens doekjes om af te vegen.
Ca. 80 euro per week de laatste tijd. Dat is inclusief warme lunch op het werk.
sinnombre schreef:
14-05-2017 21:01
Nou nou, tut tut....toontje lager mag ook wel.

Ik zeg idd knap, maar misschien is dat het goede woord niet. 250-300 per maand voor 5 personen komt neer op 12 tot 14,- per persoon per week en dus op 1,70 tot 2,- per persoon per dag. Met ook nog luiers vind ik dat eigenlijk niet reeel en zelfs ongeloofwaardig.

Volgens het Nibud zijn de minimale kosten voor gezonde voeding (dus excl luiers en andere verzorgingsproducten) voor een peuter 1,60 en voor een volwassene tot 4,44 per dag (30% korting vanwege 4 of meer personen in gezin al meegerekend).

https://www.nibud.nl/consumenten/wat-ge ... n-voeding/

Zelfs met een inkomen op bijstandsniveau zou je meer moeten kunnen besteden aan voedsel dan de poster die ik knap noemde en die mijn ogen opende.

Dus ik neem mijn woorden idd terug. Niet knap, eerder onverantwoord.
Wij zitten voor 2 huishoudens tussen de 50 en 60 euro per week , soms onder de 50 soms niet, soms net iets boven de 60, geheel wisselend. We bezuinigen niet, letten wel op aanbiedingen als we het toevallig nodig hebben, Soms uitschieters naar 70 euro, maar dan halen we voorraad vlees, toiletpapier wasmiddel etc. In mijn ogen goed te doen, toen ik alleen was gaf ik 25-30 euro uit.
Ik denk dat het minder zou kunnen, maar dan zou ik lactose vrije yoghurt en melk moeten missen en dat is niet nodig om te schrappen, ook wil ik gewoon verse groente blijven eten en komen potgroenten hier niet in huis :)
Er werd om uitleg gevraagd. Bij deze kort. Ik zou hier talloze topics over vol kunnen schrijven :-)
Luiers koop groot in in de aanbieding of via marktplaats van mensen waarvan de kindjes al uit de lueirs zijn. Heb vorige week nog 6 pakken luiers voor 15 euro gehaald. Ik let niet op merk. Wel op koopjes. Heb een mooie voorraad luiers in huis altijd zodat ik nooit retail hoef te kopen. En ben daar regelmatig mee bezig. Ik let op geld terug acties. Ik let op restantenverkoop. Shampoo, douchespul, etc. in de aanbieding. Vaak voor nog geen euro de stuk.

Qua eten en drinken gooien wij praktisch niks weg en eten wij veel uit het seizoen. Wat er nu in het seizoen is het goedkoopst. Daarnaast heb ik een mooie grote vriezer waar ik in de zomer mijn groenten invries. Veel uit eigen tuin. Of als mijn appelboom weer veel appels heeft gegegeven maak ik er appelmoes van. Van mijn druiven druivensap. Of ik maak mijn eigen jam. Dat scheelt mij al enorm veel kopen in het jaar. Mijn kruiden heb ik bijna het hele jaar door vers uit eigen "kruidentuintje". Mijn muntthee is net zo lekker en bio als de muntthee in het leuke zaakje in de stad. Mijn zelfgebakken cake smaakt lekkerder dan die van de bakker. Dus we komen echt niks tekort ofzo :)

Drinken krijgen de kindjes voornamelijk water en thee. Of infusie water. Soms versgeperst sinaasappelsap of appelsap en druivensap in de zomer. Alles vers.

Wij eten meer dan de standaard Nederlandse gezin peulvruchten. Dit is voedzaam en kost weinig. Een zelfgemaakte linzensoep of groentensoep voor het gezin kost mij nog geen 2 euro aan ingredienten. Restjes gooien we niet weg, maar is de volgende dag voor de lunch. Of als ik aardappel over heb van dag 1 is dat een ingredient voor het avondeten van de tweede dag.

Vlees /vis/kip eten wij erg weinig, ca 1 keer per week - soms ook weken niet.

De kinderen hebben elke dag gewoon netjes hun ontbijt, eten 2 a 3 x per dag fruit en zijn gek op groenten.

Dus onverantwoord? Nee hoor, gewoon slim inkopen doen, eten niet weggooien en creatief zijn in de keuken. Bespaart je enorm veel geld.
Ik ben niet prijsbewust en ik hou het niet zo bij maar schat dat wij met 2 personen ongeveer wel 150 euro per week kwijt zijn. 100 euro altijd wel denk ik. Ik bespaar wel heel veel geld sinds ik gestopt met met roken. Toen mijn man en ik nog rookten kostte dat ons 260 euro per maand.
latulipe schreef:
14-05-2017 22:20
Er werd om uitleg gevraagd. Bij deze kort. Ik zou hier talloze topics over vol kunnen schrijven :-)
Luiers koop groot in in de aanbieding of via marktplaats van mensen waarvan de kindjes al uit de lueirs zijn. Heb vorige week nog 6 pakken luiers voor 15 euro gehaald. Ik let niet op merk. Wel op koopjes. Heb een mooie voorraad luiers in huis altijd zodat ik nooit retail hoef te kopen. En ben daar regelmatig mee bezig. Ik let op geld terug acties. Ik let op restantenverkoop. Shampoo, douchespul, etc. in de aanbieding. Vaak voor nog geen euro de stuk.

Qua eten en drinken gooien wij praktisch niks weg en eten wij veel uit het seizoen. Wat er nu in het seizoen is het goedkoopst. Daarnaast heb ik een mooie grote vriezer waar ik in de zomer mijn groenten invries. Veel uit eigen tuin. Of als mijn appelboom weer veel appels heeft gegegeven maak ik er appelmoes van. Van mijn druiven druivensap. Of ik maak mijn eigen jam. Dat scheelt mij al enorm veel kopen in het jaar. Mijn kruiden heb ik bijna het hele jaar door vers uit eigen "kruidentuintje". Mijn muntthee is net zo lekker en bio als de muntthee in het leuke zaakje in de stad. Mijn zelfgebakken cake smaakt lekkerder dan die van de bakker. Dus we komen echt niks tekort ofzo :)

Drinken krijgen de kindjes voornamelijk water en thee. Of infusie water. Soms versgeperst sinaasappelsap of appelsap en druivensap in de zomer. Alles vers.

Wij eten meer dan de standaard Nederlandse gezin peulvruchten. Dit is voedzaam en kost weinig. Een zelfgemaakte linzensoep of groentensoep voor het gezin kost mij nog geen 2 euro aan ingredienten. Restjes gooien we niet weg, maar is de volgende dag voor de lunch. Of als ik aardappel over heb van dag 1 is dat een ingredient voor het avondeten van de tweede dag.

Vlees /vis/kip eten wij erg weinig, ca 1 keer per week - soms ook weken niet.

De kinderen hebben elke dag gewoon netjes hun ontbijt, eten 2 a 3 x per dag fruit en zijn gek op groenten.

Dus onverantwoord? Nee hoor, gewoon slim inkopen doen, eten niet weggooien en creatief zijn in de keuken. Bespaart je enorm veel geld.
Als het geen bewuste keuze is en je niet anders kunt, dan koop je slim in. Anders zou jouw manier van leven mijn leven absoluut niet zijn. Jouw leven is een dagtaak zo te horen. En ik vind het wat 'armoedig' klinken.
Wij gezin met twee kinderen tussen de 100 en 120 euro per week en dan doen we geen gekke dingen.
Boodschappen doen we bij de plus of Jumbo.
Wij zijn met zijn vieren waarvan 2 pubers.
Hier gaat zo'n 80 a 90 Euro per week naar boodschappen (Lidl/Plus). Eens in de zoveel tijd kopen we een Rundvlees pakket en een aantal bio-kippen en dan is het meer. Ik probeer 2 x per week vega en 2 X vis te eten.
Op díé fiets!
Hier geven we ongeveer 100 euro per week uit, we zijn met zijn drieën.
sinnombre schreef:
15-05-2017 06:33
Als het geen bewuste keuze is en je niet anders kunt, dan koop je slim in. Anders zou jouw manier van leven mijn leven absoluut niet zijn. Jouw leven is een dagtaak zo te horen. En ik vind het wat 'armoedig' klinken.

Dagtaak is het absoluut niet hoor. Je koopt het gewoon wanneer je het tegenkomt of wanneer je voorraad onder je eigen 'minimumvoorraad' grens is. Als je ziet dat de shampoo die je al jaren gebruikt bij drogist X eruit gaat ivm restyling dan neem je er een paar mee.

En armoedig? Die snap ik niet. Wat is er armoedig aan slim inkopen, eten niet weggooien en creatief zijn met je ingredienten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven