Geld & Recht alle pijlers

Brief verhuurder: architect komt m'n woning opmeten?

03-12-2011 17:36 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wegens mogelijke herkenbaarheid bericht gewist.
quote:Mariejan schreef op 04 december 2011 @ 11:37:

Hoe komen jullie erbij dat je toegang moet verlenen? Dat is alleen maar in het geval van onderhoud of reparaties en daar lijkt mij het opmeten van de woning niet onder vallen.Da's niet waar hoor. Ook als de woning opgemeten moet worden of wat dan ook (wat ik me bij oudere woningen voor kan stellen), dien je mee te werken.
quote:Marahbloem schreef op 04 december 2011 @ 11:41:

[...]

Da's niet waar hoor. Ook als de woning opgemeten moet worden of wat dan ook (wat ik me bij oudere woningen voor kan stellen), dien je mee te werken.

Waar blijkt dat dan uit? Ik zie het nergens staan.

Plichten huurder:

Welke plichten heb ik als huurder?

Als huurder hebt u niet alleen rechten maar ook plichten. Samengevat:

u betaalt op tijd uw huur;

u onderhoudt uw woning;

u laat noodzakelijke reparaties uitvoeren.

Volgens het recht bent u dan een 'goed huurder'.

Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud aan uw huis. Kleine reparaties verricht u zelf. Een lekkende kraan, een kapot stopcontact, een loszittende trapleuning, een verstopte douche of regenpijp: het komt allemaal voor uw rekening. Voor het verhelpen van daklekkage, voor het buitenschilderwerk en voor andere grote klussen is uw verhuurder verantwoordelijk. Meld grote onderhoudsklachten zo snel mogelijk bij uw verhuurder. De schade, bijvoorbeeld bij een lekkage, kan dan beperkt blijven.

Sommige verhuurders voeren niet alleen de grote maar ook de kleine reparaties voor u uit. Dit is opgenomen in de huurovereenkomst. De kosten zijn verwerkt in de servicekosten. Andersom kan ook: u verricht zelf de grote reparaties en stuurt uw verhuurder de rekening (u mag dit ook verrekenen met de huur). Dit kan overigens alleen als u dat van tevoren afgesproken hebt of als de verhuurder in gebreke blijft.

In het huurcontract worden vaak afspraken gemaakt over de onderhoudstaken van huurder en verhuurder. Op www.huurcommissie.nl vindt u onder 'Vraag en antwoord', 'Onderhoudsgebreken' een lijst met alle kleine reparaties voor rekening van de huurder.

Als u uw taken als huurder niet nakomt of zorgt voor (buren)overlast, mag de verhuurder een procedure starten om u uit de woning te zetten

En: informatie van de rijksoverheid.

Wanneer er een noodzakelijke reparatie of verbouwing nodig is en de woning moet daarom opgemeten worden, dan moet je natuurlijk toegang verschaffen. Wanneer de beheerder graag de exacte maten in zijn dossier wil hebben, gewoon omdat hij dat graag wil, hoef je hem niet binnen te laten.
Dank voor jullie reacties. Toch is het mij nog niet geheel duidelijk. Misschien is het een grijs gebied waarin ze zich bevinden. Ik zal morgen in elk geval het huurcentrum consulteren.
Ik krijg uit je verhaal het vermoeden dat ze vast met de verbouwing / renovatie willen beginnen als jullie er nog in zitten, en dat de architect de exacte afmetingen nodig heeft voor het ontwerp.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dat zou mij niet verbazen. Is ook een manier om je huurders uit de woning te pesten.
Hoezo is renoveren een manier om de huurders weg te pesten? Als je de verhuurders maffioos vindt, lijkt het me sowieso beter uit te kijken naar andere woonruimte.

Ik zou de verhuurder een mail/fax sturen waarin je vraagt om bevestiging dat dit bezoek op hun verzoek plaatsvindt, vragen naar de reden van het bezoek en een aantal tijden aangeven waarop het bezoek jullie deze week uitkomt. Graag een bevestiging van datum en tijdstip van het bezoek. Als de voorgestelde tijden niet schikken, dan graag contact met jullie om een andere afspraak te maken. Zo toon je je bereidheid om mee te werken.
Ga in therapie!
Ik kan me niet voorstellen dat een architect zelf komt meten, eigenlijk. Daar zijn die mensen net iets te duur voor.
quote:dubiootje schreef op 05 december 2011 @ 10:11:

Hoezo is renoveren een manier om de huurders weg te pesten?

Ten eerste zit je dan een hele tijd in de rotzooi van een verbouwing. Ten tweede kunnen verbeteringen die zijn aangebracht leiden tot een hogere huur.

Maar let op:

De verhuurder heeft voor een woningverbetering of renovatie altijd uw toestemming nodig. Hij kan niet zomaar uw appartement van een dakterras voorzien en de kosten doorberekenen in de huur. Hij moet u of de bewonerscommissie de gelegenheid geven tot inspraak en hij moet u duidelijk maken wat de verbouwing betekent voor de huurprijs.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Natuurlijk is een verbouwing vervelend. Normaal gezien wordt je dan toch tijdelijk andere woonruimte aangeboden? Daarna heb je een veel mooier huis, dat is toch een voordeel? Je kan het zien als een manier om huurders weg te pesten, maar dat is een nogal negatieve insteek.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 05 december 2011 @ 10:11:

Hoezo is renoveren een manier om de huurders weg te pesten? Als je de verhuurders maffioos vindt, lijkt het me sowieso beter uit te kijken naar andere woonruimte.

Geloof me, ik weet waar ik het over heb... Vandaar dat ik m'n OP maar heb weggehaald.

Andere woonruimte ligt hier helaas niet voor het oprapen. 'Klein beetje' woningnood...
Ik heb zelf ook ervaring gehad met een heel vervelende huisbaas die alle grenzen over ging. Ik heb gemaakt dat ik daar wegkwam. Ik kwam in een veredelde bezemkast te wonen, maar dat maakte me niet uit.

Het is dus een kwestie van de voors en tegens (en de voordelen van deze woonruimte en de mogelijke risico's) tegen elkaar afwegen.

Heb je al gereageerd?
Ga in therapie!
Erg vervelend, he? Zulke praktijken. Het gaat toch om je veiligheid en rustig woongenot.

Ben nog druk bezig met contact te krijgen bij het Wooncentrum maar ze bellen niet terug, en allerlei andere kanalen om iets wijzer te worden.
quote:dubiootje schreef op 05 december 2011 @ 12:04:

Natuurlijk is een verbouwing vervelend. Normaal gezien wordt je dan toch tijdelijk andere woonruimte aangeboden? Daarna heb je een veel mooier huis, dat is toch een voordeel? Je kan het zien als een manier om huurders weg te pesten, maar dat is een nogal negatieve insteek.

Vervangende woonruimte wordt lang niet altijd aangeboden. Er zijn voorbeelden van mensen die maanden in de rotzooi en de geluidsoverlast hebben gezeten en toch maar een schamele vergoeding ontvingen. (Je kunt alleen een schadevergoeding eisen, die is gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten, voor herinrichting of ontruiming van het gehuurde.)

En er zijn meer manieren om van de huurder af te komen:

In het geval de verhuurder wil renoveren met instandhouding van de huurovereenkomst dan kan hij dit in rechte afdwingen. De huurder dient de renovatie te gedogen, mits daaraan een redelijk voorstel is voorafgegaan. Indien de huurder, nadat de rechter het voorstel ook redelijk heeft geacht, niet meewerkt aan renovatie, dan kan de verhuurder de huurovereenkomst opzeggen wegens het weigeren van de huurder van een redelijk aanbod.

In het geval de renovatie niet zonder beëindiging van de huurovereenkomst kan plaatsvinden bv omdat de functie van de woning verandert (van woonruimte naar kantoor of zo) of omdat de opbrengsten bij voortzetting van de huur ondanks de huurverhoging niet in verhouding staan tot de exploitatiekosten (de verhuurder krijgt zijn investering er niet uit), dan heeft de verhuurder de mogelijkheid op te zeggen wegens dringend eigen gebruik.

In dat geval is er alleen een wettelijk recht op ca. 5400 euro aan verhuiskosten.

Hillary kijk even op deze site voor de regels en de valkuilen:

=http:/http://www.meestermeester.nl/civ ... renovatie

Precies, Merano. Ze hebben nogal vaak met dit bijltje gehakt en kennen de mazen in de wet!
Hillary, heb je nog wat gehoord van bv. het wooncentrum?

Hun inschatting was dat het inderdaad om renovatie gaat, dus wij kunnen onze borst natmaken. Bij het horen van de naam van de eigenaar gingen bij hen ALLE alarmbellen rinkelen.
Jakkes. Dat is niet fijn.

Ik zag dat de link die ik boven geplaatst had het niet deed.

Nog een keer:

http://www.meestermeester ... cht/dossier/renovatie.php

Hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?

Ik vind het bijzonder vervelend dat de volledige openingspost is verwijderd... wordt een soort van besloten topic zo en volgens mij mag dat niet eens!
life ain't a perfect story, write it while you live it
Merano: dank voor je 'nieuwe' link.

designed: Kan ik me goed voorstellen maar voor m'n eigen veiligheid kon ik het niet lang laten staan.
Als je serieus zulke zorgen maakt over je veiligheid, zou ik niet afwachten en meteen andere woonruimte zoeken. Desnoods tijdelijk iets minder geschikts zodat je daar weg bent.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven