Geld & Recht alle pijlers

Buffer/spaargeld

07-11-2016 16:01 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen hoe, waar en waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen echt achter de hand hebben? 10.000 of 30.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben.
Daar iets tussenin, student zijnde.

Heb studies niet zelf moeten betalen nee, ouders hebben er het geld voor.

Niet rijk thuis, maar altijd goed gespaard.
Wauw hoe in de vrede kunnen jullie zoveel sparen??

Wauw gewoon!
quote:handigmetgeld schreef op 07 november 2016 @ 16:20:

Iets met 6 cijfers.

Samen - man en ik - dit dus ook. Verspreid over een aantal rekeningen.

De dag nadat mijn loon gestort is, gaat er automatisch een deel over naar de spaar.

Ik zou zelf doodsbenauwd worden zonder pakweg 5 à 10.000 achter de hand.

Een paar tegenslagen en het is al zo op.

(Maar ik snap dan weer wel dat het voor sommigen verdomd moeilijk is om het bijeen te krijgen.)
Ik ben ook vooral benieuwd naar:

Maximaal buffer voor koophuis zonder kinderen en maximaal buffer voor koophuis met kinderen.

Ik vind de berekening van Nibud wel erg laag.

Wij hebben geen maximaal buffer... wij sparen gewoon door.
quote:twilight84 schreef op 07 november 2016 @ 16:36:

Wauw gewoon!

Hier:

Geen kinderen.

Automatische spaaropdracht.

2 voltijdse lonen.

Nadenken over wat je aankoopt.

Zoveel mogelijk cash betalen van de zichtrekening.

En ik ben als kind al beginnen sparen.

Niet hard, maar een deel cadeaugeld en dergelijke ging automatisch naar mijn spaar.

Wauw gewoon!

Een meer dan goed salaris gecombineerd met een uitgavepatroon op 'anderhalf keer bijstand.' (geintje) En alle extra's sparen, dus als ik werk heb mijn hele salaris.

We hopen nog steeds onze kinderen schuldenvrij te laten studeren. Dat is ons wat waard, dus leven we nu gewoon spaarzaam.
quote:Mietrot schreef op 07 november 2016 @ 16:41:

[...]

Hier:

Geen kinderen.

Automatische spaaropdracht.

2 voltijdse lonen.

Nadenken over wat je aankoopt.

Zoveel mogelijk cash betalen van de zichtrekening.

En ik ben als kind al beginnen sparen.

Niet hard, maar een deel cadeaugeld en dergelijke ging automatisch naar mijn spaar.Ja, dat heb ik ook altijd gedaan. Beetje balans tussen leuke dingen doen en sparen. Zo maakt sparen makkelijker en geniet ook van je leven.
quote:Unpocoloco schreef op 07 november 2016 @ 16:19:

Sparen jullie aan het begin of eind van de maand? Wij direct wanneer het loon er is. Het hoort bij onze "vaste lasten".Zo doen wij het ook.
Hier ook veel. We hebben echter net een grote aankoop gedaan, dus het potje is nu 12.000 minder. Ook gaan we nog 10.000 aflossen dit jaar op de hypotheek. Dit doen we zodat we niet te veel vermogensbelasting hoeven te betalen.

Volgens onze belastingadviseur/accountant moet je 10% van de koopsom van je huis op je spaarrekening hebben staan. Wij spaarden voordat onze zoon er was ongeveer 1500 per maand, dat is nu de helft minder. We zouden prima groter kunnen wonen, maar ik ga liever 3 keer per jaar op vakantie. Ik ben altijd een fanatieke spaarder geweest. Ik houd van mooie spullen en die kosten bij mij altijd veel geld.

Hier net al sssst sparen wij voor de studie van ons kind. De kinderbijslag wordt rechtstreeks gespaard zodat we dit dan kunnen betalen. Ik ben echt opgevoed met het idee om financieel vooruit te denken voor later. Mijn man en ik hebben alles goed voor elkaar en dat geldt ook voor mijn broer.
Wij hebben beide helaas niet zulke goed betaalde banen. Wel allebei leuk werk dat scheelt ook

Ach we komen rond, kunnen op vakantie en zelfs af en toe nog eens een weekendje weg.

Maar nee aan de 10k spaargeld kom ik bij lange na niet.
Wij hebben een koophuis en 2 auto's, een kind en de tweede is op komst.

We hebben nu €13.000 spaargeld.

Vorig jaar verhuist en toen kwam er een flinke hap in ons spaargeld, ondertussen weer aardig aangevuld.

We maken over, als er wat over is, geen vast bedrag in de maand.

Wel gaat er een vast bedrag automatisch naar een spaarrekening, waarmee we sparen voor de studies van onze kinderen.

Het liefst wil ik een buffer van €15.000 hebben, dan slaap ik goed, maar dat doe ik nu opzich ook al
Met twee salarissen is het makkelijk. Kun je ca. anderhalf besteden en een half sparen. Dan gaat het best hard.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:twilight84 schreef op 07 november 2016 @ 16:57:

Wij hebben beide helaas niet zulke goed betaalde banen. Wel allebei leuk werk dat scheelt ook

Ik krijg van vrienden wel eens jaloerse opmerkingen omdat we bijvoorbeeld een nieuwe badkamer hebben of een verre reis maken. Mijn man en ik verdienen vermoedelijk meer dan hen, maar het is niet alleen salaris. Ik spaar liever voor een groter doel dan dat ik mijn geld er maandelijks doorheen draai. Ook krijg ik het benauwd als ik niet minstens 15.000 achter de hand heb. Als ik zie hoeveel geld zij uitgeven aan hun hobby's en (in mijn ogen) onzindingen elke maand. Daar kunnen ze hun spaarrekening leuk van aanvullen.
Op het moment ongeveer €20.000 maar zo hoog hebben we nog nooit gezeten. Ik ben in verwachting en we zoeken een nieuw huis waar we verwachten nog flink te moeten klussen, er komen dus behoorlijke uitgaven aan en daarom hebben we de laatste 12mnd zo zuinig mogelijk geleefd.

Normaal hebben we rond de €5.000 samen, onder de €4.000 krijg ik het benauwd.

Volgend jaar gaan we minder werken en krijgen we de kosten van een kind erbij dus het sparen zal niet meer zo hard gaan.
om en nabij de 10.000
Wauw wat knap dat sommige van jullie zo veel gespaard hebben. Ik mag blij zijn als ik elke maand 300 euro kan sparen. Nu staat er zo'n 6000 op mijn spaarrekening.

Wauw gewoon!

20% minder uitgeven als dat er binnenkomt. En dat lang volhouden.

Zelfs van een modaal salaris (2000 netto) kun je wel 300-400 per maand sparen, dus bijvoorbeeld 4000 per jaar (helft vakantiegeld, helft 13e maand als je die krijgt, deel belastingteruggave, en een deel per maand, om het niet al te 'groot' te laten lijken). Als je dat 20 jaar volhoud zit je op 80.000 euro, en dan hoef je niet eens rente te ontvangen. Met een beetje rente en wat investeren in aandelen/obligaties kom je nog hoger uit.

Ik ben ondernemer, dus ik heb een buffer nodig. En ik heb eigenlijk altijd in de luxe situatie gezeten dat ik elk jaar meer geld overhield als het jaar ervoor, terwijl mijn uitgavenpatroon langzamer groeide. Je moet alleen niet in de verleiding komen om al je geld meteen uit te geven.

Maar het grootste deel (niet qua geld, wel qua 'spaardiscipline') heb ik opgebouwd toen ik net student-af was. Een tijd lang goedkoop op kamers blijven wonen terwijl je inkomen hebt, dat tikt enorm aan. En als je daar eenmaal aan gewend bent, dan is het de truc om je maandelijkse spaarbedrag nooit te laten dalen.

Maar als je minder dan modaal verdient, of je moet er 3 kinderen van onderhouden, dan kan ik me ook heel goed voorstellen dat je andere keuzes maakt. Mijn keuzes zijn niet de 'enige juiste', maar ook geen heel moeilijke. Het is net als met sporten: volgens mij kan iedereen met een paar jaar trainen een marathon lopen, maar niet voor iedereen is dat even makkelijk, en zeker niet voor iedereen is dat leuk. Je hoeft niet, maar het kan wel
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Spaarzaamheid en salaris doet het meeste inderdaad.

Als je beide goed verdient (dus pakweg 4500€ netto per maand), huis is afbetaald, ... lijkt me het logisch dat het spaargeld snel groeit als je geen onzinnige zaken koopt.
quote:merano schreef op 07 november 2016 @ 17:01:

Met twee salarissen is het makkelijk. Kun je ca. anderhalf besteden en een half sparen. Dan gaat het best hard.

Alleen al vanuit "vrouwelijk oogpunt" vind ik mijn eigen job belangrijk.

Als we morgen scheiden trek ik financieel mijn plan en ben ik niet afhankelijk van een man of eerst nog ander werk zoeken om rond te kunnen komen.

Het is dus een heel bewuste keuze.

Als ik maar 60 % zou verdienen, zou ik niet / minder kunnen sparen.

En hang ik bovendien ook nog es van toelages of mijn man af als er iets misgaat.
Het scheelt qua spaargeld ook nogal of je midden twintig bent en egenlijk 'net' begint of dat je twintig jaar ouder bent, al, jaren werkt en al een hoop hebt opgebouwd.

Wij hebben nu een grote buffer; maar die had ik toen ik pas een paar jaar werkte ook echt nog niet
Het exacte bedrag laat ik in het midden. We hebben ook lage maandelijkse kosten (vaste lasten).
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Tinkeltje30 schreef op 07 november 2016 @ 17:02:

[...]

Ik krijg van vrienden wel eens jaloerse opmerkingen omdat we bijvoorbeeld een nieuwe badkamer hebben of een verre reis maken. Mijn man en ik verdienen vermoedelijk meer dan hen, maar het is niet alleen salaris. Ik spaar liever voor een groter doel dan dat ik mijn geld er maandelijks doorheen draai. Ook krijg ik het benauwd als ik niet minstens 15.000 achter de hand heb. Als ik zie hoeveel geld zij uitgeven aan hun hobby's en (in mijn ogen) onzindingen elke maand. Daar kunnen ze hun spaarrekening leuk van aanvullen.

Ik kreeg 2 maand geleden nog jaloerse blikken dat ik op weekend ging om te vieren dat we x jaar samen zijn.

"Dat ik het liet hangen". En "Of ik dat echt elk jaar deed".

Let wel:

Wij doen 1 grotere reis in juni (maximum 14 dagen) en 1 weekend van 3 à 4 dagen per jaar.

Aan meer vakantie kan en wil ik gewoon geen geld uitgeven.

Die reis in juni is er dit jaar niet van gekomen. We hebben 2 weken thuisgezeten.

Nogal wiedes dus dat we wel op weekend wilden.

Diezelfde collega's zie ik wel 3 keer per week een broodje kopen en gaan zelf evengoed 3 weken per jaar op reis.
quote:Tinkeltje30 schreef op 07 november 2016 @ 17:02:

[...]

Het is inderdaad ook wel een stuk hoe je met je geld omgaat.

Ik word gelukkig zelf steeds beter om minder onzinnige dingen te kopen.

En ach qua geld komt het hier altijd wel weer goed.

Ik ben de laatste 2 jaar wel al steeds meer aan het sparen. lukt me steeds beter ook

Maar als je beide onder modaal verdient dan gaat dat niet zo hard..
quote:Mietrot schreef op 07 november 2016 @ 17:10:

[...]

Als ik maar 60 % zou verdienen, zou ik niet / minder kunnen sparen.

Maar als je met z'n 2en bent, en de ene werkt 100%, en de ander 60% (voor kinderen en huishouden, niet om thee te drinken met de buurvrouw neem ik aan), zou je dan degene van 60% minder laten sparen? Ik vind dat heel krom. De ene werkt meer, de ander zorgt meer voor de kinderen en doet meer in huis, dat kun je toch niet in geld uitdrukken?

Samen uit, samen thuis, wat mij betreft. Wat je overhoudt kun je sparen, maar dan wel wat je samen overhoudt. Of je dat dan wil verdelen of niet hangt af van hoe je ermee omgaat. Als de een spaart voor 'zekerheid later' en de ander voor een luxe sportauto dan zou ik het verdelen over 2 spaarrekeningen, als je meer dezelfde visie hebt kun je het ook op 1 laten staan. Maar dat de helft van elk is, daarover zou ik niet twijfelen als je samen een huishouden hebt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 07 november 2016 @ 17:19:

[...]

Maar als je met z'n 2en bent, en de ene werkt 100%, en de ander 60% (voor kinderen en huishouden, niet om thee te drinken met de buurvrouw neem ik aan), zou je dan degene van 60% minder laten sparen? Ik vind dat heel krom. De ene werkt meer, de ander zorgt meer voor de kinderen en doet meer in huis, dat kun je toch niet in geld uitdrukken?

Samen uit, samen thuis, wat mij betreft. Wat je overhoudt kun je sparen, maar dan wel wat je samen overhoudt. Of je dat dan wil verdelen of niet hangt af van hoe je ermee omgaat. Als de een spaart voor 'zekerheid later' en de ander voor een luxe sportauto dan zou ik het verdelen over 2 spaarrekeningen, als je meer dezelfde visie hebt kun je het ook op 1 laten staan. Maar dat de helft van elk is, daarover zou ik niet twijfelen als je samen een huishouden hebt.

Ondanks getrouwd zijn hier elk zijn eigen rekeningen.

En 1 gemeenschappelijke voor bepaalde kosten. Storten we allebei af en toe een bedrag op.

Als ik beslis om 60 % te werken is dat dus mijn probleem. (Let wel: Geen kinderen aanwezig hier.)

Sparen doen we dus ook elk apart.

We staan ongeveer hetzelfde in 't leven qua centen, maar als het morgen gedaan zou zijn, is er behalve de verkoop van ons huis geen gedoe over centen.

Als er kinderen aanwezig zouden zijn, doen we de verdeling misschien lichtelijk anders.

Stort hij bijvoorbeeld meer op de gemeenschappelijke voor de kosten van de kinderen.

Maar ik zou nooit van mijn leven zelf "op zijn kap" willen leven.

Bij elk kledingstuk voor mij of bij elk pak koekjes moeten denken "dit is op zijn kosten" ... nee, dank je. Dan koop ik liever niets.

(Wat betreft vaste kosten heb ik het ooit een paar maanden moeten doen en ik vond het hel.

Hij vondt het geen ramp en zag het probleem niet.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven