Geld & Recht alle pijlers

Buffer/spaargeld

07-11-2016 16:01 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen hoe, waar en waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen echt achter de hand hebben? 10.000 of 30.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben.
Hier veel gespaard. Meer dan 100.000. Met 2 goede inkomens gaat dat ook heel makkelijk.
quote:Lady_Grey schreef op 07 november 2016 @ 20:44:

Ik ben even heel benieuwd voor alle mensen die nu mooie bedragen hebben gespaard: hoeveel konden jullie sparen als student?

Ik heb misschien een paar honderd euro, spaar elke maand wel keurig voor boeken en collegegeld maar dat staat ook nooit lang op mijn rekening want dan is het alweer tijd om die dingen te betalen. Heb wel ook nog samen met huisgenoot geld achter de hand mocht er iets kapot gaan in huis zodat we niet zonder koelkast ofzo komen te zitten. Dus in totaal heb ik dan misschien 500 euro, wat natuurlijk vrij weinig is . Was dat bij jullie anders? Konden jullie überhaupt sparen of kon het wel maar deed je het niet om ook nog wat leuke dingen te kunnen doen?

Ik heb in mn studententijd alleen maar schulden gemaakt. Mijn ouders betaalden het collegegeld maar aangezien mn huur al meer dan de uitwonende beurs was, je ook leefgeld nodig hebt, boeken moet betalen etc is het krap.

Naast mn studie en zelfs naast de stage heb ik veel gewerkt om niet teveel hoeven te lenen maar ik heb ook van het studentenleven genoten en ging regelmatig een drankje in de stad doen en had een abbonnement bij de sportschool. Daarnaast nog een half jaar in het buitenland stage gelopen waar ik ook wat extra voor heb moeten lenen.

Een jaar de verkeerde studiekeuze hakt er ook behoorlijk in. Ik snap echt niet hoe sommige mensen het doen zonder schulden te maken laat staan ook nog te sparen!
In mijn studententijd spaarde ik ongeveer 50 euro per maand. Ik woonde thuis en heb geen studieschuld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daarna wel op weg geholpen ben doordat ik geld kon lenen voor mijn eerste auto van mijn ouders. Mijn ouders zijn daar altijd heel makkelijk in geweest. Ze hadden liever dat ik geld leende en zo een betere auto kon kopen dan dat ik van mijn geld een oud barrel kocht. Ik denk dat de hulp van mijn ouders wel geholpen heeft om het nu zo goed te hebben. Aan de andere kant waren ze ook erg van het als je het geld niet hebt kun je het niet kopen.

Ik hoop dat ik dit later ook voor mijn kinderen kan doen.
Hier 3500 euro op spaarrekening en nog een aparte spaarrekening voor kinderen. Ook nog een deposito waar 22000euro op staat, maar ook een schuld van 34000 euro we hebben net een aanbouw aan ons huis gemaakt en hopen deze schuld binnen 2,5 jaar af te lossen en dan weer een goede buffer op te bouwen
Toen ik op reis ging had ik zo'n 22.000 eur gespaard, Azië heb ik echt heel weinig uitgegeven, nu gaat iets harder ivm duurdere landen maar nog steeds ruim 16.000 over. Ik betaal alle vaste lasten dus ook hiervan gewoon door.

(Heb dus werk opgezegd)

Ik ben even heel benieuwd voor alle mensen die nu mooie bedragen hebben gespaard: hoeveel konden jullie sparen als student?

Ik heb misschien een paar honderd euro, spaar elke maand wel keurig voor boeken en collegegeld maar dat staat ook nooit lang op mijn rekening want dan is het alweer tijd om die dingen te betalen. Heb wel ook nog samen met huisgenoot geld achter de hand mocht er iets kapot gaan in huis zodat we niet zonder koelkast ofzo komen te zitten. Dus in totaal heb ik dan misschien 500 euro, wat natuurlijk vrij weinig is . Was dat bij jullie anders? Konden jullie überhaupt sparen of kon het wel maar deed je het niet om ook nog wat leuke dingen te kunnen doen?Ik spaarde denk ik zo'n 200 euro per maand, maar dat was vooral omdat ik in mijn derde een dure buitenlandstage moest doen (moest ja) en ik heb er ook mijn rijbewijs van betaald en dat was ook een dure grap omdat ik 2 keer gezakt ben. Na mijn bachelor nog een master en toen was alles op.. echt sparen komt wel als je klaar bent met studeren.
quote:Blondie68 schreef op 08 november 2016 @ 07:06:

Hier veel gespaard. Meer dan 100.000. Met 2 goede inkomens gaat dat ook heel makkelijk.Lekker veel spaargeld. Wat gaan jullie daarmee doen?

Ik heb misschien een paar honderd euro, spaar elke maand wel keurig voor boeken en collegegeld maar dat staat ook nooit lang op mijn rekening want dan is het alweer tijd om die dingen te betalen. Heb wel ook nog samen met huisgenoot geld achter de hand mocht er iets kapot gaan in huis zodat we niet zonder koelkast ofzo komen te zitten. Dus in totaal heb ik dan misschien 500 euro, wat natuurlijk vrij weinig is . Was dat bij jullie anders? Konden jullie überhaupt sparen of kon het wel maar deed je het niet om ook nog wat leuke dingen te kunnen doen?

Ik heb als student nu ruim 10.000 euro spaargeld. Dat is nog een deel van het geld wat ik van mijn ouders gekregen heb voor mijn studie (ze hebben mij het bedrag wat ze voor me gespaard hebben zelf gegeven ipv collegegeld en zo te betalen.) en het grootste deel zelf gespaard.

Ik werk 20 uur naast mijn 2 masters. Dat is soms wel even bikkelen maar het is verrassend goed te doen. Daarnaast wonen mijn vriend en ik erg goedkoop dus sparen gaat redelijk goed.
Ik schrik trouwens wel van de minimale bedragen die mensen als buffer hebben. Op zich kan ik me voorstellen dat er wat meer geld nodig is wanneer je een koophuis hebt, maar in een huurhuis is zoiets toch totaal niet relevant? Het enige wat ik per se meteen zou moeten vervangen als het kapot gaat, is mijn wasmachine en daar geef ik niet meer dan 400 euro voor uit.
Oh toch wel veel mensen die het lukt om te sparen dan!

Ik baal er een beetje van dat het me zo slecht lukt . Ten minste, ik krijg nog aanvullende studiefinanciering (maar heb al geen basisbeurs meer door het leenstelsel) en heb een uitkering omdat ik nog niet kan werken. Ik woon ook wel vrij goedkoop, doe ook niet absurd veel boodschappen, maar toch lukt het me elke keer net om mijn boeken, collegegeld, belastingen en dergelijke te betalen... Heb toch het gevoel dat ik iets niet goed doe. Tijd om nog een keer weer naar mijn uitgaven te kijken.
quote:Ceridwen91 schreef op 08 november 2016 @ 07:58:

Ik schrik trouwens wel van de minimale bedragen die mensen als buffer hebben. Op zich kan ik me voorstellen dat er wat meer geld nodig is wanneer je een koophuis hebt, maar in een huurhuis is zoiets toch totaal niet relevant? Het enige wat ik per se meteen zou moeten vervangen als het kapot gaat, is mijn wasmachine en daar geef ik niet meer dan 400 euro voor uit.Dat kan, maar je kunt ook vreselijk pech hebben. Ik had ooit in een week of twee de wasmachine, de stofzuiger, de waterkoker, en de cv ketel stuk. Ketel kon gemaakt, der rest niet.
quote:sssssst schreef op 08 november 2016 @ 08:10:

[...]

Dat kan, maar je kunt ook vreselijk pech hebben. Ik had ooit in een week of twee de wasmachine, de stofzuiger, de waterkoker, en de cv ketel stuk. Ketel kon gemaakt, der rest niet.De CV ketel is niet mijn probleem, maar dat van mijn huisbaas.. Geldt eigenlijk voor de meeste grote apparaten in huis.
quote:Ceridwen91 schreef op 08 november 2016 @ 08:16:

[...]

De CV ketel is niet mijn probleem, maar dat van mijn huisbaas.. Geldt eigenlijk voor de meeste grote apparaten in huis.Koelkast ook?
quote:sssssst schreef op 08 november 2016 @ 08:19:

[...]

Koelkast ook?Ja en vriezer. Het stond er allemaal al in voor ik erin trok en aangezien het inbouw is, kan ik me niet voorstellen dat hij wil dat ik er zelf wat aan doe als het kapot gaat. Toen ik problemen had met mijn vriezer, kwam hij ook meteen om het te fixen. Heb een erg goede huisbaas.
quote:sssssst schreef op 08 november 2016 @ 08:19:

[...]

Koelkast ook?Een koelkast heb je voor 50 euro tweedehands. En nu het winter wordt kun je wachten met de aanschaf tot het weer warmer wordt en dan kun je er een van 80 euro kopen omdat je dan meer hebt gespaard.
quote:sssssst schreef op 08 november 2016 @ 08:10:

[...]

Dat kan, maar je kunt ook vreselijk pech hebben. Ik had ooit in een week of twee de wasmachine, de stofzuiger, de waterkoker, en de cv ketel stuk. Ketel kon gemaakt, der rest niet.De ketel is gelukkig het enige belangrijke, de rest is handig, maar niet nodig.
Hier ook een buffer van boven de 40.000 euro. Komen binnenkort kunststofkozijnen op alle verdiepingen en de dakgoot wordt vernieuwd. Gaat dus iets meer dan de helft vanaf. Gelukkig hebben we de hypotheek net overgesloten en gaan we minder aflossing betalen, het verschil met het oude bedrag gaat naar de spaarrekening. Dat doe ik met alles. Nieuwe (kleinere) auto gekocht, het verschil van de verzekering en wegenbelasting zet ik weg op de spaarrekening. Ik was dat bedrag toch al kwijt, dus mis ik het niet als ik het spaar. Per maand sparen we zo'n 1500 euro. De kosten van de kozijnen en dakgoot staan hopelijk binnen een jaartje of 2 weer op de spaarrekening. Verder sparen we ook onze 13e maand/eindejaarsuitkering en gaat het vakantiegeld ook direct naar de spaarrekening.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
quote:Annelleke schreef op 08 november 2016 @ 08:23:

[...]

Een koelkast heb je voor 50 euro tweedehands. En nu het winter wordt kun je wachten met de aanschaf tot het weer warmer wordt en dan kun je er een van 80 euro kopen omdat je dan meer hebt gespaard.Ik heb dus nog nooit een fatsoenlijke koelkast ook ergens kunnen vinden voor 50 euro. Op het moment zijn we aan het zoeken omdat de huidige koelkast die we hebben af en aan werkt (dus soms staat hij ineens uit), dus daar zit nog geen haast bij , maar bij tweedehands zaken is het goedkoopste wat ik tot nu toe heb gezien echt ruim over de 100. Of wel voor 50 euro, maar dat waren van die hotel-mini-koelkastjes. Zelfs als ik nu op marktplaats kijk in een radius van 10 km gaat het meeste richting 75 / 80 euro. Ligt dat dan gewoon echt heel erg aan de plek waar je zoekt?
quote:Lady_Grey schreef op 08 november 2016 @ 08:32:

[...]

Ik heb dus nog nooit een fatsoenlijke koelkast ook ergens kunnen vinden voor 50 euro. Op het moment zijn we aan het zoeken omdat de huidige koelkast die we hebben af en aan werkt (dus soms staat hij ineens uit), dus daar zit nog geen haast bij , maar bij tweedehands zaken is het goedkoopste wat ik tot nu toe heb gezien echt ruim over de 100. Of wel voor 50 euro, maar dat waren van die hotel-mini-koelkastjes. Zelfs als ik nu op marktplaats kijk in een radius van 10 km gaat het meeste richting 75 / 80 euro. Ligt dat dan gewoon echt heel erg aan de plek waar je zoekt?Ik kan er zo direct enkele vinden in de buurt van €40 zelfs, die er nog goed uitzien en nog werken
Dat zou best kunnen, dat het aan de regio ligt. Ik had voor 50 euro keus uit meerdere koelkasten. Wel smalle tafelmodellen, maar geen mini hotelkoelkastjes.
Toen ik nog student was heb ik voor €20,- een tweedehands grote koelkast via mp gekocht. Moesten wel weer iemand regelen om m op te halen omdat niemand een auto had.

Nu we weer op ons geld moeten letten is mp weer onze beste vriend, zoveel online te vinden! Alleen de stofzuiger die onlangs overleed hebben we wel nieuw gekocht.
quote:Ceridwen91 schreef op 08 november 2016 @ 07:58:

Ik schrik trouwens wel van de minimale bedragen die mensen als buffer hebben. Op zich kan ik me voorstellen dat er wat meer geld nodig is wanneer je een koophuis hebt, maar in een huurhuis is zoiets toch totaal niet relevant? Het enige wat ik per se meteen zou moeten vervangen als het kapot gaat, is mijn wasmachine en daar geef ik niet meer dan 400 euro voor uit.

Vergis je niet. Er schrijven hier mensen mee van 50 die er 30 jaar werken op hebben zitten, een erfenis hebben gehad en de kinderen uit huis hebben en beiden fulltime werken, en bijstandsmoeders met 3 kinderen, en alles daartussen. Dus aan het spaargeld alleen kun je weinig aflezen. Dit soort topics is voor mijn gevoel toch altijd een wedstrijdje wie het het best en wie het slechtst voor elkaar heeft, in werkelijkheid zal de meerderheid daartussen zitten. En ik denk dat in heel Nederland het gemiddelde anders ligt dan op het vivaforum, waar toch veel hoogopgeleide dertigers en veertigers meeschrijven. Die hebben een ander spaarpotje dan Jan en Ingrid die op de heftruck en in de thuiszorg werken en 3 kinderen hebben. En van die laatste groep zijn er meer in Nederland.

Ik heb jaren en jaren zonder spaargeld geleerd. Pas de laatste 2/3 jaar hebben we geld over om fe sparen, maar dan nog wisselt het tussen de 500 en 15.000 afhankelijk van aankopen die we doen.
Samenwonend, rond de 30, nu zo'n 30.000 op spaarrekening. We sparen 3000 in de maand, van de 4900 die binnenkomt. We leven vrij zuinig, maar gaan wel 2 a 3 x per jaar op vakantie. Dit jaar hebben we ook nog 43.000 in de hypotheek ingelegd. Wij zijn dus best spaarzaam, overigens ben ik dit nooit geweest, pas sinds 3 jaar ongeveer.
quote:twilight84 schreef op 07 november 2016 @ 16:36:

Wauw hoe in de vrede kunnen jullie zoveel sparen??

Wauw gewoon!Gewoon minder uitgeven dan je verdient. En als je geen kinderen hebt, niet geeft om gadgets, veel of dure kleding, make-up, grote auto's of telkens het nieuwste van het nieuwste gaat dat eigenlijk vanzelf. Mijn man en ik werken 32 en 36 uur en sparen maandelijks allebei minstens de helft van ons netto salaris.quote:NYC schreef op 07 november 2016 @ 20:20:

Geen idee waarom, het verbaast me gewoon dat mensen er zo gemakkelijk over praten/schrijven. Ik kan dat echt niet. Ook niet irl eigenlijk. Ook niet over wat iets heeft gekost etc.Irl heb ik er minder moeite mee, een aantal familieleden weten precies hoeveel spaargeld ik heb en zelfs met sommige collega's heb ik het er wel eens over. Hier houd ik me tegenwoordig wat meer op de vlakte, omdat ik wel eens een sneer heb gekregen dat ik mijn leven mooier voorspiegel dan het is. Ik heb geen zin om voor leugenaar uitgemaakt te worden, dus ik noem geen bedragen meer. Ik heb in ieder geval een hypotheekvrije woning en genoeg spaargeld om zorgeloos te leven. Naast geld voor onze reizen sparen we nu om eerder te kunnen stoppen met werken, verder hebben we weinig nodig.

Mijn minimale buffer is 10K, maar dat is echt puur theoretisch, want er staat tegenwoordig standaard meer op mijn rekening.
Ik spaarde vroeger ook veel (in verhouding tot inkomen) en gaf weinig uit. Maar toen ging ik scheiden en ging bijna de helft daaraan op (uitkoop etc.). Ik ben blij dat ik het kon en dat iedereen nu gelukkiger lijkt te zijn, maar ik heb mijzelf ook gerealiseerd dat ik niet op een gouden berg wil zitten. Je leeft nu, doe ook leuke dingen. Gelukkig houden we dan nog over, dat sparen we.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven