Geld & Recht alle pijlers

Buurvrouw geeft bootcamples in de tuin

05-02-2018 16:16 281 berichten
*update beschikbaar*

Gemeente zegt; gymles in de tuin geven mag niet
Overige buurtbewoners ook geklaagd bij buuf; niet gediend van 'gegluur in hun slaapkamer op een zondag, beraden zich op stappen'

Zie mijn post verderop

*Laat OP in tact ter leringe ende vermaeck*

Onze buren zijn vorig jaar gescheiden en zij is met de kinderen in het huis achtergebleven. We hebben een 'normaal'contact met elkaar, letten op elkaars huis als we op vakantie zijn, zeggen normaal gedag en houden een praatje zo nu en dan, maar we komen niet bij elkaar over de vloer/op de koffie/op de verjaardag.

Tot de scheiding stond er een loei van een trampoline in de tuin (destijds ook zonder overleg met ons geplaatst al hadden wij wel het gegil geschreeuw en de hoofdjes-boven-het-hek iedere zomer.)

Ineens was het ding weg. Boedelscheiding of wat ook, ik was blij.

Maar op een donderdag avond in november hoorde ik ineens hoop geklets gelach en daarna gesteun en gekreun in de tuin, ze bleken in de tuin te bootcampen met een man of 5.

ik heb het even gelaten voor wat het was, maar inmiddels worden er twee avonden per week les gegeven (van 20:00- 21:00) en in het weekend op zondag om 9:00. het groepje is nu ook rond een man of 8-10.

Mijn kinderen klaagden dat ze tijdens de avondlessen niet kunnen slapen door het geluid uit de tuin (ramen nog dicht ivm winter) en ik vind de zondagochtend niet zo geslaagd om met gehijg en gesteun wakker te worden.

Ik heb de buuf aangesproken en gevraagd of dit een permanent iets is, of dat ze gaat verkassen naar een park/bos/strand; iets wat geen tuin is in een drukke woonwijk.

Ze geeft aan dat dat niet kan ivm haar eigen kinderen en dat ze dit inkomen nodig heeft, het is ondertussen een officieel bedrijf (met website en al). Ik heb gezegd dat ik er zelf wel een beetje last van heb op zondag en dat de kinderen doordeweeks daardoor niet in slaap kunnen komen.

'Tja het is mijn tuin, en vorig jaar hadden we een trampoline dus burengeluiden hou je toch wel. Wij hebben ook wel eens last van jullie BBQ's met vrienden gehad'

ik BBQ echter geen 3 keer per week, 50 weken per jaar dus dit is geen argument maar aan haar hele houding merk ik al dat dit geen geen makkelijke gaat worden.

Ik wil het echter gewoon niet naast me, ga het lekker elders doen!

Hoe pak ik dit aan zonder de boel op scherp te zetten?
anoniem_355099 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 13:18
Reden: Update
6.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even op de website van mijn gemeente gekeken en daar staat informatie op over bedrijven aan huis. Misschien kun je eerst even de website van jouw gemeente kunnen checken, TO.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit als cursist ook raar vinden; zou bootcamp toch eerder in de openbare ruimte (park oid) of buiten bij een sportschool verwachten en niet in een achtertuin in Kuttekrabbeveen..

Als je huurt geef ik je nog een redelijke kans bij de woningbouw:

Artikel 7:213 BW verplicht huurder om zich ten aanzien van het gebruik van de tuin als een goed huurder te gedragen. Huurder heeft binnen zekere grenzen een grote mate van vrijheid in de wijze waarop het gehuurde door hem wordt ingericht. Dit geldt ook voor de tuin. Wijziging van de bestemming van het gehuurde, overlast aan omwonenden of schadeveroorzakend handelen of nalaten zijn factoren die deze grenzen aangeven en de vrijheid van de huurder inperken. (van www.rechtspraak.nl)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Geloof er niets van dat het toegestaan is van de gemeente...(even een belletje plegen en je weet voldoende)
Alle reacties Link kopieren
Ja, snap die cursisten ook niet. Ik zou mij er niet gemakkelijk bij voelen, zwetend en puffend tussen een glijbaantje en terras in een woonwijk :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
het lijkt me vooral een gênante vertoning (vind ik in het park ook van die groepjes)

Maar TO, misschien is de trampoline nog ergens? Ga je tijdens elke sessie even op de trampoline, beetje over de schutting gluren. Vinden de cursisten vast niet lang leuk.
:-P
MargjeM schreef:
05-02-2018 16:33
Stukjes sprinten zijn ook altijd een vast onderdeel van de bootcamps die ik zie.
Ja dat ook. Lijkt me ook niet handig met 10 man in de tuin tenzij je een hele grote tuin hebt.
Alle reacties Link kopieren
Overlast is overlast. Ik vind trouwens in OP het wel een beetje vreemd dat je de trampoline opnoemt, dat je daar last van hebt gehad. Dan ben je in mijn ogen al niet echt tollerant naar buurgeluiden.
Wellicht kan je informatie inwinnen bij het juridisch loket? Gratis advies.
RikM schreef:
05-02-2018 16:22
Ik vind dat je zeurt. Het zijn schappelijke tijden en het is maar een uurtje. Leven en laten leven, toch?
Eens. Ik begrijp overigens wel dat de houding van de buurvrouw je tegen staat. Maar ik begrijp je buurvrouw ook, als dit haar inkomstenbron is en ze inderdaad niet weg kan ivm haar kinderen.

Zijn jouw kinderen nog jong? Jonge kinderen moeten m.i. ruim voor 21 uur slapen. Dus dat vind ik een goede reden om nogmaals aan te geven dat je dat te laat vindt.

Hopelijk wennen jullie gewoon aan de geluiden. Het is nou ook weer niet zo dat de buurvrouw met een claxon, een ghettoblaster of een kettingzaag oid tekeer gaat. Toch?

Klikken bij de gemeente vind ik nogal laag bij de grond. Dat zou ik absoluut niet snel doen.
Als er wat mannen over de schutting gaan kijken naar de les is het vast zo klaar. (Maar dat zou ik wel in het uiterste geval pas doen.)
Alle reacties Link kopieren
heeft er geen vergunningsaanvraag in de krant gestaan ? Je mag toch niet zomaar een bedrijf vestigen in een woning ?

En die trampoline mag je plaatsen zonder overleg.. Dat je er last van hebt is een tweede. Wij hadden er ook 1 in de tuin toen de kinderen klein waren, heb ik ook niet overlegd met de buren, zou niet weten waarom. Enige wat ik overleg zijn feestjes met harde muziek
Alle reacties Link kopieren
Heb dit nog gevonden in de jurisprudentie van een burenruzie tussen eigenaren:

Ingevolge artikel 5:37 BW mag de eigenaar van een erf niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 6:162 BW onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen, zoals - voor zover in dezen relevant - door het verspreiden van geluid of stank. Of sprake is van onrechtmatige hinder dient te worden beoordeeld naar de aard, ernst en de duur van de hinder en de daardoor veroorzaakte schade, en de verdere omstandigheden van het geval (vgl. HR 3 mei 1991, NJ 1991, 476). Daarbij moet onder meer rekening worden gehouden met de belangen van gedaagden om onder andere hun huis en tuin in te richten naar eigen wensen en de mogelijkheid, mede gelet op de daaraan verbonden kosten, en de bereidheid om maatregelen te nemen ter voorkoming van schade (vgl. HR 15 februari 1991, NJ 1992, 639).
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de bootcampers snel zijn uitgekeken, niet verder komen dan de achtertuin bij iemand is wel saai.

Aan jou de keuze wat je wilt. Vraag ook eens aan de andere buren of zij overlast ervaren. Praat nogmaals met de buurvrouw, toon begrip voor haar situatie, maar zeg ook dat het jou overlast geeft. Krijg je geen gehoor, dan kun je naar de gemeente.

Bij huurhuis kun je ook de woningbouwvereniging inschakelen, hoewel ik niet verwacht dat zij actie kunnen ondernemen. Het is best een grijs gebied.
studiemiepmiep schreef:
05-02-2018 16:36
Geloof er niets van dat het toegestaan is van de gemeente...(even een belletje plegen en je weet voldoende)
Nee mag ook niet zomaar.

En natuurlijk moet ze dat ergens anders gaan doen.

Ik zou ook even eerst de gemeente bellen. En anders mijn rechtsbijstand eens bellen voor informatie.
Zou ik ook niet op zitten te wachten met kinderen die slapen en elke week dat geluid op zondagochtenden. Doe effe normaal.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 05-02-2018 16:42
39.77% gewijzigd
Eerst maar eens informeren bij de gemeente inderdaad, maar het lijkt dat je voor dit soort activiteiten geen vergunning nodig heeft. Ze is geen ballenbak begonnen of geeft breakdance les met harde muziek op de achtergrond.

Het valt waarschijnlijk gewoon onder geluid wat je zal moeten accepteren- en daar zal het wel op neer gaan komen- maar ik accepteer dat ik-doe-gewoon-lekker-wat-ik -wil gedrag slecht.

Koop, dus we zullen er uit moeten komen.

Denk dat ik maar op mn strepen moet staan en een eis moet neerleggen over hoeveel lessen ik acceptabel vind per week en met hoeveel mensen max.

Maar vrees dat de relatie dan verziekt is.

Echt kut van dat sluimerende gedoe met je buren. Ik zal ook eens bij de rest van de omwonenden polsen wat zij vinden. Het is een rijtjes woning, haar andere buurman is er zelden, is een man alleen die als en of ander engineer veel en vaak in het buitenland is.
Ze neemt maar een oppas voor de kinderen. En ga eens bij de gemeente informeren hoe het zit met dit soort praktijken. Heeft ze bevoegdheid tot les geven hier voor?
Ze moet wel een grote tuin hebben voor een soort bootcamp.
http://michaelhulst.nl/impressie-van-de-yogaruimte/

Yoga les mag ook in de tuin
Alle reacties Link kopieren
Wat voor tuin hebben jullie dan dat er gebootcampt kan worden?

Ik vind het niet echt netjes dat ze het doet. Maar het feit dat jij verwacht dat ze overlegt over het plaatsen van een trampoline... dan denk ik dat je zelf erg hoge verwachtingen hebt en twijfel ik hoe tolerant je zelf bent...

Hoeveel geluid produceert zo'n groepje? Ik heb altijd het idee dat het vooral zweten en wat puffen is, geen eindeloos geouwehoer oid.
Je kan ook elke keer op die tijdstippen een groot bbq feestje houden met vrienden en de buren uitroken.
Ow en over die trampoline. Dat is iets dat er verder geen bal mee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
ik vind ook nog jurisprudentie van mensen met buren met een hockeyveld in de tuin die last hebben van overvliegende ballen..het kan dus nog gekker :hyper:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
05-02-2018 16:37
Klikken bij de gemeente vind ik nogal laag bij de grond. Dat zou ik absoluut niet snel doen.
Ik vind het laag bij de grond om de regels aan je laars te lappen en de buren voor de voeten te werpen dat zij met bbqen ook geluid maken.
poldervrouw schreef:
05-02-2018 16:38
heeft er geen vergunningsaanvraag in de krant gestaan ? Je mag toch niet zomaar een bedrijf vestigen in een woning ?

En die trampoline mag je plaatsen zonder overleg.. Dat je er last van hebt is een tweede. Wij hadden er ook 1 in de tuin toen de kinderen klein waren, heb ik ook niet overlegd met de buren, zou niet weten waarom. Enige wat ik overleg zijn feestjes met harde muziek
Denk dat er wel meer bootcampbedrijfjes op een huisadres geregistreerd zijn. Alleen die trainen dan wel in de openbare ruimte.
Nogmaals: hoe oud zijn jouw kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, een vergunning heeft zij niet nodig. Je mag gewoon een bedrijf aan huis hebben zonder vergunning. Maar je mag geen overlast veroorzaken. En dat is natuurlijk een grijs gebied.

TO, als je toch met de buurvrouw praat, praat dan ook eens over de toekomst plannen. Is dit slechts tijdelijk en gaat ze van de zomer wel ergens anders heen? Je kunt zeggen dat je haar de ruimte geeft om op te starten, maar wel verwacht dat binnen een afgesproken periode zij elders gaat bootcampen.
Het zal wel circuittraining zijn ipv bootcamp
Jemig ik vind het inderdaad nogal egoïstisch en asociaal om zonder overleg bootcamples in je tuin te geven. Je weet toch dat dit overlast geeft? Vreemd en ik denk dat dit niet mag van de gemeente. Eerst maar eens checken wat je rechten zijn en dan maar ruzie met de buren. ook een trampoline vind ik best aso maar dat schijn je toch maar gewoon te moeten accepteren net als een zwembad. Ik vind rekening met elkaar houden in de tuin meer dan logisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven