Geld & Recht alle pijlers

Collegegeld deeltijd

05-02-2011 19:04 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar informatie over het collegegeld van deeltijdstudies.

Ik ben op de hoogte van de veranderingen rondom voltijdstudies, maar hoor weinig tot niets over deeltijdstudies. Komt er voor deeltijdstudies ook een boete als je er langer over doet, of gaan de kosten op een andere manier omhoog?
Dat lijkt me niet logisch. Je betaalt je deeltijdstudie toch zelf.
Het collegegeld voor een deeltijstudie kan de instelling zelf bepalen, in tegenstelling tot het collegegeld voor een voltijdstudie. Die laatste wordt door het Ministerie bepaald en die eerste varieert dus per instelling.

De boete geldt voor zowel de voltijd-als deeltijdstudies.
almosthappy wijzigde dit bericht op 05-02-2011 19:10
Reden: typfoutje
% gewijzigd
quote:Aureel schreef op 05 februari 2011 @ 19:06:

Dat lijkt me niet logisch. Je betaalt je deeltijdstudie toch zelf.

Je betaalt collegegeld. (Net als bij een voltijdstudie).

Collegegeld is altijd lager dan de werkelijke kosten die voor jou gemaakt worden.

Ik snap je niet helemaal.
Volgens mij ligt dat er ook aan of je al een studie hebt afgerond? En of je al een bachelor diploma hebt?
Almosthappy: bedankt.

Het collegegeld wordt dus vastgesteld door de instelling maar ze zijn dan ook vrij om het te verhogen komende jaren, lijkt me.

Waar heb je de informatie over de boetes gevonden? Is bij deeltijd ook de mogelijke uitloop een jaar voor bachelor en een jaar voor master?
Ik heb alleen een propedeuse, geen bachelor.
Werk zelf in het onderwijs . Het is de bedoeling dat er een boete komt (vauit de instelling) bovenop het collegegeld als je (als ik het goed) heb langer dan 5 jaar over je studie doet. (Bij een studie van 4 jaar.) Dus inderdaad een uitloop van 1 jaar.

Wat betreft de opmerking van lichtpuntjes:

De school kan instellingsgeld vragen (dus een hoger collegegeld dan gebruikelijk) als er al een diploma is behaald binnen het HO of WO. Dit geldt ook voor een Master-opleiding (als er al een eerder diploma is behaald.)

Er zijn trouwens uitzonderingen als het om een opleiding binnen de sector onderwijs of gezondheidszorg gaat.

Dit staat dus los van de 'boete' die je betaalt als je langer over je studie doet.
Almosthappy bedankt.

Op de site van de onderwijsinstelling staat dat een deeltijdstudie gemiddeld anderhalf keer zo lang duurt als een voltijdstudie, omdat er per jaar minder punten staan geprogrammeerd.

Dan zou een bachelor dus 1,5 x 3 jaar = 4,5 jaar duren als je geen vertraging oploopt.

Gaan ze dan uit van 5,5 jaar voor de master?

Ik heb zojuist een decaan gemaild van de onderwijsinstelling, voor de zekerheid.
(Hey mijn avatatar is verdwenen !)

Graag gedaan hoor.

Ik denk dat het slim was de decaan te vragen hoe het precies zit, pocahontas.

Er zijn sowieso veel onduidelijkheden hierover (er ligt een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer wat betreft de zgn. langstudeerders en nog niet alles is definitief). Daarbij gaan de instellingen verschillend om met deze 'problematiek'.

Die geluiden hoor ik vaker, het verschil in studiepunten/credits bij voltijd-en deeltijdopleidingen. Zelfde probleem heb je bijvoorbeeld ook als er sprake is van een (langere) stage-periode in het buitenland bijvoorbeeld.

Dan rijst de vraag: Heb je dan ook studievertraging?

Afijn, alles is erg onduidelijk, ook voor de instellingen zelf. De stap naar de decaan zou ik zelf dan ook gemaakt hebben. Hoewel die waarschijnlijk ook met de handen in het haar zit
Hey mijn avatar is weer terug! Raar hoor..
Ik volg ook een HBO studie in deeltijd. Gewoon 4 jaar. Hier betaal ik in studiejaar 2010/2011 EUR 1672,- voor.

Ik moet in een jaar net zo veel studiepunten halen als dat men bij de voltijd moet. Alleen moeten wij er harder voor werken.
x
Zie QR
Je betaald per jaar je college geld, dus dat lijkt me wel. Mijn college geld is ook per jaar. Stop ik volgend jaar, dan hoef ik het uiteraard niet te betalen.
quote:Boarn schreef op 08 februari 2011 @ 09:49:

Ik volg ook een HBO studie in deeltijd. Gewoon 4 jaar. Hier betaal ik in studiejaar 2010/2011 EUR 1672,- voor.

Ik moet in een jaar net zo veel studiepunten halen als dat men bij de voltijd moet. Alleen moeten wij er harder voor werken.Hier hetzelfde!
*edit*
Ik snap het niet meer.

Ik heb het nieuws niet zo goed gevolgd dus het kan zijn dat ik iets gemist heb.

Maar ik lees dit op de site van de UVA:

http://www.studeren.uva.nl/overig_deeltijd

Het studietempo van een deeltijdstudent ligt echter lager, waardoor de cursusduur van de deeltijdopleiding vanzelfsprekend langer is

En in een ander bericht lees ik dit:

http://www.delta.tudelft. ... oor-deeltijdstudent/22848

Ook deeltijdstudenten krijgen maar een jaar uitloop op de nominale studieduur. Staatssecretaris Zijlstra houdt vast aan zijn plan om deeltijdstudenten even snel te beboeten als voltijdstudenten..

Is er iemand die beter in de materie zit of het beter volgt?

Het idee van een WO deeltijdstudie lijkt mij dat je minder tijd per week te besteden hebt en er dus langer over doet

Sorry dat ik dezelfde vragen stel als 1,5 maand geleden maar omdat het nog volop aan het veranderen is, zijn de antwoorden nu misschien anders.
)
]
.
.
t.
.
Dank je Conundrum.

Dus als ik goed begrijp is het nog in behandeling, maar zien ze wel in dat het redelijk is om een deeltijdstudent meer tijd te geven dan een voltijdstudent.

Flashy, ik denk dat je niet eerst 3 jaar ingeschreven kunt staan bij bijvoorbeeld bouwkunde, dan switchen naar Frans en dat ze dan opnieuw gaan tellen.

Ik had een vraag gemaild naar de DUO maar daar konden ze nog geen antwoord op geven. Het gaat erom dat ik in het verleden voltijd gestudeerd heb en wegens ziekte ben gestopt.

Mijn vraag was of ik nu 'blanco' aan een deeltijdstudie kan beginnen of dat ze doortellen. Dat weten ze nog niet.

(studeren was voor 2005)

Ik vind het lastig plannen maken als het allemaal nog zo onduidelijk is.
Okee deels mosterd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven