Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
quote:Zwartvlekje schreef op 23 december 2016 @ 10:37:

Wow Dianaf, dat is echt heel netjes gedaan. Was dit jullie eerste huis?

Mag ik vragen welke berekening mensen gebruiken om uit te rekenen hoeveel een aflossing bespaard?

Ja, het is mijn 1e huis en mijn vriend zijn 2e. We begonnen al met een hele lage lening omdat ik altijd ijverig gespaard had tijdens het thuiswonen en vriend had overwaarde uit zijn appartement.

Ik gebruik daar een excelsheet van die ik van het internet heb geplukt. Ik kan hem alleen niet meer terugvinden. Dat is een hele fijne, waar je heel makkelijk aflossingen in kwijt kunt ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:dianaf schreef op 23 december 2016 @ 09:04:

[...]

Zoals het er nu uit ziet, is dit dan het laatste jaar dat we uberhaupt iets van HRA hebben (volgens huidige berekening, 150 euro ), volgend jaar gaat de wet van Hillen in. Ik voel mij rijk! Het lijkt me dat de wet Hillen voor jullie al een tijdje in is gegaan als je over 1,5 jaar klaar bent met aflossen? Bij ons is het nu al zo en wij zitten op ongeveer 50% afgelost van de woningwaarde. Of bedoel je dat je EWF volgend jaar helemaal nul wordt?

Mag ik vragen welke berekening mensen gebruiken om uit te rekenen hoeveel een aflossing bespaard?Ik reken dit soort dingen uit via Homefinance (googelen op Homefinance en maandlasten). Ik voer dan eerst 30 jaar in als looptijd en daarna doe ik het nog een keer met 10 jaar (wij hopen in 10 jaar alles afgelost te hebben). In het uitgeklapte schema zie je onderaan de totale kosten. Voor ons scheelt het in totaal zo'n 57.000 euro (netto). Zeer stimulerend inderdaad om het zo te bekijken! Klinkt veel lekkerder dan een paar tientjes minder hypotheeklasten per maand nadat je eerst 10.000 euro hebt moeten inleggen, dat lijkt niet zoveel zoden aan de dijk te zetten (maar doet het dus uiteindelijk wel).
quote:bubbelwijn schreef op 23 december 2016 @ 09:22:

Pimpelmeesje, ik denk dat je voor jezelf goed moet bedenken hoeveel buffer jij nodig denkt te hebben. Dus hoe is de staat van je huis? Denk je binnenkort grote reparaties/verbouwingen te moeten doen of juist niet? Hoe oud is je auto? Verwacht je andere grote kosten (voorzover je dat kan zien aankomen).

Hoe gaat het op je werk? En hoe snel kan je het weer bijsparen?

Misschien is 30.000 dan ook wel genoeg buffer en kan je 10.000 aflossen. Maar dat zal je zelf moeten gaan bekijken. Lastig he?dat is ook zo hoor... op dit moment zou ik bijstorten en dan kleinere bedragen.... maar stel dat ik 1000 euro stort scheelt dat wel uiteindelijk.... Maar inderdaad moet er een auto komen verder denk ik juist meer te kunnen sparen omdat we net heel veel verbouwd hebben..... maar goed we gaan het eens op een rijtje zetten ik krijg een vaste aanstelling dus dat geeft iets meer zekerheid...

Mag ik vragen welke berekening mensen gebruiken om uit te rekenen hoeveel een aflossing bespaard?ik had ook een mooie spreadsheet gevonden maar die geldt alleen voor spaarhypotheek.
Brief inmiddels ook ontvangen om te storten op spaarrekening. Worden weer alleen maar risico's aangehaald en ze hebben niet even voor je berekend hoeveel rente het je over de gehele tijd zou besparen. Maar we hebben besloten dat we genoeg spaargeld hebben, dus we gaan wel storten.

Zonet de documentaire "van konijn tot fortuin" gekeken, aanrader! Ze beginnen met een konijn en ruilen die tegen steeds grotere dingen. Worden wel interessante punten aangehaald...

- Mensen hebben te veel spullen, dus op marktplaats kijken is altijd een goed idee.

- Met bedrijven ruilen (ontkom je niet aan bij duurdere spullen) is heel anders dan met particulieren ruilen, op gegeven moment gaat het ook niet meer om de spullen. Sowieso wordt het hoe duurder steeds ingewikkelder.

- Als het eenmaal goed loopt wordt je hebberig.
quote:kelpie schreef op 24 december 2016 @ 00:29:

Zonet de documentaire "van konijn tot fortuin" gekeken, aanrader! Ze beginnen met een konijn en ruilen die tegen steeds grotere dingen. Worden wel interessante punten aangehaald...

- Mensen hebben te veel spullen, dus op marktplaats kijken is altijd een goed idee.

- Met bedrijven ruilen (ontkom je niet aan bij duurdere spullen) is heel anders dan met particulieren ruilen, op gegeven moment gaat het ook niet meer om de spullen. Sowieso wordt het hoe duurder steeds ingewikkelder.

- Als het eenmaal goed loopt wordt je hebberig.

Het meest typerende van de hebberigheid vond ik nog wel de zin aan het einde. (Bewust wit gemaakt zodat je de zin moet selecteren. Als je de documentaire nog wil kijken moet je de volgende zin niet lezen )

begin zin - "Godverdomme Stefan, daar had ik niet op gerekend" - einde zin
quote:kelpie schreef op 24 december 2016 @ 00:29:

Brief inmiddels ook ontvangen om te storten op spaarrekening. Worden weer alleen maar risico's aangehaald en ze hebben niet even voor je berekend hoeveel rente het je over de gehele tijd zou besparen. Maar we hebben besloten dat we genoeg spaargeld hebben, dus we gaan wel storten.

Extra stortingen op je spaarrekening zorgen ook niet voor een rentebesparing. Bij een spaarhypotheek blijft je schuld altyd even hoog. Wel neemt je spaarsaldo toe en hierover ontvang je hetzelfde rentepercentage. Cumulatief tikt dit best aan. Je kunt vanwege de fiscale regels allen niet zo veel storten.

Wij konden niet meer bijstorten op een gegeven moment. Aflossen ging ook niet, want er moet een minimale looptyd zijn volgens de regels.

Met een spaarhypotheek kun je niet zo veel helaas.
ons hypotheek bestaat uit aflossingsvrij en de ander helft spaarhypotheek. We hebben de spaarhypotheek ingekort van (standaard 30 jaar) naar 20 jaar. dit betekent de spaarhypotheekpremie maandelijks flink omhoog gaat omdat je 10 jaar korter de tijd hebt om het afgesproken spaarsaldo bij elkaar te sparen. de spaarhypotheekpremie hebben we kunnen verlagen door bij te storten (hebben we inmiddels enkele keren gedaan en zitten aan ons max).

tegelijkertijd lossen we ieder jaar een gedeelte van de aflossingsvrije hypotheek af (willen we in 20 jaar helemaal afgelost hebben).

we besparen in totaal zo'n 70k - 80k aan rente (tov de situatie als we niks aflossen en de periode niet inkorten).

plus dat we na 20 jaar geheel hypotheekvrij zijn geeft een goed gevoel.
achteraf hadden we liever 100% aflossingsvrij hypotheek gehad.

voordeel:

aflossen zoveel je wilt (10%-20% per jaar)

geen ondoorzichtige kosten.

je zit niet vast aan een bepaalde looptijd.
Ik ben inderdaad heel blij met mijn aflossingsvrije hypotheek. Het is ook een zeer transparant product: berekeningen wat je bespaart als je aflost zijn heel simpel. In acht jaar tijd heb ik inmiddels ruim een kwart van de oorspronkelijke hypoheekschuld afgelost. Mijn schuld is nu ruim de helft van mijn woningwaarde.

Ik snap alleen jullie berekeningen wat jullie besparen aan rente niet zo goed. Dat hangt toch helemaal van de hoogte van de rente af? Hebben jullie die dan zo lang vastgezet?
we hebben de rente voor de spaarhyp 20 jaar vastgezet.

grootste besparing is dat we maar 20 jaar hypotheek hebben. dus dat scheelt 10 jaar aan rente betalen.

als je bijv 300 rente betaald per maand dat is dus 300x120mnd= 36000 euro besparing. alleen onze rentebedrag is wat hoger.

exacte cijfers weet ik niet, deze staan in een excelsheet.
Ja, einde van de documentaire was ook heel indrukwekkend!

Hier ook helft aflossingsvrij en helft spaar. En de looptijd wordt dan korter. Hoeveel het exact oplevert ligt inderdaad aan de rente... die is nu nog 3 jaar 5% en daarna nog geen idee. Ik noem ook geen bedrag.

Ik heb nergens iets gezien over een minimale looptijd.
Spaardepot: er wordt elke maand een spaarpremie afgedragen aan de financiële instelling. Deze wordt opgepot in een depot, waarover maandelijks rente wordt vergoedt. Het spaardepot groeit dus door de spaarpremie en het rente-op-rente effect naar het hypotheekbedrag toe. Daardoor ontstaat er een garantie dat aan het einde van de looptijd (meestal 30 jaar) de hypotheek volledig wordt afgelost. Het spaardepot wordt ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij. Bijvoorbeeld de Rabobank gebruikt daarvoor haar "eigen" Interpolis. Jaarlijks ontvangt u van de verzekeringsmaatschappij een overzicht van het opgebouwde bedrag en een onderbouwing van de kosten. Ook via Internetbankieren kunnen deze gegevens worden gevolgd.

Spaardepot en Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW)

KEW is in feite de fiscale benaming voor het spaardepot. Dat wil zeggen dat de kapitaalopbouw plaatsvindt in Box 1 en er dus geen jaarlijkse vermogensrendementsheffing (1,2%) hoeft te worden betaald in Box 3. Er ziijn wel voorwaarden aan verbonden:

De uitkering mag uitsluitend worden gebruikt voor aflossing van de hypotheeklening.

De KEW moet een minimale looptijd hebben van 20 jaar (15 jaar kan ook, maar dan is het belastingvrije bedrag lager).

Conclusie

Een spaarhypotheek levert doorgaans veel zekerheid. Natuurlijk kunnen er ook nadelen worden ervaren. Die liggen met name op het vlak van de inflexibiliteit. Als u bijvoorbeeld tussentijds verhuist, dan moet u of de KEW afkopen of meenemen naar de volgende woning. Afkopen kan duur uitvallen in verband met de hiervoor geschetste minimale looptijden waarin er belastingvrij een kapitaal kan worden opgebouwd
@Reine goed uitgelegd! Een spaarhypotheek is een goed product, maar vrij inflexibel vanwege alle regels.

Voor ons leidde dit ertoe dat we een goed gesprek hebben gehad over de toekomst en het erover eens waren dat ons huis er eigenlijk niet in paste. We hebben het verkocht
Mede consuminderaars, hele fijne feestdagen!
Prrrr, mauw miawwwww.
Heel fijne feestdagen allemaal
Fijne dagen iedereen!

Hoewel er al één voorbij is, maar oké. Genoeg mensen die derde kerstdag vieren toch?
Fijne feestdagen allemaal!
quote:Skaep schreef op 24 december 2016 @ 10:33:

Ik snap alleen jullie berekeningen wat jullie besparen aan rente niet zo goed. Dat hangt toch helemaal van de hoogte van de rente af? Hebben jullie die dan zo lang vastgezet?

Een spaarhypotheek heeft een minimale looptijd van 15 of 20 jaar - afhankelijk van het bedrag. De stortingen gaan op een geblokkeerde spaarrekening waarover je hetzelfde rentepercentage ontvangt als dat je over je schuld betaalt. Deze spaarrekening is belastingvrij - als je je aan de fiscale regels houdt. Je mag bv niet meer sparen dan de hoogte van de schuld. Dus de hoogte van de stortingen zijn aan regels gebonden. De rente staat dus inderdaad zo lang vast. Een lagere rente is zelfs onvoordelig omdat je dan ook minder rente ontvangt over het spaargeld. Je hebt dus altyd de maximale hypotheekrente aftrek en aan de andere kant ontvang je rente over je spaargeld. Tov een annuitaire hypotheek ben je aan het eind voordeliger uit, alleen je bent niet flexibel dat is een groot nadeel.

Een aflossingsvrije hypotheek biedt dat wel, maar dan moet je wel de discipline hebben af te lossen. Ik dacht trouwens dat nieuwe aflossingsvrij hypotheken niet meer gegeven worden? Of in ieder geval geen hypotheekrente aftrek meer? Zoiets staat me bij.
Fijn vervolg van de feestdagen allemaal! Hier een heel consuminderige kerst, met eten bij familie en tweede kerstdag gewoon lekker thuis zonder fratsen. Ook geen speciale kleding gekocht; een feestjurk of foute kersttrui die je maar 1x aantrekt (zeker bij kinderen die volgend jaar weer in een grotere maat zitten) vind ik zonde van het geld en het milieu. Dochter kreeg allerlei complimenten over haar kleding en niemand die zag dat het allemaal tweedehands was. Een chic jurkje en maillot die we een keer van vrienden doorgeschoven kregen, een vestje van Marktplaats en een romper die vroeger van haar broer was.

Skaep, je hebt een punt. Onze rente staat voor 10 jaar vast, tegen die tijd zullen we als we zo doorgaan alles afgelost hebben. Voor het uitrekenen van de besparing ben ik ervan uitgegaan dat na die 10 jaar de rente hetzelfde is (3,75%). Dat kan natuurlijk ook hoger of lager zijn, maar de ordegrootte zal tienduizenden euro's zijn, tenzij de hypotheekrente over 7 jaar op nul staat.

Voor HRA moet je tegenwoordig inderdaad een annuitaire of lineaire hypotheek hebben Mystery. Maar als je al aflossingsvrij of een spaarhypotheek had dan blijft die wel gewoon. Voor ons was aflossingsvrij ideaal geweest, we hebben veel discipline en kunnen sommige jaren meer aflossen dan de 10% die we nu boetevrij mogen aflossen. Maar onze hypotheek is van 3 jaar geleden, toen kon dat al niet meer (met HRA). Ik ben wel heel blij dat we geen spaarhypotheek oid hebben ivm met het vervroegd aflossen. Nu zijn we in 10 jaar van de hypotheek af, anders hadden we veel langer eraan vastgezeten.

Achteraf vind ik het jammer dat we niet voor een variabele rente gegaan zijn. Dat was veel voordeliger geweest en dan hadden we wel boetevrij kunnen aflossen wat we wilden. Schommelingen of een stijgende rente hadden we prima op kunnen vangen, dus dat risico hadden we makkelijk aangekund.
Ik hoop dat jullie ook een fijne kerst hebben/hebben gehad! Hier was het redelijk consuminderig; kerstavond bij vrienden met een bord boerenkool - heel gezellig en heel 'gewoon'. Eerste en tweede kerstdag bij familie, met wat specialer eten dan normaal, ook wat grotere hoeveelheden maar niks overdreven. Was alle dagen erg gezellig. En net zoals Nicole geen speciale kleding aangetrokken, bij beide families trekt ieder aan wat hij/zij fijn vindt.

Nu de familie weer naar huis is ging ik na het opruimen even met de laptop op de bank zitten en bekeek nog eens de opties voor zorgverzekeringen. Ik ben meteen maar overgestapt, vorig jaar had ik daar (uit luiheid) niks aan gedaan. Deze overstap gaat me 480 euro per jaar schelen Moet ik er wel bij zeggen dat ik nu mijn eigen risico op maximaal heb gezet en de aanvullende verzekering minder uitgebreid, dus dat scheelt sowieso. Omdat ik de afgelopen jaren weinig zorg heb gebruikt durf ik die gok wel te nemen, en heb genoeg buffer om kosten op te vangen. Voelt naast heel fijn ook wel een tikje zonde dat ik daar vorig jaar niks mee deed. Maar, nu ga ik er wel van profiteren natuurlijk.

Verder was de eindejaarsuitkering groter dan ik had gedacht, dus ik kan deze maand extra sparen.
ik betaal volgend jaar €78,45 premie per maand aan zorgkosten bij mijn huidige verzekeraar. Ben nog aan het rondkijken of het goedkoper kan.
quote:Reine schreef op 26 december 2016 @ 23:43:

ik betaal volgend jaar €78,45 premie per maand aan zorgkosten bij mijn huidige verzekeraar. Ben nog aan het rondkijken of het goedkoper kan.

Ik moet echt huilen van mijn premie, 145 euro per maand

Nu heb ik het standaard eigen risico en een restitutiepolis (dus dan is je basispremie sowieso al boven de 100 euro). Daarnaast heb ik een simpele tandartsverzekering (die ik er altijd uithaal qua kosten) en een uitgebreid aanvullend pakket (die ik er in kosten ook altijd uithaal vanwege de vergoedingen voor alternatieve zorg). Dus mijn verzekering is wel rendabel, maar het voelt zo zuur dat mijn premie zo hoog is en andere mensen (met weinig zorgkosten) kunnen 'opscheppen' over hun lage premie, dat is best frustrerend (niet persoonlijk naar jou bedoeld!! maar in het algemeen).
Elisha, het is juist fijn als je een aanvullende verzekering hebt die je ook gaat gebruiken. (Minder leuk dat je hem nodig hebt natuurlijk).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven