Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
nicole123, ik kom uit op een EWF van 1.400 en de rente over het afgelopen jaar was ongeveer 125 euro per maand, dus totaal 1.500. Dus dan heb je nog net een stukje aftrek, maar het kan ook zijn dat ik iets over het hoofd zie en dat vorig jaar ons laatste jaar was.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
*
quote:dianaf schreef op 28 december 2016 @ 15:56:

nicole123, ik kom uit op een EWF van 1.400 en de rente over het afgelopen jaar was ongeveer 125 euro per maand, dus totaal 1.500. Dus dan heb je nog net een stukje aftrek, maar het kan ook zijn dat ik iets over het hoofd zie en dat vorig jaar ons laatste jaar was. Was de rente ongeveer 1500 of de renteaftrek? Het gaat om de HRA, dat is (minder dan) de helft van de betaalde rente.
Ik ben gewisseld van bank. Kraist, wat een toestand. Maar goed, het begin is er! Ik ben van ABN naar KNAB gegaan. Ik was al een tijdje klaar met de ABN, vooral nadat ze op kantoor een pas van mij hebben kwijtgemaakt met daarop €35 op de chipknip. Ik bankier al vanaf mijn geboorte bij de ABN, maar met de alsmaar dalende rente en meerdere incidenten, ben ik er nu klaar mee.
quote:Avondzon schreef op 28 december 2016 @ 19:41:

Ik ben gewisseld van bank. Kraist, wat een toestand. Maar goed, het begin is er! Ik ben van ABN naar KNAB gegaan. Ik was al een tijdje klaar met de ABN, vooral nadat ze op kantoor een pas van mij hebben kwijtgemaakt met daarop €35 op de chipknip. Ik bankier al vanaf mijn geboorte bij de ABN, maar met de alsmaar dalende rente en meerdere incidenten, ben ik er nu klaar mee.Oh, dat is niet bemoedigend. Ik overweeg ook een overstap maar zie op tegen het gedoe...
Het is eigenlijk vooral een gedoe, omdat ik geen printer thuis heb. Je kunt de KNAB machtigen dat zij de overstap voor je regelen. Maar dat moet natuurlijk via ondertekend papier. Ik heb 2 weken vakantie. In die twee weken heb ik ook wel veel geregeld, denk ik.

Salaris is al geregeld en al een paar dingen die automatisch gaan. Ik kom er achter dat ik veel dingen al heb geregeld voor het digitale tijdperk. Ik heb daar dus geen inloggegevens van en dan moet ik bellen. Morgen even achteraan. En wat echt debiel is: de belastingdienst. Ik ga naar mijnoverheid.nl en ik wil mijn autowegenbelasting aanpassen. Je kunt van alles regelen via mijnoverheid.nl, behalve de autowegenbelasting, zo blijkt. Ik moet bellen en dan sturen ze me een nieuw machtigingsformulier toe. Bizar.
O, ja, avondzon, dat heb ik ook gehad met die wegenbelasting, wat een gedoe he.
Oh herkenbaar. Overal je rekeningnummer wijzigen. Bij mij was het tegelijk met een verhuizing, dus ook adres moest gewijzigd.

Ik heb ook geen goede ervaring met abn (was de bank van vereniging waar ik penningmeester van was).

Goede ervaring met knab. Bankkosten zijn laag en de app is fijn.
Ik ben overgestapt naar knab omdat nieuwe hypotheek bij aegon was en overstappen naar knab zorgde voor lagere rente.
Toevallig net vandaag een blog gelezen over overstappen van bank (naar Knab ook): http://www.meergeldminderstress.nl/over ... -van-bank/
Of wat dacht je van een beleggings/spaarrekening die overgenomen is door een andere financiële instelling en die daarover niet meer informatie heeft dan: bel met een medewerker voor meer informatie
Zo, de zorgverzekeringen zijn afgeschreven (mijne althans, geloof dat mijn vrouw hem zelf handmatig moet overboeken) en er staat een extra aflossing gepland. Geld voor de belastingaanslagen (de gemeentelijke en die tbv de aangifte in maart) heb ik even opzij op een rekening gezet zodat het niet van de rest van de buffer afgehaald hoeft te worden en die redelijk constant kan blijven in 2017. Qua uitgaven staat er schilderwerk binnen en een grote kast op de planning (dat zit wel bij de buffer ingecalculeerd)

Verder wil ik gewoon zo doorgaan zoals we al doen. Ik wil iets bewuster kinderkleding kopen. Voor mijzelf is dat al aardig gelukt in 2016, niet de challenge 'jaar geen kleding kopen' gehaald maar wel vooral nodige dingen. Dat hoop ik in het nieuwe jaar voort te zetten en dan ook voor de jongens.

Wat eten betreft wil ik in januari -op de verjaardagen na- vooral gaan opmaken wat er op voorraad is, beter in de vriezer kijken voor er iets anders wordt gekocht etc.
O ja, die wegenbelasting. Gaat na 5 jaar nog altijd van mijn privérekening af en boek ik dan terug van de gezamenlijke, omdat het omzetten van het rekeningnummer ingewikkelder is dan dat.

Klinkt goed NYC. Ik wil wel met je meedoen met de kinderkleding challenge. Ben al wel veel minder aan het vooruitkopen en aan het 'kopen omdat het zo voordelig / in de aanbieding is'. Ik heb nu een apart potje voor kleding, speelgoed en spullen (bed, autostoel, eetgerei, etc.) voor de kinderen, daar storten we de kinderbijslag in en dat moet maar genoeg zijn vind ik. Nu 1 kinderbijslagronde gehad en er is geld over, dus best goed gedaan (schoenen en Sinterklaasinkopen zaten erbij), beter dan voorheen. Alleen nu oppassen dat ik niet ga vinden dat ik het geld dat over is de komende dagen nog even lekker over de balk mag smijten. Ik merk die neiging wel een beetje, moet me echt inhouden met de sale overal om me heen.

Wat ik nog wel een lastige vind is: hoeveel is nodig? Wat hanteer jij daarin NYC? Ze zouden makkelijk met 6 of 7 longsleeves toekunnen, want er zit nooit meer dan 1 week tussen de wassen, maar ik wil ook niet dat ze elke week in hetzelfde lopen. Dus dan kom ik toch wel op zo'n 10 shirts. Maar vaak hebben ze nog dingen in maten erboven en eronder die ze passen, en nu in de winter nog truien erbij en in de zomer T-shirts (en voor mijn dochter jurken), dus in feite hebben ze dan weer een overschot. Of hanteer je geen quotum maar ga je pas iets kopen op het moment dat ze echt niet meer genoeg passends meer hebben en je echt tegen een probleem aanloopt van een lege kledingkast? Daar heb ik eigenlijk een hekel aan, dat je dan acuut iets moet hebben en misschien dan snel iets koopt dat je eigenlijk niet zo mooi of veel te duur vindt.
Ik heb afgelopen jaar voor mezelf zo goed als niks gekocht en voor mijn dochter heb ik wel gesneden in aantal. Dus ipv 30shirts liggen er nu 20. Eigenlijk nog te veel, maar ik hou wel van wat keuzemogelijkheden. Ik heb dit jaar goed kunnen slagen bij 2 kledingbeurzen en dat is elk jaar afwachten hoe het is, wie wat heeft ingebracht en hoe vroeg ik er bij ben

Daartegenover staat dan wel dat als ze iets nieuws wil, ze dat ook eigenlijk altijd wel krijgt, vooral omdat de stapel 2ehands zo groot is en ze daar geen keuze in heeft gehad.
quote:Avondzon schreef op 28 december 2016 @ 19:41:

Ik ben gewisseld van bank. Kraist, wat een toestand. Maar goed, het begin is er! Ik ben van ABN naar KNAB gegaan. Ik was al een tijdje klaar met de ABN, vooral nadat ze op kantoor een pas van mij hebben kwijtgemaakt met daarop €35 op de chipknip. Ik bankier al vanaf mijn geboorte bij de ABN, maar met de alsmaar dalende rente en meerdere incidenten, ben ik er nu klaar mee.Ik ben dit jaar ook overgestapt van bank (van abnamro naar Triodos) en vond het allemaal prima te doen. Je hebt een jaar overstapservice, ik heb zelf veel dingen gewijzigd (vaak online) en de rest werd doorgegeven door de overstapservice van de bank.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 29 december 2016 @ 08:56:

[...]

Ik ben dit jaar ook overgestapt van bank (van abnamro naar Triodos) en vond het allemaal prima te doen. Je hebt een jaar overstapservice, ik heb zelf veel dingen gewijzigd (vaak online) en de rest werd doorgegeven door de overstapservice van de bank.Ik vond het ook een fluitje van een cent. Paar jaar geleden van ABN Amro naar de ASN Bank.
Voor mijn dochter krijg ik vaak kleding. Ze is relatief klein en doet lang met kleding. Dus best veel in grotere maten op voorraad. Ik koop alleen nieuwe kleding als het nodig is of echt echt leuk is.

Noodzakelijke dingen zijn : ondergoed, maillots, schoenen en dit jaar ook een winterjas.
Ik heb een week lopen dubben over een nieuwe winterjas voor mezelf. De jas die ik op het oog had, was afgeprijsd van 200 naar 120 euro. Mijn huidige winterjas heb ik nu 7 winters in gebruik. Ik kocht hem ruim 7,5 jaar geleden zwaar afgeprijsd voor 45 euro. Op zich is hij nog best goed, alleen begint de rits het te begeven. Na die week dubben heb ik die nieuwe jas besteld en nog steeds voelt het een beetje als: was dat nou echt nodig? Soms word ik weleens moe van mijn geconsuminder...
quote:nicole123 schreef op 28 december 2016 @ 16:16:

[...]

Was de rente ongeveer 1500 of de renteaftrek? Het gaat om de HRA, dat is (minder dan) de helft van de betaalde rente.Ik heb mijn aangifte (2015) er nog eens op na geslagen. (Nu mot ik het ook weten ook!) Rentekosten (ik zie nu ook kosten ivm oversluiten, wat gaat de tijd toch snel) ed: 3.070 ewf: 1.520. De aftrek voor eigenwoning was 1.550.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:himalaya schreef op 29 december 2016 @ 08:56:

[...]

Ik ben dit jaar ook overgestapt van bank (van abnamro naar Triodos) en vond het allemaal prima te doen. Je hebt een jaar overstapservice, ik heb zelf veel dingen gewijzigd (vaak online) en de rest werd doorgegeven door de overstapservice van de bank.

Omdat ik geen printer thuis heb (en pas weer over 2 weken werk), dacht ik: ach, dat doe ik zelf even. Ik heb gisteren en lijst gemaakt van wat er allemaal over moet naar de andere bank en vervolgens ben ik begonnen om alles aan te passen. Ik had ook niet bij de belastingdienst moeten beginnen

En daarna kwam ik erachter dat ik veel dingen al heb afgesloten voordat het digitale tijdperk er was of me heb aangemeld met hele oude emailadressen.

Als het goed is, heb ik bijna alles rond. Ik moet bij 1 automatische incasso het op papier aangeven, dus die moet even wachten. En verder is alles nu overgezet of is het in proces.
quote:Skaep schreef op 29 december 2016 @ 09:23:

Ik heb een week lopen dubben over een nieuwe winterjas voor mezelf. De jas die ik op het oog had, was afgeprijsd van 200 naar 120 euro. Mijn huidige winterjas heb ik nu 7 winters in gebruik. Ik kocht hem ruim 7,5 jaar geleden zwaar afgeprijsd voor 45 euro. Op zich is hij nog best goed, alleen begint de rits het te begeven. Na die week dubben heb ik die nieuwe jas besteld en nog steeds voelt het een beetje als: was dat nou echt nodig? Soms word ik weleens moe van mijn geconsuminder... Winterjassen vind ik vaak hun geld wel waard. Ik snap dat het even lastig is, maar ze gaan jaren mee! Als je er 6 jaar mee doet, gaat hij mee voor €20,00 per jaar. Koopje!
quote:Skaep schreef op 29 december 2016 @ 09:23:

Ik heb een week lopen dubben over een nieuwe winterjas voor mezelf. De jas die ik op het oog had, was afgeprijsd van 200 naar 120 euro. Mijn huidige winterjas heb ik nu 7 winters in gebruik. Ik kocht hem ruim 7,5 jaar geleden zwaar afgeprijsd voor 45 euro. Op zich is hij nog best goed, alleen begint de rits het te begeven. Na die week dubben heb ik die nieuwe jas besteld en nog steeds voelt het een beetje als: was dat nou echt nodig? Soms word ik weleens moe van mijn geconsuminder... Lastig he, die 'dure' aankopen. Ik snap niet dat ik twijfel over een paar echt leren goede kwaliteit laarzen die ik jaren kan dragen, terwijl ik wel elk jaar nieuwe hardloopschoenen koop van € 80 (of minder indien mogelijk).
quote:nicole123 schreef op 29 december 2016 @ 00:01:

Wat ik nog wel een lastige vind is: hoeveel is nodig? Wat hanteer jij daarin NYC? Ze zouden makkelijk met 6 of 7 longsleeves toekunnen, want er zit nooit meer dan 1 week tussen de wassen, maar ik wil ook niet dat ze elke week in hetzelfde lopen. Dus dan kom ik toch wel op zo'n 10 shirts. Maar vaak hebben ze nog dingen in maten erboven en eronder die ze passen, en nu in de winter nog truien erbij en in de zomer T-shirts (en voor mijn dochter jurken), dus in feite hebben ze dan weer een overschot. Of hanteer je geen quotum maar ga je pas iets kopen op het moment dat ze echt niet meer genoeg passends meer hebben en je echt tegen een probleem aanloopt van een lege kledingkast? Daar heb ik eigenlijk een hekel aan, dat je dan acuut iets moet hebben en misschien dan snel iets koopt dat je eigenlijk niet zo mooi of veel te duur vindt.

Vrijwel lege kasten zie ik hier nog niet gebeuren, ik heb ook nog een vrouw die graag kinderkleding koopt. Maar wat ik meer bedoel is dat ik af wil van het meer impulsieve: 'oh kijk, deze is leuk en deze, en deze en deze. Inladen maar! Oh, dat is dan 126,75...' Zo ben ik voor mijzelf totaal niet met kleding/schoenen (ik vind ook vrij weinig mooi of leuk) maar voor de jongens word ik hebberig van (vooral) longsleeves en truien. Wil nu dus eigenlijk gerichter kopen. Wat kunnen ze echt gebruiken? Dat idee dus eigenlijk meer. Want het is ook zo jammer dat zelfs een 'favoriete trui' maar een paar dagen wordt gedragen.

Ik kan denk ik voor alletwee wel vooruit tot het 'korte broeken en korte mouwen weer' aanbreekt. Ben benieuwd of ik mij daadwerkelijk kan beheersen.
quote:nicole123 schreef op 29 december 2016 @ 00:01:

O ja, die wegenbelasting. Gaat na 5 jaar nog altijd van mijn privérekening af en boek ik dan terug van de gezamenlijke, omdat het omzetten van het rekeningnummer ingewikkelder is dan dat.

Klinkt goed NYC. Ik wil wel met je meedoen met de kinderkleding challenge. Ben al wel veel minder aan het vooruitkopen en aan het 'kopen omdat het zo voordelig / in de aanbieding is'. Ik heb nu een apart potje voor kleding, speelgoed en spullen (bed, autostoel, eetgerei, etc.) voor de kinderen, daar storten we de kinderbijslag in en dat moet maar genoeg zijn vind ik. Nu 1 kinderbijslagronde gehad en er is geld over, dus best goed gedaan (schoenen en Sinterklaasinkopen zaten erbij), beter dan voorheen. Alleen nu oppassen dat ik niet ga vinden dat ik het geld dat over is de komende dagen nog even lekker over de balk mag smijten. Ik merk die neiging wel een beetje, moet me echt inhouden met de sale overal om me heen.

Wat ik nog wel een lastige vind is: hoeveel is nodig? Wat hanteer jij daarin NYC? Ze zouden makkelijk met 6 of 7 longsleeves toekunnen, want er zit nooit meer dan 1 week tussen de wassen, maar ik wil ook niet dat ze elke week in hetzelfde lopen. Dus dan kom ik toch wel op zo'n 10 shirts. Maar vaak hebben ze nog dingen in maten erboven en eronder die ze passen, en nu in de winter nog truien erbij en in de zomer T-shirts (en voor mijn dochter jurken), dus in feite hebben ze dan weer een overschot. Of hanteer je geen quotum maar ga je pas iets kopen op het moment dat ze echt niet meer genoeg passends meer hebben en je echt tegen een probleem aanloopt van een lege kledingkast? Daar heb ik eigenlijk een hekel aan, dat je dan acuut iets moet hebben en misschien dan snel iets koopt dat je eigenlijk niet zo mooi of veel te duur vindt.waarom is het erg als ze elke week in hetzelfde lopen? met combineren met andere broeken etc. heb je met 7 shirts toch ruim voldoende variatie, of ben ik nou heel naïef (geen kinderen hier...)
quote:gemberpannekoek schreef op 29 december 2016 @ 12:12:

[...]

waarom is het erg als ze elke week in hetzelfde lopen? met combineren met andere broeken etc. heb je met 7 shirts toch ruim voldoende variatie, of ben ik nou heel naïef (geen kinderen hier...)

Hier ben ik het wel even eens met Gemberpannekoek. Ook omdat ik zelf ook bepaalde kleding gewoon vaak draag (soms wekelijks omdat ze zo leuk zijn ). Sowieso lijkt het mij voor kinderen minder een issue, omdat er toch minder op gelet wordt, zolang het geen afgedragen spullen zijn of zo.

Maar aan de andere kant, ik ben ook iemand die niet minimaal elk jaar iets aan het interieur of zo veranderd, dus ik ben vrij saai mbt dat soort dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven