Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd

donderdag 22 juni 2017 om 13:11
Heavenorhell: komt ook doordat de maatschappij is veranderd, denk ik. Tegenwoordig hebben veel kinderen op de basisschool al een smartphone, hebben ze allemaal een tablet of laptop nodig op de middelbare school, kosten kinderfeestjes veel geld etc. Vroeger was dat allemaal niet. Natuurlijk hoef je niet overal aan mee te doen, maar de druk om aan dingen wel mee te doen is best hoog, omdat je ook niet wil dat je kind buiten de boot valt.
donderdag 22 juni 2017 om 13:53
Klopt, en dan valt het hier in de omgeving ook nog mee. Tot nu toe heeft zoon nog nooit een kinderfeestje gehad wat buiten de deur werd gevierd. En hij wordt toch ook wel regelmatig uitgenodigd. Ik koop gewoon een cadeautje van maximaal 5 euro. Is nog best wel wat leuks voor te vinden. En ook anderen doen dat gewoon, waar weer anderen meer geven. Moeten ze zelf weten, maar ik doe het niet.lunaleeflang schreef: ↑22-06-2017 13:11Heavenorhell: komt ook doordat de maatschappij is veranderd, denk ik. Tegenwoordig hebben veel kinderen op de basisschool al een smartphone, hebben ze allemaal een tablet of laptop nodig op de middelbare school, kosten kinderfeestjes veel geld etc. Vroeger was dat allemaal niet. Natuurlijk hoef je niet overal aan mee te doen, maar de druk om aan dingen wel mee te doen is best hoog, omdat je ook niet wil dat je kind buiten de boot valt.
Ieder kind mag op 1 sport, niet alleen vanwege het geld, maar ook vanwege de tijd. De oudste zit sinds afgelopen seizoen op voetbal. Maar ook de allerkleinsten trainen al 2 keer per week een uur en daarnaast op zaterdag een wedstrijd. Dus nee, je kunt niet en en en, dan houd je geen tijd over om te spelen.
Ik belast mijn kinderen niet met mijn financiele sores, maar ze weten wel dat alles geld kost en ik niet overal geld voor (over) heb.
donderdag 22 juni 2017 om 14:45
Wat een ingewikkelde situatie HoH.
Zou je met een kind groter gaan wonen? Als je dat niet hoeft / wilt, dan scheelt dat al heel wat in de verborgen kosten van een kind. Idem voor al dan niet minderen van werkuren. Voor zaken als schoolreisjes etc. zijn ook potjes voor minder verdienende ouders. Iedere school heeft z'n eigen beleid daarmee.
Ik snap heel goed dat je wilt weten dat het kunt voordat je springt (je kan immers niet terug.) Maar, naar mijn idee, als je kunt zorgen voor een stabiele woonomgeving, gezonde voeding, tijd en aandacht, dan valt aan de rest wel een mouw te passen. Ikzelf was als kind helemaal niet van de clubjes, niet omdat mijn ouders me daarin tegenhielden maar ik wilde dat gedoe gewoon niet. Ik geloof dan ook niet dat én sport én muziek én én én per se moeten voor elk kind. Evenmin als buitenlandse reizen.
Maar, je kind kan met een beperking ter wereld komen (of ernstig ziek worden natuurlijk). Dan kan het plaatje er plots heel anders uit gaan zien. Hoe dan ook, ook daar zijn regelingen voor.
Zou je met een kind groter gaan wonen? Als je dat niet hoeft / wilt, dan scheelt dat al heel wat in de verborgen kosten van een kind. Idem voor al dan niet minderen van werkuren. Voor zaken als schoolreisjes etc. zijn ook potjes voor minder verdienende ouders. Iedere school heeft z'n eigen beleid daarmee.
Ik snap heel goed dat je wilt weten dat het kunt voordat je springt (je kan immers niet terug.) Maar, naar mijn idee, als je kunt zorgen voor een stabiele woonomgeving, gezonde voeding, tijd en aandacht, dan valt aan de rest wel een mouw te passen. Ikzelf was als kind helemaal niet van de clubjes, niet omdat mijn ouders me daarin tegenhielden maar ik wilde dat gedoe gewoon niet. Ik geloof dan ook niet dat én sport én muziek én én én per se moeten voor elk kind. Evenmin als buitenlandse reizen.
Maar, je kind kan met een beperking ter wereld komen (of ernstig ziek worden natuurlijk). Dan kan het plaatje er plots heel anders uit gaan zien. Hoe dan ook, ook daar zijn regelingen voor.
donderdag 22 juni 2017 om 15:10
Ik ben het deels met je eens, maar ik denk dat het ook wel aan je omgeving ligt en aan hoe sterk je zelf in je schoenen staat. Mijn zoon had pas een kinderfeestje buiten de deur, maar ik ben zelf van plan om zijn feestje thuis te doen (gewoon met spelletjes en een stapel pannenkoeken) en ik denk dat niemand dat raar vindt. Onze omgeving is behoorlijk no-nonsense en ongeveer een kwart van de klas heeft het niet al te breed (afgeleid van het wijkje waar ze wonen met vrij kleine huurflatjes). Er lopen in zijn klas diverse kinderen met spinners, maar wij vinden het niet nodig dat onze zoon er ook direct een krijgt. Als hij er erg graag een wil mag hij het voor zijn verjaardag vragen.lunaleeflang schreef: ↑22-06-2017 13:11Heavenorhell: komt ook doordat de maatschappij is veranderd, denk ik. Tegenwoordig hebben veel kinderen op de basisschool al een smartphone, hebben ze allemaal een tablet of laptop nodig op de middelbare school, kosten kinderfeestjes veel geld etc. Vroeger was dat allemaal niet. Natuurlijk hoef je niet overal aan mee te doen, maar de druk om aan dingen wel mee te doen is best hoog, omdat je ook niet wil dat je kind buiten de boot valt.
De vraag in hoeverre je meegaat in dit soort dingen is in zekere zin ook van alle tijden. Ik herinner me vanuit mijn jeugd ook de hypes dat opeens de hele klas met een klaparmband of flippo's rondliep. En op de middelbare school was in mijn klas kleding niet zo'n issue, maar in de C klas was het not done om geen merkkleding te dragen. Wel denk ik dat de hypes van nu soms duurder zijn dan die van vroeger en als enige van de klas niet kunnen Whatsappen is toch sociaal een groter probleem dan als enige van de klas geen flippo's kunnen ruilen. Ook zijn de normen en levensstandaard wel wat veranderd. Wij aten vroeger bijv. vaak bruine bonen uit blik met spekjes en appelmoes, dat zal nu door veel mensen denk ik armoedig gevonden worden.

donderdag 22 juni 2017 om 15:13
Dat van die omgeving geloof ik zeker. Maar ik merkte zelf als leerkracht wel hoe groot de druk is voor kinderen om vooral mee te kunnen doen met veel trends. Dat zij ook van die coole schoenen willen met lichtjes, of een tablet/smartphone, of een uitgebreid kinderfeest met alles erop en eraan, of een groot cadeau van de Sint. Verschillen in inkomen worden dan al vrij snel duidelijk en helaas worden sommige kinderen daar onterecht op afgerekendnicole123 schreef: ↑22-06-2017 15:10Ik ben het deels met je eens, maar ik denk dat het ook wel aan je omgeving ligt en aan hoe sterk je zelf in je schoenen staat. Mijn zoon had pas een kinderfeestje buiten de deur, maar ik ben zelf van plan om zijn feestje thuis te doen (gewoon met spelletjes en een stapel pannenkoeken) en ik denk dat niemand dat raar vindt. Onze omgeving is behoorlijk no-nonsense en ongeveer een kwart van de klas heeft het niet al te breed (afgeleid van het wijkje waar ze wonen met vrij kleine huurflatjes). Er lopen in zijn klas diverse kinderen met spinners, maar wij vinden het niet nodig dat onze zoon er ook direct een krijgt. Als hij er erg graag een wil mag hij het voor zijn verjaardag vragen.
De vraag in hoeverre je meegaat in dit soort dingen is in zekere zin ook van alle tijden. Ik herinner me vanuit mijn jeugd ook de hypes dat opeens de hele klas met een klaparmband of flippo's rondliep. En op de middelbare school was in mijn klas kleding niet zo'n issue, maar in de C klas was het not done om geen merkkleding te dragen. Wel denk ik dat de hypes van nu soms duurder zijn dan die van vroeger en als enige van de klas niet kunnen Whatsappen is toch sociaal een groter probleem dan als enige van de klas geen flippo's kunnen ruilen. Ook zijn de normen en levensstandaard wel wat veranderd. Wij aten vroeger bijv. vaak bruine bonen uit blik met spekjes en appelmoes, dat zal nu door veel mensen denk ik armoedig gevonden worden.

zondag 25 juni 2017 om 00:02
Wat een lastige situatie HoH. Wel heel goed dat jullie er zo serieus over nadenken. In mijn omgeving zie ik ook veel mensen die er maar gewoon aan beginnen met het idee 'we zien wel'.
Ik zit er een beetje doorheen op het moment. Het gaat niet echt lekker op mijn werk. De werksfeer is al enige tijd erg slecht en daarnaast ontloopt onze werkgever zijn verantwoordelijkheden nogal. In de periode dat ik hier nu werk zijn er eigenlijk geen loonsverhogingen meer geweest. Ik heb deze week uitgerekend dat als ik bij mijn vorige werkgever was blijven werken ik 25% bruto meer per maand zou verdienen. Ik wist toen ik hier ging werken dat ik er qua uurloon wat op achteruit zou gaan, maar met de secundaire voorwaarden erbij kwam het ongeveer op hetzelfde uit en er was toegezegd dat bij goed functioneren je elk jaar zou stijgen. Dat gebeurd dus niet, bij niemand. hierdoor is het verschil nu wel heel groot geworden, maar er wordt niks mee gedaan.
Weet nu niet zo goed wat ik moet. Iets anders zoeken is een optie, maar se banen liggen hier in de regio niet voor het oprapen
Ik zit er een beetje doorheen op het moment. Het gaat niet echt lekker op mijn werk. De werksfeer is al enige tijd erg slecht en daarnaast ontloopt onze werkgever zijn verantwoordelijkheden nogal. In de periode dat ik hier nu werk zijn er eigenlijk geen loonsverhogingen meer geweest. Ik heb deze week uitgerekend dat als ik bij mijn vorige werkgever was blijven werken ik 25% bruto meer per maand zou verdienen. Ik wist toen ik hier ging werken dat ik er qua uurloon wat op achteruit zou gaan, maar met de secundaire voorwaarden erbij kwam het ongeveer op hetzelfde uit en er was toegezegd dat bij goed functioneren je elk jaar zou stijgen. Dat gebeurd dus niet, bij niemand. hierdoor is het verschil nu wel heel groot geworden, maar er wordt niks mee gedaan.
Weet nu niet zo goed wat ik moet. Iets anders zoeken is een optie, maar se banen liggen hier in de regio niet voor het oprapen

zondag 25 juni 2017 om 08:47
Lijkt me juist een reden om nu rustig aan te gaan zoeken naar iets wat je echt ziet zitten. Nu solliciteer je vanuit een werkende positie, en zit je nog niet in de situatie dat je echt echt echt zo snel mogelijk weg wil. Als je het door laat gaan tot je wel in die situatie zit, heb je veel minder tijd, energie en wil om naar die echt fijne baan op zoek te gaan die waarschijnlijk dus op zich laat wachten.
zondag 25 juni 2017 om 13:30
Hoi allemaal! Ik kom hier ook even meelezen
Zie ook dat er in de OP een link is opgenomen naar mijn blog, wat leuk!!

zondag 25 juni 2017 om 18:24
Over een week of twee komt er een man! En mocht je zelf mee willen doen, kan dat natuurlijk ookgemberpannekoek schreef: ↑25-06-2017 17:25leuk dat je mee komt schrijven LLMM. Ik lees ook geregeld je blog.
VInd je nieuwe serie over relaties en geld erg leuk! blijft fascinerend hoe anderen daarmee om gaan... Ik vond het wel grappig dat tot nu toe alleen vrouwen zich aanmelden![]()

En ook aan de rest: bedankt voor het warme welkom

maandag 26 juni 2017 om 06:55
Eigenlijk is er voor die serie niet speciaal een doelgroep hoor! Het is juist leuk om daar verschillende perspectieven te zien. Het gaat immers ook niet alleen om je verhaal, maar ook om hoe je dingen ziet. En mocht je aarzeling voelen bij bepaalde vragen; iedereen bepaalt zelf gewoon welke hij/zij wel of niet beantwoordt. Waarom had je het idee dat jouw verhaal er niet goed bij zou passen?
maandag 26 juni 2017 om 07:35
Omdat mijn meneer en ik nog vrij jong zijn in verhouding tot de rest van de mensen, wij geen kinderen hebben e.d. Maar misschien is dat toeval.lekkerlevenmetminder schreef: ↑26-06-2017 06:55Eigenlijk is er voor die serie niet speciaal een doelgroep hoor! Het is juist leuk om daar verschillende perspectieven te zien. Het gaat immers ook niet alleen om je verhaal, maar ook om hoe je dingen ziet. En mocht je aarzeling voelen bij bepaalde vragen; iedereen bepaalt zelf gewoon welke hij/zij wel of niet beantwoordt. Waarom had je het idee dat jouw verhaal er niet goed bij zou passen?
Maar ik ga je even mailen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
maandag 26 juni 2017 om 07:36
Leuk!! En dat is hier ook het geval, dus je bent niet de enige

maandag 26 juni 2017 om 14:06
Na mijn klaagverhaal vorige week kwam vriendlief vrijdag een leuke vacature tegen waar hij meteen op gesolliciteerd heeft. Dit ter vervanging van zijn vaste baan voor 30 uur, waar hij het niet meer zo naar zijn zin heeft en 2 uur per dag reistijd heeft. De nieuwe functie is ook voor 30 uur, in dezelfde sector, maar in onze eigen stad, iets minder onregelmatig (ze zijn 1 dag in de week dicht) en iets hoger loon. Hij is vandaag meteen gebeld, ze waren erg enthousiast, maar helaas zijn er twee 'maren': hij moet per direct beginnen en het werk is voor maximaal een jaar, omdat ze dan worden overgenomen. Het is nog niet duidelijk voor welke periode het contract zou zijn dat ze hem willen aanbieden.
We zijn zelf nu aan het zoeken hoe dat met WW-recht gaat, als je een vast contract opzegt. Je zult toch een vast contract moeten opzeggen om van functie te kunnen veranderen. Ik vind op op de site van het UWV dit: "Heeft u een vaste baan opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract? En duurt dat contract korter dan 6 maanden? Dan kan dat betekenen dat u aan het eind van dat tijdelijke contract geen WW krijgt. Natuurlijk mag u altijd van baan veranderen. Maar als u weet dat dit (na korte tijd) tot werkloosheid leidt, krijgt u geen WW. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, kunt u een WW-uitkering krijgen."
Ik probeer nu te begrijpen hoe ik dat moet interpreteren. Vriendlief heeft de afgelopen 36 weken altijd gewerkt. Als hij nu zonder onderbreking (zeg) 12 weken bij de nieuwe werkgever zou werken, en zijn contract zou niet verlengd worden, heeft hij nog altijd 36 weken uit de laatste 36 weken gewerkt. Dan zou er geen probleem zijn. Of zou ik het zo moeten lezen dat hij alleen zijn WW-recht behoudt na een contract van minimaal een half jaar? In dat geval is het vreemd dat het vetgedrukte woordje 'kan' er staat. Hij gaat morgen op zijn vrije dag natuurlijk contact opnemen met het UWV, maar onze ervaringen op dat gebied zijn niet zo goed. Aan de telefoon zijn de antwoorden wisselend en ze willen dingen niet schriftelijk bevestigen.
Het andere heikele punt is het starten per direct. Dat wordt steeds vaker als eis in vacatures gesteld. Ik hoop dat dat mogelijk is. Zijn huidige werkgever zit wat te ruim in zijn jasje, dus misschien zien ze een vaste werknemer graag vertrekken. Anderzijds is hij wel een van de meest ervaren krachten, nét voor de zomervakantie, dus misschien zien ze hem liever in september gaan.
Het is hier dus nog even spannend, maar het beweegt in ieder geval!
We zijn zelf nu aan het zoeken hoe dat met WW-recht gaat, als je een vast contract opzegt. Je zult toch een vast contract moeten opzeggen om van functie te kunnen veranderen. Ik vind op op de site van het UWV dit: "Heeft u een vaste baan opgezegd voor een nieuwe baan met een tijdelijk contract? En duurt dat contract korter dan 6 maanden? Dan kan dat betekenen dat u aan het eind van dat tijdelijke contract geen WW krijgt. Natuurlijk mag u altijd van baan veranderen. Maar als u weet dat dit (na korte tijd) tot werkloosheid leidt, krijgt u geen WW. Pas als u weer 26 weken heeft gewerkt, kunt u een WW-uitkering krijgen."
Ik probeer nu te begrijpen hoe ik dat moet interpreteren. Vriendlief heeft de afgelopen 36 weken altijd gewerkt. Als hij nu zonder onderbreking (zeg) 12 weken bij de nieuwe werkgever zou werken, en zijn contract zou niet verlengd worden, heeft hij nog altijd 36 weken uit de laatste 36 weken gewerkt. Dan zou er geen probleem zijn. Of zou ik het zo moeten lezen dat hij alleen zijn WW-recht behoudt na een contract van minimaal een half jaar? In dat geval is het vreemd dat het vetgedrukte woordje 'kan' er staat. Hij gaat morgen op zijn vrije dag natuurlijk contact opnemen met het UWV, maar onze ervaringen op dat gebied zijn niet zo goed. Aan de telefoon zijn de antwoorden wisselend en ze willen dingen niet schriftelijk bevestigen.
Het andere heikele punt is het starten per direct. Dat wordt steeds vaker als eis in vacatures gesteld. Ik hoop dat dat mogelijk is. Zijn huidige werkgever zit wat te ruim in zijn jasje, dus misschien zien ze een vaste werknemer graag vertrekken. Anderzijds is hij wel een van de meest ervaren krachten, nét voor de zomervakantie, dus misschien zien ze hem liever in september gaan.
Het is hier dus nog even spannend, maar het beweegt in ieder geval!
maandag 26 juni 2017 om 14:19
Ik zou in ieder geval gaan voor een contract van minimaal 6 maanden. Zorg dat je zwart op wit krijgt dat er minimaal 6 maanden werk is. https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... erband.htm
maandag 26 juni 2017 om 17:11
Spannend HoH! Ik zou idd ook zorgen dat hij op papier heeft dat hij minimaal 6 maanden kan beginnen, voor hij zijn huidige baan opzegd. Daarnaast is wel van belang hoe de baankansen zijn in zijn vakgebied. Als hij over een jaar niks meer heeft moet hij wel een redelijke kans hebben om op korte termijn iets nieuws te vinden.
maandag 26 juni 2017 om 17:44
Ik zou het inderdaad even navragen. Het komt over alsof je na 26 weken inderdaad weer recht op WW hebt. MAAR: wat voor recht? Bouw je dan weer vanaf 0 op omdat je je vaste contract hebt opgezegd? Ik val er nu zo net in, maar als hij bijvoorbeeld al jarenlang WW-recht heeft opgebouwd en dan weer naar het minimum gaat, is dat misschien iets om rekening mee te houden. Als hij die 36 weken heeft gewerkt en daarvoor ook geen werk heeft gehad, dan klinkt het alsof je er niet echt iets voor inlevert als je voor deze nieuwe baan gaat (mits met baangarantie voor die 26 weken).

maandag 26 juni 2017 om 17:57
maandag 26 juni 2017 om 18:00
Hij werkt hier al jaren en heeft een vast contract. Qua aantal maanden WW-recht wordt er alleen naar je arbeidsverleden gekeken, dat gaat niet 'op nul' als je naar een andere werkgever gaat. Het is alleen wel zo ingericht dat je niet zonder goede reden je vaste contract mag opzeggen. Helaas hebben we alleen al wel van zijn huidige werkgever gehoord dat ze hem in de vakantieperiode niet per direct kunnen missen. Deze kans gaat dus voorbij
@Vamke: baankansen vind ik erg lastig in te schatten. Hij heeft nu een vaste baan, maar de arbeidsomstandigheden verslechteren de laatste jaren steeds verder. Hij probeert hiernaast als zelfstandige in een heel andere branche iets op te bouwen, en dat gaat best redelijk, maar er moet nog wel een baan in loondienst voor een uur of 25-30 bij. Het blijkt nog niet zo makkelijk te zijn om zo'n baan te vinden. Dit is zeker niet de eerste keer dat het op de praktische omstandigheden afketst. Het is al een aantal keer fout gelopen op het 'per direct beginnen'. Je zou denken dat iedereen een opzegtermijn heeft, maar blijkbaar zijn er elke keer ook genoeg kandidaten die wel meteen kunnen beginnen. Ik ben zelf ook nog nooit van lopende baan naar lopende baan gegaan. Ik heb twee keer mijn vakantiedagen aan het einde van mijn contract kunnen opnemen en ben in die periode per direct begonnen in de volgende functie.

@Vamke: baankansen vind ik erg lastig in te schatten. Hij heeft nu een vaste baan, maar de arbeidsomstandigheden verslechteren de laatste jaren steeds verder. Hij probeert hiernaast als zelfstandige in een heel andere branche iets op te bouwen, en dat gaat best redelijk, maar er moet nog wel een baan in loondienst voor een uur of 25-30 bij. Het blijkt nog niet zo makkelijk te zijn om zo'n baan te vinden. Dit is zeker niet de eerste keer dat het op de praktische omstandigheden afketst. Het is al een aantal keer fout gelopen op het 'per direct beginnen'. Je zou denken dat iedereen een opzegtermijn heeft, maar blijkbaar zijn er elke keer ook genoeg kandidaten die wel meteen kunnen beginnen. Ik ben zelf ook nog nooit van lopende baan naar lopende baan gegaan. Ik heb twee keer mijn vakantiedagen aan het einde van mijn contract kunnen opnemen en ben in die periode per direct begonnen in de volgende functie.
maandag 26 juni 2017 om 21:05
Oef, dat klinkt als veel onzekerheid Heaven, als het al bij voorbaat al niet voor meer dan een jaar is. In combinatie met wat je schreef over jullie kinderwens en de vraag of je dan nog rond kunt komen plus het gegeven dat jij door je gezondheid niet extra bij kunt springen zou ik het sowieso niet aandurven. Als ik in jullie schoenen zou staan dan zou een vaste baan nu even belangrijker zijn dan je hart volgen met alle risico's van dien. Jullie hart wil namelijk ook graag een kind en die een stabiele basis kunnen bieden. Ik zou de plannen nog even in de ijskast zetten en doorbijten. Mocht blijken dat jullie toch geen kind kunnen/zullen krijgen, of dat jouw gezondheid sterk verbetert of jullie hebben een tijdje een kind en dat valt financieel mee, dan kan hij altijd dan nog switchen.